Gå til innhold

Småbarnsliv og irritasjon over partner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva irriterer deg med partner når dere har småbarn?

Jeg har to ting som irriterer meg spesielt med moren til mine barn:

-Hun sier hver dag at hun er sliten, trøtt og vondt i hodet. Likevel sitter hun oppe lenge etter alle dagens plikter er unnagjort. Enten på mobilen eller en dårlig TV-serie. Hvorfor ikke legge seg når man er trøtt og har hodepine?

-Vi er enige om at ungene får brus og godteri kun 2 dager pr uke (lørdager + fredag eller søndag), dette brytes nesten hver dag.

Anonymkode: 6e4c7...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva irriterer deg med partner når dere har småbarn?

Jeg har to ting som irriterer meg spesielt med moren til mine barn:

-Hun sier hver dag at hun er sliten, trøtt og vondt i hodet. Likevel sitter hun oppe lenge etter alle dagens plikter er unnagjort. Enten på mobilen eller en dårlig TV-serie. Hvorfor ikke legge seg når man er trøtt og har hodepine?

-Vi er enige om at ungene får brus og godteri kun 2 dager pr uke (lørdager + fredag eller søndag), dette brytes nesten hver dag.

Anonymkode: 6e4c7...a54

Fordi hun er sliten av å ikke få noe alenetid og tid til kun egne tanker - så må hun legge seg sent og koble helt av med TV-serie(r) etc.

Man MÅ koble ut og ha alenetid og tankene sine helt for seg selv og bare koble ut...med brus, TV, godteri etc, etc.!!

Anonymkode: 0d945...4ec

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-han har en tendens til å la alle drittjobbene gå til meg ( ta med deg bleia til mamma du, så kan dere gå på badet og skifte) 

-vi er enige om at barnet skal få minst mulig ekstra stimuli når det er spisetid pga litt vanskelig å få i han mat. Men begynner ofte å snakke om hva de skal gjøre etter at vi har spist. (Gjerne noe kult) som gjør at ungen hopper ned fra stolen, vil gjøre det med en gang og ender opp med å få tilsnakk av far fordi "nå spiser vi". 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun er sliten av å ikke få noe alenetid og tid til kun egne tanker - så må hun legge seg sent og koble helt av med TV-serie(r) etc.

Man MÅ koble ut og ha alenetid og tankene sine helt for seg selv og bare koble ut...med brus, TV, godteri etc, etc.!!

Anonymkode: 0d945...4ec

Joda, men her er eldste i seng ca kl 20. Deretter blir det fort en time på rydding, klesvask og andre oppgaver. Så fra 21 så ender vi gjerne i sofaen. Det er da brukbart med tid, til mobilsamtaler, TVen og andre ''tid for seg selv'' ting. Jeg er i seng alt fra 2230-2330 på hverdager, men hun er gjerne oppe til nærmere 01, ikke rart at hun er trøtt da, med tanke på at dagen starter senest 0630 hos oss.

Anonymkode: 6e4c7...a54

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ofte går å legger seg når det er leggetid for ungene. Legger seg for å sove, eller slappe av på mobilen.

 

Det er så j****** irriterende, og jeg holder på å klikke hver gang, men klarer å holde det inni meg.

 

Anonymkode: f9fb1...129

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

At han ofte går å legger seg når det er leggetid for ungene. Legger seg for å sove, eller slappe av på mobilen.

 

Det er så j****** irriterende, og jeg holder på å klikke hver gang, men klarer å holde det inni meg.

 

Anonymkode: f9fb1...129

Det der hadde ikke jeg tolerert over tid..

Anonymkode: 6e4c7...a54

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At han prioriterer alt annet enn meg og barna. 

At han hele tiden må klage og sutre over alt som er galt hjemme, at det ikke er ryddig nok, bra nok osv osv. 

At han kritiserer sønnen vår på 3 år vel mye, og ikke skjønner at tingene han sier faktisk går inn på han. 

Anonymkode: d1eb3...967

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over at mannen min så ofte klager på at han er så sliten og trøtt osv på grunn av barna. Han jobber offshore, så når han er hjemme jobber han ikke. Etter en dag der jeg har vært på jobb og barna i barnehagen, og jeg har tatt alt av kveldsstell og legging, kan han sitte å sukke over hvor utrolig sliten han er. Da har han i praksis vært sammen med barna i 2-3 timer den dagen, og ellers bare slappet av og kanskje trenet ol. Da er det ganske provoserende å sitte å høre på klaging over hvor sliten han blir av barna. 

