Gå til innhold

Vil fjerne moms på mens.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/trondelag/vil-fjerne-moms-pa-mens-1.13027148

 

I artikkelen sammenligner de barberingsustyr hos menn og bind og tamponger hos kvinner. 
Den kommentaren provoserer meg. 
Vi kvinner må også barbere! Mer enn mannfolka. Vi må også ha sminke, for ellers så er du heslig. Menn som ikke barberer seg blir ikke sett på som heslig og ekkel. 
Håper det blir moms kutt på bind og tamponger. For det er ikke vår feil at vi er født som kvinner. Vi må ha bind og tamponger! Drit i å nevne "stoff-bind" og menskopp, det er som å si at gress er bra nok som mat, du behøver ikke kjøtt og melk for å overleve-bullshit,
Bind og tamponger, det er problemet her. Og så å si 90% bruker nemlig bind og tamponger. 
Dopapir er en nødvendighet. Så du kan sammenligne stoff-bind med avispapir som dopapir. 

Anonymkode: 5fe8a...1cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn spiser i snitt 20% mer enn kvinner for å opprettholde kroppsvekten. Ja til reduksjon av matmoms for menn!

Anonymkode: d5d7f...150

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Som AB over er inne på, så kunne man diskutert det seriøst hvis det ikke var for at de aller fleste menn har større matbehov enn de aller fleste kvinner. Så det må vel få gå opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Herr Heftig skrev:

Som AB over er inne på, så kunne man diskutert det seriøst hvis det ikke var for at de aller fleste menn har større matbehov enn de aller fleste kvinner. Så det må vel få gå opp i opp.

Men mat har 15 prosent moms, og dette er irrelevant uansett. Fra vi er 13-14 til vi er gamle kjerringer må vi blø hver måned, og kjøpe dyrt utstyr til å suge opp det jævla blodet. 25 prosent moms oppå det allerede overprisa bomullsgreiene er irritetende!

Anonymkode: 61c7d...a06

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mat har 15 prosent moms, og dette er irrelevant uansett.

Hvorfor det? Er mat mindre nødvendig enn tamponger?

Anonymkode: 4550b...8d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Som AB over er inne på, så kunne man diskutert det seriøst hvis det ikke var for at de aller fleste menn har større matbehov enn de aller fleste kvinner. Så det må vel få gå opp i opp.

Vi dør også tidligere, så da går det med mindre mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Lutetium 71 skrev:

Vi dør også tidligere, så da går det med mindre mat.

Mnja, mange dør jo tidligere pga feil ernæring..Hvor kanskje en person spiser for 2-3stykker pr dag... :fnise:  Men så er det jo de som ikke spiser noe... Så det går vel egentlig opp i opp...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Chibi skrev:

Mnja, mange dør jo tidligere pga feil ernæring..Hvor kanskje en person spiser for 2-3stykker pr dag... :fnise:  Men så er det jo de som ikke spiser noe... Så det går vel egentlig opp i opp...

Seriøst, vi dør statistisk tidligere. Look it up.

Usikker på hvordan det slår ut på matmomsen dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må også kvinner betale moms på varene de kjøper, som andre voksne mennesker. Det finnes miljøvennlige gjennbruksalternativer hvis man har det så trangt økonomisk at man blakker seg på bind og tamponger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med hvor mye penger vi bruker på prevensjon? Jeg bruker 1400 kr i året. Dette har jeg brukt fra jeg var 17 år, eller da lå det vel på ca 1100 i året. Nå er jeg 38 år. Og mennene vil ikke betale for dette. Kondomer betaler jeg for og, da jeg har ny partner. Har fått en kjæreste til å betale en gang, for da jeg måtte hente ut mer, så hadde jeg ikke penger. Men han var ganske sur da, selv om jeg hadde betalt alle de andre gangene.

Anonymkode: 27808...a2f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at menn spiser mer blir så dumt. Greit, Da kan vi dra inn at kvinner bruker BH. Det regnes som usømmelig og ekkelt at voksne kvinner går uten BH offentlig. Momsfri BH! Kvinner blir gavide og trenger da gavidklær og ammeutstur. Momsfritt!

Hvorfor er det så helvetes vannskelig for menn å erkjenne at mensen er noe drit, og det ikke hadde gått videre utover det nasjonale budsjettet om kvinner hade fått den bitte lille tingen? Hvorfor er det så utrolig viktig å for dere å velge å høre "undertrykkelse" når en bitte liten fordel blir gitt til kvinner? Det er en så liten ting det blir bedt om. 

Anonymkode: 609d8...abf

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakke bind på Rema koster meg 8,- pakken, og det holder per mens for meg. Jeg overlever. 

Anonymkode: 10c47...46f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av et liv utgjør bind/tamponger 30.000,- Dette er ikke så veldig mye penger, omtrent like mye som vernepliktig får for 9 mnd førstegangstjeneste.

