Gå til innhold

Arroganse om sykepleieres lønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det skriver også artikkelforfatteren ganske tydelig at det er. Fra artikkelen: "gjennomsnittslønnen med faste tillegg for en sykepleier"

Anonymkode: 7dc49...c71

Og hva er gjennomsnittet? Jo, alt fra øverst til nederst. Som noen nevnte, så tar heller ikke banken hensyn til tillegg nødvendigvis. Det er altså ikke så rett frem som Staavi skal ha det til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo tåpelig at Staavi. Mia i artikkelen det vises til er nyutdannet sykepleier - og det spiller jo veldig liten rolle for henne hva en gjennomsnittlig sykepleierlønn er, all den tid hun er nyutdannet og singel og det er hennes eksempel som er brukt for å vise hvordan det er problematisk for nyutdannede å etablere seg. Og hvilke faste tillegg man har, er jo helt avhengig av hva slags turnus man jobber.

Anonymkode: d1581...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Men det er vel gjennomsnittslønn med tillegg?

Ja, stemmer det. Og det er jo også presisert i artikkelen. 

Sykepleieres grunnlønn er jeg lei av at ofte brukes som sammenligningsgrunnlag, da de fleste sykepleiere får tillegg som utgjør en vesentlig andel av lønnen. Det ser vi jo også hvis vi sammenligner gjennomsnittslønn inkl tillegg og ordinær grunnlønn. To vidt forskjellige beløp. 

Ofte blir sykepleiernes grunnlønn sammenlignet med grunnlønn hos en del andre sammenlignbare yrker (feks mtp lenge på utdanning). Men, problemet er jo at mens sykepleiere ofte får tildels store tillegg så er det mange yrker hvor grunnlønnen utgjør hele lønnen. At min grunnlønn feks er marginalt høyere enn min sykepleiervenninne sin er jo helt uinteressant, all den tid hun reelt sett tjener drøyt 100' mer enn meg. Joda, kompensasjon for ubekvem arbeidstid osv. Men likevel blir jo bildet helt skjevt hvis sykepleiere (og andre yrkesgrupper som har mye tillegg) skal føre lønns/sammenligningsdiskusjoner med utgangspunkt i grunnlønn. 

Jeg ser ærlig talt ikke problemet i artikkelen. Sykepleiere har det ikke verre mtp inntekt enn andre med tilsvarende utdanning. I forhold til inntekt er de faktisk bedre stilt enn en rekke andre yrkesgrupper med 3-årig høyskoleutdanning. 

Anonymkode: 74c2f...466

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstelønn på 440 og mulighet for tillegg, og sykepleiere KLAGER?!?!?!?!?! 

En barnehagelærer har 380 000 uten mulighet for tillegg. 

Anonymkode: 0c6ad...74d

Har en venninne som er førskolelærer, jeg er helsesøster, jeg har lenger ansiennitet og altså ett år lenger utdannelse og vi tjener nøyaktig det samme! 

Anonymkode: e65e4...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nyutdannede, single mennesker er drømmen om egen bolig vanskelig å nå, uansett hva slags utdanning man har. Sykepleiere er på ingen måte dårligere stilt enn veldig mange andre yrkesgrupper. 

Anonymkode: 74c2f...466

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"minstelønna for en sykepleier er pr. 1. mai, 2016 kr. 440.200". 

Anonymkode: 0c6ad...74d

Minstelønna i Spekter, som har det meste av spesialisthelsetjenesten, er 380 000 etter årets lønnsoppgjør.

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Dette er blitt endret på. 
Litt skremmende at du vet såpass lite om din egen lønn.

Anonymkode: 182ee...ce4

Det avhenger av spesialisering og arbeidssted. I Spekter gjelder dette kun spesialsykepleiere og jordmødre, mens i KS gjelder det alle. Litt skremmende at du uttaler deg nedlatende og bastant om ting du tydeligvis har null peiling på selv.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stemmer det. Og det er jo også presisert i artikkelen. 

