Gå til innhold

Froland kommune - greit sted å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe hus, og ser at pengene strekker en del lenger i Froland. Kjenner lite til Froland, så håper noen kan fortelle meg om det er fint å bo der? Har forstått det slik at det er et område i sterk vekst/mye utbygging.

Anonymkode: 7c3f1...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pistasjnøtt88

Jo altså, det er vel greit der. Bor ikke så alt for langt unna der selv. Frolendinger omtales som "harrytasser" i nabobyene:fnise: 

Har inntrykk av at de fleste der oppe reiser ned til Arendal når de skal noe. Ikke all verdens av butikker og slikt, men de har jo de viktigste:) 

Og det er jo nettopp fordi det ligger litt utenfor, at boligprisene der er lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pistasjnøtt88 skrev:

Jo altså, det er vel greit der. Bor ikke så alt for langt unna der selv. Frolendinger omtales som "harrytasser" i nabobyene:fnise: 

Har inntrykk av at de fleste der oppe reiser ned til Arendal når de skal noe. Ikke all verdens av butikker og slikt, men de har jo de viktigste:) 

Og det er jo nettopp fordi det ligger litt utenfor, at boligprisene der er lavere.

Hehe, ja det er jo sånn alle steder, at de som bor på bygda utenfor blir kalt "harry". Det er i Arendal tilbudene er, men det er jo ikke lange turen inn til byen (15 min ca). Det bygges ut veldig i Froland, virker som det er mye tilflytning. Hadde vel helst valgt Arendal, men får som sagt så mye mer for pengene i Froland. Er jo gode tilbud med svømmehall/trening, og mye turløyper.

Noen fler som har meninger om Froland som bosted? 

 

Anonymkode: 7c3f1...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Froland er et fint sted med mange kulturtilbud Osv. Hvis det er et av de nye boligfeltene du skal flytte til (blixåsen,ovelandsheia) så er det lett å komme inn i miljøet. Ellers er det vanskelig å komme inn i miljøet der, typisk landlig sted hvor alle er veldig "sammensveiset". Det sies du må feks være tredjegenerasjons frolending for å få jobb på sykehjemmet feks .. 

Anonymkode: 612ce...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke stedet, men kjenner konseptet. Om få år vil også boligprisene på "harrylandet" ha steget, alle vil lure på hvorfor de ikke investerte der tidligere, det kommer bedre offentlige tilbud, og ingen vil skjønbe dette idiotiske stemplet lenger.

Det er typisk norsk. Før gikk grensen for stemplet ved sjøenelven/bortenfor gata...blabla.

Anonymkode: ee9d0...60f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss som har vokst opp i Aust-Agder, har Froland (kanskje sammen med Gjerstad) vært det fremste "Harry-stedet" i fylket. Folk derfra kjørte Lada, på folkemunne kalt Frolandsmercedes, og kunne grovt sett deles inn i to grupper. Enten var folk aktive kristne, særlig innen frimenigheter, eller så var de fylliker og rånere. Froland har tidligere vært et sted hvor det var lett å få jobb uten utdanning innen industri eller skogbruk, og dermed en kommune med lavt utdanningsnivå i befolkningen. Det har satt sitt preg på stedet, og gitt god grobunn for Harry-kultur.

Hvordan det er å bo i Froland nå, vet jeg imidlertid ikke nok om til å kunne uttale meg. Jeg antar at det har forandret seg mye de siste 20 årene, blant annet på grunn av tilflytting. Mine holdninger til Froland er nok dessverre preget av en del fordommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perelandra skrev:

For oss som har vokst opp i Aust-Agder, har Froland (kanskje sammen med Gjerstad) vært det fremste "Harry-stedet" i fylket. Folk derfra kjørte Lada, på folkemunne kalt Frolandsmercedes, og kunne grovt sett deles inn i to grupper. Enten var folk aktive kristne, særlig innen frimenigheter, eller så var de fylliker og rånere. Froland har tidligere vært et sted hvor det var lett å få jobb uten utdanning innen industri eller skogbruk, og dermed en kommune med lavt utdanningsnivå i befolkningen. Det har satt sitt preg på stedet, og gitt god grobunn for Harry-kultur.

Hvordan det er å bo i Froland nå, vet jeg imidlertid ikke nok om til å kunne uttale meg. Jeg antar at det har forandret seg mye de siste 20 årene, blant annet på grunn av tilflytting. Mine holdninger til Froland er nok dessverre preget av en del fordommer.

