Gå til innhold

Jeg liker deg ikke! Sa min datter på 4 år til son bestefar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En 4 åring er ikke akkurat et voksent barn. Babyspråk er sånn: gogagigo...

Er vel ikke sånn han snakker til henne? Hadde et lite barn under 6 år sagt til meg "jeg liker deg ikke" så hadde jeg svart tilbake med barnestemme "jeg liker ikke deg heller!". Skjønner godt det er sårende for en bestefar å høre. Barn er blitt så frekke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg synes at det er bra at barnet sier fra om ting det ikke liker. Men det er likevel på sin plass å lære barnet forskjellen på å si "jeg liker ikke når du ..." og "jeg liker ikke deg". Hun er liten enda, men hun er i en alder der hun forstår at noen kan bli lei seg.

Jeg synes også at når hun sier til deg at hun ikke liker dem fordi de er kjedelige synes jeg du skal prøve å få ut av henne hva som er kjedelig. Du har et ønske om at hun skal ha kontakt med dem, da må du bygge broer, ikke lage juv.

Når det gjelder de kjedelige besteforeldrenes baby språk så la mannen sette dem på plass - også den fornærmelsen det er at du liksom skal ha satt din datter opp mot dem. Din manns ansvar, siden det er hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er uakseptabelt å godta at barnet sier slikt. Det er klart at barn sier sannheten og det er jo den store sjarmen til mange barn, men hun er 4. Hun forstår, eller burde iallefall forstå, at å si slikt ikke er greit. Hun bør få tilsnakk. Her virker det som at mor godter seg litt siden besteforeldrene ikke har ville tatt rådet hennes, "til pass for dem"-holdning. Ts skriver også at barnet "ikke skal få kjeft tro du meg". Virker som om mor her er litt blind ovenfor atferden hennes eget barn har begynt å utøve. Det er heller ikke noe kult å være med på å ødelegge forholdet til barn og besteforeldre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Version 2.0 skrev:

Synes det er uakseptabelt å godta at barnet sier slikt. Det er klart at barn sier sannheten og det er jo den store sjarmen til mange barn, men hun er 4. Hun forstår, eller burde iallefall forstå, at å si slikt ikke er greit. Hun bør få tilsnakk. Her virker det som at mor godter seg litt siden besteforeldrene ikke har ville tatt rådet hennes, "til pass for dem"-holdning. Ts skriver også at barnet "ikke skal få kjeft tro du meg". Virker som om mor her er litt blind ovenfor atferden hennes eget barn har begynt å utøve. Det er heller ikke noe kult å være med på å ødelegge forholdet til barn og besteforeldre.

Må si meg enig i dette. Tviler på at besteforeldrene er dumme og kjedelige med vilje? De fremstår jo ikke akkurat som noen ekle besteforeldre. Kanskje barnet har fanget opp misnøye av noe slag i hjemmet over disse besteforeldrene?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes virkelig ikke du skal godta dette, TS. For hvis barnet ditt ikke får tilsnakk i en sånn situasjon, oppfatter hun at du indirekte godtar oppførselen din. Jeg hadde aldri godtatt at mitt barn sa rett til noen, uansett hvem det var, at hun ikke likte dem. Det er din jobb som forelder å rette på dette.

Mannen din må mer på banen og snakke med foreldrene sine, forklare at en 4-åring ikke liker å bli snakket til som en baby, og at det hadde vært fint om de kunne vært mer sammen med henne og blitt kjent med den personen hun virkelig er, ikke slik de tenker seg at en 4-åring er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skjønner situasjonen din godt. Har også opplevd noe lignende og det kan være litt sårt for alle involverte parter, men her er det viktig at vi voksne tar på "ledertrøya" tenker jeg. 

Det kan være mange grunner til at datteren din sa det der og da, som ikke trenger å ha noe med bestefar å gjøre, men det virker som om forholdet generelt sett ikke er så bra? 

Jeg mener datteren din bør få en prat om at når du sier sånn kan andre bli lei seg. Hvordan ville du følt det osv. 4 åringer er vel i ferd med å utvikle empati, men det sitter ikke helt før om noen år. 

På den andre siden må dere voksne svelge litt stolthet og sårhet og forsøke å tenke konstruktivt. Man bør ikke reagere på/ta seg nær samme måte som hvis et større barn hadde sagt det samme.  Jeg skjønner at bestefar blir lei seg, men det kommer ikke noe godt ut av å klandre ei på 4 eller deg ut i fra det du forteller. En av de beste måtene å bygge relasjoner til barn på er gjennom barnestyrt lek. Tror du du kunne oppmunte bestefar til det? Holder med 10 min i begynnelsen. Når de leker skal bestefar være med på alt velsa vil. Dette er ikke det samme som å være ettergivende generelt. 