Sykepleieres grunnlønn er jeg lei av at ofte brukes som sammenligningsgrunnlag, da de fleste sykepleiere får tillegg som utgjør en vesentlig andel av lønnen. Det ser vi jo også hvis vi sammenligner gjennomsnittslønn inkl tillegg og ordinær grunnlønn. To vidt forskjellige beløp. 

Ofte blir sykepleiernes grunnlønn sammenlignet med grunnlønn hos en del andre sammenlignbare yrker (feks mtp lenge på utdanning). Men, problemet er jo at mens sykepleiere ofte får tildels store tillegg så er det mange yrker hvor grunnlønnen utgjør hele lønnen. At min grunnlønn feks er marginalt høyere enn min sykepleiervenninne sin er jo helt uinteressant, all den tid hun reelt sett tjener drøyt 100' mer enn meg. Joda, kompensasjon for ubekvem arbeidstid osv. Men likevel blir jo bildet helt skjevt hvis sykepleiere (og andre yrkesgrupper som har mye tillegg) skal føre lønns/sammenligningsdiskusjoner med utgangspunkt i grunnlønn. 

Jeg ser ærlig talt ikke problemet i artikkelen. Sykepleiere har det ikke verre mtp inntekt enn andre med tilsvarende utdanning. I forhold til inntekt er de faktisk bedre stilt enn en rekke andre yrkesgrupper med 3-årig høyskoleutdanning. 

Anonymkode: 74c2f...466

Det er grunnlønnen som er interessant, det er også den banken regner med når du skal få lån. For øvrig er det interessant at du og andre tror tilleggene er skyhøye, det er de faktisk ikke. I 100% tredelt turnus har jeg 3800 kr brutto i tillegg for kveld/natt/helg pr mnd, noe som utgjør knapt 41000 før skatt. Så hvor dere får de 100 000 kroners tilleggene fra skulle jeg likt å vite. Selv ikke da jeg jobbet 100% natt hadde jeg den summen i tillegg. Og jeg har max ansiennitet. Tilleggene er kompensasjon for å jobbe når folk som deg har fri, du får ha barnehagene åpne kveld/natt/helg og høytid så skal sdu se at førskolelærere også kan få tillegg for ubekvem arbeidstid. Men da er det gjerne ikke så artig å være rappkjefta om at tilleggene er en del av lønnen, da skjønner du selv at de er kompensasjon for fravær av familietid, eller helsefarlig søvnrøveri natt etter natt. 

Anonymkode: d032a...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stemmer det. Og det er jo også presisert i artikkelen. 

Sykepleieres grunnlønn er jeg lei av at ofte brukes som sammenligningsgrunnlag, da de fleste sykepleiere får tillegg som utgjør en vesentlig andel av lønnen. Det ser vi jo også hvis vi sammenligner gjennomsnittslønn inkl tillegg og ordinær grunnlønn. To vidt forskjellige beløp. 

Ofte blir sykepleiernes grunnlønn sammenlignet med grunnlønn hos en del andre sammenlignbare yrker (feks mtp lenge på utdanning). Men, problemet er jo at mens sykepleiere ofte får tildels store tillegg så er det mange yrker hvor grunnlønnen utgjør hele lønnen. At min grunnlønn feks er marginalt høyere enn min sykepleiervenninne sin er jo helt uinteressant, all den tid hun reelt sett tjener drøyt 100' mer enn meg. Joda, kompensasjon for ubekvem arbeidstid osv. Men likevel blir jo bildet helt skjevt hvis sykepleiere (og andre yrkesgrupper som har mye tillegg) skal føre lønns/sammenligningsdiskusjoner med utgangspunkt i grunnlønn. 

Jeg ser ærlig talt ikke problemet i artikkelen. Sykepleiere har det ikke verre mtp inntekt enn andre med tilsvarende utdanning. I forhold til inntekt er de faktisk bedre stilt enn en rekke andre yrkesgrupper med 3-årig høyskoleutdanning. 