Mye har nok skjedd der på 20 år ja. Er jo samme som i Oslo, ingen som flyttet til visse deler av byen for 20 år siden; vold, narkotika, osv. Nå er det et av de mest populære områdene. Tilbudene er vel ok nok i Froland; flere matbutikker, Frolandia, mye skog og natur. 

Er nok en hel del "gla´kristne" der, men jeg trodde der var mer inn i kommunen. Ser at prisene har økt en hel del på noen år, så kanskje det rett og slett ville vært en god investering. Så får jeg tenke litt på om jeg orker å bo på en byggeplass, for Bliksåsen blir neppe ferdig på noen år :)

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ikke stedet, men kjenner konseptet. Om få år vil også boligprisene på "harrylandet" ha steget, alle vil lure på hvorfor de ikke investerte der tidligere, det kommer bedre offentlige tilbud, og ingen vil skjønbe dette idiotiske stemplet lenger.

Det er typisk norsk. Før gikk grensen for stemplet ved sjøenelven/bortenfor gata...blabla.

Anonymkode: ee9d0...60f

Det har du nok helt rett i :)

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Froland er et fint sted med mange kulturtilbud Osv. Hvis det er et av de nye boligfeltene du skal flytte til (blixåsen,ovelandsheia) så er det lett å komme inn i miljøet. Ellers er det vanskelig å komme inn i miljøet der, typisk landlig sted hvor alle er veldig "sammensveiset". Det sies du må feks være tredjegenerasjons frolending for å få jobb på sykehjemmet feks .. 

Anonymkode: 612ce...f06

Det er Bliksåsen det er snakk om. Lei bakke, men kanskje det innbyr til rompemuskler :fnise:

Anonymkode: 7c3f1...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere innspill? Gjerne fra innflyttere? :)

Anonymkode: 7c3f1...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hit for to år siden og trives veldig godt. Det er gåavstand til butikker som Rema 1000, Kiwi og Spar, gåavstand til treningssenter, skole, turløyper, folk er ganske hyggelige her, det går busser hver time fra morgen til tidlig kveld og boligene er ikke spesielt dyre. Bor selv i leilighet som er ganske billig i forhold til størrelsen.  (typ 5500 pluss strøm og andre utgifter for 80 kvadrat, det er deilig!)

Det er bruktbutikk her, kjøreskole og som nevnt over, det tar ikke lange tiden å komme seg til Arendal med bil om du vil ta en bytur. Det finnes også en liten snarvei til Grimstad ved rundkjøringen borte ved Kiwibutikken.

 

Endret av TinyBean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh ja, det er også en veldig hyggelig lege som jobber her, NAV-kontor med flinke folk og et søtt lite bibliotek. Frolandskroa har fantastisk mat, det er to bensinstasjoner, flink frisør, blomsterbutikk og et koselig bakeri.

Skader ikke at naturen er veldig fin heller, hehe. Har selv bodd ved kysten hele livet så luften er litt tørrere her siden det er mer skog enn kyst, men det er ikke så farlig.

Endret av TinyBean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. juli 2016 at 17.22, TinyBean skrev:

Åh ja, det er også en veldig hyggelig lege som jobber her, NAV-kontor med flinke folk og et søtt lite bibliotek. Frolandskroa har fantastisk mat, det er to bensinstasjoner, flink frisør, blomsterbutikk og et koselig bakeri.

Skader ikke at naturen er veldig fin heller, hehe. Har selv bodd ved kysten hele livet så luften er litt tørrere her siden det er mer skog enn kyst, men det er ikke så farlig.

Jeg vet hva kommunen har av tilbud (tror det er veldig delte meninger om NAV, hehe), det er mer i forhold til om det er et hyggelig sted å flytte til. Er folk inkluderende og allrighte, osv :) Bor selv langs kysten og kvier meg kanskje litt til å ikke ha sjøen i nærheten lenger :)

Hvor i kommunen bor du?

Anonymkode: 7c3f1...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva kommunen har av tilbud (tror det er veldig delte meninger om NAV, hehe), det er mer i forhold til om det er et hyggelig sted å flytte til. Er folk inkluderende og allrighte, osv :) Bor selv langs kysten og kvier meg kanskje litt til å ikke ha sjøen i nærheten lenger :)

Hvor i kommunen bor du?

Anonymkode: 7c3f1...c17

Folk generelt er veldig hyggelige her ja. Avslappet sted. Folk som jobber i butikkene er vennlige og hjelpsomme, noe jeg alltid setter pris på. Har både bestefar og pappa som er frolendinger, så er vel "i blodet" hehe. 

Jeg bor rett ved broen mellom Blakstadheia og Osedalen. 

Endret av TinyBean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...