Gå til innhold

Å vaske håret sjeldnere: tilvenningsprosessen


tuppsjura

Anbefalte innlegg

"Det er ikke rart håret ditt blir fort fett hvis du vasker det hver dag, du må vaske det sjeldnere, hver 2-3 dag maks"

 

Det begynte jeg med. For et år siden. Uansett hvor jævlig det er, så vasker jeg aldri håret oftere enn hver 3. dag. Bruker heller ikke tørrshampoo. Fortsatt fett dag 2 etter vask. Så what to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er tull. Hodebunnen produserer stoffer som gjør håret fett. På samme måte som huden i ansiktet og på kroppen er ulik hos de fleste. Noen produserer mer "smøreprodukter" i både ansikt og hodebunn. Følgelig må noen vaskehåret hver dag der andre kan nøye seg med hårvask en gang i uka. 

Å tro at huden slutter å produsere og skille ut fett og andre stoffer bare vi slutter å fjerne produktene ved vask er tull. Dette kommer innefra ikke utenfra. Skal de som har fettete ansiktshud slutte å vaske seg eller gjøre ansiktet rent i flere dager, eller de som svetter mye slutte å vaske seg daglig i håp om at kroppen endrer seg? 

Anonymkode: 42e00...3e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du ikke tørrsjampo? 

Jeg har starta på et prosjekt nå etter at jeg møtte ei venninne med fantastisk hår som sier hun vasker det én gang i uka. Hun bruker tørrsjampo de andre dagene, og ser som sagt skikkelig bra ut. 

Jeg gjør det fordi jeg sliter sånn på håret mitt med føning og retting, noe jeg må gjøre når det er nyvaska for at det ikke skal bli flatt og fælt. Tørrsjampo og vasking, føning og retting bare én eller to ganger i uka er et bedre alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Hvorfor bruker du ikke tørrsjampo? 

Jeg har starta på et prosjekt nå etter at jeg møtte ei venninne med fantastisk hår som sier hun vasker det én gang i uka. Hun bruker tørrsjampo de andre dagene, og ser som sagt skikkelig bra ut. 

Jeg gjør det fordi jeg sliter sånn på håret mitt med føning og retting, noe jeg må gjøre når det er nyvaska for at det ikke skal bli flatt og fælt. Tørrsjampo og vasking, føning og retting bare én eller to ganger i uka er et bedre alternativ. 

Det var frisøren min som advarte meg mot tørrshampoo for en tid tilbake. Hun sa at det tetter porene i hodebunnen og gjorde at håret ikke fikk vokse. Etter jeg sluttet har jeg fått mange nye hårstrå som ikke er så lange som de andre. Brukte den fra Batiste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tuppsjura skrev:

Det var frisøren min som advarte meg mot tørrshampoo for en tid tilbake. Hun sa at det tetter porene i hodebunnen og gjorde at håret ikke fikk vokse. Etter jeg sluttet har jeg fått mange nye hårstrå som ikke er så lange som de andre. Brukte den fra Batiste.

Dette velger jeg å ikke forholde meg til ... :ler:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Dette velger jeg å ikke forholde meg til ... :ler:

 

Uff, ja. Jeg elsker jo egentlig tørrshampoo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter jeg begynte med en sjampo og balsam fra Bed Head kan jeg faktisk gå 2-3 dager uten hårvask. Der har jeg aldri før kunne gjort. Tørrshampoo har jeg aldri prøvd, men om man feks bruker det da den 3 dagen så er jo ikke det ofte og kan ikke være så skadelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tuppsjura skrev:

"Det er ikke rart håret ditt blir fort fett hvis du vasker det hver dag, du må vaske det sjeldnere, hver 2-3 dag maks"

 

Det begynte jeg med. For et år siden. Uansett hvor jævlig det er, så vasker jeg aldri håret oftere enn hver 3. dag. Bruker heller ikke tørrshampoo. Fortsatt fett dag 2 etter vask. Så what to do?

Hva slags shampo bruker du? Bruker du produkter med sulfater (SLS,SLES)? Sulfater stripper hodebunnen for de naturlige oljene, noe som ofte fører til overproduksjon av oljer for å kompensere. Det er bedre å bruke sulfatfri shampo og heller litt tørrshampo ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 2.7.2016 at 23.51, tuppsjura skrev:

"Det er ikke rart håret ditt blir fort fett hvis du vasker det hver dag, du må vaske det sjeldnere, hver 2-3 dag maks"

 

Det begynte jeg med. For et år siden. Uansett hvor jævlig det er, så vasker jeg aldri håret oftere enn hver 3. dag. Bruker heller ikke tørrshampoo. Fortsatt fett dag 2 etter vask. Så what to do?

Hei. Håret har selvføgelig sin rytme og det om du tar vask annenhver dag eller hver 3. kan ikke alltid ha mye å si. Du kan naturlig påvirke hele syklusen med pleie måten din, men kanskje ikke mye. Slik som du sier, tørrsjampo bevirker ikke mirakler.

