Gå til innhold

Hjelp! Av/på syk og fravær :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper noen kan forklare hva som er riktig å gjøre i denne situasjonen.

Jeg har vært syk siden rett før 17. mai. Minnet om influensa, men det går vel ikke influensa nå? Så jeg tenkte det var en sterk forkjølelse, eventuelt noe i bihulene siden jeg var så tett i hodet, og gikk på jobben selv om jeg hostet og harket. Ble litt bedre, og ble verre igjen. Noen dager feber, men så var det borte, og da tenkte jeg at jeg nesten var frisk. Men dagen etter var det verre igjen, og sånn har det fortsatt, opp og ned.

Prøvde å få time hos legen forrige uke, da hadde jeg vært hjemme tre dager på egenmelding uten å bli bedre. Fikk ikke før på mandag denne uka, men torsdag og fredag følte jeg meg bedre og var på jobb igjen og avbestilte timen. Ble verre i helga, jobbet i går og lå i feber hele ettermiddagen og kvelden. Er hjemme i dag, blir svett og skjelven bare av å gå opp trappa. Men har dårlig samvittighet for jobben og første ledige legetime er ikke før torsdag... :(

Uff, jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje jeg er frisk innen torsdag, hvem vet? Da er det jo bare tullete å gå til legen. Men jeg burde kanskje ha et papir på at jeg har vært syk eller noe, kan sånt tilbakedateres? Og jeg føler meg ikke sånn helt døden nær-syk, jeg er oppegående, bare veldig slapp og utslitt og med feber som kommer og går. Og hoster/snørrer da. Kikket på privat lege der man kan få time på dagen, men det koster jo en tusenlapp hvis du må ta noen enkle blodprøver.

Har aldri vært sykemeldt før eller borte mer enn maks to dager i strekk, så dette av og på greiene er så kjipt. Noen råd eller trøstens ord? Er jeg helt dust som ikke møter på jobb? Bør jeg gå til legen på torsdag selv om jeg føler meg bedre, eller er det bare teit å gjøre?

Anonymkode: aa6c6...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leger har ikke lengre lov å tilbakedatere sykmelding, med mindre du har vært i kontakt med dem og legetime ikke var mulig før. Feks om du ringte mandag og sa at du er syk og trenger legetime, så kan legen tilbakedatere til mandag, men ikke lengre bak. Fordi de har logg på at du ringte da og det ikke er din feil at det ikke var ledig før. Men du kan ikke få ham til å dokumentere noe lengre bak enn det.

Anonymkode: 51f41...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger har ikke lengre lov å tilbakedatere sykmelding, med mindre du har vært i kontakt med dem og legetime ikke var mulig før. Feks om du ringte mandag og sa at du er syk og trenger legetime, så kan legen tilbakedatere til mandag, men ikke lengre bak. Fordi de har logg på at du ringte da og det ikke er din feil at det ikke var ledig før. Men du kan ikke få ham til å dokumentere noe lengre bak enn det.

Anonymkode: 51f41...945

OK, tusen takk.

Ja, de har jo for så vidt registrert at jeg ringte på mandag. Det er helt i orden at de ikke tilbakedaterer forrige uke osv, men når det nå kanskje blir enda en tredagers synes jeg at det begynner å bli mye fravær uten legeerklæring (selv om det kanskje er innenfor reglene så lenge jeg ikke overskrider antall sykedager? Vet så lite som sånt). Samtidig, hvis jeg er i god form i morgen kan jeg jo droppe det også. Eventuelt bruke feriedager i steden for egenmelding.

 

2 minutter siden, EvaLena skrev:

Allergi, prøv noen for det du :)

Takk for tips, men dette er ikke allergi. Er allergisk mot hassel og burot, det er noe helt annet (klør i øynene, nyser hele tiden). Som sagt er det influensa-ish, med vondt i kroppen og feber som aldri slår meg helt ut, men nekter å bli borte også :sur:

Anonymkode: aa6c6...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må gå 16 dager fra siste egenmeldingsdag,før du kan bruke ny egenmelding. 

Anonymkode: 4bba2...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...