Gå til innhold

Jeg vil ikke ha barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi med barn trenger ikke å overbevise noen egentlig for det er nok en grunn at de aller fleste velger å få dem og det er ikke på grunn av forventninger fra samfunnet men våre personlige ønsker.

Jeg synes mer synd på de som ikke har barn for de går jo glipp av så mye av det å være menneske.

Anonymkode: 1f5e2...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror den største forskjellen på kvinner med barn og kvinner uten barn er om de har barn eller ikke. Tror ikke det er noen spesielle egenskaper ved det ene eller andre valget.

Jeg tenker selv at det er litt synd på de som velger bort barn for de aner jo ikke hva de går glipp av samtidig kan det jo hende at de synes synd på meg som har tre stykker og må planlegge tida mi for å få gjort noe som helst uten barna. Men samtidig setter jeg jo større pris på tiden jeg har uten barn nettopp fordi den er sjelden og verdifull for meg.

Men jeg bryr meg ikke med hva folk velger i forhold til unger fordi det er jo deres tap å ikke få barn. Ikke mitt eller resten av verdens tap iallefall.

Anonymkode: 1f5e2...02b

Veldig enig i det uthevede. Men - vær så snill, ikke syns synd på oss! Vi føler ikke at vi går glipp av noe vi skulle ønske vi ikke gikk glipp av ;)

Og jeg syns absolutt ikke synd på mennesker som vil ha og får barn. Det er jo supert. Aldri tvilt på at de jeg kjenner som har  tatt det valget er svært fornøyd. Men - det er de jeg kjenner uten barn også.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn man leser i tråden her skulle man tro at barn var hjelpesløse vesner resten av livet. De blir så fort store. 

Anonymkode: 20adb...f2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde de samme tankene da jeg var 20, så møtte jeg kjæresten min og nå har jeg veldig lyst på barn, i en alder av 23. Meningen kan endre seg - eller den kan bestå:-) 

Uansett er det ditt valg, og jeg synes det er kjempetrist at noen legger seg, i så stor grad, bort i hva andre mennesker velger. Man må få gjøre det man vil med livet sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så burde de som velger bort barn være fornøyd med at vi er mange som velger å få barn for noen må jo bidra med å holde hjulene i gang.

Jeg tror egentlig det blir så mye diskusjon rundt det fordi mange med barn og iallefall jeg ikke greier å forstå at noen kan velge det bort. Vi har jo barn så hvordan skal vi i det hele tatt evne å forstå at noen kan velge de bort. De som velger å ikke få barn har jo ikke barn så de har jo det som utgangspunkt når det gjelder valget sitt. Vi kan forstå hverandre til en viss grad men ikke helt nettopp fordi barn er så viktig for de som har dem og da blir det jo helt skeivt før vi begynner å diskutere.

Men vi kan respektere hverandres valg (Og godta at vi kanskje ikke greier å forstå hverandres valg. Jeg skjønner ikke hvordan noen bevisst kan velge bort barn. Noen forstår kanskje ikke at noen bevisst kan velge å få barn.)

Anonymkode: 1f5e2...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Kjære vene,  hvor mange tråder trenger vi om dette?  Du vil ikke ha barn, nei vel,  ditt valg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da like greit å få barn som å ikke få det. Du er bare 20 år, så det er ikke så rart du føler det sånn nå. Kanskje du ombestemmer deg, kanskje du ikke gjør det. Begge deler er helt greit, og jeg kan ikke fatte at noen gidder å legge seg opp i det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett barn, ønsker ikke ett til. Får høre at jeg og er egoistisk, og at det er en selvfølge at man minst får to barn når man først skal ha barn. Tror mange mener at det å kun sette ett barn til verden er mye verre enn å ikke ha barn i det hele tatt, og at det i alle fall er mye mer egoistisk. Jeg må stadig forsvare meg selv når folk spør meg om jeg ikke skal ha flere barn. 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg borti alt mulig, om du ikke ønsker deg barn så må jo det respekteres. Jeg skjønner ikke at det er noe å mase om engang, jeg syns ikke det er merkelig at noen ikke ønsker seg barn. Vi er jo all forskjellig, med ulike ønsker for fremtiden. Det er jo ikke sånn at verden utdør bare fordi noen velger å ikke få barn. 

Anonymkode: 66f47...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du et heldig. Som frivillig barnløs, vil du aldri oppleve den store sorgen det  er å være ufrivillig barnløs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stan skrev:

Frihet til hva? Frihet fra hva? 

Men for all del. Unngå å ha sex, eller bruk prevensjon så lykkes du nok. Men hva vil du leve for? 