Anonymkode: 74c2f...466

Min oppfattelse er at du har misforstått hele sammenliknes grunnlaget mellom yrkesgrupper. Det er ikke reelt å sammenlikne en ordinær årslønn hos en arbeidstaker med årslønn + tillegg hos en annen. Det blir som å sammenlikne epler og bananer. For å sammenlikne lønn må man se på grunnlønn hos den ene og grunnlønn hos den andre. Tillegg får en sykepleier for de tidene som reguleres i arbeidsmiljøvernloven som ubekvem. Du ville i din jobb også fått ekstra betaling om du jobbet utenfor det AML regner som ordinært dagsarbeid. 

Hvis du ser vekk i fra muligheten (hvis du kaller det mulighet,  en vanlig sykepleier syns det er noe herk) til å tjene tillegg, hvilke andre yrkesgrupper med 3 årig universitets/høyskoleutdanning er verre stilt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var der mye idioter. Vi skal ikke ha det til at sykepleiere er bedre eller at lønna er dårlig. Det vi skal fram til er at artikkelen er feilaktig! Lønna vår er ikke altfor lille, men den er ikke over 500 000 som artikkelen vil påstå. Det er det det handler om! Lær dere å lese  alle som går til angrep på sykepleieren. 

Anonymkode: 78eab...dda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, anonymLala skrev:

Tror jeg har rundt 420 000 med 10 års ansiennitet. Finnes ingenting som heter 16 års ansiennitet, et topper etter 10.

Det er nå forhandlet frem en stige på 16 år for kommuneansatte, det hjelper. Jeg vil gå opp 40.000 innen august 2017. Jeg er barnevernpedagog i kommunen og tjener i dag 470.000, 20.000 er et tillegg for videreutdanning. Lønna mi blir 510.000 i august 17 + de prosentene alle går opp i lønnsoppgjøret. 

Anonymkode: 9a635...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ha sympati for sykepleiere når det gjelder tema som dårlig bemanning og lignende, men den er ikke der når det gjelder saker som dette. Sykepleiere i Norge har en helt ok grunnlønn, og jobber man mer får man gjerne gode, lovpålagte tillegg. Jobber selv i et teknisk yrke (som krever høyere utdannelse ja, bachelor eller master), tjener omtrent det samme men uten noen tillegg. Har i praksis ikke hatt ferie på fem år (liten tid til det i en konkurransedrevet bransje) der jeg stadig har måttet innom jobben for å gjøre noe prekært i feriene og/eller jobbet mye fra hjemmekontor. Og i den grad man har mulighet til å ta litt ferie så er det ingen som gjør "dine" oppgaver når man har ferie, slik at man kommer hjem til et lass med ting som må gjøres og massivt med overtid. Dagene er lange i lange perioder, ikke uvanlig med mer enn 12 timers dager, og det er ikke snakk om overtidsbetalt eller tid til å avspasere. Kvelds og nattarbeid er ikke uvanlig, men det er ingen turnusordninger som sørger for bemanning. Hver enkelt har sine egne arbeidsoppgaver og blir du syk eller får annet fravær er det ris til egen bak når du kommer tilbake på jobb igjen i form av mye som må gjøres. 

Så ja, de som klager på ordningene sykepleiere har kan jo forsøke å bytte et år eller to og se om det er bedre å jobbe i en konkurransedrevet bransje ;)

Så beklager, jeg har virkelig ingen sympati for at sykepleiere ikke kan kjøpe seg flott, stor leilighet på Grünerløkka som singel. Det finnes da leiligheter til vesentlig lavere pris om man gidder å pendle litt og/eller kjøpe en liten leilighet. 35m2 som ble brukt som eksempel er virkelig ikke noe problem for en person. 

