Gå til innhold

"A4-livet"


Knirke

Anbefalte innlegg

For meg betyr begrepet "A4-liv" at man lever etter en standard, akkurat som A4 er standardformatet for ark i europeiske printere. Man gjør det de fleste andre gjør: 8-16 jobb, hus, ektefelle, 2 barn, stasjonsvogn etc.

Så.. Kan noen forklare meg hvorfor så mange vil være "alt annet enn A4", som om det er noe man skal flykte fra? Hvis det er så fælt å være A4, hvorfor er det standarden vi lever etter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Knirke skrev:

For meg betyr begrepet "A4-liv" at man lever etter en standard, akkurat som A4 er standardformatet for ark i europeiske printere. Man gjør det de fleste andre gjør: 8-16 jobb, hus, ektefelle, 2 barn, stasjonsvogn etc.

Så.. Kan noen forklare meg hvorfor så mange vil være "alt annet enn A4", som om det er noe man skal flykte fra? Hvis det er så fælt å være A4, hvorfor er det standarden vi lever etter?

Jeg levde et A5 liv før, og jeg hadde det ikke så bra egentlig...

Nå lever jeg et rimelig A4 liv, med to barn, mann, stasjonsvogn (hver sin faktisk), enebolig, 100 % jobb.... ja det er vel så A4 som det kan gå an :D

Men dette er utad da...

Det jeg liker med A4 livet er at det er forutsigbart, og det er toppen av lykke å ha sin egen familie :)
Ikke det, man kan ha et vel så lykkelig liv uten mann og barn og. Folk er forskjellige... 

Innad er jeg ikke så A4. Jeg er nok fortsatt litt A5 i tankegang og musikksmak f.eks. 

men jeg klarer nå å oppføre meg som vanlige folk da :D

 

 

Anonymkode: cc9ac...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krigerunge

Lever et A4 liv nå men skal oppgradere til A5 i nærmeste fremtid. Drømmen er A8, men det blir for stort for meg! A7 ville vært ganske eksklusivt, men lommeboka er ikke helt klar for en så dyr oppgradering. A6 er for standard og kjedelig, det passer ikke meg. 

.... men for å være seriøs.... Et "A4-liv" frister meg lite. Ekteskap med to skrikerunger på slep, en ensformig 8-16 jobb, en maks kjedelig stasjonsvogn (kan ikke gå for de kulere stasjonsvognene når man har to unger man må bruke penger på), et stort hus en må vaske og rydde i fordi mannen sannsynligvis ikke gidder og fordi ungene roter som bare pokker. Frustrasjon, irritasjon, utmattelse i endte og mente på grunn av alt for mye dill i livet.. Familiesammenkomster som følge av familestiftelsen, samt barneselskap og det som følger med.

Nei, det frister så jævla lite at jeg har ikke ord. Gi meg en flott mann som jeg klarer å leve sammen med, en flott leilighet i et fredelig strøk, eventuelt et rekkehus, samt en jobb hvor arbeidstiden er variabel, så er jeg fornøyd. Turnusordning for eksempel er optimalt for meg, en 8-16 jobb fra mandag til fredag er kjedelig. Jeg forbinder slike jobber med sittestillende kontorarbeid med ark og mapper opp til taket og trykksår på rumpa fordi man bare sitter på en dårlig kontorstor hele dagen. Når det kommer til bil så har jeg vell egentlig presisert mine ønsker først her i innlegget. Stasjonsvogn kommer aldri i livet på tale! 

Jeg frykter A4-livet ettersom jeg ikke ønsker å stifte familie og heller fokusere på jobb og kjærlighet til en partner. Det kan så klart hende at jeg får lyst på unger, men da blir jeg en gammel mor og forholdet til mannen må ha vart i en god del år før jeg velger å sette barn til verden med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Warchild skrev:

Lever et A4 liv nå men skal oppgradere til A5 i nærmeste fremtid. Drømmen er A8, men det blir for stort for meg! A7 ville vært ganske eksklusivt, men lommeboka er ikke helt klar for en så dyr oppgradering. A6 er for standard og kjedelig, det passer ikke meg.

