Gå til innhold

Overklassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener dere skiller en typisk "overklassefamilie" fra en "middelklassefamilie" og "arbeiderklassefamilie"?. Tenker nå ikke på penger, men kultur. (musikk, kunst, feriemål, fritidsaktiviteter, holdninger osv)

Trenger dette til en skoleoppgave, så takk for alle innspill :)

 

 

Anonymkode: fc9a6...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger dette til en skoleoppgave

Jeg går ut i fra at den dreier seg om attenhundretallet?

Anonymkode: ee5ec...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere skiller en typisk "overklassefamilie" fra en "middelklassefamilie" og "arbeiderklassefamilie"?. Tenker nå ikke på penger, men kultur. (musikk, kunst, feriemål, fritidsaktiviteter, holdninger osv)

Trenger dette til en skoleoppgave, så takk for alle innspill :)

 

 

Anonymkode: fc9a6...179

Spiller tennis, golf og/eller piano. Drar på på forestillinger som opera, teater og ballett jevnlig. Ferierer flere ganger i året, gjerne for å delta på kurs (surfekurs for eksempel), har flere stuer til ulikt bruk. 

Endret av puffy123
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ut i fra at den dreier seg om attenhundretallet?

Anonymkode: ee5ec...e19

Som AB påpeker, fra når? Dagens "overklasse" skiller seg ganske vesentlig fra overklassen den gang vi faktisk hadde klassesystem, så det er vesentlig for svaret.

Hvis vi snakker nyere tid vil jeg tro at det er lite annet enn penger som skiller og med pengene også forpliktelser og muligheter. Tenker på at man må vurdere om "venner" er der fordi du har penger eller ikke, mulighet til for eksempel privatskole, sjåfør, hushjelp, barnepise osv i forhold til hvordan de ser seg selv, samfunnet og verden rundt seg da de kanskje skjermes mer enn andre barn som både må ta i et tak hjemme og gå til skolen selv..

Golf for eksempel er like mye en hvermanns-sport i dag som en overklasse greie, likeså raske biler og "luksusliv" da det for mange er viktig å fremstå sånn eller slik - ergo er ikke det reelle klasseskillet mellom klassene slik det var før, nå er det enten fattig eller rik på en måte..

"alle" har råd til kino, "alle" reiser på ferie osv osv - hvis ikke er du "fattig"

Ref svar over her da; Våre barn spiller piano, gitar, saxofon - de er kulturelt med og vi reiser mye, vi har dykkersertifikat, båtførerprøven er tatt for de over 16 og vi har båt, de tok ikke "mopedlappen" men "MClappen" og fikk motorsykkel i 16-års gave, men det betyr ikke at vi er annet enn hardt arbeidende middelklasse som prioriterer disse tingene. Klasseskillet i dag er mer utvasket oppover tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem mener du er overklassen i motsetning til middelklassen? Jeg kjenner bare noen få fra en virkelig overklassefamilie, og der spiller de piano(dvs flygel/klaver/orgel) på høyt nivå, driver forlag for gøy, vever og driver kunsthåndtverk for folkemuseet for gøy (altså, de er profesjonelle, men trenger ikke å tjene penger, derfor kan de også dyrke slikt utfra interesse og evner). En designer klær. Alt er vellykket. Men tradisjoner er viktige, og mennene jakter (har flere eiendommer/landsteder). Politisk aktive. De beste karakterer fra skolen, jobber innen forskning, samfunnsdebattanter, unntatt de som driver familiefirmaet, de er selvfølgelig mer diskrete, og har den beste utdanningen fra utlandet innen økonomi og finans. Sprangridning har jeg hørt om i den familien. Og seiling.  De har "de store hagers selvtillit" (Google det). Men det blir jo synsing hvilke verdier og kultursyn "overklassen" har, du burde kanskje intervjue noen eller finne noen studier på det? Man har jo en kulturell elite som ikke nødvendigvis sammenfaller med den økonomiske eliten, og hva kaller du overklasse?

Anonymkode: 4ef61...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener relativt godt, men regner meg ikke som overklasse. Ut fra innlegget over, kan det jo nesten virke som om jeg faktisk er det. Jeg spiller klavér på høyt nivå, har to-tre ganger stått på scenen som operasanger, driver med seiling, og liker å pusle i haven. Jeg eier egen enebolig i Oslo, og har landsted på sørlandet. Jeg har lest "verdenslitteraturen," og er glødende opptatt av kunsten i "fin-de-siècle"-perioden, samt at jeg er lidenskapelig opptatt av poesi. Jeg har også tidligere drevet med hestesport og sprangridning, og en periode drev jeg med flyvning - mest fordi jeg kjenner godt en flyinstruktør.

Jeg har en del penger disponible, men regner meg ikke som spesielt rik. Har en god utdannelse, men føler meg ikke snobbete. Jeg er heller ikke redd for å bli kalt snobb. Inntekten min er relativt gjennomsnittlig.

