Gå til innhold

Avslutte utveksling - trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 16 år og på utveksling i Australia. Jeg har bare vært borte en og en halv uke, men har veldig veldig lyst til å dra hjem. Jeg liker ikke byen jeg bor og liker heller ikke skolen så veldig godt. Jeg prøver å ha en positiv innstilling til alt, men det er vanskelig. Det er fullt av dyrehår i hele huset og jeg vet ikke helt, jeg. Jeg aner ikke om jeg burde dra hjem eller ikke. Hvis jeg drar før sommerferien er over kan jeg vel starte rett i vg2, men får jeg tilbake pengene jeg betalte til organisasjonen? Eller skal jeg tvinge meg selv til å bli et helt år? Føler meg veldig mislykket om jeg drar hjem, og hvordan skal jeg forklare det til alle som trodde jeg skulle være borte et helt år.. Og selv om jeg drar hjem nå, klarer jeg vel fortsatt å dra på utveksling på universitetet, for det har jeg virkelig lyst til? Der får man jo velge alt selv, dra hjem/få besøk når man vil og ikke tusen regler man MÅ følge. 

Hjelp, hver så snill 

Anonymkode: cb2fa...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem reiser du med?

Da jeg var på utveksling var det litt tøft i starten. Jeg vil anbefale deg å prøve rundt et måned. Skolestart er vel ikke før i august, så jeg ville prøvd å holde ut noen uker til i hvert fall. Kan godt være at det blir litt kultursjokk. Dyrehår er ikke store tragedien, prøv å tenke på de positive tingene: mennesker du liker, mestringsfølelsen av ta initiativ til noe slikt og snakke med nye mennesker. Prøv å gjøre noe mens du er der som du ikke kunne ha gjort i Norge, eks gå på stranda eller gjøre noe typisk australsk. Bli kjent med folk og ikke lås deg på rommet, men vær aktiv. Enten det er en fritidsaktivitet eller å bare invitere venner med for å finne på noe eller å si ja til å bli med på noe andre inviterer deg med på. Å snakke med de hjemme i Norge hjelper ikke på hjemlengsel heller.

Vet ikke hvilken org. du reiser med, men ofte får man ikke pengene tilbake. Siden det er veldig tidlig i løpet for deg kan det hende at du har en sjanse om å få pengene tilbake om du drar hjem nå, men da må du forhøre deg om dette ved å ringe til organisasjonen med en gang og snakke direkte med dem om dette.

Utveksling på universitet er friere, men også ofte dyrere. Ofte er det da høye skolepenger (kan være opp til flere hundre tusen), bokostnader, levekostnader, osv. I tillegg får du ikke særlig mye støtte av noen, du er helt alene. Erfaring fra tidligere utveksling kan hjelpe her.

Anonymkode: d8c3e...58a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem reiser du med?

Da jeg var på utveksling var det litt tøft i starten. Jeg vil anbefale deg å prøve rundt et måned. Skolestart er vel ikke før i august, så jeg ville prøvd å holde ut noen uker til i hvert fall. Kan godt være at det blir litt kultursjokk. Dyrehår er ikke store tragedien, prøv å tenke på de positive tingene: mennesker du liker, mestringsfølelsen av ta initiativ til noe slikt og snakke med nye mennesker. Prøv å gjøre noe mens du er der som du ikke kunne ha gjort i Norge, eks gå på stranda eller gjøre noe typisk australsk. Bli kjent med folk og ikke lås deg på rommet, men vær aktiv. Enten det er en fritidsaktivitet eller å bare invitere venner med for å finne på noe eller å si ja til å bli med på noe andre inviterer deg med på. Å snakke med de hjemme i Norge hjelper ikke på hjemlengsel heller.

Vet ikke hvilken org. du reiser med, men ofte får man ikke pengene tilbake. Siden det er veldig tidlig i løpet for deg kan det hende at du har en sjanse om å få pengene tilbake om du drar hjem nå, men da må du forhøre deg om dette ved å ringe til organisasjonen med en gang og snakke direkte med dem om dette.

Utveksling på universitet er friere, men også ofte dyrere. Ofte er det da høye skolepenger (kan være opp til flere hundre tusen), bokostnader, levekostnader, osv. I tillegg får du ikke særlig mye støtte av noen, du er helt alene. Erfaring fra tidligere utveksling kan hjelpe her.

