Gå til innhold

3-roms leilighet, alene mor og 2 barn.


Beckbeck

Anbefalte innlegg

Så... Jeg har to barn som begynner å bli litt store til å dele rom. De er 6 og 8 år nå og er 50/50 hos meg og barnefar. Hos han har de eget soverom og ønsker jo å gi det til de her også. Har ikke råd til å få noe større og kan ikke akkurat bygge ett til soverom siden vi bare leier. Men har sett bilder av de som bruker ett hjørne i stua som soverom med bare gardiner eller en skillevegg. Noen som har erfaring med dette eller tips og råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sovealkove , ofte skilt med bokhyller eller gardiner som du skriver ;) selv så har jeg delt rom med 2 andre helt til jeg var 9. Gikk fint :) du kan jo eventuelt lage sovealkove til deg selv og la barna få hvert sitt rom :)? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna får soverommet, også lager du enten en sovekrok eller bruker sovesofa. Alt etter hvor mye plass du har. Du kan lete lengre unna for å få 2 soverom du har råd til, men da blir det kanskje vanskelig med 50/50. Beste tipset jeg har er å legge ut annonse selv. Mange som ikke legger ut leiligheter, og mange er villige til å hjelpe folk i ulike situasjoner for en lavere pris. 

Dere skal leve i huset også, så om 2 år kan det fort bli trangt. Også hvis noen skal ha besøk av venner så blir det vanskelig å ha noe som helst privatliv. 

Anonymkode: e952d...843

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld leste feil!! Trodde du mente kun ett soverom. Ser ikke problemet i at en 6 og 8 åring deler rom et par år til. Ved 12års alderen bør de ha eget rom, men frem til da er det ingen krise at de deler rom. Ellers står mitt innlegg som over med sovekrok/sofa eller lete mer intenst

Anonymkode: e952d...843

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt og en jente, begge i tenårene. De har delt rom fram til nå nylig, og det har ikke vært noe problem. Jeg tror at ofte er det vi voksne som legger lista for høyt, og tenker at unger ikke vil dele rom osv. 

Anonymkode: d77aa...c6c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flyttet på stua og gitt de hver sitt rom når de er så store at de trenger et eget rom. De kan fint dele rom en stund til. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du ser på luksusfellen sverige på tv3play. 

1 episode lagt ut 12 januar 2016. 

Så ser du ei som har sin seng i stua. Jeg synes ikke det så rart ut. Og setter du opp en skillevegg eller noe. bokhyller o.l så kan det jo bli bedre/etter din smak. 😊

Anonymkode: a800f...1f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så mener jeg at en 6-åring og 8-åring fint kan dele rom. Delte selv rom med broren min i den alderen der (jeg er eldst). 

Men, hadde det vært uaktuelt så hadde jeg latt barna få hvert sitt rom og heller ordnet med en sovealkove til meg selv i stua. Kjøp en romdeler sånn at sengeplassen blir skjermet fra resten av stua. De romdelerene som er som bokhyller er kjempefine synes jeg. Ville også kjøpt et fint sengeteppe og noen pynteputer og pledd sånn at senga blir en del av stuen på dagtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som delte dobbeltseng med moren til hun var 10-12 år pga de leide smått. Min femåring deler med meg pga vi leier smått - og kommer til å fortsette i overskuelig fremtid. 

Da jeg og bror var 6 og 10 - om ikke et par år eldre - delte vi rom frivillig. 

Det er ikke noe problem verken å dele av soverommet med en romdeler eller å dele av en sovealkove på stua. 

Dersom dere ellers bor i grei avstand til far og skole, leiligheten er bra og dere trives (samt at du faktisk har råd til å bo der) ville jeg heller sett på alternative møbleringsmuligheter fremfor å flytte. 

Anonymkode: 486fa...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg bor i en liten leilighet sammen med sin datter på snart 6 år. Hun har valgt å gi rommet til datteren mens hun selv sover på stua. Dette har hun gjort i to år nå ca. Sikkert litt rart i begynnelsen, men funker fint når man venner seg til det:) Om stua har liten plass så går det an å skaffe seg en sovesofa. Vi har en i vår stue med oppbevaringsplass. Da kan man enkelt legge dyne og pute inni sofaen på dagtid.

Er forresten helt enig i at barna dine fint kan dele rom en stund til. Tenker at det kan være veldig positivt da de må samarbeide og ta hensyn til hverandre. Fin erfaring å ta med seg synes jeg:) 

Anonymkode: 0e64c...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i en toroms med sønnen min fram til han var ti år. Vi sov rett og slett i køyesenger. Rommet var innredet som et barnerom og var "hans" rom, men jeg sov også der. Vi hadde en familiekøye med 120-seng nede, så når jeg hadde kjærestebesøk når sønnen min var borte, så sov vi sammen der. Hadde i tillegg sovesofa på stua, men den var ikke god nok til å ligge på fast. Jeg brukte den når sønnen hadde overnattingsgjester. Jeg synes dette fungerte helt ok, jeg savnet ikke eget soverom.  

Anonymkode: bc0bf...11b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjpp en god sovesofa og ha på stua. La barna få soverommene.

Anonymkode: c5888...d8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine har hvert sitt rom hos meg, men velger å sove sammen. Eldste er 12. Den som bruker soverommet mest i våkentid er meg, egentlig...

Ville ikke stresset med dette enda. Når ungene blir tenåringer trenger de nok mer privatliv. Finnes fine løsninger for sovealkover som mange over sier, og du trenger ikke kjøpe spesialvare. Solide bokhyller med bakvegg for eksempel utgjør fine skillevegger for å avgrense soveområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg delte rom med min 5 år yngre søster til jeg var 12. 

 

Men greit, vi syklet jo uten hjelm og måtte komme oss til og fra skolen selv også....

Anonymkode: eb72c...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :)
De har kun spurt en gang om når de skal få hvert sitt rom, men det var nok kun for at de har det hos pappaen sin. De kan nok dele rom en stund til når det ikke er noe problemer der, bare kjekt å ha alternativer og å høre erfaringer hvordan andre har det :) Tenker også på dette med når de har besøk, da kan det fort bli litt mye styr på rommet. Men ellers går det fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide i en periode etter samlivsbrudd, og da hadde vi bare ett soverom (jeg har ett barn). Jeg kjøpte meg da sovesofa, og barnet (som da var fire) fikk soverommet. For meg var det egentlig ikke et så stort savn å ikke ha eget soverom, det gikk helt fint :)

Anonymkode: 69784...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...