Gå til innhold

Rotte i huset!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

For 2 uker siden kom katten min inn med en levende rotte (det er mulig det er en stor mus eller en liten rotte).

Vi "mistet" den da den kom seg under kjøkkenbenken og inn i veggen der rørene går. Nå bor den der og kommer ut om natten. Den har tømt matskåla til pus (tørrfor) flere ganger. Jeg har satt opp både muse og rottefeller, men den går utenom! I fellene har jeg lagt ost, kjøtt, kattemat og marsipan.

Jeg har sett den om natten flere ganger og jeg hører den inni veggen. Hvordan skal jeg få den til å gå i fellene?? Den kommer seg ikke ut av huset på noen måte. Hvis jeg kjøper gift - ender jeg med å få en død rotte inni veggen som stinker under råtningsprosessen..noe jeg ikke ønsker. Pus tar den heller ikke, det har jeg prøvd. Han leker kun med den...

Det er akkurat som at den skjønner at fellene må den unngå!

Hva gjør jeg? Den er faktisk uhyre intelligent! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn rottegift som ser ut som blå havregryn er laget sånn at rottene må ut i frisk luft før de dør, for de får åndenød eller hva det nå er som skjer. Det er for å unngå nettopp at de skal dø og råtne inne i vegger og rør. Siden den ikke kan komme ut i friluft, vil den sikkert likevel komme ut på kjøkkenet ditt et sted før den sovner inn...

Men kanskje du kan ringe en skadedyrekspert og forhøre deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Sånn rottegift som ser ut som blå havregryn er laget sånn at rottene må ut i frisk luft før de dør, for de får åndenød eller hva det nå er som skjer. Det er for å unngå nettopp at de skal dø og råtne inne i vegger og rør. Siden den ikke kan komme ut i friluft, vil den sikkert likevel komme ut på kjøkkenet ditt et sted før den sovner inn...

Men kanskje du kan ringe en skadedyrekspert og forhøre deg?

Jeg har ringt skadedyrkontrollen. De sa at det beste var å bruke feller siden det er mest sannsynlig at rotta dør inni veggen ved bruk av gift. Den har nemlig god plass der. Hadde den kunne kommet ut på annet måte, hadde det vært noe annet.. Det er vann den trenger etter å ha spist gift. Jeg kunne forsåvidt ha satt frem en skål vann (!), men da hadde den drukket..for så å gå inn å dø i veggen :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Staaakkars rotta.. :veldigsur: Sorry altså, vet at rotter blir betraktet som et skadedyr og folk flest synes de er ekle. Men..kan du ikke bare la den bo hos deg da? Uff, syntes så synd på den der den går og spiser opp kattematen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Se på størrelsen på avføringa, så ser du om det er rotte eller mus det er snakk om.

Vanskelig å si....vet jo ikke helt forskjell på avføringen til en mus/rotte.

Uansett - den må ut! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Staaakkars rotta..  :veldigsur:  Sorry altså, vet at rotter blir betraktet som et skadedyr og folk flest synes de er ekle. Men..kan du ikke bare la den bo hos deg da? Uff, syntes så synd på den der den går og spiser opp kattematen..

Hehe...så du synes jeg må la den få lov til å bo her? Den er allerede i gang med å gnage et hull inn til det ene kjøkkenskapet :o

I natt satte jeg frem et laaaangt rør med litt tørrfor inni. Jeg satt "vakt" i nesten 2 timer før jeg ga opp (den kom ikke ut..). Hadde den gjort det, så hadde jeg løftet røret på høykant for så å bære det ut og slippe den ut i det fri :wink:

Prøver igjen i natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vann den trenger etter å ha spist gift. Jeg kunne forsåvidt ha satt frem en skål vann (!), men da hadde den drukket..for så å gå inn å dø i veggen  :-?

Stemmer, jeg husket feil, det er vann de må ha og derfor stikker de ofte ut i friluft hvis de kan.

Det med røret høres jo ut som en god idé, hvis rotten bare ikke er så smart at den skjønner at den ikke skal komme ut mens du sitter der og venter...

Skjønner godt at du vil ha den ut!! Ikke lurt med skadedyr i huset. Tenk om den gnager hull i ledninger og sånn, kan jo være farlig. Hold ut, du lykkes sikkert til slutt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke beholdt den som kjæledyr :)

kanskje du kjenner noen som vil låne deg en ilder, har hørt at de er rå til å fange mus i vegger... hvis du legger ut rotte/ muse gift må du huske at gifta er omtrent like farlig for katten din, som for rotta. LYKKE TIL !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe, neida, det beste er nok om rotta forsvinner. Mener ikke at du skal la den bli boende og lage rotte-eldorado på kjøkkenet ditt, hehe. Er bare jeg som er oversentimental og dr. Dyregod herself :wink:

Jeg fikk besøk av ei mus en gang, som smatt gjennom ytterdøra. Katten min bare lekte med den, men klarte å skremme den ut fra hjemmestedet dens, bak kjøleskapet. Jeg fløy rundt i stua med en diger håv og fikk omsider musa oppi. Ut i hagen bar det med :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en nettside (for et skadedyrfirma, husker ikke adr dessverre) hvor det var avbildet muse- og rotteavføring og det var lagt en linjal ved siden av. Man så tydelig at rotteavføringen var større enn museavføringen (logisk nok).

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje får du en idiotisk Donald Duck preget ide fra meg, men jeg tar sjansen :roll:

Altså: Kanskje du kan fjerne all mat fra kjøkkenet ditt i ett eller flere døgn? Og så har du vinduet på kjøkkenet oppe (håper kjøkkenet er i første etasje..) samtidig.

Da vil kanskje rotta synes at det er kjedelig å bo på kjøkkenet ditt?

Og dersom du hiver litt matavfall utenfor så kanskje vil den heller finne det kjekkere å være ute der det faktisk er mat. (Du kan jo f.eks. legge matavfallet i bosskassen, slik at det kun er rotter og mus som får tak i det. Men bare en dag eller to altså, slik at bosset ikke blir et samlingssted for nabolagets rotter.)

Dersom du tror at rotta ikke klarer å komme seg fra kjøkkenvinduet til bakken, så kan du jo sette opp en planke som den klatre ned på. :)

Uansett, håper du får fjernet den rotta!

Usj!! :kvalm:

Hilsen Ella-Duck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...