Jeg bruker Vivese senso duo sjampo. Ikke egentlig at den lar deg vaske håret sjeldnere, men er det ikke bedre å vaske det så ofte du pleide før? Vivese sjampo fjerner ikke all oljen fra odebunnen, men den støtter fukting også. Hvis du er vant til å vasske håret oftere, så er det kanskje noe for deg.

Anonymkode: d3ee3...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid måtte vaske håret mitt hver dag, altså - det slår ikke feil. Etter 24 timer er det fett uansett. Forrige uke begynte jeg med et lite eksperiment, der jeg startet med plantebasert kost, altså kuttet jeg ut melkeprodukter og kjøtt. Og nå kan jeg gå 48 timer før det blir fett, helt merkelig, det har aldri skjedd før!! Så det er mye mulig at det indre har mer å si enn hva slags shampooer man bruker, og diverse. 

Anonymkode: 9fbfc...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. juli 2016 at 23.59, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. Hodebunnen produserer stoffer som gjør håret fett. På samme måte som huden i ansiktet og på kroppen er ulik hos de fleste. Noen produserer mer "smøreprodukter" i både ansikt og hodebunn. Følgelig må noen vaskehåret hver dag der andre kan nøye seg med hårvask en gang i uka. 

Å tro at huden slutter å produsere og skille ut fett og andre stoffer bare vi slutter å fjerne produktene ved vask er tull. Dette kommer innefra ikke utenfra. Skal de som har fettete ansiktshud slutte å vaske seg eller gjøre ansiktet rent i flere dager, eller de som svetter mye slutte å vaske seg daglig i håp om at kroppen endrer seg? 

Anonymkode: 42e00...3e8

Det er en kjent sak at det er en økt fettproduksjon ved hyppig vask grunnet kompensering. Når du vasker håret skyller du også vekk fettstoffer, og det fører til en økt produksjon dersom du vasker håret ofte. 

Jeg har en følelse at du ikke har så mye kjennskap til mekanismene bak dette. 

Anonymkode: d137b...df4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uN91s

Tror det har med hårtype å gjøre. Jeg vasker håret én gang i uken og får ikke fett hår. Har tykt mørkt afrikansk hår. 

Jeg vasker det slik: 

- Skyller håret med lunket vann og vasker håret med shampoo to ganger. 
- Skyller ut shampoo og tar i hårkur. Lar hårkuren være inne i minst én time. Gjerne i en hel natt. Pakker inn håret med plastikkfolie. 
- Vasker hårkuren ut med lunket vann og tar deretter i balsam med 5 dråper arganolje. Ikke ta balsam i hodebunn.
- Så skyller jeg ut balsamen med kaldt vann for å lukke skjellagene. 
- Jeg lufttørker håret, men for at ikke håret skal klistre seg til hodebunnen og bli tett føner jeg hodebunnen med kald luft. For å løfte hårene opp fra hodebunnen. Bruker selvsagt en varmebeskyttende spray. 
- Så bruker jeg tørrshampoo etter 4 dager. Den holder håret pent de siste to dagene. 

- Jeg sprayer med varmebeskyttende spray og retter håret. Utover uken passer jeg på å ikke børste håret for mye og jeg beskytter håret fra å gni seg for mye mot puten på natten. Hvis man børster fra hodebunnen kan man dra "oljen" nedover og da ser håret mer fett ut. 

Det viktigste er å finne produkter som virkelig passer håret ditt. Jeg bruker en mild shampoo mot fet hodebunn fordi jeg sliter litt med det. Så bruker jeg en hårkur og balsam som gir masse fukt fordi håret mitt er ganske tørt. Arganolje er også bra mot tørt hår. 

Jeg er ikke noe ekspert, men har bare funnet noe som funker for mitt hår. :)

Endret av uN91s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Den Saturday, July 02, 2016 at 23.59, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. Hodebunnen produserer stoffer som gjør håret fett. På samme måte som huden i ansiktet og på kroppen er ulik hos de fleste. Noen produserer mer "smøreprodukter" i både ansikt og hodebunn. Følgelig må noen vaskehåret hver dag der andre kan nøye seg med hårvask en gang i uka. 

Å tro at huden slutter å produsere og skille ut fett og andre stoffer bare vi slutter å fjerne produktene ved vask er tull. Dette kommer innefra ikke utenfra. Skal de som har fettete ansiktshud slutte å vaske seg eller gjøre ansiktet rent i flere dager, eller de som svetter mye slutte å vaske seg daglig i håp om at kroppen endrer seg? 

Anonymkode: 42e00...3e8

Jeg har erfaring med dette. Jeg tar veldig godt vare på håret mitt,for det er det som er pent på meg :-D Jeg bruker så og si aldri noen produkter,jeg har brukt føner to ganger i hele,mitt liv,og aldri rettetang,krølltang og an et,hva det nå heter. Men så vasket jeg det for ofte i en periode,og gikk det en dag eller to over,så ja,det ble fett! Nå vasker jeg det kun en til to ganger i uken,og det blir ikke fett i mellomtiden. Stor forskjell,og jeg har sagt til andre som følger mitt råd om å vaske sjeldnere. De får akkurat samme erfaring,så da er jo det veldig rart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Enhorning

For meg går det ikke an å vaske håret oftere enn cirka hver 3. eller 4. dag. Hvis jeg vasker håret mer enn hver 3. dag blir håret sykt fett med én gang. Hvis jeg bare vasker håret 1 gang i uken blir håret nesten ikke fett i det hele tatt.

