Gå til innhold

Hvorfor går man opp i vekt etter endt diett?


Anjah

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurte på hvorfor det ofte blir sagt at man går opp i vekt etter endt diett? Hva er det som tilsier at det skal skje, sånn egentlig?

La oss si at jeg har gått ned 5 kilo på en måned ved å bare spise grønnsakssuppe til alle måltider. En måned kun på suppen, tilsier jo både kalori- og karbohydratunderskudd, og man vil logisk nok gå ned i vekt.
Hvis man nå hører på prinsippet "kalori inn - kalori ut = stabil vekt, hvorfor skal man da nødvendigvis legge på seg de avtatte 5 kiloene bare fordi dietten er ferdig? Kalori inn/ut er jo det samme før og etter vektnedgang? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfordringen er vel at mange etter endt diett øker kalorier inn. 

Derfor blir det ofte hevdet at det er bedre å øke fysisk aktivitet for å gå ned i vekt. Da øker også musklene og kroppen trenger mer energi. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poussey

Siden man veier litt mindre etter en slankekur trenger man litt mindre energi enn før. Mange går dessuten tilbake til gammelt kosthold siden de har "pint" seg gjennom en slankekur og er temmelig lei. Ellers vil kroppen etter en slankekur tenke at det er fare på ferde og forsøke å få deg tilbake til gammel vekt, lysten på mat øker. Jeg har lest at det tar ganske lang tid (flere år?) før kroppen glemmer sin gamle vekt og "aksepterer" sin nye lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hovedgrunnger:

Mange går tilbake til hvordan de spiste før dietten, da går man naturligvis opp i vekt. 

Om det er en kort diett, så kan mye av det man mister være vannvekt, dette får man tilbake når man innfører mer salt og karbohydrater igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!
Så tanken jeg hadde innledningsvis er i bunn og grunn riktig, hvis jeg forstår dere rett? Kalori inn vs kalori ut = stabil vekt. Trikset er altså å tenke på at kalori inn antakeligvis er lavere når man har gått ned i vekt. Der man før kunne spise f.eks 1700 kcal dagen, må man nå f.eks begrense seg til 1400 kcal dagen (?).
Det er jo greit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Poussey skrev:

Siden man veier litt mindre etter en slankekur trenger man litt mindre energi enn før. Mange går dessuten tilbake til gammelt kosthold siden de har "pint" seg gjennom en slankekur og er temmelig lei. Ellers vil kroppen etter en slankekur tenke at det er fare på ferde og forsøke å få deg tilbake til gammel vekt, lysten på mat øker. Jeg har lest at det tar ganske lang tid (flere år?) før kroppen glemmer sin gamle vekt og "aksepterer" sin nye lavere vekt.

Dette har jeg hørt/lest om før også. Men er det sant, eller bare en myte? Hvis det er sant, hva er den fysiologiske forklaringen på at det er slik?

Endret av Anjah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med vekt er uhyre komplisert i motsetning til hva enkelte her inne påstår. Ikke uten grunn at det forskes på verden over. En rekke sykdommer og tilstander påvirker vekt, en annen ting er det faktum at vi er ulikt disponert for fettlagring fra naturen sin side (Google hvitt fett og brunt fett). Dessuten er det nyere forskning som tyder på at kroppen kan huske tidligere høyere vekt og strebe dit (bare å Google dette også). 

Anonymkode: 377c6...319

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 11.07, Anjah skrev:

Takk for svar!
Så tanken jeg hadde innledningsvis er i bunn og grunn riktig, hvis jeg forstår dere rett? Kalori inn vs kalori ut = stabil vekt. Trikset er altså å tenke på at kalori inn antakeligvis er lavere når man har gått ned i vekt. Der man før kunne spise f.eks 1700 kcal dagen, må man nå f.eks begrense seg til 1400 kcal dagen (?).
Det er jo greit :)

 Enkelt forklart i lenken under:

Dersom du er overvektig, vil du også forbrenne mer enn om du veier mindre. Årsaken til det er at den ekstra vekten fører til at kroppen må jobbe hardere for å opprettholde funksjonene i hvile. Dette er noe av grunnen til at det ofte er lettest å gå ned i vekt i begynnelsen av en slankekur. Overvekten fører til at forbrenningen allerede er så høy at selv små endringer i kaloriinntak gir vekttap. Etter å ha mistet en betydelig andel med fett og muskler, reduseres hvileforbrenningen. Derfor legger mange lettere på seg igjen etter en slankekur. En måte å unngå dette på er ved å trene styrke og spise tilstrekkelig med proteinrik mat, mens du går ned i vekt.