 

Anonymkode: 5a49e...86d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke klagingen, hvis de ville ha bra lønn kunne de vel bare blitt leger eller psykologer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de jeg kjenner med høyere utdannelse (og ingen av dem sykepleiere) har hatt mulighet til å kjøpe leilighet i Oslo som singel og nyutdannet. Med unntak av én som arvet en million av bestemora si men det blir litt sånn på siden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var der mye idioter. Vi skal ikke ha det til at sykepleiere er bedre eller at lønna er dårlig. Det vi skal fram til er at artikkelen er feilaktig! Lønna vår er ikke altfor lille, men den er ikke over 500 000 som artikkelen vil påstå. Det er det det handler om! Lær dere å lese  alle som går til angrep på sykepleieren. 

Anonymkode: 78eab...dda

Jeg klarer ikke finne faktafeil i artikkelen. Hvertfall ikke som kan skyldes forfatteren. 

NSF har oppgitt gjennomsnittslønnen, det er ikke et tall forfatteren har funnet på selv. Kilden står i artikkelen. Jeg har tatt en titt på NSF sine sider, og under lønn finner du  info om at snittlønn for sykepleier i Oslo kommune er 569'. Lønna er lavere i ks og spekter, men siden artikkelen spesifikt gjelder Oslo mener jeg st det må være riktig å bruke Oslo-gjennomsnittet.

Gjennomsnittet rommet jo nåde nyutdannede og de med full annsenitet, så er man ny er man selvsagt ikke på/over snittet. Artikkelen fokuserer uansett ikke på om man er nyutdannet, men at man er singel. Det kan man like gjerne være når man har oppsrbeidet seg full annsenitet. 

Jeg har ingen formening om gj.snittet er korrekt beregnet eller ikke. Men om det nå skulle være feil så må kritikken rettes mot NSF og ikke artikkelforfatter!

Anonymkode: 74c2f...466

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår frustrasjonen hennes, og jeg forstår veldig godt hva hun snakker om, da jeg helt inntil nylig har vært på boligjakt i hovedstaden, dog sammen med samboer. 

Det jeg ikke forstår, er hvorfor hun nevner at "hun får ta det hun får, selv om det bare er 20 kvadratmeter" - jeg føler dette er det det bunner i her. Kjøp deg 20 kvm, da! For hver av dem som har råd til 20 kvm sentralt i Oslo, så er det potensielt 10 andre som ikke har det. Alle må begynne et sted. Slutt å klage, kjøp deg 20 kvm, jobb masse, tjen godt på prisøkning, og prøv å få kjøpt deg noe større senere. Jeg forstår det er frustrerende at denne artikkelen henger ut sykepleiere, og kanskje har noen faktafeil, men hun får potensielt en liten leilighet i Oslo. Hva klager hun egentlig for da?

Mye vil ha mer-mentalitet.

Endret av Cathj
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stemmer det. Og det er jo også presisert i artikkelen. 

Sykepleieres grunnlønn er jeg lei av at ofte brukes som sammenligningsgrunnlag, da de fleste sykepleiere får tillegg som utgjør en vesentlig andel av lønnen. Det ser vi jo også hvis vi sammenligner gjennomsnittslønn inkl tillegg og ordinær grunnlønn. To vidt forskjellige beløp. 

Ofte blir sykepleiernes grunnlønn sammenlignet med grunnlønn hos en del andre sammenlignbare yrker (feks mtp lenge på utdanning). Men, problemet er jo at mens sykepleiere ofte får tildels store tillegg så er det mange yrker hvor grunnlønnen utgjør hele lønnen. At min grunnlønn feks er marginalt høyere enn min sykepleiervenninne sin er jo helt uinteressant, all den tid hun reelt sett tjener drøyt 100' mer enn meg. Joda, kompensasjon for ubekvem arbeidstid osv. Men likevel blir jo bildet helt skjevt hvis sykepleiere (og andre yrkesgrupper som har mye tillegg) skal føre lønns/sammenligningsdiskusjoner med utgangspunkt i grunnlønn. 