Anonymkode: aa34f...15f

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men her er eldste i seng ca kl 20. Deretter blir det fort en time på rydding, klesvask og andre oppgaver. Så fra 21 så ender vi gjerne i sofaen. Det er da brukbart med tid, til mobilsamtaler, TVen og andre ''tid for seg selv'' ting. Jeg er i seng alt fra 2230-2330 på hverdager, men hun er gjerne oppe til nærmere 01, ikke rart at hun er trøtt da, med tanke på at dagen starter senest 0630 hos oss.

Anonymkode: 6e4c7...a54

Hun trenger tydeligvis de timene for seg selv da, forskjell på å være alene og alene sammen med noen.

Anonymkode: 035df...e8b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye indirekte klaging på at jeg gjør så mye på kveldene utenfor hjemmet. Jeg har jobbting ca 3 kvelder i måneden på hverdager. Han har trening fast en kveld i uka, og jobber ofte flere kvelder i uka.

Skylder på at "fikk ikke tid til" når ting ikke blir gjort. Irriterende når problemet er prioritering. Jeg har også fulle dager, men enten så blir ting prioritert inn eller satt på liste for en annen dag. 

At det er så vanskelig å lære seg rytmen for barna. Den siste halvtimen før sengetid er roligtid, ikke herjetid. Kroppen trenger å sette ned tempoet for å gjøre seg klar til soving.

At han ikke registrerer alt jeg gjør. Jeg kan legge barna 5 kvelder på rad. Hvis han så tar 2 kvelder på rad, er det "jeg ikveld også?"

At han ikke kan sette ting på plass/rydde opp etterhvert! Det skaper så utrolig mye merarbeid. Når jeg lager middag, så rydder jeg bort underveis, vasker noen kopper mens vannet koker opp osv. Når middag er ferdig er ofte kjøkken blitt rent også. Han er motsatt, alt blir stående til etterpå. Så synes han jeg er slapp til å hive meg over kjøkkenrydding... Når han insisterer på den metoden, så får han rydde sjøl.

Anonymkode: 0b214...0d2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men her er eldste i seng ca kl 20. Deretter blir det fort en time på rydding, klesvask og andre oppgaver. Så fra 21 så ender vi gjerne i sofaen. Det er da brukbart med tid, til mobilsamtaler, TVen og andre ''tid for seg selv'' ting. Jeg er i seng alt fra 2230-2330 på hverdager, men hun er gjerne oppe til nærmere 01, ikke rart at hun er trøtt da, med tanke på at dagen starter senest 0630 hos oss.

Anonymkode: 6e4c7...a54

"Vi...?

 

Hun behøver alenetid og tankene helt for seg selv. Hun må kjenne at hun er et individ og må få leve.

 

Derfor. 

Anonymkode: 0d945...4ec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva irriterer deg med partner når dere har småbarn?

Jeg har to ting som irriterer meg spesielt med moren til mine barn:

-Hun sier hver dag at hun er sliten, trøtt og vondt i hodet. Likevel sitter hun oppe lenge etter alle dagens plikter er unnagjort. Enten på mobilen eller en dårlig TV-serie. Hvorfor ikke legge seg når man er trøtt og har hodepine?

-Vi er enige om at ungene får brus og godteri kun 2 dager pr uke (lørdager + fredag eller søndag), dette brytes nesten hver dag.

Anonymkode: 6e4c7...a54

Huff jeg er litt på samme måten... Hvis jeg ikke får litt tid til å gire ned og slappe av på kveldstid blir jeg sprø. Har behov for litt tid uten barn. Jeg jobber med barn og er småbarnsmor, og  har behov for noen timer der ingen barn krever meg. Noen ganger føler jeg at jeg trenger dette for å bevare forstanden. 

 

Anonymkode: aa34f...15f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun trenger tydeligvis de timene for seg selv da, forskjell på å være alene og alene sammen med noen.

Anonymkode: 035df...e8b

Jada, men poenget var klagingen på mangel av søvn/hodepine. Er det viktig å være våken til 01, så ikke kom og klag på at du er trøtt. Småbarnslivet er IKKE i pose og sekk. Det er ikke akkurat mye tid til å dyrke seg selv ved siden alle oppgaver. Så da får man velge hvordan men benytter den lille tiden som er igjen.

