Gå til innhold

Hvorfor trenger du bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Geez så smart du er da som er så nedlantende mot andre folk.

Anonymkode: aec31...302

DITTO!

Anonymkode: 428b2...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hææh? Det største tøvet jeg har hørt- Tror du virkelig på det selv? Hund og bil passer i hvertfall ikke sammen. Og en tralle/vogn til sykklen hadde fort gjort sin nytte til å frakte med seg hundemat. Geez, så hjelpesløse folk er..

En ting er at folk vil ha bil, fordi ting blir enklere. Og det er greit nok det. Men slutt å lage så mange unnskyldinger for hvorfor man MÅ ha det..

Anonymkode: 428b2...fb8

Jøss, har du hund og prøvd å ta den med deg på bussen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sykler og forstår ikke hvorfor folk trenger bil. Bil er et pengesluk uten like. Hvorfor kjører du?

Mange i storbyene velger å kjøre bil selv om de bor i nærheten av jobb. Det er jo helt klart at folk som pendler mellom indre Sogn og Oslo trenger bil, men hvorfor trenger folk i storbyene bil? 

Anonymkode: 00808...8ae

Jeg sykler og bruker bil. Bil er en nødvendighet da jeg bor et godt stykke unna jobb. Kollektivtilbudet er rett og slett ikke godt nok. Jeg hadde aldri kommet meg på jobb til kl.8 om jeg skulle tatt bussen. 

Tenk på de som skal levere unger i bhg og skole samt komme seg på jobb. Tiden vil ikke strekke til om de skal gå eller sykle med x-antall barn på sykkelen. Vi alle bor ikke å gåavstand til jobb og  skole. Bil er en nødvendighet og ingen luxux. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, toothfairy skrev:

Trenger egentlig ikke bil for øyeblikket men det er superpraktisk når IKEA og hyttetur med hund og bagasje står for tur :) 

Hvis du trenger bilen kun til å frakte ting innimellom, så kan du jo bruke nabobil.no om du bor et sted hvor det er en del "utleiere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Klarte meg lenge uten bil både for å storhandle på coop og ikea. Brukte bestandig buss eller taxi. Aldri noen problem å reise rundt å levere unger heller. Nå har vi bil fordi mannen min har en jobb der han reiser mye med bil og er nødt å ha den. Men jeg bruker stortsett buss.

Er dere også 7 i familien?

Anonymkode: ea98e...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bil fordi jeg bor på landet, og det ikke finnes kollektivtilbud her. Det er dessuten 7,5 km til nærmeste butikk., hvor også nærmeste bussholdeplass befinner seg. Jeg har 1,5 mil til jobb, og jeg kunne sikkert syklet til busstoppet 7,5 km unna for å ta bussen til jobb, men jeg jobber kun kveldstid, og når jeg er ferdig har den siste bussen gått for to timer siden. Det er heller ikke spesielt fristende å sykle hjemmefra til busstopp på terkt traffikert riksvei uten veiskulder, lys eller gang/sykkelvei. Ikke om sommeren, og i hvert fall ikke om vinteren.

Så ja, noen av oss er faktisk ganske avhengig av bil! :)

Anonymkode: 08538...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AryaKillie

Jeg bor på landet. Ingen tog, trikk og hyppig buss. Jeg bor 2 mil fra jobb og jeg liker å kunne ha muligheten til å kjøre steder, på besøk eller på tur med barna. Jeg har to biler og bobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Det samme har jeg lurt på. Det er mer strev enn avlastning å kjøre bil i storbyer, synes jeg. Lange omveier for å komme fra A til B og en evig leting etter parkeringsplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke gidder å sykle 4 mil til skolen, og det går ikke buss fra boplassen min på det tidspunktet jeg må inn. Og for å kunne handle. Kjøre på besøk til familie og venner som bor 9 timer unna, da det ikke går tog eller buss, og fly koster for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd både på landet og i Bergen. Hadde ikke bil i begynnelsen i Bergen og fant dette som upraktisk. Når jeg skulle handle for hele uka måtte jeg og kjæresten drasse med oss 4 poser hver på bussen for å etterpå gå 700 meter med disse varene, i tillegg kunne vi ikke handle akuratt der vi ville. Tenk deg ikea uten bil eller andre store innkjøp uten bil. Er man student er det greit å bruke sykkel. Her jeg bor nå er det helt uaktuelt å ikke ha bil, vet om folk som ikke har bil her og synes synd på de. Jeg har 3 km til nærmeste matbutikk, bussen går 3-4 ganger daglig og i helgene så kommer du deg ikke frem og tilbake til "sentrum" der det er mer enn matbutikker. Skal også komme seg mellom jobb og skole/barnehage.Hadde jeg flyttet til Bergen hadde jeg tatt med bilen, orker ikke 4 månedskort på buss/bybane da jeg i tillegg måtte betalt ekstra om jeg skulle ut av sone Bergen