Jeg ser ærlig talt ikke problemet i artikkelen. Sykepleiere har det ikke verre mtp inntekt enn andre med tilsvarende utdanning. I forhold til inntekt er de faktisk bedre stilt enn en rekke andre yrkesgrupper med 3-årig høyskoleutdanning. 

Anonymkode: 74c2f...466

Du må se på grunnlønn- Tillegg kommer pga ugunstig arbeidstid, som kveld, nett og helg.

Anonymkode: b1aeb...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ArtyFarty skrev:

Det ble vel endret for et par år siden, om jeg ikke husker feil. Det er i alle fall oppført i KS sin tabell.

Ikke et par år siden. Et par uker siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det største problemet, som skiller sykepleiere fra andre sammenlignbare grupper, er vel at det er vanskelig å få fast 100% stilling? Og at tilleggene kan være ustabile. Ellers er jo ikke lønnen så ulik andre.

Anonymkode: 4c7cd...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All denne sytingen...hva med krig og fred og sånn?

Anonymkode: 1d23b...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cathj skrev:

Jeg forstår frustrasjonen hennes, og jeg forstår veldig godt hva hun snakker om, da jeg helt inntil nylig har vært på boligjakt i hovedstaden, dog sammen med samboer. 

Det jeg ikke forstår, er hvorfor hun nevner at "hun får ta det hun får, selv om det bare er 20 kvadratmeter" - jeg føler dette er det det bunner i her. Kjøp deg 20 kvm, da! For hver av dem som har råd til 20 kvm sentralt i Oslo, så er det potensielt 10 andre som ikke har det. Alle må begynne et sted. Slutt å klage, kjøp deg 20 kvm, jobb masse, tjen godt på prisøkning, og prøv å få kjøpt deg noe større senere. Jeg forstår det er frustrerende at denne artikkelen henger ut sykepleiere, og kanskje har noen faktafeil, men hun får potensielt en liten leilighet i Oslo. Hva klager hun egentlig for da?

Mye vil ha mer-mentalitet.

Jeg blir også litt sånn... blah. Det er ikke noe selvfølge at førstegangsboligen din skal være fireroms med heis og takterrasse på St.Haugen. 

De fleste jeg kjenner som har kjøpt førstegangsbolig for egne penger (dvs ikke arvet masse) har valgt å kjøpe "to rom og kjøkken" i en drabantby langs t-banelinja. Så bor de i den leiligheten noen år og får prisvekst, så kjøper de større/mer sentralt. Ingen av dem har forøvrig hatt mulighet til å kjøpe volig som singel og nyutdannet heller. Sjøl har jeg valgt å bosette meg utenfor byen, for om valget sto mellom 60kvm på Lamberseter eller 15 kvm på Solli så ville jeg ingen av delene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken yrkesgruppe har egentlig råd til å kjøpe egen bolig som nyutdannet? Og singel? I Oslo?

Det er tøys at dette vinkles som at det er synd på sykepleiere som ikke kan kjøpe bolig rett etter de er ferdige med utdannelsen. Dette er det da et fåtall som kan, med mindre de har arvet/fått egenkapital eller har jobbet ved siden av skole og studier og spinket og spart i alle år. En sykepleier er i så måte særdeles godt stilt, siden de har en utdannelse det alltid vil være etterspørsel etter og de er sikret trygge jobber. 

Det er forøvrig null (!!) problem for en sykepleier å få 100% fast stilling. "Problemet" er bare at disse stillingene gjerne er i kommunehelsetjenesten, og veldig mange sykepleiere ønsker heller å jobbe på sykehus hvor de ofte kun tilbyr faste deltidsstillinger og ekstravakter ved behov. Det er vanskelig å syntes "synd" på noen som har råd til å takke nei til 100% fast stilling fordi den er på feil sted. Resten av oss, med lengre og langt mer krevende utdannelser enn sykepleiere er glad til bare vi får en jobb. 

Anonymkode: 558bf...b50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...