 

Jeg har aldri assosiert meg selv med overklasse. Kanskje burde jeg det, hvis man skal ta denne tråden alvorlig? Har vi egentlig noen overklasse lenger? Er ikke det mest på individnivå her i landet, om man regner rikdom? Veldig mange av de veldig rike her er jo uhyre vulgære....

Anonymkode: 8e531...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro overklassen har andre sosiale koder enn arbeiderklassen. Kan handle om alt fra hvordan men håndterer konflikter til hvordan man opptrer i middagsselskaper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, puffy123 skrev:

Spiller tennis, golf og/eller piano. Drar på på forestillinger som opera, teater og ballett jevnlig. Ferierer flere ganger i året, gjerne for å delta på kurs (surfekurs for eksempel), har flere stuer til ulikt bruk. 

Nja. Jeg kjenner flere som ikke tilhører overklassen som reiser på flere ferier årlig, inkludert surfekurs, så ville i grunn ikke brukt det som eksempel (men jeg skjønner hva du mener). Poenget med teater, opera og ballett er uansett spot on, av sportslige aktiviteter har typisk polo i britisk overklasse, og jakt med jakthunder, vært en del av overklasse-"kulturen". 

Avhengig av hvilket nivå du skal beskrive det på kan en også skille innad i overklassen, noe det later til at du skal gjøre, mellom de som har både høy økonomisk og kulturell kapital, mot de som kun har økonomisk kapital. Det er ikke nødvendigvis en korrelasjon mellom høykultur og overklassen. Man kan nemlig ikke kjøpe seg god smak, bare se på Liberace. 

Anonymkode: abb6b...ab4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener relativt godt, men regner meg ikke som overklasse. Ut fra innlegget over, kan det jo nesten virke som om jeg faktisk er det. Jeg spiller klavér på høyt nivå, har to-tre ganger stått på scenen som operasanger, driver med seiling, og liker å pusle i haven. Jeg eier egen enebolig i Oslo, og har landsted på sørlandet. Jeg har lest "verdenslitteraturen," og er glødende opptatt av kunsten i "fin-de-siècle"-perioden, samt at jeg er lidenskapelig opptatt av poesi. Jeg har også tidligere drevet med hestesport og sprangridning, og en periode drev jeg med flyvning - mest fordi jeg kjenner godt en flyinstruktør.

Jeg har en del penger disponible, men regner meg ikke som spesielt rik. Har en god utdannelse, men føler meg ikke snobbete. Jeg er heller ikke redd for å bli kalt snobb. Inntekten min er relativt gjennomsnittlig.

 

Jeg har aldri assosiert meg selv med overklasse. Kanskje burde jeg det, hvis man skal ta denne tråden alvorlig? Har vi egentlig noen overklasse lenger? Er ikke det mest på individnivå her i landet, om man regner rikdom? Veldig mange av de veldig rike her er jo uhyre vulgære....

Anonymkode: 8e531...71b

Så mye spennende:laugh: men, tror du at gjennomsnittet har økonomi til det du har gjort/gjør?  :rolleyes: jeg hadde regnet deg som overklasse, men det betyr ikke at jeg tenker at du er vulgær eller snobbete! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, puffy123 skrev:

Så mye spennende:laugh: men, tror du at gjennomsnittet har økonomi til det du har gjort/gjør?  :rolleyes: jeg hadde regnet deg som overklasse, men det betyr ikke at jeg tenker at du er vulgær eller snobbete! 

Det er et spørsmål om prioriteringer.

Anonymkode: 8e531...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette mer øvre middelklasse?

Anonymkode: c882a...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasseskillet har ikke øvre og nedre lag sånn egentlig, og det er bortimot umulig å bevege seg mellom klassene tradisjonelt sett fordi det innad i klassen skilles mellom nye og gamle penger for eksempel der nye penger ikke verdsettes på samme måte som gamle osv, at man arver en formue er ikke like verdsatt som at man jobber seg til den for noen osv osv 
I senere tid har mange hevdet at utdannelse er en del av klasseskillet for eksempel, og at det ikke lengre nødvendigvis handler kun om penger og sosial status. Samtidig som det snakkes om et helsemessig klasseskille skapt politisk like mye som økonomisk. Likevel er den grunnleggende tanken i klasseskille menneskers verdi og det at man mener noen er mer verdt enn andre basert på denne, og at rettigheter følger denne inndelingen  -  eksempelvis hadde ikke kvinner stemmerett, eller i moskeer har de ikke lov å gå i samme rom som menn, religiøst er de underlagt mannen osv osv osv. Så har du den liberalistiske teorien som du kanskje skal ta med? Og få med noe om sosiologien/anarkismen osv i dette tema med tanke på delingen i samfunnet basert på hvilken klasse du faller innunder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De familiene som jeg kjenner med bortimot en en milliard i formue, er ikke slik som mange beskriver "overklassen" her. De er generelt opptatt av å ikke fremstå som om de har mye penger og å ikke gjøre andre forlegne. De er veldig høfflige og greie. De flasher ikke i det hele tatt, men lever konfortabelt og er veldig opptatt av helse. De jeg kjenner kler seg ofte i praktiske klær/kvalitet, men ikke noe flashye, dyre ting eller merker. Ingen av jentene har merkevesker selv om nesten alle på skolen deres (uansett bakgrunn) har det. De har en god familiebil, men ikke noe fancy. Mange middelklassefamilier har dyrere klær, vesker og biler enn de her. De prioriterer rett og slett andre ting og vil ikke fremstå som usympatiske "rikinger". De har to fine familiehytter og en stor enebolig i et godt strøk. Det er de eneste tingen som røper at de er rikere enn folk flest.