Endret av johanan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst for å levere barn om morgenenen og hente de på ettermiddagen. Det går ikke kollektivtransport mellom hjem-barnehage-jobb for oss.

Ellers "trenger" vi bilen for å reise på hytta, helgeturer, kjøre til fotballkamper og andre fritidsarrangementer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg trenger bil er det for å komme meg ut av byen eller forsi jeg skal frakte noe tungt. Srort sett også bare de gangene jeg bruker bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Man trenger bare en fingernegl med empati for å skjønne hvorfor det finnes hundre tusen grunner for å ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå trenger jeg ikke egen bil, men mannen må ha for å ikke bruke to timer hver vei til jobb. Når barnehagen vår flytter lenger unna slik at jeg har maks 10 min på meg til å komme meg inn i barnehagen, levere en (etter hvert to) unge og komme meg tilbake til bussen blir jeg avhengig av bil. Ellers kommer jeg aldri til å få sett ungene siden jeg må vente en halvtime på neste buss eller gå 40 minutter til toget. Ikke noe gøy å være hjemme litt over klokka seks hver dag, syns det er seint nok å være hjemme litt over fem.

Og jeg har null dårlig samvittighet for å ha bil selv om jeg bare kommer til å kjøre noen kilometer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst har vi bil for å få hverdagen til å gå opp. Jeg bruker så mye som 1 t 30 min til jobb med kollektiv transport til jobb pga jeg må først ta en buss til barnehage for å levere barn. Detetter må jeg ta 3 busser for å komme meg til jobb. Med tanke på at da barnehagen åpner kl 07 og jeg av og til begynner på jobb kl 8 er det umulig. Samme skulle Vært hjem igjen. Jeg hadde ikke fått hentet sønnen min før etter kl 17 hvis jeg skulle brukt buss. Med bil bruker jeg ca 5 min til barnehagen, så en 10 min til jobb. 

Jeg har også familie og venner noen timer unna. Det tar 1, 15 min å kjøre,  3 timer med kollektiv trafikk.. vi er også i sverige når vi er der nede og det er uaktuelt å dra med seg mange poser på buss hjem. 

Punkt 3. Nærmeste butikk er ca 20 min å gå.. men det blir upraktisk å dra med seg mange poser hjem da jeg stortsett handler maks to ganger i uka. 

Punkt 4. For at ungene skal kunne delta på ting. Jo det går buss dit som regel,  og av og til bruker vi buss. Men noen ganger skal de steder det er dårlig med buss  eller tidene ikke passer. 

Punkt 5. Komme oss til steder hvor det ikke går buss. Feks hyttetur på fjellet. 

Det å ha bil er absolutt en nødvendighet i Norge idag som regel pga arbeidstider og fleksibilitet. Hverdagen vår uten bil hadde ført med seg at jeg måtte ha byttet jobb til et sted hvor jeg kun jobbet 9 til 15 og at butikken lå omtrent maks 2 min unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på bygda med særdeles dårlig kollektivtilbud. Går absolutt ingen busser til/fra jobb rundt tidspunktene jeg trenger det. Kunne syklet til jobb (par mil), men på vei hjem er det en dritlang bakke med over 20% stigning og da kommer jeg sent hjem! Dessuten er det et par mil til barnehagen når lille A begynner der om noen mnd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sykler og forstår ikke hvorfor folk trenger bil. Bil er et pengesluk uten like. Hvorfor kjører du?

Mange i storbyene velger å kjøre bil selv om de bor i nærheten av jobb. Det er jo helt klart at folk som pendler mellom indre Sogn og Oslo trenger bil, men hvorfor trenger folk i storbyene bil? 