Hva vil du leve for? Hva skal det bety? Lever man kun for å reprodusere? Er det den eneste meningen med livet ditt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme helt til jeg stod med en positiv test i hånda som 28-åring. Nå vil jeg ha en til! :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det samme som deg, og jeg er 35 år. Har alltid ment at jeg ikke vil ha barn, aldri kjent et snev av biologisk klokke, og har avsluttet datingprosessen med noen fordi jeg forsto at et forhold med vedkommende ville bety barn. MEN jeg har ikke behov for å være barnfri fordi jeg vil være et individ med frihet til å gjøre hva jeg vil eller noe sånt. Jeg kan ikke dra på ferie hvor jeg vil og når jeg vil eller velge egne rutiner, for jeg har hund. Og jeg vil etter hvert ha en hund til. Det er det jeg bruker det meste av fritiden min til, og jeg reiser ikke på lange ferier, er ute på sponane restaurantbesøk eller bruker masse penger på meg selv. 

Jeg bryr meg masse om dyr, masse om andre mennesker, gir penger til veldedighet og er opptatt av at alle rundt meg skal ha det bra. Å ikke ha barn er ikke en egotripp eller et behov for å realisere meg selv.

Jeg bare vil ikke ha barn. For meg handler det ikke om hva jeg ikke vil bruke livet mitt på. Det handler ikke engang om at jeg alltid har vært ukomfortabel rundt barn. Det handler bare om at jeg med hele meg ikke vil. At det er like fremmed og unaturlig for meg, som om (og jeg har brukt lignende eksempler før) alle insisterte på å ha en lamafarm i stua eller at jeg skulle begynne å samle på fiskestenger. Som om alle bare snakka om at jeg ikke visste hva jeg gikk gllipp av når jeg ikke ville ha en lamafarm, at alle vil jo ha mange fiskestenger. Altså, det føles absurd og rart og feil for meg å skulle ha barn. 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi med barn trenger ikke å overbevise noen egentlig for det er nok en grunn at de aller fleste velger å få dem og det er ikke på grunn av forventninger fra samfunnet men våre personlige ønsker.

Jeg synes mer synd på de som ikke har barn for de går jo glipp av så mye av det å være menneske.

Anonymkode: 1f5e2...02b

Jeg føler jeg er like mye menneske som de som har barn, altså. Det er jo det som er mitt personlige ønske. Og det er overhodet ingen grunn til å synes synd på meg, for jeg vet jo ikke hva jeg går glipp av, ergo kan jeg heller ikke savne det. For å være ærlig er jeg rimelig overbevist om at jeg ville vært mye mer ulykkelig om jeg måtte bli forelder, fordi jeg har et intenst ønske om å ikke bli det. Jeg hadde jo garantert blitt glad i ungen fordi det er naturlig å bli det, men jeg hadde savna det livet jeg drømte om å ha.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så burde de som velger bort barn være fornøyd med at vi er mange som velger å få barn for noen må jo bidra med å holde hjulene i gang.

Jeg tror egentlig det blir så mye diskusjon rundt det fordi mange med barn og iallefall jeg ikke greier å forstå at noen kan velge det bort. Vi har jo barn så hvordan skal vi i det hele tatt evne å forstå at noen kan velge de bort. De som velger å ikke få barn har jo ikke barn så de har jo det som utgangspunkt når det gjelder valget sitt. Vi kan forstå hverandre til en viss grad men ikke helt nettopp fordi barn er så viktig for de som har dem og da blir det jo helt skeivt før vi begynner å diskutere.

Men vi kan respektere hverandres valg (Og godta at vi kanskje ikke greier å forstå hverandres valg. Jeg skjønner ikke hvordan noen bevisst kan velge bort barn. Noen forstår kanskje ikke at noen bevisst kan velge å få barn.)

Anonymkode: 1f5e2...02b

Jeg syns det er kjempefint at andre vil ha barn, så lenge jeg slipper. Og du har helt rett, jeg forstår ikke at noen vil. Eller, jeg forstår det rent praktisk, at det er fint å ha noen som du har skapt selv, følge dem opp fra de er små, se dem bli til mennesker, skape en familie, alt det der. Men jeg kan ikke greie å sette meg inn i følelsen av å ha en biologisk klokke og det behovet for å reprodusere seg, og jeg kan ikke forstå at de velger en hverdag med barn fordi den hverdagen er så langt unna min drømmehverdag som det går an.

Og ja, det er helt greit at jeg ikke forstår det. Og helt greit at de som har barn ikke forstår at jeg velger det bort. Nå har jeg vært sammen med kjæresten i seks år, og ingen av oss vil ha barn. Men vi er faktisk enige om at dersom den ene plutselig vil nå - så blir det slutt - for det ønsket om å ikke ha er såpass sterkt for begge at det ikke går an å gå med på det.