Anonymkode: d8c3e...58a

Jeg reiser med aspect, jeg betalte for avbestillingsforsikring eller noe sånt, men den gjelder kanskje bare hvis man ombestemmer seg før man faktisk drar. Har gått på skolen i en uke, men kommer hjem 17-18tiden hver dag, så det er ikke mer tid igjen av dagen etter lekser og middag til å være med venner.  Jeg prøver hardt å bli kjent med nye mennesker og oppleve nye ting, men med tanke på at man må bli kjørt hvor enn man skal(for langt å gå, har ikke sykkel, går ingen busser) blir det veldig vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med dem du reiste med og gitt dem beskjed? Det med dyrehårene synes jeg hørtes temmelig ekkelt ut. Hadde det vært mulig å bytte familie?

Anonymkode: 1a161...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, unefille skrev:

Jeg reiser med aspect, jeg betalte for avbestillingsforsikring eller noe sånt, men den gjelder kanskje bare hvis man ombestemmer seg før man faktisk drar. Har gått på skolen i en uke, men kommer hjem 17-18tiden hver dag, så det er ikke mer tid igjen av dagen etter lekser og middag til å være med venner.  Jeg prøver hardt å bli kjent med nye mennesker og oppleve nye ting, men med tanke på at man må bli kjørt hvor enn man skal(for langt å gå, har ikke sykkel, går ingen busser) blir det veldig vanskelig..

Du kan jo prøve å få byttet familie og evt skole, men hvis du ikke ønsker kan du ikke tvinges til å bli. Hvis du vil hjem må du snakke med både Aspect og vgs i Norge og spørre om hva du skal gjøre nå, spesielt med tanke på å få tilbake pengene for året, hvordan du skal komme deg hjem og hva som skjer med skoleplassen i Norge dette kommende året på vgs i Norge.

Anonymkode: d8c3e...58a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo prøve å få byttet familie og evt skole, men hvis du ikke ønsker kan du ikke tvinges til å bli. Hvis du vil hjem må du snakke med både Aspect og vgs i Norge og spørre om hva du skal gjøre nå, spesielt med tanke på å få tilbake pengene for året, hvordan du skal komme deg hjem og hva som skjer med skoleplassen i Norge dette kommende året på vgs i Norge.

Anonymkode: d8c3e...58a

Det er ikke mulig å bytte skole og fra tidligere elever har jeg hørt at det er veldig sære på å bytte familie. Jeg har skoleplass på min videregående hjemme, så tror ikke det blir noe problem

Anonymkode: cb2fa...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig å bytte skole og fra tidligere elever har jeg hørt at det er veldig sære på å bytte familie. Jeg har skoleplass på min videregående hjemme, så tror ikke det blir noe problem

Anonymkode: cb2fa...5b2

Høres ut som om du ikke vil prøve lenger. Hvis du ønsker å bytte  familie/skole så må du snakke med representanten. Det verste du kan få er et nei. Hvis du vil hjem må du snakke med Aspect og sikkert representanten din. Dette med evt tilbakebetaling og eller mangel på sådan må du også snakke med Aspect om. I tillegg må skolen i Norge kontaktes sånn at du kan begynne igjen til høsten. Du må bestemme deg for hva du vil, og hvis du ikke ønsker å bli må du ta initiativ slik at du kommer deg hjem.

Anonymkode: d8c3e...58a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utveksling er jo sjeldent en dans på roser hele året, jeg brukte vel en 3 mnd før jeg kunne si at jeg trivdes og da jeg skulle reise hjem ville jeg ikke dra. At ting oppleves overveldende og vanskelig når du er 16 år og befinner deg på andre siden av jorda er ikke noen overraskelse. Prøv å tenk tilbake på hva det var som gjorde at du ønsket utveksling nå i utgangspunktet. Du har jo vært igjennom en silingsprosess og har mennesker bak deg som mener at du er moden nok til å mestre dette. Har noe endret seg siden du ønsket å dra?

Anonymkode: e67e6...3ed

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om du ikke vil prøve lenger. Hvis du ønsker å bytte  familie/skole så må du snakke med representanten. Det verste du kan få er et nei. Hvis du vil hjem må du snakke med Aspect og sikkert representanten din. Dette med evt tilbakebetaling og eller mangel på sådan må du også snakke med Aspect om. I tillegg må skolen i Norge kontaktes sånn at du kan begynne igjen til høsten. Du må bestemme deg for hva du vil, og hvis du ikke ønsker å bli må du ta initiativ slik at du kommer deg hjem.