Første gang jeg sluttet å vaske det ofte tok jeg en pause fra hårvask i 7 dager. Så vasket jeg håret etter det, og da tok det cirka 6 dager før håret viste noe tegn til fetthet. Nå vasker jeg håret cirka 1-2 ganger i uken. 

Jeg merker at huden min blir mye mykere og ser yngre ut når jeg ikke gjør noe som helst med den - ingen rens, ingen krem eller noe. Hver gang jeg er på hyttetur blir huden mye finere fordi jeg ikke skyller den med vann eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal på "avvenning":

1. Vask håret, la det tørke

2. Flette(r) med en gang

3. Ikke ha løst hår, ikke ta deg i håret, ikke gre håret

4. Når håret begynner å se litt ille ut har du hestehale siste dagen slik at det ikke synes særlig godt.

Jeg personlig bruker shampoo fra Lush og skyller håret med eplecidereddik. 

Anonymkode: b05ac...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. juli 2016 at 6.09, uN91s skrev:

Tror det har med hårtype å gjøre. Jeg vasker håret én gang i uken og får ikke fett hår. Har tykt mørkt afrikansk hår. 

Jeg vasker det slik: 

- Skyller håret med lunket vann og vasker håret med shampoo to ganger. 
- Skyller ut shampoo og tar i hårkur. Lar hårkuren være inne i minst én time. Gjerne i en hel natt. Pakker inn håret med plastikkfolie. 
- Vasker hårkuren ut med lunket vann og tar deretter i balsam med 5 dråper arganolje. Ikke ta balsam i hodebunn.
- Så skyller jeg ut balsamen med kaldt vann for å lukke skjellagene. 
- Jeg lufttørker håret, men for at ikke håret skal klistre seg til hodebunnen og bli tett føner jeg hodebunnen med kald luft. For å løfte hårene opp fra hodebunnen. Bruker selvsagt en varmebeskyttende spray. 
- Så bruker jeg tørrshampoo etter 4 dager. Den holder håret pent de siste to dagene. 

- Jeg sprayer med varmebeskyttende spray og retter håret. Utover uken passer jeg på å ikke børste håret for mye og jeg beskytter håret fra å gni seg for mye mot puten på natten. Hvis man børster fra hodebunnen kan man dra "oljen" nedover og da ser håret mer fett ut. 

Det viktigste er å finne produkter som virkelig passer håret ditt. Jeg bruker en mild shampoo mot fet hodebunn fordi jeg sliter litt med det. Så bruker jeg en hårkur og balsam som gir masse fukt fordi håret mitt er ganske tørt. Arganolje er også bra mot tørt hår. 

Jeg er ikke noe ekspert, men har bare funnet noe som funker for mitt hår. :)

Gjør akkurat det samme. Bortsett fra arganoljen og tørr shampoo. Men bruker en del biosilk serium i løpet av uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også prøvd å vaske håret litt mindre det siste halvåret nå.
Pleide å vaske det hver dag. Og noen ganger da jeg våknet så var det fremdeles fint, men hver gang jeg kom ut av dusjen var det blitt litt fett. Så jeg startet å bruke dusjhette, det gjorde det ikke blir like fort fett for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det når dere trener og blir svett i hår og hodebunn? Jeg som løper 3-4 ganger i uken vil ha vanskelig for å ikke vaske håret i dusjen etterpå:dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. juli 2016 at 11.27, Reveenka skrev:

Hva slags shampo bruker du? Bruker du produkter med sulfater (SLS,SLES)? Sulfater stripper hodebunnen for de naturlige oljene, noe som ofte fører til overproduksjon av oljer for å kompensere. Det er bedre å bruke sulfatfri shampo og heller litt tørrshampo ved behov. 

Akkurat nå bruker jeg K-pak serien til Joico. Ellers bytter jeg litt på mellom Moroccanoil, Redken, Bed Head, S-Factor. Bruker alltid salongmerker til håret, og er veldig fornøyd med hvordan de etterlater håret, men hodebunnen blir fortsatt fet fort. Bed Head sin volumshampoo og balsam hjelper litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte vaske håret mitt minst en gang om dagen før for at det skulle se greit nok ut, siden det ble veldig fort fett. Så jeg tenkte at jeg ikke hadde noe å tape og bestemte meg for å kutte ut shampo helt og bytte det ut med natron. Det ble 8-9 uker med det jævligste håret i verden, men så plutselig slutta det å bli fett. Nå vasker jeg det med natron hver 5-7 dag, og ellers skyller jeg det i varmt vann ca annenhver dag. Det er blankere, mindre flokete, vokser fortere og er altså mindre fett enn før. I tillegg har jeg tidligere vært plaget av svettelukt fra hodebunnen, men det er blitt helt borte. Så mitt tips er å bytte ut shampoen din med natron. 

Anonymkode: 4db02...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...