Det er vel sånn med alle relasjoner at man får somregel tilbake det man investerer, så dersom man vil ha en god relasjon kan man ikke komme seglende inn innimellom og forvente å være nære. 

Anonymkode: e4ad0...e85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke akseptert at mitt barn gikk rundt til folk å sa at han ikke liker dem, og min er ikke fire engang. Det er dårlig barneoppdragelse.

Hva blir det neste liksom? "du er stygg" "du er feit" til en uskyldig stakkar.

Barn må lære at de ikke sier sånne sårende ting til andre. Når du ikke sier noe til henne, så vil det si at du aksepterer oppførselen. Og da feiler du i barneoppdragelsen. Det er sånn mobbere skapes. 

Anonymkode: 5794f...bd7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke akseptert at mitt barn gikk rundt til folk å sa at han ikke liker dem, og min er ikke fire engang. Det er dårlig barneoppdragelse.

Hva blir det neste liksom? "du er stygg" "du er feit" til en uskyldig stakkar.

Barn må lære at de ikke sier sånne sårende ting til andre. Når du ikke sier noe til henne, så vil det si at du aksepterer oppførselen. Og da feiler du i barneoppdragelsen. Det er sånn mobbere skapes. 

Anonymkode: 5794f...bd7

Nei. Det er det motsatt på dårlig oppdragelse, når ungen sier ifra på en selvstendig måte at slikt ikke er akseptabelt. Man skal behandle ungene som de SELVSTENDIGE INDIVIDER de er.

Flott ungen som setter bestefar på plass. Babyspråk snakker man til babyer. Frøkna på 4 er tydelig ferdig med babyperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
9 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Nei. Det er det motsatt på dårlig oppdragelse, når ungen sier ifra på en selvstendig måte at slikt ikke er akseptabelt. Man skal behandle ungene som de SELVSTENDIGE INDIVIDER de er.

Flott ungen som setter bestefar på plass. Babyspråk snakker man til babyer. Frøkna på 4 er tydelig ferdig med babyperioden.

Uansett om bestefar snakker litt Donald til barnebarnet sitt, og hun ikke liker det, er det svært frekt at hun sier dette rett til bestefar. Dette er på ingen måte selvstendig og flott gjort av barnet. Her virker det som det mangler oppdragelse på hva man kan og hva man ikke kan si rett i ansiktet til andre. En på 4 bør ha lært det! Tipper det er slik mobbere skapes. Når de  ikke lærer at det er sårende å si slikt til sin egen slekt, så kan vi jo tenke oss hva slags grenser barnet vil mangle når skoletiden kommer og hun finner ut hvem hun liker og ikke liker der?!? Herre......min hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Nei. Det er det motsatt på dårlig oppdragelse, når ungen sier ifra på en selvstendig måte at slikt ikke er akseptabelt. Man skal behandle ungene som de SELVSTENDIGE INDIVIDER de er.

Flott ungen som setter bestefar på plass. Babyspråk snakker man til babyer. Frøkna på 4 er tydelig ferdig med babyperioden.

Hadde hun sagt "jeg liker ikke at du prater sånn" så kunne jeg vært enig med deg. Men det hun sa er noe helt, helt annet. Det er foreldrenes ansvar å lære ungene hva det er lov å si til andre. Ts lærer ungen sin at det er greit å si at man ikke liker noen, at de er stygge, at de er feite. Det er ingenting annet enn slett barneoppdragelse og jeg håper ts tar tak i det før hun starter å si sånne stygge ting til andre unger.

Anonymkode: 5794f...bd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg synes du er en idiot. Btw; jeg er et SELVSTENDIG INDIVID og  dermed kan jeg bare si hva faen jeg vil, uten hensyn til andres følelser. Det lærte jeg av min mor. 

Høres sunt ut 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
Et øyeblikk siden, RompeRusk skrev:

Høres sunt ut 

Det var et forsøk på ironi. Såklart barn må irettesettes når de sier ufine og stygge ting. Å applaudere det under at det har noe med selvstendighet å gjøre er, er en bjørnetjeneste. Ufine barn = ufine voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Det var et forsøk på ironi. Såklart barn må irettesettes når de sier ufine og stygge ting. Å applaudere det under at det har noe med selvstendighet å gjøre er, er en bjørnetjeneste. Ufine barn = ufine voksne. 

Ah, sorry. Leste ikke tidligere dialogen mellom deg og brukeren :P kan være vanskelig med ironi på nett gitt. 

