Gå til innhold

Hundefestivalen i Kina, ca 10000 slaktes, Hva syns du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den starter idag og varer i 1 uke. Ca 10000 hunder og katter slaktes for mat.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor mange er så imot å spise hundekjøtt? Jeg har smakt det og syns det er kjempe godt. For meg er det som å spise andre typer kjøtt. Så lenge hundene blir behandlet og slaktes på en bra måte så ser jeg ingen feil med å spise de. Vet Kina ikke behandler hunder så bra under denne festivalen. Men utenom det så spiser jeg gjerne hundekjøtt :hjerte:

Spiser du andre typer kjøtt så har du egentlig ingen grunn for å bli så sint på andre som spiser hunder. Vegetarianere, ja de skjønner jeg kan bli sinte :) Hadde noen venner som hadde kaniner når de var yngre, samtidig som de spiste kaniner på ferier. Så hvis du har hund hjemme, så er det vel ok å spise hunder vel?

Hver sin smak sier jeg bare. Ikke vær så hypocrit og gå rundt og syns det er så jævlig når du ikke har smakt det! 

Hva syns du? Kunne du smakt på hundekjøtt? 

 

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/dyrene/paa-denne-festivalen-selges-slaktes-og-spises-hunder/a/23717739/

Anonymkode: 66dba...ba0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Det ville jeg ikke gjort, fordi det er forskjell på en hund og ku. En ku blir født for å slaktes, men hunden er et kjæledyr som avlet for å leve. :) 

Anonymkode: 0abcd...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er  fryktelig å lese,  at det fins faktisk også nordmenn som gledelig kunne gasse i seg hund er GRUFULT å vite.   Jeg ønsker kun død og fordervelse over enhver sjel som har noe positivt å si i anledning dyrenes Holocaust

Anonymkode: d06b2...228

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har skrevet innlegget ditt kun for å provosere, men ok. Jeg tror ikke du skjønner at folk reagerer ikke fordi kinesere (og andre folk fra andre land) spiser hund. Det er måten hundene blir behandlet på. Stuet sammen i små bur og kokt levende. Pelsdyr blir flådd levende og dauer av sjokk. Det er ikke en grei måte å bli behandlet på. Og før du begynner med "hva med slakteku og kylling da" så kan jeg fortelle deg at jeg spiser ikke dette. Kjøper viltkjøtt fra jeger jeg kjenner og egg fra naboen som har frittgående høns i hagen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fryktelig. Måten de behandler hunder på i Kina er forferdelig, og ikke for å snakke om det at de stjeler andres hunder for å spise de. Nei, jeg ville aldri spist hund. Jeg har hund, hunden min er et familiemedlem, og å tanken på å spise hund er for meg like ille som å spise et menneske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, nurcos skrev:

Dette er fryktelig. Måten de behandler hunder på i Kina er forferdelig, og ikke for å snakke om det at de stjeler andres hunder for å spise de. Nei, jeg ville aldri spist hund. Jeg har hund, hunden min er et familiemedlem, og å tanken på å spise hund er for meg like ille som å spise et menneske.

enig hvordan de hundene blir behandlet er fryktelig, de du ser i media. Men det er ikke alle som blir behandlet sånn...

Anonymkode: 66dba...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Det ville jeg ikke gjort, fordi det er forskjell på en hund og ku. En ku blir født for å slaktes, men hunden er et kjæledyr som avlet for å leve. :) 

Anonymkode: 0abcd...522

Både hund og ku fødes for FUNKSJON. Det er rent praktiske årsaker til at kyr ikke også fødes til kjæledyr, og  det finnes ingen rasjonell grunn til at ikke hunder kunne avles som mat (annet enn kvaliteten og effektiviteten i kjøttet; de fleste velstelte hunder har lite total kjøttprosent.) 

Akkurat denne linken som TS viser til, er bare tragisk. Men det handler egentlig ikke objektivt om hund, men behandling av dyr.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kineserne er helt jævlige på å behandle dyr. Så en artikkel et sted, de har visst 5000 bjørner som holdes i fangenskap i små bur, med en slags metallbelte rundt magen som holder et sår inn til galleblæren åpent så de kan høste gallesyre som drypper ut. Gallesyre som skal brukes til tradisjonell kinesisk medisin. Så ligger bjørnene der år etter år i sterke smerter... drittfolk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ViljaH skrev:

Kineserne er helt jævlige på å behandle dyr. Så en artikkel et sted, de har visst 5000 bjørner som holdes i fangenskap i små bur, med en slags metallbelte rundt magen som holder et sår inn til galleblæren åpent så de kan høste gallesyre som drypper ut. Gallesyre som skal brukes til tradisjonell kinesisk medisin. Så ligger bjørnene der år etter år i sterke smerter... drittfolk.