Anonymkode: 00808...8ae

Da jeg var ung, enslig og studerte eller jobbet, gikk det fint uten bil. 
Jeg syklet, gikk eller tok bussen.
Senere ble jeg gift, fikk barn og hadde full jobb 1 mil utenfor der jeg bor.
Barnehagen tar det et kvarter å gå til, pluss ti minutt til å gå fra barnehagen til skolen...

pluss ti minutt å gå til busstoppet om jeg skulle ta buss....

ulempen var at busstider ikke passet med åpningstider på barnehage/skole og i forhold til å rekke jobben....

Og med to barn som skulle leveres forskjellige steder, så er jeg innmari glad for at jeg tok lappen før jeg fikk barn.

Jeg tok lappen forholdsvis sent, jeg var nærmere 30...

Giftet meg året etter og fikk barn. Da jeg begynte å jobbe igjen, merker jeg godt hvor snertent det var å ta bil.

NÅr ungene er større og går til skole selv og ordner seg sånn, da kan jeg kanskje sykle til jobb. I alle fall før vinteren, og ta bussen på vinteren...

Men sånn som det er nå for å få tidskabalen til å gå opp, så jeg dessverre avhengig av bil.
Og vi er avhengig av to biler pga mannen min begynner på jobb mye tidligere enn meg og det varierer veldig når han er ferdig.

 

Anonymkode: 85858...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var ung, enslig og studerte eller jobbet, gikk det fint uten bil. 
Jeg syklet, gikk eller tok bussen.
Senere ble jeg gift, fikk barn og hadde full jobb 1 mil utenfor der jeg bor.
Barnehagen tar det et kvarter å gå til, pluss ti minutt til å gå fra barnehagen til skolen...

pluss ti minutt å gå til busstoppet om jeg skulle ta buss....

ulempen var at busstider ikke passet med åpningstider på barnehage/skole og i forhold til å rekke jobben....

Og med to barn som skulle leveres forskjellige steder, så er jeg innmari glad for at jeg tok lappen før jeg fikk barn.

Jeg tok lappen forholdsvis sent, jeg var nærmere 30...

Giftet meg året etter og fikk barn. Da jeg begynte å jobbe igjen, merker jeg godt hvor snertent det var å ta bil.

NÅr ungene er større og går til skole selv og ordner seg sånn, da kan jeg kanskje sykle til jobb. I alle fall før vinteren, og ta bussen på vinteren...

Men sånn som det er nå for å få tidskabalen til å gå opp, så jeg dessverre avhengig av bil.
Og vi er avhengig av to biler pga mannen min begynner på jobb mye tidligere enn meg og det varierer veldig når han er ferdig.

 

Anonymkode: 85858...d49

I tillegg passet det ikke med hentetidene i barnehage pga 9 timers regelen.
Om jeg skulle tatt bussen hjem fra jobb, hadde jeg måttet gå fra jobb minst en halvtime før egentlig arbeidsslutt for å rekke bussen som gikk i det tidspunktet som gjorde at jeg rakk å hente ungene... Jeg måtte i tillegg gå et stykke fra busstoppet, så jeg hadde nok sprunget i tillegg.. stress! 

Nei, så lenge jeg har småbarn og er i full jobb er jeg avhengig av bil.
 

Anonymkode: 85858...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har en muskelsykdom slik at jeg har svært begrenset mulighet til å gå forskjellige steder. Buss og tog gir meg smerter da setene ikke har nok sidestøtte for meg, jeg har muskelsvinn ved hofter, sete og lår, så jeg spenner meg veldig hvis jeg sitter på så flate seter, og dermed får jeg mer vondt. Bilen er valgt sammen med ergoterapeut for å gi meg mest mulig støtte. 

I tillegg har jeg barn som skal til far annenhver helg, jeg klarer ikke bære tunge ting (matvareposer er mareritt) og jeg har dager vinterstid der maxavstand jeg klarer å gå er bare 20-30 meter. 

Anonymkode: 49f11...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på en plass med dårlig kolektivtilbud. Det tar meg 15-20 min å kjøre til jobb, og 3 timer med buss. Jippi lissom. Å sykle er ikke et alternativ da mesteparten av ruta går langs en europavei. I tillegg har jeg en hobby hvor bil er veldig praktisk. Hadde vært frytelig tungvindt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...