Helt enig. Verken barn eller voksne kan dure frem akkurat som de vil uten å få reaksjoner på oppførselen. For det vil komme før eller senere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg var ute på terrassen når dette skjedde, og de stod på kjøkkenet. Hun sa det hun sa og gikk før jeg rakk å komme inn, og bestefar begynte å anklage meg sekundet jeg kom inn @Raven.WritingDesk så jeg stod ikke og godtet meg. Kom ikke med anklagede.  Og hun har aldri oppført seg frekt som jeg har hørt eller noen har fortalt meg. Besteforeldre passer henne aldri og tar henne ikke med på noen aktiviteter alene, dette har de selv bestemt og er bare her på besøk til tider, da leker de heller ikke med henne så kan være defor hun synes de er kjedelige. Far jobber mye og reiser mye så kan ikke regne med at han hele tiden. Jeg og vesla hadde en prat nå i kveld og fortalte at folk kan bli lei seg. Hun lyttet og nikket, vet ikke hvor mye hun skjønte, men kommer til å gjenta samtalen. Du fremstiller meg som er hatefull svigerdatter, nå har jeg ikke kontakt med egne foreldre så at forholdet med svigers er bra er viktig for meg. Men så klart det har vært et lite irritasjonsmoment at de behandler henne som en baby. Og ja  @aye de snakker baby språk  på denne måten Dikkedikke. Men ellers er jeg glad i dem. 

Jeg kjefter aldri på min datter, hun får tilsnakk med står ikke å roper til henne slik jeg mener kjefting er. Kan godt være vi definerer kjefting forskjellig, men jeg opplevde mye kjeft som barn av mine alkoliserte foreldre og jeg håper det ikke er slik dere mener jeg skal snakke til henne. Hun gjør sjeldent noe galt. Og nå har vi tatt praten vår. Så får vi se hva besteforeldrene tenker i morgen. Her var det I allefall mange som legger mye mer i historien enn den kommentaren hun kom med..

Anonymkode: 270d5...03e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg var ute på terrassen når dette skjedde, og de stod på kjøkkenet. Hun sa det hun sa og gikk før jeg rakk å komme inn, og bestefar begynte å anklage meg sekundet jeg kom inn @Raven.WritingDesk så jeg stod ikke og godtet meg. Kom ikke med anklagede.  Og hun har aldri oppført seg frekt som jeg har hørt eller noen har fortalt meg. Besteforeldre passer henne aldri og tar henne ikke med på noen aktiviteter alene, dette har de selv bestemt og er bare her på besøk til tider, da leker de heller ikke med henne så kan være defor hun synes de er kjedelige. de snakker baby språk  på denne måten Dikkedikke. Men ellers er jeg glad i dem. 

Jeg kjefter aldri på min datter, hun får tilsnakk med står ikke å roper til henne slik jeg mener kjefting er. Kan godt være vi definerer kjefting forskjellig, men jeg opplevde mye kjeft som barn av mine alkoliserte foreldre og jeg håper det ikke er slik dere mener jeg skal snakke til henne. Hun gjør sjeldent noe galt. Og nå har vi tatt praten vår. Så får vi se hva besteforeldrene tenker i morgen. Her var det I allefall mange som legger mye mer i historien enn den kommentaren hun kom med..

Anonymkode: 270d5...03e

Det er ingen her som har sagt at du skal kjefte eller rope på datteren din, men det er naturlig å si ifra umiddelbart når hun gjør noe ugreit om at "sånn gjør man ikke". Det er en naturlig del av barneoppdragelsen. Du skrev at ærlig talt så synes du hun var tøff, noe som gjør at det er lett å forstå det slik at endel av deg synes dette var helt greit, kanskje tilogmed bra (..?..) om de er lite med jenta kan det forklare at de snakker som om hun er yngre, de vet rett og slett ikke helt hvordan de skal kommunisere med henne. Det er ingen "crime" det.. Ikke alle besteforeldre er "super besteforeldre", men som mor og far er det til barnets beste å heller fokusere på det positive i relasjonen mellom egne barn og bestefordre og kanskje se gjennom fingrene på enkelte ting, )så lenge det ikke er destruktivt for barnet såklart)

Det er flott at du har snakket med henne, du kunne jo lagt godviljen til og sendt din svigerfar en sms hvor du takker for en hyggelig dag og forteller at du har snakket med jenta om episoden, og synes det var litt dumt at det ble slik det ble, men håper det går greit. "Vi gleder oss til neste gang dere kommer på besøk, klem".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er faktisk forskjell på å si at JEG liker ikke deg og å si noe om den andre. Hun har ikke sagt noe stygt OM bestefaren sin, men sagt at hun ikke foretrekker han, det er en forskjell.