Samtidig viser et kjapt søk på google at en menskopp koster i overkant av 300,-. i butikk Hvis den bestilles fra utlandet så er jeg nesten sikker på at man kan finne litt billigere og dermed faktisk få det momsfritt. Hvis det ikke er nok så burde det ikke være noe problem å lage en tilleggspost i selvangivelsen der man kan føre opp eventuell utgifter til en menskopp og faktisk få det trukket fra enten helt eller delvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Larsern skrev:

I løpet av et liv utgjør bind/tamponger 30.000,- Dette er ikke så veldig mye penger, omtrent like mye som vernepliktig får for 9 mnd førstegangstjeneste.

Samtidig viser et kjapt søk på google at en menskopp koster i overkant av 300,-. i butikk Hvis den bestilles fra utlandet så er jeg nesten sikker på at man kan finne litt billigere og dermed faktisk få det momsfritt. Hvis det ikke er nok så burde det ikke være noe problem å lage en tilleggspost i selvangivelsen der man kan føre opp eventuell utgifter til en menskopp og faktisk få det trukket fra enten helt eller delvis. 

Nå er det ikke alle som vil bruke menskopp da, jeg synes det høres skikkelig ekkelt og grisete ut.

Anonymkode: 27808...a2f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med at menn spiser mer blir så dumt. Greit, Da kan vi dra inn at kvinner bruker BH. Det regnes som usømmelig og ekkelt at voksne kvinner går uten BH offentlig. Momsfri BH! Kvinner blir gavide og trenger da gavidklær og ammeutstur. Momsfritt!

Hvorfor er det så helvetes vannskelig for menn å erkjenne at mensen er noe drit, og det ikke hadde gått videre utover det nasjonale budsjettet om kvinner hade fått den bitte lille tingen? Hvorfor er det så utrolig viktig å for dere å velge å høre "undertrykkelse" når en bitte liten fordel blir gitt til kvinner? Det er en så liten ting det blir bedt om. 

Anonymkode: 609d8...abf

Regnes det som usømmelig at voksne kvinner går uten BH offentlig? I Norge?

Vel, det regnes som usømmelig at jeg som mann bruker singlet når jeg trener også (og treningssenter er jo også en nødvendighet da man regnes som uattraktiv dersom man ikke holder seg i form), burde Staten da sponse meg med treningstøy og medlemsskap?

Hvor skal man trekke en grense?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke alle som vil bruke menskopp da, jeg synes det høres skikkelig ekkelt og grisete ut.

Anonymkode: 27808...a2f

Det er det billigste alternativet såvidt jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menskopp er vel egentlig veldig greit, og absolutt ikke grisete i det hele tatt. Man setter den i, tar den ut og tømmer den i do, skyller, ferdig. Dessuten er det ekstremt miljøvennlig og kostnadseffektivt, i tillegg til behagelig i bruk.

De fleste som sier at det høres ekkelt ut har aldri prøvd det.

Anonymkode: 10c47...46f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drit i å nevne "stoff-bind" og menskopp, det er som å si at gress er bra nok som mat, du behøver ikke kjøtt og melk for å overleve-bullshit,
Bind og tamponger, det er problemet her. Og så å si 90% bruker nemlig bind og tamponger. 
Dopapir er en nødvendighet. Så du kan sammenligne stoff-bind med avispapir som dopapir. 

Eh nei....det er mye bedre kvalitet på tøybind og menskopper enn det det er på de ekle plastbindene og tampongene som er tørre å sette inn og føles som man drar ut halve innvollene når man drar dem ut.
Tøybind er luksus i forhold til de ekle klamme plastbindnene! Og dessuten, burde det ikke være momskutt på dem også da?
Sjekk de flotte bindene her: http://www.toybleia.no/category/toybind-menskopp

Og her har de en veldig bra menskopp også, til under 300 kroner, jeg har to størrelser av den og digger den: http://www.toybleia.no/product/fleurcup

Anonymkode: d55d5...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Jeg kommer aldri til å forstå meg på folk som mener at staten skal indirekte subsidiere alt av varer vi "må" ha. Staten har ikke ubegrenset med penger, veldig, veldig få nordmenn har problemer med å finansiere tampongbruk, så HVORFOR skulle vi prioritere bort penger fra noe annet for at kvinner skal få litt billigere tamponger/bind??? 

Altså - HVORFOR? Prøv å tenke litt samfunnsøkonomisk her. Hvor vil dere ta de pengene fra? Burde man ikke prioritere saker som FAKTISK er et problem for en del folk, i stedetfor en slik fillesak? 

Nei, jeg er overbevist om at folk som på alvor mener at stat/skattebetalere skal finansiere mensen ikke har helt bakkekontakt. Man kan umulig ha særlig innsikt i samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette bare er stakkarsliggjøring av kvinner, så mye syns jeg ikke det koster for bind og tamponger, eller prevensjon for den saks skyld. 

Anonymkode: 9d43b...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...