Gå til innhold

Forskjell på alkoholer i fuktighetskrem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sensitiv hud og er på jakt etter en solkrem fra apoteket.
Nekter å tro at "ingen er bra", Står mellom to der den ene inneholder alcohol denat og den andre myristyl myristate og canola oil. 
Synes det er så mye forskjellig som står om disse ingrediensne på nettet. Er det noen som har litt peiling på ingredienser her?
Jeg synes det er litt vanskelig å bedømme selv. :)

Anonymkode: cf03b...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, for jeg vet ikke hvilke kilder jeg skal stole på. :/ Men takk for link. :) Altså, jeg tenker på den ene siden så vil jeg ikke bruke noe som tørrer ut. Jeg liker egentlig både La roche posay og Eucerin, men de andre solkremene deres som er uten alcohol denat, og isopropyl palmitate er jo for tørr hud og da får jeg kviser tvert. Så det blir litt som å velge mellom pest og kolera. :P

Så tenkte jeg at flott da kan jeg bruke enten cosmica eller cliniderm for begge er uten alkohol, men da fant jeg ut at de inneholder myristil myristate og canola oil  som var svært pore - tettende. Uff, jeg blir så lei. :P Jeg har acne prone hud og i tillegg sensitiv hud som ikke tåler parfyme. Til og med dermalogica som jeg har vært så glad i tåler jeg ikke. Økologiske solkremer gjør huden min veldig hvit... Så det er litt håpløst dette. Men kanskje jeg skal stole på at canola oil og myristyl myristate er ok.

Anonymkode: cf03b...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sannelig ikke lett! Selv om noen mener de kan være poretettende, er det ikke sikkert de vil være det for deg. Det beste er nok å prøve seg frem. Hvis de har tester på apoteket, kan du i alle fall få et inntrykk av hvor fet kremen er. Ellers finnes der også solbeskyttelse i pudderform, slik som denne: https://www.colorescience.com/category/sunforgettable :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sant. Det er jo kanskje ikke "universelt" poretettende selv om det er listet opp som det. Lanolin vil jeg tro er enda mer "universelt". Og jeg tviler for å være ærlig at de putter opp i noe som kan tette porer når det er for fet hud så jeg tror jeg bare kjører på med cliniderm. :)

Anonymkode: cf03b...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Professor Orm skrev:

Nei, det er sannelig ikke lett! Selv om noen mener de kan være poretettende, er det ikke sikkert de vil være det for deg. Det beste er nok å prøve seg frem. Hvis de har tester på apoteket, kan du i alle fall få et inntrykk av hvor fet kremen er. Ellers finnes der også solbeskyttelse i pudderform, slik som denne: https://www.colorescience.com/category/sunforgettable :)

Kan jeg få spørre om en ting til professor Orm. :) Du virker flink!
Gjør det noe forskjell om f.eks myristyl myristate er langt ned på listen, eller er den like komodogen uansett?
Aqua, Octocrylene, Ethylhexyl Salicylate, Diethylamino Hydroxybenzoyl , Hexyl Benzoate, Aluminum Starch Octenylsuccinate, Ethylhexyl Triazone, Bis-Ethylhexyloxyphenol, Methoxyphenyl Triazine, Glycerin, Propylene Glycol, Myristyl Myristate, Cetearyl Alcohol, Tocopheryl Acetate, Canola Oil, Dimethicone, Sorbitol, Ascorbyl Glucoside , Potassium -PCA, Sodium PCA, Ubiquinone, Potassium Cetyl Phosphate, Sucrose Stearate, Acrylates/C10-30 Alkyl, Acrylate Crosspolymer, Xanthan Gum, Sodium Hydroxide, Citric -Acid , Phenoxyethanol, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate.

Dette er ingredienslisten til Cliniderm. Ser ut som myristyl myristate  og canola oil er litt langt ned på listen. Ser ikke noen andre slemme ingredienser. :) Vurderer nesten å kjøpe en solkrem fra Dermalogica, men synes prisen er vel stiv.