En mann som veier 70 kg og ligger i sengen hele dagen, forbruker ca. 1650 kcal. om dagen. Å spise og fordøye mat øker energiforbruket med 200 kcal eller mer. Dersom samme mann ligger til sengs hele dagen, men spiser, øker forbrenningen hans til ca. 1850 kcal. Sitter han i en stol hele dagen, spiser, men trener ikke, så øker energiforbruket til 2000-2250 kcal. Deretter øker energiforbruket i takt med den aktiviteten som utføres.

"Sultekurer" - slankekurer der du skrur kaloriinntaket ned på et minimum, forstyrrer balansen i kroppens hvileforbrenning, og fører til at forbrenningen skrus ned.

http://nhi.no/livsstil/kosthold/overvekt/slik-oker-du-forbrenningen-34685.html

Så ts. Har du gått på en kur må du øke kalorimengden gradvis for å venne kroppen til økningen. Med alderen går også den basale forbrenningen (hvileforbrenning) ned. Vanskelig å si eksakt hvor mange kalorier du trenger, avhengig av alder, muskelmasse, aktivitetsnivå, høyde.  http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

 

 

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det slik at når jeg etter en diett begynner å unne meg selv litt sjokolade, kake, pasta osv. Så begynner suget igjen og jeg klarer dermed ikke å styre meg lenger. Klarer man å holde seg slikt kun en dag i uken også etter vekttapet så tror jeg det er lettere å holde vekten.

Anonymkode: 1b632...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står greit forklart her.

De får kort sagt lavere forbrenning enn vekttapet skulle tilsi.

Anonymkode: 43eb7...be1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
Den 30.5.2016 at 10.34, Kattekvinne skrev:

To hovedgrunnger:

Mange går tilbake til hvordan de spiste før dietten, da går man naturligvis opp i vekt. 

Om det er en kort diett, så kan mye av det man mister være vannvekt, dette får man tilbake når man innfører mer salt og karbohydrater igjen. 

Hvorfor skal man innføre mer salt etter endt diett? Finnes det dietter med "farlig lite salt", så man må øke saltinntaket etterhvert? 

Eller er det bare at folk gjør feil, og spiser for mye salt, og ikke vet at det er usunt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Badebuksa skrev:

Hvorfor skal man innføre mer salt etter endt diett? Finnes det dietter med "farlig lite salt", så man må øke saltinntaket etterhvert? 

Eller er det bare at folk gjør feil, og spiser for mye salt, og ikke vet at det er usunt? 

Tanken var vel at folk generelt spiser mye karbohydrater og salt (også kjent som ferdigmat/halvfabrikata). Når de slanker seg er de flinke og spiser sunn ren mat med lite salt og begrenser karbohydratinntaket. Etter endt slanking går de tilbake til å spise som de gjorde før og da øker inntaket av salt og karbohydrater, som medfører at vekten øker pga kroppen lagrer væske.

Anonymkode: 48bd5...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tanken var vel at folk generelt spiser mye karbohydrater og salt (også kjent som ferdigmat/halvfabrikata). Når de slanker seg er de flinke og spiser sunn ren mat med lite salt og begrenser karbohydratinntaket. Etter endt slanking går de tilbake til å spise som de gjorde før og da øker inntaket av salt og karbohydrater, som medfører at vekten øker pga kroppen lagrer væske.

Anonymkode: 48bd5...ca9

Men man må vel være ganske uvitende (dumfor å ikke forstå at man ikke kan spise som man gjorde tidligere? Derfor jeg stusset på det med salt, hvis de fortsetter å spise sunt og ikke spiser junkfood o.l., så velger de å øke saltmengden allikevel? 