Syns det er noen som tar av litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Det er ingen her som har sagt at du skal kjefte eller rope på datteren din, men det er naturlig å si ifra umiddelbart når hun gjør noe ugreit om at "sånn gjør man ikke". Det er en naturlig del av barneoppdragelsen. Du skrev at ærlig talt så synes du hun var tøff, noe som gjør at det er lett å forstå det slik at endel av deg synes dette var helt greit, kanskje tilogmed bra (..?..) om de er lite med jenta kan det forklare at de snakker som om hun er yngre, de vet rett og slett ikke helt hvordan de skal kommunisere med henne. Det er ingen "crime" det.. Ikke alle besteforeldre er "super besteforeldre", men som mor og far er det til barnets beste å heller fokusere på det positive i relasjonen mellom egne barn og bestefordre og kanskje se gjennom fingrene på enkelte ting, )så lenge det ikke er destruktivt for barnet såklart)

Det er flott at du har snakket med henne, du kunne jo lagt godviljen til og sendt din svigerfar en sms hvor du takker for en hyggelig dag og forteller at du har snakket med jenta om episoden, og synes det var litt dumt at det ble slik det ble, men håper det går greit. "Vi gleder oss til neste gang dere kommer på besøk, klem".

 

Som sagt jeg rakk ikke inn før hun var gått og ble tilsnakket av bestefar før jeg rakk og snakke med henne. Vi snakket etterpå og vi snakket i kveld. Noe mer umiddelbart var ikke mulig. De rakk ikke å være hos oss mer enn knappe 10 min, prøvde å ringe i kveld det gjorde min mann og selv om han er i utlandet og begge to fikk avviste anrop. Så jeg har faktisk lagt godviljen til som du sier. Jeg fokuserer jo på det positive!  Hva er det som er så vanskelig å forstå? Det er kunn denne babyprat en jeg har prøvd å endre! Det at de ikke ønsker å ha henne på egenhånd er deres ønske og det respekterer vi! Men at det kanskje er en grunn til at hun er skeptisk er lov å si uten å bli stemplet som en som prøver å gjøre deres relasjon dårlig! Og vis meg der jeg har skrevet at de er dårlige besteforeldre! De er ikke noen dårlige besteforeldre, og I allefall ikke dårlige mennesker. Og som jeg skrev i et annet innlegg så mente jeg tøff som at det var første gang hun har turt å si meningen sin, men I helt feil setting og at det kanskje var feil av meg å ikke utdype det i samme innlegg. Men jeg unskylder heller ikke oppførselen. Jeg har I allefall et godt forhold til svigers og at han påstod at jeg har satt datteren opp mot han var veldig sårende. 

Anonymkode: 270d5...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt jeg rakk ikke inn før hun var gått og ble tilsnakket av bestefar før jeg rakk og snakke med henne. Vi snakket etterpå og vi snakket i kveld. Noe mer umiddelbart var ikke mulig. De rakk ikke å være hos oss mer enn knappe 10 min, prøvde å ringe i kveld det gjorde min mann og selv om han er i utlandet og begge to fikk avviste anrop. Så jeg har faktisk lagt godviljen til som du sier. Jeg fokuserer jo på det positive!  Hva er det som er så vanskelig å forstå? Det er kunn denne babyprat en jeg har prøvd å endre! Det at de ikke ønsker å ha henne på egenhånd er deres ønske og det respekterer vi! Men at det kanskje er en grunn til at hun er skeptisk er lov å si uten å bli stemplet som en som prøver å gjøre deres relasjon dårlig! Og vis meg der jeg har skrevet at de er dårlige besteforeldre! De er ikke noen dårlige besteforeldre, og I allefall ikke dårlige mennesker. Og som jeg skrev i et annet innlegg så mente jeg tøff som at det var første gang hun har turt å si meningen sin, men I helt feil setting og at det kanskje var feil av meg å ikke utdype det i samme innlegg. Men jeg unskylder heller ikke oppførselen. Jeg har I allefall et godt forhold til svigers og at han påstod at jeg har satt datteren opp mot han var veldig sårende. 

Anonymkode: 270d5...03e

Ja, det forstår jeg er sårende.så bra at du forsøkte å ringe. Det er jo ikke stort mye mer du kan gjøre i første omgang om du nå både har snakket med jenta di og forsøkt å ta kontakt med dem. Lykke til og god natt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Hapi skrev:

Det er faktisk forskjell på å si at JEG liker ikke deg og å si noe om den andre. Hun har ikke sagt noe stygt OM bestefaren sin, men sagt at hun ikke foretrekker han, det er en forskjell.

Syns det er noen som tar av litt her.

Enig. Jeg ser ikke problemet. Folk er alt for hårsåre, det er ikke rart vi har denne store trenden med å føle seg krenket på grunn av alt mulig rart. Besteforeldrene legger tydeligvis ingen innsats i å bli likt av barnebarnet, så de har ingenting å bli fornærmet over her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...