Gå til innhold

Vil fjerne moms på mens.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Verena skrev:

Kunne vært enig før menskoppen ble funnet opp, men nå så kan man som kvinne investere i et par slike, og problemet er løst. Da trenger man ikke å betale mer for mensen på laaang tid. Dette er noe man velger eller ikke velger, men muligheten er jo der. Så lenge vi har all mulighet til å heller kjøpe noe som holder over mye lengre tid enn både bind og tamponger, så er det bare stakkarsliggjøring av kvinner som ikke gidder å bruke de mulighetene man har, og som heller klager på det man ikke har. 

Altså, nå har jeg ingen ting imot momsen.

Men hva med oss som ikke får brukt menskopp? Uansett størrelse på koppen? Det er ikke alle som har utelukkende positive erfaringer med menskopp.. Da har man ikke det billige alternativet allikevel da. 

 

Anonymkode: aeb3c...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at kvinner har et mye større budsjett tip hygieneartikler generelt enn menn pga. sammenliknet vi lever i. Og ja, kanskje mensartikkler kunne vært momsfri eller gratis. Men for meg er det er en bagatel og ikke noe jeg gidder å henge meg opp i. Skjønner at det kan være iriterende for de med veldig dårlig råd, men som flere nevner, det fins alternativer for de fleste.

syns kvinnekampen bør tas andre plasser før vi gjør dette til en fanesak. 

Anonymkode: 3e136...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet med å bruke litt penger på slikt? Man har jo valget om man vil blø gjennom alle klær, eller kjøpe seg bind/tamponger. Man trenger ikke barbere seg, stussing duger sikkert også (haha). Skulle vi snakket om alt en trenger her i verden skulle jo alt vært gratis.

Anonymkode: b7916...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/trondelag/vil-fjerne-moms-pa-mens-1.13027148

 

I artikkelen sammenligner de barberingsustyr hos menn og bind og tamponger hos kvinner. 
Den kommentaren provoserer meg. 
Vi kvinner må også barbere! Mer enn mannfolka. Vi må også ha sminke, for ellers så er du heslig. Menn som ikke barberer seg blir ikke sett på som heslig og ekkel. 
Håper det blir moms kutt på bind og tamponger. For det er ikke vår feil at vi er født som kvinner. Vi må ha bind og tamponger! Drit i å nevne "stoff-bind" og menskopp, det er som å si at gress er bra nok som mat, du behøver ikke kjøtt og melk for å overleve-bullshit,
Bind og tamponger, det er problemet her. Og så å si 90% bruker nemlig bind og tamponger. 
Dopapir er en nødvendighet. Så du kan sammenligne stoff-bind med avispapir som dopapir. 

Anonymkode: 5fe8a...1cd

:skratte::skratte::skratte::skratte::skratte:

 

Anonymkode: aefce...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Herr Heftig skrev:

Som AB over er inne på, så kunne man diskutert det seriøst hvis det ikke var for at de aller fleste menn har større matbehov enn de aller fleste kvinner. Så det må vel få gå opp i opp.

Matbehov et hos de fleste menn er større fordi dere dytter i dere alskens drittmat uten særlig næring☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn spiser i snitt 20% mer enn kvinner for å opprettholde kroppsvekten. Ja til reduksjon av matmoms for menn!

Anonymkode: d5d7f...150

Flere menn en damer er overvektige  (http://www.ssb.no/helse/statistikker/helseforhold/hvert-3-aar/2016-06-20). Kvinner er født med mensen. At en høyere andel menn er overvektig er jo selvforskyldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye ville det koste å administrere dette prosjektet med momsfrie bind m.m.?

Hvor mye betyr de få kronene som momsfrie bind utgjør for de det gjelder?

Støtte til tannlege for de som ikke har råd til å gå til tannlege, er et tiltak som vi heller burde kjempe for!

 

Anonymkode: 82002...41c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pakke med 60 tamponger first price: 6kr

pakke med 40 Truseinnlegg first price 4kr

pakke med 12 bind first price 4kr 

Det er IKKE dyrt å ha mensen. 

Anonymkode: 7ad9e...ea5

Du kan ikke ta utgangspunkt i at alle kvinner har mini-mens. De som blør mye og lenge har helt andre utgifter enn de som blør lite og kort. Nå mener jeg at voksne kvinner stort sett burde klare å finansiere hygieneproduktene sine selv, men jeg mener også at det burde finnes en form for refusjonsordning for de med unormalt store blødninger, for det kan hos enkelte faktisk dreie seg om ganske store summer.

Anonymkode: ffe25...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ta utgangspunkt i at alle kvinner har mini-mens. De som blør mye og lenge har helt andre utgifter enn de som blør lite og kort. Nå mener jeg at voksne kvinner stort sett burde klare å finansiere hygieneproduktene sine selv, men jeg mener også at det burde finnes en form for refusjonsordning for de med unormalt store blødninger, for det kan hos enkelte faktisk dreie seg om ganske store summer.

Anonymkode: ffe25...2ec

Jo, det er klart. Men så finnes det jo også mange andre helseutgifter som heller ikke omfattes av refusjonsordninger.

