Gå til innhold

Bo i kollektiv?


deima

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gut på 17 år  bur og går på videregående i Bergen og jeg vurderer å flytte ut på kollektiv. Til nå har jeg budd et år i Bergen i en liten kjellerleilighet for meg selv. Men som sagt vurderer å flytte ut og å bu i kollektiv. Grunner til det for det første er at her jeg bur nå er ikke så sentralt. Så det blir et lite problem med reising, og jeg ønsker å flytte mer sentralt. Et annet grunn er at det blir litt dyrt å bu alene (pga sinnsyke strømregninger).

Så jeg har vært på en del visninger. Det som skremmer meg selvsagt mest er å bu med fremmede folk. I tillegg har jeg fått tilbud om å bu i en ganske stor kollektiv med ca.8 stykker der alle er studenter i 20åra. Blir det kanskje litt for står kollektiv? Har noen kanskje erfaring med å bu i kollektiv i min alder? Er veldig usikker om jeg skal flytte eller ikke. Jeg personlig har lust å flytte, men samtidig er veldig usikker om jeg skal gjøre det hahaha... 

I tillegg det tilbudet jeg har fått kommer fra et ganske stor selskap(Agendo Eiendom AS, har noe hørt om det? Erfaring?). De sier de ønsker å sette sammen best mulig kollektiv med folk som passer best i lag. Men vet ikke om jeg tørr å tro på det. Siden de ønsker å leie det fortest mulig ut. Så jeg tenker de bryr seg vell ganske lite om hvem de leie det ut til. Så lenge de er i same alder. Jeg vet ikke om det blir litt risky å leie fra de eller kanskje derimot det blir tryggere. Vet ikke, hva synes dere? 

Hva burde jeg gjøre pga jeg må neste flytte? Hvordan burde jeg lete etter rett plass? Hva ville vært best og tryggest for min del? Jeg er veldig takknemlig for tips og råd angående dette og vist dere deler sin erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir raskt kjent når man bor sammen, så det gjør ikke noe at du ikke kjenner de andre i kollektivet fra før. Se på det som en mulighet til å få noen nye venner! Jeg vil derimot fraråde deg sterkt til å flytte inn et sted som blir utleid av et stort selskap, det gjorde jeg en gang og har ingenting positivt å si om det. Den beste måten å finne et bra kollektiv tror jeg vil være å skrive en slags annonse på Facebook hvor du forteller litt om deg selv og hva du er ute etter, og be venner om å dele innlegget og tagge folk de vet om som trenger en ny i kollektivet sitt. Kjenner flere som har funnet seg trivelige steder å bo på den måten!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i kollektiv, det er ikke skummelt min venn! :Pmed mindre du flytter inn med psyko folk. Du må bare hoppe i det, passer du ikke med de du bor flytter du bare. Tror ikke det er noe RETT plass, men plassen BLIR den rette for deg ettervert, så du må bare velge et sted, men vær kresen. Når jeg flyttet hit syntes jeg det var for høyt etasje å bo i, langt fra sentrum (5min) osv,men nå? bryr meg ikke, plassen er liksom blitt en vane.  

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha

Jeg er litt skeptisk til at de ønsker å sette en 17 åring sammen med 20 åringer. Mange 20 åringer er veldig opptatt av å feste, så du må tenke over hvordan du vil ha det. Det blir ikke mye fred å få i slike kollektiv. Jeg ville anbefalt deg å lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les kontrakten nøye. Noen ganger blir man bundet et helt skoleår, og det er spesielt kjedelig hvis du ikke trives med de andre i kollektivet. 

Tror heller jeg ville gjort som Venus24 sier og brukt Facebook nettverket mitt for å prøve å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...