Anonymkode: 6e4c7...a54

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff jeg er litt på samme måten... Hvis jeg ikke får litt tid til å gire ned og slappe av på kveldstid blir jeg sprø. Har behov for litt tid uten barn. Jeg jobber med barn og er småbarnsmor, og  har behov for noen timer der ingen barn krever meg. Noen ganger føler jeg at jeg trenger dette for å bevare forstanden. 

 

Anonymkode: aa34f...15f

Forstår det kjempegodt :) poenget var at om han har det behovet, så er det ikke noe å klage på at man er trøtt.

Anonymkode: 6e4c7...a54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men poenget var klagingen på mangel av søvn/hodepine. Er det viktig å være våken til 01, så ikke kom og klag på at du er trøtt. Småbarnslivet er IKKE i pose og sekk. Det er ikke akkurat mye tid til å dyrke seg selv ved siden alle oppgaver. Så da får man velge hvordan men benytter den lille tiden som er igjen.

Anonymkode: 6e4c7...a54

Hvis det ikke er noe tid til en selv vil endel foreldre måtte tvinge seg til egentid. 

Som du forstår, TS, så er det en grunn til at mange parforhold ryker i småbarnsfasen!!

Anonymkode: 0d945...4ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men poenget var klagingen på mangel av søvn/hodepine. Er det viktig å være våken til 01, så ikke kom og klag på at du er trøtt. Småbarnslivet er IKKE i pose og sekk. Det er ikke akkurat mye tid til å dyrke seg selv ved siden alle oppgaver. Så da får man velge hvordan men benytter den lille tiden som er igjen.

Anonymkode: 6e4c7...a54

Det hjelper henne vel ikke å ha en så pragmatisk og sur mann heller. Null blomster og friererier der, sikkert.

Anonymkode: 0d945...4ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er noe tid til en selv vil endel foreldre måtte tvinge seg til egentid. 

Som du forstår, TS, så er det en grunn til at mange parforhold ryker i småbarnsfasen!!

Anonymkode: 0d945...4ec

Det er ikke egentiden som er poenget, det går helt fint for min del. Det var klaging over lite søvn/hodepinen som jeg nevnte. Jeg har ikke noe mer egentid enn henne, jeg er på etterskudd i forhold til oppgaver på jobben, jeg gjør egentlig svært lite av de tingene jeg gjorde mye av før (trene, sosiale ting, hobbyer). Men det tenker jeg i mitt stille sinn, at slik er det å være småbarnsforeldre, så jeg klager ikke over dette til fruen, aldri.

Anonymkode: 6e4c7...a54

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva irriterer deg med partner når dere har småbarn?

Jeg har to ting som irriterer meg spesielt med moren til mine barn:

-Hun sier hver dag at hun er sliten, trøtt og vondt i hodet. Likevel sitter hun oppe lenge etter alle dagens plikter er unnagjort. Enten på mobilen eller en dårlig TV-serie. Hvorfor ikke legge seg når man er trøtt og har hodepine?

-Vi er enige om at ungene får brus og godteri kun 2 dager pr uke (lørdager + fredag eller søndag), dette brytes nesten hver dag.

Anonymkode: 6e4c7...a54

Hun utsetter leggingen fordi hun vil unngå å ha sex med deg. Venter til hun er sikker på at du sover. Gi henne oppmerksomhet, avhjelp henne med dagens plikter, vis at du setter pris på henne og finner henne attraktiv så har du henne i seng samtidig som deg. 

Anonymkode: cbcd6...20a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper henne vel ikke å ha en så pragmatisk og sur mann heller. Null blomster og friererier der, sikkert.

Anonymkode: 0d945...4ec

Du virker som en solstråle :) 

 

Anonymkode: 6e4c7...a54

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun trenger tydeligvis de timene for seg selv da, forskjell på å være alene og alene sammen med noen.

Anonymkode: 035df...e8b

Jeg er ikke ts, men er enig med ham her. Hvis du er trøtt og sliten over lengre tid, så må den alenetiden faktisk utgå en periode. Man er nødt til å prioritere hverdagen slik at man henger sammen! Så kan man ta seg en sen kveld alene dann og vann.

Anonymkode: 9f2b8...e34

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...