Og en liten ting til: Det eneste stedet jeg har møtt fordommer mot det er her inne. (Og en gang på en fest hvor alle var barnefrelste). I jobbsammenheng, i møte med nye mennesker og overalt ellers er det ingen som har reagert negativt på at jeg ikke vil ha barn. Heldigvis.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, jegerenenhjørning skrev:

Hva vil du leve for? Hva skal det bety? Lever man kun for å reprodusere? Er det den eneste meningen med livet ditt?

Hva skulle det ellers være?

Anonymkode: 20adb...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et veldig hyppig tema på KG,  under Barn og familie. Bruk gjerne søkefunksjonen på "frivillig barnløs" og tilsvarende. Siden man bare lever en gang, ville jeg for alle del ikke gått glipp av å få være mor for barnet mitt. Men jeg fikk barn sent da, friheten har en fått brukt litt av og voksenlivet med jobb, lån osv gjør at de fleste av oss det meste av tiden har forpliktelser og lever mer eller mindre A4-livet uansett når man er godt oppi 20 - årene eller ut i 30 - årene. Venner har mindre tid pga at de stifter familie selv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke behovet for å skrive dette på et forum. Javel, du vil ikke ha barn. Også!? Det er da ingen som bryr seg om det, annet enn foreldrene dine kanskje om du er enebarn for de aller fleste vil bli besteforeldre.

Anonymkode: fe708...a8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 20 år, og har allerede bestemt meg for at jeg aldri vil ha barn. Ikke fordi jeg ikke er glad i barn, men fordi jeg er for individualistisk. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en selvfølge å få barn og at man er egoistisk hvis man velger ett liv uten. Andre som tenker det samme? 

Friheten betyr mer. Man lever en gang. 

Anonymkode: 41337...127

Jaja, ditt valg, ditt liv. Du står fritt til å gjøre det du vil. Du velger friheten din, og det er fint for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh bullcrap!

Jeg har aldri hatt lyst på barn, men har bøttesvis av omsorgsevne og empati. 

Jeg bruker fritiden min på å hjelpe hjemløse dyr og vil gjøre alt i min makt for å kunne gi dyr et bedre liv. Og det gjelder ikke kun dyr, jeg prøver også mitt ytterste å gjøre livet bedre for mennesker rundt meg. Faktisk har er jeg så mye empati at det er slitsomt, jeg sliter med å leve i dette samfunnet fylt av egoisme og ondskap. Jeg klarer ikke fatte at jeg tilhører samme art som mennesker som mishandler andre mennesker eller dyr!!

Min erfaring er også at mødre faktisk er MINDRE empatiske, de setter ungen sin forran alt annet og nekter å tenke på hvilke konsekvenser det har for andre. Ungen kommer først, alle andre kan bare lide! Det er motbydelig å se på. Selv om man er glad i noen bør man klare å ha to tanker i hodet på en gang.

Anonymkode: 883c6...ca9

Men da er din erfaring feil. Sorry.

Jeg kan jo komme med min erfaring: At dyrevernere er noen jævla idioter som har både et feil verdensbilde og et forskrudd syn på hva dyr er. No offence assaaa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jegerenenhjørning skrev:

Hva vil du leve for? Hva skal det bety? Lever man kun for å reprodusere? Er det den eneste meningen med livet ditt?

Det spørsmålet kan du like gjerne stille på seksualitet, har du fått med deg hvor mange det er der ute som er sykelig opptatt av sex? Det er ufattelig mange! Man skulle tro at ganske mange bare lever for å pule (reprodusere seg, sånn egentlig). Helt sjukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trollkarlen skrev:

Det at folk kommer og forsvarer anskaffelsen av barn, sier jo bare hvor fælt det er. Hvem prøver dere å overbevise? Oss eller dere selv? :fnise:

Stor respekt til alle kvinner som velger å ikke få barn! I disse dager med klimaendringer på dagsorden, så er det å ikke få barn det beste du kan gjøre! Statistikken viser at mennesker er kilden til store ødeleggelser av mijøet. Tenk miljø, løs problemet, ikke få barn!

Statistikken viser også at du tar feil. Alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke behovet for å skrive dette på et forum. Javel, du vil ikke ha barn. Også!? Det er da ingen som bryr seg om det, annet enn foreldrene dine kanskje om du er enebarn for de aller fleste vil bli besteforeldre.

Anonymkode: fe708...a8d

Fordi jeg ville høre fra andre om deres tanker rundt dette! Og om de har blitt møtt med fordommer ved å velge ett liv uten. Jeg skjønner ikke ditt behov for å blande deg inn i hva jeg lager innlegg om og ikke. TS 

Anonymkode: 41337...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...