Riktig. Det er helt forferdelig. Dyr har ingen rettigheter i Kina og de behandles helt forferdelig. Har sett det selv med egne øyne da jeg var der. Heldigvis har det de siste årene blitt protestert mot dyremishandling av kinesere selv i Kina. Jeg håper flere gjør det samme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er  fryktelig å lese,  at det fins faktisk også nordmenn som gledelig kunne gasse i seg hund er GRUFULT å vite.   Jeg ønsker kun død og fordervelse over enhver sjel som har noe positivt å si i anledning dyrenes Holocaust

Anonymkode: d06b2...228

Vet om mange nordmenn som har smalt på hund som likte det....Helt sikkert noen i din vennegjeng som har gjort det å :) 

Anonymkode: 66dba...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har ikke noe prinsipielt imot å spise verken hund eller katt, synes det er i overkant sært å si at man ikke kan spise dem fordi de kan være kjæledyr. Kua er ikke mindre verdt bare fordi den ikke er søt, fluffy og kan sitte sammen med deg i sofaen. At de, både kyr, hunder og katter, blir behandlet som søppel i matindustrien er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Både hund og ku fødes for FUNKSJON. Det er rent praktiske årsaker til at kyr ikke også fødes til kjæledyr, og  det finnes ingen rasjonell grunn til at ikke hunder kunne avles som mat (annet enn kvaliteten og effektiviteten i kjøttet; de fleste velstelte hunder har lite total kjøttprosent.) 

Akkurat denne linken som TS viser til, er bare tragisk. Men det handler egentlig ikke objektivt om hund, men behandling av dyr.

Faktisk så kan ikke hunder være produksjonsdyr nettopp fordi de knytter seg til (og behøver, ikke minst) et spesielt forhold til mennesker. De kan aldri trives som produksjonsdyr, i motsetning til kuer som faktisk kan og vil trives som produksjonsdyr. 

Én ting er om man har en hund i fangenskap hos en menneskefamilie i 5 år, for så å slakte den og spise den, det er faktisk den eneste rette måtendyrevelferdsmessig å gjøre det på om man skal ale opp og spise hunder (ok, man kan ha 5 hunder av gangen fordelt på 2 voksne :) ). Men det er jo svært uøkonomisk, da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Aamu skrev:

Faktisk så kan ikke hunder være produksjonsdyr nettopp fordi de knytter seg til (og behøver, ikke minst) et spesielt forhold til mennesker. De kan aldri trives som produksjonsdyr, i motsetning til kuer som faktisk kan og vil trives som produksjonsdyr. 

Én ting er om man har en hund i fangenskap hos en menneskefamilie i 5 år, for så å slakte den og spise den, det er faktisk den eneste rette måtendyrevelferdsmessig å gjøre det på om man skal ale opp og spise hunder (ok, man kan ha 5 hunder av gangen fordelt på 2 voksne :) ). Men det er jo svært uøkonomisk, da. 

 

Hva vet du om at kuer trives som produksjonsdyr? Da jeg var liten hadde onkelen min et par kuer og hver sommerferie lekte jeg at kuene var hester. De kom når jeg ropte, elsket å bli børstet og stelt med. Må innrømme at de var ikke så forskjellige fra hester heller. Og kanskje ganske like hunder, ettersom positiv forsterkning virket på de.

Jeg ser ikke problemet med å spise hund og avle hunder til mat, så lenge det er humant og man opprettholder god dyrevelferd.

Anonymkode: 7054e...f3a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om at kuer trives som produksjonsdyr? Da jeg var liten hadde onkelen min et par kuer og hver sommerferie lekte jeg at kuene var hester. De kom når jeg ropte, elsket å bli børstet og stelt med. Må innrømme at de var ikke så forskjellige fra hester heller. Og kanskje ganske like hunder, ettersom positiv forsterkning virket på de.

Jeg ser ikke problemet med å spise hund og avle hunder til mat, så lenge det er humant og man opprettholder god dyrevelferd.

Anonymkode: 7054e...f3a

Og hvor har du det fra at bønder ikke steller kuene sine? Det er en del av å drive med kuer. Jeg kjenner mange som har gårder, og jeg har vært med på mye gårdsstell og JA, de børster kuene sine. Koser med dem, klapper dem, gir dem fôr, og samtlige gikk ute fra april til seint på høsten. Da de var inne om vinteren, hadde de en diger låve med høy og halm og koste seg stort. 

Og nei, kuer er ikke ganske like hunder, de er helt forskjellige fra hunder. Det blir som å sammenligne en maur og en slange. 

Endret av Aamu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

De skal få spise akkurat hva de vil for min del, men jeg blir forbanna på måten dyrene blir behandlet på. de driter i dyrevelferd der nede. Det er en av grunnene til at jeg ikke klarer å se på Kina som et flott land. Det er sikkert ikke alle som er sånn der heller, men de fleste ser på dyret som en ting uten tanker eller følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HappyWaffle skrev:

De skal få spise akkurat hva de vil for min del, men jeg blir forbanna på måten dyrene blir behandlet på. de driter i dyrevelferd der nede. Det er en av grunnene til at jeg ikke klarer å se på Kina som et flott land. Det er sikkert ikke alle som er sånn der heller, men de fleste ser på dyret som en ting uten tanker eller følelser. 