A8 blir for stort? Det er jo bare en sekstenedel av A4.

Anonymkode: af257...575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krigerunge
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

A8 blir for stort? Det er jo bare en sekstenedel av A4.

Anonymkode: af257...575

En nyere A8 er litt bredere og lengre i forhold til en litt eldre A4, det er faktisk en vesentlig størrelseforskjell på dem. A5 derimot er midt i blinken og perfekt for meg. Det er en preferansegreie. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er A4-livet synonymt med småkjedelig. Helt OK. Etter skjema. Lineær progresjon til man ligger i grava.

Hvorfor det er ansett negativt vet jeg egentlig ikke. Jeg ønsker ikke det livet (mann, hus, 2 barn, jobb på dagtid, hytte osvosv) men det er slik jeg er som person.

Jeg vet om flere som anser livene sine som "ikke A4" fordi de har fått kreftdiagnoser og må styre etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et A4-liv vil være helt uaktuelt for meg og min livsstil. 8-16 jobb skal jeg iallefall ikke ha, har funnet ut at turnusarbeid er mer min greie da jeg får lenger tid på å drive med det jeg liker aller mest. Barn vil jeg heller ikke ha da de bare vil ta fra meg tid og energi. Jeg vil heller "leve livet", leve litt på kanten (har sansen for ekstremsport), og utvikle meg selv innenfor aktivitetene jeg driver med. Nå er jeg bare 20 år, ting forandrer seg, men jeg føler meg ganske sikker på hva jeg vil. :)

Anonymkode: 80ed4...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er gørrkjedelig!

unger er i hvert fall kjeeeedelige, livet er best uten!

Anonymkode: 29af4...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Høsta skrev:

Jeg vet om flere som anser livene sine som "ikke A4" fordi de har fått kreftdiagnoser og må styre etter dette.

Kreft er jo ganske A4 da. Dessverre.

Anonymkode: af257...575

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreft er jo ganske A4 da. Dessverre.

Anonymkode: af257...575

Det er egentlig veldig sant!

En kreftdiagnose vil jo likevel avvike fra normen A4. Om kreftbehandlingen ikke går som ønsket, så er jo utfallet dessverre å dø fra ektefelle, 2 barn, hus, dagjobben osv.

Endret av Høsta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skyldes det evige jaget etter å være "unik" og "annerledes" i vårt dagens samfunn. Alle skal helst unngå å være "mainstream", selv om de fleste ender opp med å være nøyaktig lik alle andre som skal være "annerledes". Litt sånn hipster-tenkning, selv om ikke alle defineres som hipstere likevel. Det skyldes kanskje det med å skape sin egen identitet og sitt eget liv, og det å være selvstendig og uavhengig, som har gitt det jaget? Jeg føler ihvertfall at det er litt jag i det, men alle bestemmer selvfølgelig hva man selv vil med livet sitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at det er fælt hvis man ønsker det. Da er det nok topp. Men for en som meg, som aldri vil ha barn og egentlig ikke er noe keen på ektefelle og hus med stakittgjerde heller, så høres det skikkelig kjipt ut. Men jeg skjønner jo at de fleste ikke er som meg.

Og jeg har overhodet ikke noe sterkt behov for å være annerledes eller hipster eller hvaenn :P Jeg har bare aldri sett for meg meg selv med mann, to barn og hus. Er ikke alle som er lagd for den livsstilen.

Endret av Fnisu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker som om de fleste har lyst å leve A4 livet. Se hvor mange tråder der folk er helt ut av seg fordi de ikke har barn, utdanning og jobb når "alle andre" har det allerede. Alle som er fortvilt fordi de ikke ser ut som en kopi av alle andres skjønnhet. jeg får inntrykk av at de fleste vil ha akkurat det samme: skjønnhet, jobb, utdanning og bolig innen de er 30 og barn rundtom der. Det skal ingenting til før noen føler seg ensom og som en outsider.