Forresten, når vi snakker om ferdigmat, det er ganske mange som har slanket seg på McDonaldsmat :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Badebuksa skrev:

Men man må vel være ganske uvitende (dumfor å ikke forstå at man ikke kan spise som man gjorde tidligere?

Nå tror jeg du overvurderer folk generelt. Hvorfor skulle det ellers være så mange som driver med jo-jo-slanking?

Anonymkode: 48bd5...ca9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/30/2016 at 9.58, Anjah skrev:

Hei! Jeg lurte på hvorfor det ofte blir sagt at man går opp i vekt etter endt diett? Hva er det som tilsier at det skal skje, sånn egentlig?

Kroppen går inn i en modus der den desperat prøver å holde vekta oppe, så etter at du har gjennomført diett så er det enda lettere å gå opp i vekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 6.6.2016 at 9.18, Atea skrev:

 Enkelt forklart i lenken under:

Dersom du er overvektig, vil du også forbrenne mer enn om du veier mindre. Årsaken til det er at den ekstra vekten fører til at kroppen må jobbe hardere for å opprettholde funksjonene i hvile. Dette er noe av grunnen til at det ofte er lettest å gå ned i vekt i begynnelsen av en slankekur. Overvekten fører til at forbrenningen allerede er så høy at selv små endringer i kaloriinntak gir vekttap. Etter å ha mistet en betydelig andel med fett og muskler, reduseres hvileforbrenningen. Derfor legger mange lettere på seg igjen etter en slankekur. En måte å unngå dette på er ved å trene styrke og spise tilstrekkelig med proteinrik mat, mens du går ned i vekt.

En mann som veier 70 kg og ligger i sengen hele dagen, forbruker ca. 1650 kcal. om dagen. Å spise og fordøye mat øker energiforbruket med 200 kcal eller mer. Dersom samme mann ligger til sengs hele dagen, men spiser, øker forbrenningen hans til ca. 1850 kcal. Sitter han i en stol hele dagen, spiser, men trener ikke, så øker energiforbruket til 2000-2250 kcal. Deretter øker energiforbruket i takt med den aktiviteten som utføres.

"Sultekurer" - slankekurer der du skrur kaloriinntaket ned på et minimum, forstyrrer balansen i kroppens hvileforbrenning, og fører til at forbrenningen skrus ned.

http://nhi.no/livsstil/kosthold/overvekt/slik-oker-du-forbrenningen-34685.html

Så ts. Har du gått på en kur må du øke kalorimengden gradvis for å venne kroppen til økningen. Med alderen går også den basale forbrenningen (hvileforbrenning) ned. Vanskelig å si eksakt hvor mange kalorier du trenger, avhengig av alder, muskelmasse, aktivitetsnivå, høyde.  http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

 

 

Så bra forklart! Takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man plutselig begynner å spise mer kalorier etter end diett. Og mange sliter med å vite hva som er riktig kcal-inntak for å holde vekten. 

Anonymkode: 59966...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anjah skrev:

Så bra forklart! Takk for info :)

Det er ikke så enkelt som den forklaringen tilsier.

Her er en forklaring på hvorfor.

Sitat

 

Det er viktig å få forståelse for at de som har gått ned i vekt, må slite hardt for å holde den nye vekten resten av livet. De må spise mindre for å holde vekten, svarer Hjelmesæth.

En som har gått ned mange kilo og fått en ny kroppsvekt på 100 kilo, må spise mindre for å opprettholde vekten enn en annen person som veier 100 kilo, men som aldri har gått ned i vekt, forklarer han.

 

Så, for å holde vekten må en person som har slanket seg kan spise mindre enn en som ikke har slanket seg, til tross for at de har samme alder, høyde, vekt, og aktivitetsnivå.

Det er derfor det hele er så vanskelig.

Anonymkode: 43eb7...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt som den forklaringen tilsier.

Her er en forklaring på hvorfor.

Så, for å holde vekten må en person som har slanket seg kan spise mindre enn en som ikke har slanket seg, til tross for at de har samme alder, høyde, vekt, og aktivitetsnivå.

Det er derfor det hele er så vanskelig.

Anonymkode: 43eb7...be1

:sukk:Jammen er det mye å ta i betraktning! Føler meg nesten litt motløs jeg, nå...
Men takk for link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...