Gå til innhold

Høyde "minus 10" = vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte mamma nå, og jeg husket litt feil.

"Regelen" var at man ikke skulle veie mindre enn høyde minus 110.

Det var altså minimumsvekt, ikke idealvekt.

Anonymkode: e9150...a00

Jeg husker denne som idealvektregel som flere andre her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg husker denne som idealvektregel som flere andre her.

På en måte blir det jo også det.

Mamma slo som sagt opp i helseleksikonet jeg refererte til, og der sto det at høyde minus 110 var minimumsvekt.
Idealvekten lå i mellom minimumsvekten, og maksimalvekten som var høyde minus 100.

(Dette var for kvinner.  For menn var det andre tall)
 

Anonymkode: e9150...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kattugla skrev:

Hmm.. Konkluderer med at jeg er altfor lav.. 😱

yup! Ikke overvektig men underhøy :P 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en måte blir det jo også det.

Mamma slo som sagt opp i helseleksikonet jeg refererte til, og der sto det at høyde minus 110 var minimumsvekt.
Idealvekten lå i mellom minimumsvekten, og maksimalvekten som var høyde minus 100.

(Dette var for kvinner.  For menn var det andre tall)
 

Anonymkode: e9150...a00

Merkelige greier. Lurer på hvordan de kom fram til denne regelen og hvor alvorlig de tok den. Om for eksempel en lege ville ment at det var grunn til bekymring hvis man lå fem-ti kilo under den såkalte idealvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jo helt sprøtt. Jeg er 151, og når jeg veier 56 ser jeg veldig tynn ut. Med 40 kg hadde jeg sikkert mistet mensen og blitt innlagt for mistanke om anorexia...

Anonymkode: 4001f...1a9

Bare for å understreke hvor individuelt dette er;

Jeg er 153 og veier 43 kg. Er tynn, men sunn, og det ser ikke ut som at jeg lider av spiseforstyrrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "regelen" er det bare å glemme.

Jeg er 162 høy, og før jeg begynte å trene styrke veide jeg 52-53 kilo. På den tiden var jeg slank, men ikke undervektig. Siden den gang har jeg trent styrke i noen år og konkurrert i fitness. Sist jeg sto på scenen veide jeg 55 kilo. En sceneform er noe som er for scenen og en form som ikke er mulig å opprettholde året rundt (fettprosenten min var såpass lav at jeg mistet menstruasjonen og generelt var veldig slapp og sliten). 

Nå skal jeg snart stå på scenen igjen, og kommer nok til å veie ett par kilo ekstra siden jeg har jobbet for å legge på meg mer muskler. Skulle jeg i dag ha veid 52 kilo ville jeg rett og slett vært alvorlig syk. 

Hele poenget mitt er at slike regler bare er noe tull, hvor mye en burde veie kommer an på hver enkelt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trekker jeg hundre fra min vekt føler jeg meg lubben, trekker jeg 10 føler jeg meg undervektig.  kan jeg ikke bare bruke synet mitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født på 90-tallet, og jeg hørte også som yngre at man skulle trekke fra 110 fra høyden sin. I dag veier jeg høyden min minus 120, og er ikke for tynn. Veid dette siden jeg var rundt 14-15, spiser meg god og mett og er sunn. :) Med mindre man er godt trent, synes jeg den regelen holder fullstendig mål.

Anonymkode: 7ac78...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Puny skrev:

yup! Ikke overvektig men underhøy :P 

Nemlig! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen viser jo bare hvor individuelt vekt er og hvor håpløst det er å tro at slike regler skal passe alle.

På meg stemmer det utmerket (er 173 høy og har en matchvekt på 63 kg, da ser jeg veldig sunn ut), mens moren min er annerledes bygd (170 høy og ser best ut på ca 70 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt det før :P Men en på 170cm som veier 60 kg er vel ifølge bmi på vei mot undervektig?

Anonymkode: 527a9...3fd

60kg for en på 170 er jo svært nerme ideell BMI, den er vel 21-22. Jeg husker også høyde -110 regelen, men på 70-80 tallet var jo de fleste mye slankere enn I dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den reglen,men jeg husker at den var +/- 110 kg. Så alt innenfor det var normalen. Altså en som var 170 høy, skulle veie mellom 60-80kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, bekka79 skrev:

Jeg husker den reglen,men jeg husker at den var +/- 110 kg. Så alt innenfor det var normalen. Altså en som var 170 høy, skulle veie mellom 60-80kg.

Nemlig. Og selv om regelen ikke er noe nøyaktig greier, så sier det seg selv at det ikke er bra om man som 170 høy veier 50 eller 90kg. 

Hvorfor folk skal trekke inn topptrente hver gang man snakker om idealvekt eller bmi er en underfundig greier. Er man topptrent er selvsagt ikke noen skjemaer riktig. Men er man i normalt god form, så kommer man faktisk innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i -96, og har ikke hørt om denne regelen. Har bare hørt om BMI. Spurte nettopp moren min, og hun sa ja, det var noe de hørte hele tiden, men som ung så synes hun og venninnene at de faktisk burde veie mindre enn det. Hun er 168 cm, og syns altså at 58 kg var "for mye" dengang:fnise: De hadde nok et helt annet begrep på hva som var "normalt slank" på 80-tallet, ja. 

Anonymkode: 45356...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 92, og har hørt denne regelen. Den har "hjemsøkt" meg lenge, og jeg har alltid følt at jeg egentlig bør veie 52 kilo. -100 syns jeg er bedre. 

Anonymkode: d2f1a...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt den. Er 174 cm høy og veier 60 kg. Jeg er slank på grensen til tynn, men ser på ingen måte syk ut. Har BMI på 20😊

Anonymkode: 084fd...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også hørt denne regelen. Jeg 157 cm og burde være 57 kg. Det er jo innafor normalen om man ser på BMI også... Har denne regelen i bakhodet nå når jeg slanker meg, selv om det er lenge til jeg kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, FlyBabe skrev:

Jeg har også hørt denne regelen. Jeg 157 cm og burde være 57 kg. Det er jo innafor normalen om man ser på BMI også... Har denne regelen i bakhodet nå når jeg slanker meg, selv om det er lenge til jeg kommer dit.

Regelen vi snakker om er -110, altså da burde du være 47 kg ifølge den. 

Anonymkode: 9b865...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 14.19, AnonymBruker skrev:

Vel... Jeg haventnesten på sykehuset fordi jeg var så undervektig. 160 - 110. Jeg veide 50 kilo og så ut som et beinrangel. 

Den som fant på denne regelen håper jeg døde en grufull død. 

Anonymkode: 60d16...53d

:fnise::fnise::fnise:

 

Enig. Jeg er ubehagelig tynn om jeg veier 50, er 160 høy. Jeg trives best rundt 55-60kg, både fysisk og mentalt.

Anonymkode: 39e1b...118

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regelen vi snakker om er -110, altså da burde du være 47 kg ifølge den. 

Anonymkode: 9b865...390

Sorry, ser det blir diskutert litt hva regelen egentlig er. 47 kg er fortsatt normalvektig om man ser på BMI.

Jeg har hørt at jeg skal trekke fra meteren.

Endret av FlyBabe
mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...