De er generelt påpasselige med penger (sløser ikke), men investerer i firmaet og prioriterer helse, familie og utdanning til barna. De er veldig opptatt av barnas læring og karriære og fokuserer mye på skole, fritidsaktiviteter, idrett og opplevelser for barna (trenger ikke være dyrt, kan være å gå på en utstilling eller spille på det lokale fotballaget). 

Barna er ganske normale. De spiller fotball som andre barn, går på ski om vinteren osv. Jentene spiller div. instrumenter, og prioriterer skole og idrett. 

De drar ikke ofte på utelandsferier fordi foreldrene ikke har tid og fordi de som regel er på hytta og er glad i friluftsliv, turer, fiske osv.

Anonymkode: 573ae...67a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2016 at 9.48, puffy123 skrev:

Spiller tennis, golf og/eller piano. Drar på på forestillinger som opera, teater og ballett jevnlig. Ferierer flere ganger i året, gjerne for å delta på kurs (surfekurs for eksempel), har flere stuer til ulikt bruk. 

Regner med at du nå snakker om middelklassen, da dette jo er relativt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel naturlig å snakke om "elite" en klasse vil jeg si.

Vi har jo f.eks. en kulturell elite og en finansiell elite, men de er ikke nødvendigvis de samme menneskene. Og til tross for at penger går i arv, har vi jo en ganske god sosial mobilitet, i hvert fall i andre ledd. Noen av Norges rikeste kommer fra en middels eller under middels bakgrunn - deres barn tar mer utdannelse enn de gjorde, og vanker i samme sirkler som de som kommer fra "gamle penger". For de unge skilles det ikke på disse tingene, så lenge du allerede er i et visst sjikt. Det kommer av at vi ikke har hatt noen adel eller koder som er bygd opp over generasjoner. 

I den grad man skulle definere en "overklasse" så ville jeg si at det måtte vært noen som både er kulturell og finansiell elite - dvs. høy utdannelse, mye kulturell kapital OG milliardformue. Dem er det såpass få av at jeg ikke vil si vi har en utpreget overklasse. I andre land, som Frankrike, har de mer av det. 

Anonymkode: 37af6...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan legge til at det som tradisjonelt har definert øvre middelklasse og overklasse springer utifra penger. Dvs. man er ikke nødvendigvis der pga. en viss inntekt eller formue, men aktivitetene man bedriver har sammenheng med hvor mye ressurser man har.

Tradisjonelt har kvinner i overklassefamilier drevet mye med frivillig arbeid, og deltatt i styrer og organisasjoner. Det handler mest om sosialisering og å ha noe å drive med - og man har selvsagt muligheten da man ikke trenger å jobbe for penger.

Idrettene som kjennetegner øvre middelklassen og over er idretter som koster penger å drive med. Det koster mer penger å ri eller kjøre slalom enn det gjør å spille fotball. Tennis har tradisjonelt også kostet mer enn andre idretter, pga. lokalet som kreves i proporsjon til deltakere. Det er klart at de aller fleste KAN bruke penger på disse tingene om de vil, men det er ikke alltid en prioritet ift. andre ting. 

Jeg tror det også er blitt mer vanlig at skillene går på å gjøre det man vil fremfor det som er fornuftig med tanke på jobb og inntekt. Noe som er typisk for jentene jeg kjenner fra veldig velstående familier er at de velger studier de liker uten tanke på fremtidig jobb. Som kunst, mote, sosialantropologi, filosofi. De har utbytte fra familiebedrift og foreldre som betaler for leilighet, og da spiller det ingen rolle om de jobber for luselønn i fremtiden. Dette er nok mer spesifikt for jenter, da guttene fremdeles er forventet å gå jus, økonomi o.l. 

Dette er faktisk et moment du kan vurdere i oppgaven din. Kjønnsrollemønsteret er ofte mer tradisjonelt øverst og nederst på rangstigen (overklasse og arbeiderklasse), dog av ulike grunner. Middelklassen er mest "likestilt". 

Anonymkode: 37af6...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...