Gå til innhold

Røntken uten å vite at jeg var gravid.. Redd nå!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jepp, Jeg er gravid! Og utifra når eggløsningen var, og jeg regner at det har festet seg 6-7 dager etter EL, så tok jeg røntken mens jeg var gravid.  Altså at fosteret var 3-4 dager... Tok røntken av mage og bekken... Kan det ha skadet fosteret??? Veldig bekymra nå  huff.. 

Anonymkode: ca2ab...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du snakket med radiologen der du ble røntget?

Anonymkode: a8d5e...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sannsynligvis ingenting å si med èn røntgenbelysning èn gang. Husk at styrken varierer, og en belysning varer jo ikke sååååå lenge. Ring radiologen og hør, men slapp av i natt. Sjansene er så bittebittesmå. 

Anonymkode: 2ae4f...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type røntgen har du tatt av et sås tort område? 

Ble du ikke spurt om siste menstruasjon og om du kunne være gravid, FØR røntgenet ble tatt? 

Anonymkode: 37565...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går helt fint.

Men spørr radiologen. 

Lurte selv og fant dette hvis det hjelper:

"En ekspertgruppe nedsatt av Statens Strålevern mener at det aldri vil være grunn til å anbefale abort dersom stråledosen har vært under 100 mGy. Normalt er det ikke noen røntgenundersøkelser som kommer opp i slike stråledoser. " 

" CT av bekkenet gir gjennomsnittlig stråledose for fosteret på 25 mGy (maks 79 mGy) "

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/rontgenstraling-under-graviditet-28949.html?page=1

 

 

Anonymkode: c7018...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går greit. Mengden stråling du har blitt utsatt for er omtrendt det samme som du ville blitt utsatt for på et fly. Og et foster tar ikke skade av det. Slapp av. Noen kvinner tar også ultralyd av bekkenet rundt termin for å avdekke om det er stort nok for vaginal fødsel feks. Dette går helt greit. Er du bekymra så drar du til privat UL. Stress er ikke bra for fosteret.

Endret av Vattenflaska
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...