Mer penger til de fattige og til de med så store helseutgifter at det går hardt utover livskvaliteten grunnet økonomien + mer penger til å dekke tannlege til mennesker som ikke har råd til å gå til tannlege, stemmer jeg for.

Anonymkode: 82002...41c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er klart. Men så finnes det jo også mange andre helseutgifter som heller ikke omfattes av refusjonsordninger.

Mer penger til de fattige og til de med så store helseutgifter at det går hardt utover livskvaliteten grunnet økonomien + mer penger til å dekke tannlege til mennesker som ikke har råd til å gå til tannlege, stemmer jeg for.

Anonymkode: 82002...41c

Enig i det. Hadde det for min del vært mulig å få dekket enten medisiner, medisinsk utstyr, tannlege, briller eller hygieneprodukter i forbindelse med mens, eller aller helst flere av tingene, hadde trygden min (minstesats) muligens holdt til husleie og mat også...

Anonymkode: ffe25...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briller, ja her sier AB i svar #50 noe. 

Om hygieneartikler i forbindelse med menstrasjon skal dekkes eller ha momsfritak, syns jeg også at vi med briller/ linser må få det. Vi velger jo ikke akkurat selv å se dårlig, og vil påstå at det er en mye større utgift enn tamponger/bind.

nå skjønnet jeg tanken bak det ts sier, men som flere påpeker, det er da mye annet som skulle blitt billigere/fritatt for moms eller gratis, før akkurat bind/tamponger.

og jo, menn spiser og trenger mere mat en kvinner. Det har ingenting med overvekt å gjøre men fra naturens side er de født med anlegg for større muskelmasse og som oftest høyere enn kvinner, de trenger dermed mer næring,

Anonymkode: 3e136...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OPIgirl skrev:

Matbehov et hos de fleste menn er større fordi dere dytter i dere alskens drittmat uten særlig næring☺

I tilfellet du faktisk tror det: Nei, det er fordi menn er større og har høyere forbrenning.

Anonymkode: 4550b...8d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tilfellet du faktisk tror det: Nei, det er fordi menn er større og har høyere forbrenning.

Anonymkode: 4550b...8d7

Du skjønte ikke ironien nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, herzeleid skrev:

Selvfølgelig må også kvinner betale moms på varene de kjøper, som andre voksne mennesker. 

Kvinner behandles som voksne mennesker med ansvar og plikter? UHØRT!

Anonymkode: 63369...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva med hvor mye penger vi bruker på prevensjon? Jeg bruker 1400 kr i året. Dette har jeg brukt fra jeg var 17 år, eller da lå det vel på ca 1100 i året. Nå er jeg 38 år. Og mennene vil ikke betale for dette. Kondomer betaler jeg for og, da jeg har ny partner. Har fått en kjæreste til å betale en gang, for da jeg måtte hente ut mer, så hadde jeg ikke penger. Men han var ganske sur da, selv om jeg hadde betalt alle de andre gangene.

Anonymkode: 27808...a2f

Hvis du ikke har råd til prevansjon så er det vel bare å ikke ha sex.

Anonymkode: 63369...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, OPIgirl skrev:

Du skjønte ikke ironien nei?

Det er dessverre umulig å vite på internett. Det er mange som har skrevet mye dummere ting og ment det.

Anonymkode: 4550b...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre umulig å vite på internett. Det er mange som har skrevet mye dummere ting og ment det.

Anonymkode: 4550b...8d7

Jeg synes ikke det jeg skrev var så dumt i utgangspungtet. Men nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste (gode) argumentet jeg kan tenke meg for å finansiere dette, er jo at det er den eneste biologiske forskjellen mellom kvinner og menn. Joda, menn har penis og sånt, men kvinner har vagina. Menn har hårvekst på lik linje med kvinner (kvinner har bare ikke skjeggvekst, men barberer under armene og leggene). 

Kvinner betaler for noe en mann aldri kan få. Mensen.

Anonymkode: f2d23...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste (gode) argumentet jeg kan tenke meg for å finansiere dette, er jo at det er den eneste biologiske forskjellen mellom kvinner og menn. Joda, menn har penis og sånt, men kvinner har vagina. Menn har hårvekst på lik linje med kvinner (kvinner har bare ikke skjeggvekst, men barberer under armene og leggene). 

Kvinner betaler for noe en mann aldri kan få. Mensen.

Anonymkode: f2d23...25f

Kvinnene velger å barbere legger og under armene fordi de selv vil det (og ikke kom med bortforklaringer her med at samfunnet forventer det. Du kan velge å gi en blank F i om folk synes det ene ser finere ut enn det andre, men velger å bry deg). Det er krav mange steder og mange jobber at mennene skal barbere ansiktet, så disse to er ikke sammenlignbare da den ene er selvvalgt og den andre ofte ikke er det.

Det er også den biologiske forskjellen med at menn trenger en del mer energi enn kvinner (ja, det finnes selvsagt unntak, slutt å trekke frem enkelteksempler) og dermed trenger mer mat noe som igjen blir dyrere.

Anonymkode: 6b84d...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...