Anonymkode: d8c3e...58a

Jeg har snakket med representanten, å bytte skole er umulig, å bytte familie går kun hvis det er krise; altså at familien ikke gir meg nok mat, er slemme osv. Her er det kun skittent og familien tilbringer en del tid inne på rommene sine istedet for å være "sosiale". Dette kvalifiserer ikke til å bytte familie og det er vel heller ikke familien som er det største problemet til at jeg ikke trives. 

Anonymkode: cb2fa...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med representanten, å bytte skole er umulig, å bytte familie går kun hvis det er krise; altså at familien ikke gir meg nok mat, er slemme osv. Her er det kun skittent og familien tilbringer en del tid inne på rommene sine istedet for å være "sosiale". Dette kvalifiserer ikke til å bytte familie og det er vel heller ikke familien som er det største problemet til at jeg ikke trives. 

Anonymkode: cb2fa...5b2

Et alternativ kan være å ta en prat med foreldrene dine, og ordne en leilighet i nærheten av skolen/sentrum. Men da må du være veldig selvstendig og kunne ta vare på deg selv.

Anonymkode: fdfd3...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem reiser du med?

Da jeg var på utveksling var det litt tøft i starten. Jeg vil anbefale deg å prøve rundt et måned. Skolestart er vel ikke før i august, så jeg ville prøvd å holde ut noen uker til i hvert fall. Kan godt være at det blir litt kultursjokk. Dyrehår er ikke store tragedien, prøv å tenke på de positive tingene: mennesker du liker, mestringsfølelsen av ta initiativ til noe slikt og snakke med nye mennesker. Prøv å gjøre noe mens du er der som du ikke kunne ha gjort i Norge, eks gå på stranda eller gjøre noe typisk australsk. Bli kjent med folk og ikke lås deg på rommet, men vær aktiv. Enten det er en fritidsaktivitet eller å bare invitere venner med for å finne på noe eller å si ja til å bli med på noe andre inviterer deg med på. Å snakke med de hjemme i Norge hjelper ikke på hjemlengsel heller.

Vet ikke hvilken org. du reiser med, men ofte får man ikke pengene tilbake. Siden det er veldig tidlig i løpet for deg kan det hende at du har en sjanse om å få pengene tilbake om du drar hjem nå, men da må du forhøre deg om dette ved å ringe til organisasjonen med en gang og snakke direkte med dem om dette.

Utveksling på universitet er friere, men også ofte dyrere. Ofte er det da høye skolepenger (kan være opp til flere hundre tusen), bokostnader, levekostnader, osv. I tillegg får du ikke særlig mye støtte av noen, du er helt alene. Erfaring fra tidligere utveksling kan hjelpe her.

Anonymkode: d8c3e...58a

Enig i dette, bare en kommentar - utveksling til utenlandske universiteter krever som regel ikke skolepenger. De norske læreinstitusjonene bytter plasser og selv om endel ikke bruker de norske plassene, er det ikke slik at de norske studentene må betale. Men tar du hele studiet i utlandet må du selvsagt betale tuition.

 

Anonymkode: 099d5...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utveksling er jo sjeldent en dans på roser hele året, jeg brukte vel en 3 mnd før jeg kunne si at jeg trivdes og da jeg skulle reise hjem ville jeg ikke dra. At ting oppleves overveldende og vanskelig når du er 16 år og befinner deg på andre siden av jorda er ikke noen overraskelse. Prøv å tenk tilbake på hva det var som gjorde at du ønsket utveksling nå i utgangspunktet. Du har jo vært igjennom en silingsprosess og har mennesker bak deg som mener at du er moden nok til å mestre dette. Har noe endret seg siden du ønsket å dra?

Anonymkode: e67e6...3ed

Å dra på utveksling ble egentlig bestemt litt for fort da det ble alternativet i stedet for å gå på en privat idrettsskole, men jeg ville jo dra for å lære meg engelsk ordentlig og oppleve en ny kultur. Jeg husker jeg sa til alle at jeg gledet meg veldig, men i ettertid finner jeg det vanskelig å føle at jeg faktisk gledet meg når jeg sa det, at det heller ble en vanesak. 