 

Anonymkode: cf03b...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg få spørre om en ting til professor Orm. :) Du virker flink!
Gjør det noe forskjell om f.eks myristyl myristate er langt ned på listen, eller er den like komodogen uansett?
Aqua, Octocrylene, Ethylhexyl Salicylate, Diethylamino Hydroxybenzoyl , Hexyl Benzoate, Aluminum Starch Octenylsuccinate, Ethylhexyl Triazone, Bis-Ethylhexyloxyphenol, Methoxyphenyl Triazine, Glycerin, Propylene Glycol, Myristyl Myristate, Cetearyl Alcohol, Tocopheryl Acetate, Canola Oil, Dimethicone, Sorbitol, Ascorbyl Glucoside , Potassium -PCA, Sodium PCA, Ubiquinone, Potassium Cetyl Phosphate, Sucrose Stearate, Acrylates/C10-30 Alkyl, Acrylate Crosspolymer, Xanthan Gum, Sodium Hydroxide, Citric -Acid , Phenoxyethanol, Sodium Benzoate, Potassium Sorbate.

Dette er ingredienslisten til Cliniderm. Ser ut som myristyl myristate  og canola oil er litt langt ned på listen. Ser ikke noen andre slemme ingredienser. :) Vurderer nesten å kjøpe en solkrem fra Dermalogica, men synes prisen er vel stiv.

 

Anonymkode: cf03b...419

Ingredienslista er ordnet slik at den ingrediensen det er mest av står først. Denne solkremen er altså vannbasert. Hvis noe står langt nede på lista, betyr det at det er små mengder i produktet. Hvis det faktisk er slik at fete kremer gir kviser, kan man anta at denne kremen er mindre komedogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. :) Har funnet ut at myristyl myrsitate og canola oil brukes for å løse opp UV filtrene. Hva nå enn det betyr og at de visstnok er veldig lette.

Anonymkode: cf03b...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Kjemiske solfiltre er fettløselige, og man trenger emulgatorer for at de skal kunne blande seg med vannfasen. Håper du finner en solkrem som fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Som sagt, dette kan du hører jeg! :) Hehe, jeg gikk over til Dermalogica igjen. Og skal kjøpe meg en solkrem der.
Vet at en hud som har seboreisk eksem skal holde seg unna alt av parfyme (det står at kremen inneholder linalool som jeg har hørt er parfyme), men jeg kan ikke tro at all parfyme er like ille? Jeg synes det merket er så bra, så jeg tenkte at jeg likegodt kan gå tilbake til det selv om apotek produkter er rimeligere. Gleder meg til å få meg en hudrutine nå.

Anonymkode: cf03b...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo lært litt opp igjennom årene, men jeg merker at jo mer jeg kan, jo mer usikker og forvirret blir jeg :P Synes uansett det er lurt at du kjøper den Dermalogicaen hvis du vet den er god. Ikke noen vits å spare et par hundrelapper hvis det gjør at du får kviser. Ang parfyme: De fleste parfymestoffer gjør i alle fall ikke noe bra for huden, men at noen kanskje ikke er så ille, det kan godt hende. Jeg personlig prøver å være føre-var når det gjelder akkurat dette. Tanken er at parfyme skaper irritasjon. Dette skal over tid kunne skade huden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja jeg er veldig forvirret over hele parfyme begrepet. :P Og jeg er veldig enig med deg. 
Altså de skriver at de ikke bruker parfyme så jeg tror linalool er samlebetegnelsen i denne sammenheng for eteriske oljer. Og det er jo "parfyme" det og, men ikke den syntetiske uttørkende parfymen slik jeg forstår det. 

Og jeg synes det er veldig mange som har en hudrutine det er til å bli svimmel av. "Less is more" tenker jeg. Men som sagt for noen fungerer kanskje en lang hudrutine strålende, men jeg er nok litt for lat. Rart med det, da jeg var yngre elsket jeg slike hudrutiner, men nå som voksen synes jeg det beste for huden min er å gjøre det så enkelt som mulig. Men rens, solfaktor og en god fuktighetskrem tror jeg man kommer langt med. Også kanskje en peeling i ny og ne. ;-)

Anonymkode: cf03b...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...