De er ikke snille mot kyllinger heller, men det er det ingen som starter en tråd om. De har vel for lite pels og for kort hale, kanskje. Ikke godt å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Aamu skrev:

Og hvor har du det fra at bønder ikke steller kuene sine? Det er en del av å drive med kuer. Jeg kjenner mange som har gårder, og jeg har vært med på mye gårdsstell og JA, de børster kuene sine. Koser med dem, klapper dem, gir dem fôr, og samtlige gikk ute fra april til seint på høsten. Da de var inne om vinteren, hadde de en diger låve med høy og halm og koste seg stort. 

Og nei, kuer er ikke ganske like hunder, de er helt forskjellige fra hunder. Det blir som å sammenligne en maur og en slange. 

Jeg har da ikke påstått at bønder ikke steller med kuene sine. Jeg bare lurte på hva du visste om kuer som trives som produksjonsdyr, vs hunder som ikke trives....

Anonymkode: 7054e...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke påstått at bønder ikke steller med kuene sine. Jeg bare lurte på hva du visste om kuer som trives som produksjonsdyr, vs hunder som ikke trives....

Anonymkode: 7054e...f3a

Jeg har sett det på nært hold, at de hopper av glede og er sosiale og uredde. Men måten oksekalver blir behandlet på kan være litt kontroversiell...

Hvis du skulle drevet med hundekjøtt i stor skala, hvordan skulle du gjort det? Som sagt, så måtte 1 familie ha maks 5 hunder. Men hvordan skal man kunne inkludere familier i kjøttproduksjon? Det finnes jo ikke nok familier til det. 

En ku trenger 1 bonde, 20 kuer trenger fortsatt 1 bonde. Ser du forskjellen? Nå snakker jeg økonomisk og praktisk. 

Men hunder kan ikke trives som produksjonsdyr fordi de krever en familie, de krever oppdragelse, mental stimuli, en dyr diett, mosjon og samspill med andre hunder og mennesker i en enormt større grad enn kuer, som ikke krever like mye for å trives. Derfor kan de være produksjonsdyr, så lenge de får beite og gå fritt, være med andre kuer og få rett mat og stell, så er de fornøyde. En hund hadde ikke vært fornøyd hvis du slapp den ut i hundegård, ga den mat når den skulle ha mat og klappet den 1 gang om dagen. Den hadde blitt sky, understimulert, aggressiv og hatt det vondt. 

Med mindre man på magisk vis klarte å avle frem hunder som ikke hadde noe behov for menneskelig kontakt og alt det andre jeg nevnte ovenfor. 

Endret av Aamu
Jeg sover ikke om natta, jeg har lov til å skrive feil :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Måten dei behandler dyrene der nede er faktisk ikkje mykje værre enn måten vi behandler våre dyr her, så for gods sake! Koffor får ditta så forferdelige sterke reaksjoner når mishandla dyr her til lands så vidt får nokre heva augenbryn?! Fordi ein hund er søtare enn ein kylling??

På ei veke blir hundet flådd levande(Ditta skjer btw med pelsdyr i Norge), slått i hel, kvelt og flambert.

I Norge står husdyr stuck fast inne i ein bås 24/7 heile året, untatt dei obligatoriske 8 vekene dei får gå ute! ÅTTE VEKER AV FEMTITO! Det er forferdelig! Resten av tida står dei lenka fast inne i båsen sin.

Pelsdyr står fast heile sitt liv i pittesmå bur, mista kroppsdela og får store betente sår, berre for at du skal få pelskåpa di? Så blir dei drept på forferdelige måter, b.l.a flådd levande.

Hannkyllinger blir kverna til døde, og ofte settast vinge eller fot fast sånn at dei blir kutta opp i i små delar, istendefor å bli drept med ein gang. Jentene blir til for å legge egg, nokre i på store områder der dei deler områda med fleire tusen andre høns. Dei blir så desperate om plassen at dei hakker laus på kvarandre, og seinare dør av skaden. Når dei ikkje kan legge egg lengre, blir dei òg kverna. Kjøtthøns får spesialfór sånn at dei blir så feite at dei ikkje kan gå! 

Men nei, her driter vi i det, la oss heller fokusere på hundane som har det så vondt i Kina. Seier ikkje at det ikkje et viktig, men ikkje kom her med at kinesarane er så barbariske og grusomme. Vi er faktisk ikkje betre sjølve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt er kjøtt.:) Hadde nok ikke spist katt eller hund, men jeg spiser ikke snegler, frosk eller gris heller. Hva andre gjør er ikke mitt problem, om noen sin yndlingsrett er stekt hund med biter av frityrstekt katt så gjør ikke det meg noe. Mat er mat. 

Anonymkode: 11043...5d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...