Anonymkode: cb2fa...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette, bare en kommentar - utveksling til utenlandske universiteter krever som regel ikke skolepenger. De norske læreinstitusjonene bytter plasser og selv om endel ikke bruker de norske plassene, er det ikke slik at de norske studentene må betale. Men tar du hele studiet i utlandet må du selvsagt betale tuition.

 

Anonymkode: 099d5...89e

Dette kommer helt an på universitetet du drar på utveksling til.

Anonymkode: d8c3e...58a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer helt an på universitetet du drar på utveksling til.

Anonymkode: d8c3e...58a

En norsk 16-åring er som regel VGS-elev.

TS bør be om å få en ny familie, da helst uten dyr! Ikke gi opp, gi det en sjanse! Tror du kan vokse mye på det.

Anonymkode: 6ee98...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En norsk 16-åring er som regel VGS-elev.

TS bør be om å få en ny familie, da helst uten dyr! Ikke gi opp, gi det en sjanse! Tror du kan vokse mye på det.

Anonymkode: 6ee98...bce

Vi snakker om muligheten for å dra på utveksling senere i stedte for nå, altså etter vgs, som ts nevner i hovedinnlegget.

Anonymkode: d8c3e...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En norsk 16-åring er som regel VGS-elev.

TS bør be om å få en ny familie, da helst uten dyr! Ikke gi opp, gi det en sjanse! Tror du kan vokse mye på det.

Anonymkode: 6ee98...bce

Som skrevet tidligere har jeg snakket med representanten og det skal veldig mye til for at jeg skal kunne bytte familie... 

Anonymkode: cb2fa...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet tidligere har jeg snakket med representanten og det skal veldig mye til for at jeg skal kunne bytte familie... 

Anonymkode: cb2fa...5b2

Vil tro at de syns det er litt tidlig å bytte familie, og at det er derfor de sier det. Du kan prøve å snakke med noen over representanten, de må jo ha et hovedkontor i Australia. Å bytte familie på utveksling er veldig vanlig, så at representanten skal være vanskelig der er kjedelig. 

 

Men du må først og fremst finne ut om motivasjonen din for å gjøre dette er der, og om det er den rette motivasjonen. I din alder er det lettere å få en "ekte" utveksling mtp at du bor hos en lokal familie og går på lokal vgs. På universitet henger man mye mer med andre nordmenn, bor med andre nordmenn og møter færre lokale fordi de da har kommet i en alder hvor nettverk er etablert o.l. Å være klar for den typen utveksling du er på nå krever modenhet og motivasjon, for det kommer ikke til å være rosenrødt hele året.

Anonymkode: e67e6...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet tidligere har jeg snakket med representanten og det skal veldig mye til for at jeg skal kunne bytte familie... 

Anonymkode: cb2fa...5b2

Hva med å skylde på astma/allergi fra alle dyrehårene? Det burde vel være alvorlig nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor overgang å være utvekslingselev. Jeg var det samme i USA for 20 (!) år siden som 16-åring. Da var det andre tider. Ingen internett, mail, sosiale medier. Snakket med mine foreldre på telefon 1-2 ganger i mnd (det var dyrt!), ellers gikk det i brevkontakt med de hjemme. 

Jeg syntes det var vanskelig. Uvant kultur, fant meg ikke tilrette i familien, skolen var OK, men skled aldri helt inn der heller. I ettertid angrer jeg på at jeg var altfor snill og ordentlig jente, og ikke insisterte på å skifte fra en dysfunksjonell familie som ødela mye for meg. Hjalp selvsagt ikke at min vertsmor var områderepresentant. 

Men når det er sagt: Det tar tid å tilvenne seg nye folk, land og kultur. Jeg ville prøvd litt til, evt insistert på bytte skole og/eller familie. Om du får penger tilbake om du drar hjem tviler jeg på, men du kan sjekke i vilkårene til Aspect. 

Anonymkode: 88369...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, tror det er mange som ikke helt vet hva de går til når de velger utveksling. Tror det er mange som angrer en del. Selv holdt jeg ut i fire måneder og hatet hver eneste dag. Var helt herlig å komme hjem! Nå har jeg lært at jeg aldri skal gjøre noe slikt igjen og jeg skal heller aldri dra på utveksling på uni. 

Anonymkode: 83ee7...118

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...