Men uansett, det er helt greit at for noen er alt annet enn a4 livet møkk, mens for andre er a4 livet møkk. Vi er ulike og det er naturlig at noen vil mislike en type livsstil sterkt. Vi så jo kvinner som lå gjemt under benkene på universitetet for å lære seg fysikk tilbake da det ikke var lov for kvinner å være der. De gjorde mye for å slippe det a4 som var tilgjengelig da.

 

Anonymkode: f19ec...047

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det virker som om de fleste har lyst å leve A4 livet. Se hvor mange tråder der folk er helt ut av seg fordi de ikke har barn, utdanning og jobb når "alle andre" har det allerede. Alle som er fortvilt fordi de ikke ser ut som en kopi av alle andres skjønnhet. jeg får inntrykk av at de fleste vil ha akkurat det samme: skjønnhet, jobb, utdanning og bolig innen de er 30 og barn rundtom der. Det skal ingenting til før noen føler seg ensom og som en outsider.

Men uansett, det er helt greit at for noen er alt annet enn a4 livet møkk, mens for andre er a4 livet møkk. Vi er ulike og det er naturlig at noen vil mislike en type livsstil sterkt. Vi så jo kvinner som lå gjemt under benkene på universitetet for å lære seg fysikk tilbake da det ikke var lov for kvinner å være der. De gjorde mye for å slippe det a4 som var tilgjengelig da.

 

Anonymkode: f19ec...047

Det er nok mange som vil være "ung og radikal" når de er yngre. Når man er 18 eller er tidlig i tyveårene så er det "kult" å være annerledes, det er gøy å dyrke sine egne interesser, reise verden rundt med lite annet enn en ryggsekk med det mest nødvendige og et par solbriller. Det er da det er gøy å danse, feste, delta på nachspiel der man diskuterer Kafka inn i de små timer i sin søken etter å være noe annet enn A4. Det er da det er gøy å studere og delta i den filosofiske studentforeningen for å vise at man selv - er alt annet enn mainstream. 

Men så skjer det noe...Man når siste halvdel av tyveårene og etterhvert begynnelsen av tredveårene. Panikken setter inn og mange gjør en statussjekk på livet sitt. Når venninna baker bolle nr. to i ovnen, rekkehuset er kjøpt og stasjonsvognen bestilt raser korthuset sammen for mange i det samme klikket. Var det kanskje ikke dype nachspieldiskusjoner om Kafka og strikkhopping på Jamaica som var det store likevel? Skal man kanskje selge den lille penthouseleiligheten på beste Løkka og bytte den inn i stakittgjerde, to etasjer og trygg A4-pendleravstand til jobben og handleturer til Sverige? 

Svaret er selvfølgelig ikke gitt for alle, men for de fleste ender det likevel opp med et rungende "JA" på ovenstående spørsmål. Fra spøk til alvor, svært mange forandrer seg i tyvårene, og det er mange som sier de absolutt ikke skal ha barn og A4-liv som ender opp med akkurat det. Og det er kjipt for de som ikke har forutsetninger for å skaffe seg dette, de som i selvbedrag levde alternative liv der man ikke tok høyde for at man forandrer seg. 

 

Anonymkode: 8c46a...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å unngå å leve slik. Jeg har reist og flyttet mye, jobbet frivillig i Asia osv. Men så var utdannelsen ferdig, jeg ble tvunget til å ta en fast jobb. Og nå søker jeg action i ferien, men hverdagen begrenser seg selv.Aller helst vil jeg si opp og reiseverden rundt igjen, men dessverre er jeg avhengig av en inntekt.

Anonymkode: 91ddf...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå vil alle være annerledes.. Dette har jeg ikke fått med meg. Jeg kunne ikke tenke meg et a4 liv, så kjedelig!!  Er vel såkalt "annerledes".  Er 24 år, uten utdannelse, stresser ikke med barn, er singel og har jobb. 

Anonymkode: 61b87...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er selvsagt individuelt, men jeg orker ikke tanken på et A4 liv. Jeg vil gjerne ha mann og barn en dag, og jobb, naturligvis, og kanskje skaffe meg en liten riskoker som kan frakte meg hit og dit, men å bo i et forstads-helvete og kaste bort helgene på å klippe gress og male gjerde osv, nei tusen takk. 

Endret av KlaraKlein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...