Gå til innhold

Sommerjobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ha en sønn som bor hjemme, og er 19år. Han gjør absolutt ingenting, det er stort sett krangel mellom oss. Det er kun meg som mor som har han, og ingen far inne i bilde. Jeg maser på han angående sommerjobb, men han sier han skal finne noe. Men jeg sier at snart er alle jobber tatt, og dem er sikkert tatt allerede. Jeg skal flytte for meg selv om noen mnd pga jeg orker ikke mer av dette, så jeg lurer jo veldig på om andre har vært i samme situasjon med og få ungen sin i arbeid. Noen tips innen dette? Vet ikke hvor jeg skal poste det, så gjorde det her.

Anonymkode: 5c6f0...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal flytte? Hvorfor er det ikke han som får beskjed om å flytte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun fordi leien er for dyr her jeg bor, og jeg vil heller bo billigere pga jeg har hatt 2 soverom, men nå er jeg ute etter 1 soverom. Er jeg veldig ond mor om jeg flytter fra en på 19, snart 20, eller kan jeg forvente meg at man greier seg selv da? Jeg hadde sikkert kunne bo der om vi var 2 om pengene, men det er kun tull. Så søker tips om andre mødre som sliter i slik situasjon, og kan si at jeg ikke har verdens beste betalte jobb. Ting er trangt iblant pga vi er 2.

Anonymkode: 5c6f0...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er 19, snart 20 burde han ha funnet seg en ekstrahjelp jobb, eller deltidsjobb for lengst. Du er ikke streng. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun fordi leien er for dyr her jeg bor, og jeg vil heller bo billigere pga jeg har hatt 2 soverom, men nå er jeg ute etter 1 soverom. Er jeg veldig ond mor om jeg flytter fra en på 19, snart 20, eller kan jeg forvente meg at man greier seg selv da? Jeg hadde sikkert kunne bo der om vi var 2 om pengene, men det er kun tull. Så søker tips om andre mødre som sliter i slik situasjon, og kan si at jeg ikke har verdens beste betalte jobb. Ting er trangt iblant pga vi er 2.

Anonymkode: 5c6f0...4d1

Da misforsto jeg, jeg trodde at du måtte flytte og la ham bo der...Men skjønner godt at du vil flytte til et rimeligere sted :)

Synes det er helt innafor at du flytter fra ham, han er voksen og må kunne forsørge seg selv. Studerer han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bruker vel penger på klær, transport og diverse andre ting, formoder jeg? Hvor får han de pengene fra? Hva er planene hans videre, når du flytter?

Anonymkode: 3888b...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei kjære TS :-)

 

Om han studerer har du forsørgerplikt til han er 24. Om ikke ville jeg nok vært rimelig streng ift det å bidra hjemme. Jobb kan han få selv om du har forsørgerplikt eller ei, men du kan ikke "kutte" han ut og la han bo alene uten støtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok vanskelig å få sommerjobb nå. Så lenge du gir han god tid til å forberede seg syns jeg ikke at det er feil av deg å flytte. Hvis han ikke har søkt høyere utdanning er det heller ikke sommerjobb, men fast jobb han bør søke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Allure skrev:

Hei kjære TS :-)

 

Om han studerer har du forsørgerplikt til han er 24. Om ikke ville jeg nok vært rimelig streng ift det å bidra hjemme. Jobb kan han få selv om du har forsørgerplikt eller ei, men du kan ikke "kutte" han ut og la han bo alene uten støtte.

Dette gjelder kun om han går på vgs. 

Anonymkode: 9e954...958

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han studerer ikke, men sitter stort sett hjemme.. Røyker litt hasj med kamerater. Før var han på sjekk pga tisse prøver, men nå har han sluttet og gå til dem, vært litt hos psykolog, men dem mener han snakker bare tull og han kan fikse det som er oppe hode sitt selv. Jeg prøver, men jeg får bare huden full og han klikker fullstendig. Han er en stor kar, så jeg bare går når han begynner på sitt værste. Umulig og få noe inn. Han har kun vgs, og derfor ingen studiekompetanse. Han ville gå tømrer, og jobbe i 5år, men det virker som er vanskelig siden han ikke har lappen. Gått litt på kurs på nav, men nå virker det som han ikke gjør det heller. Om pappaen hadde vært inne i bilde, så hadde han aldri tørt dette han gjør nå. Men trur han kan skjerpe seg drastisk om han får seg en jobb, og kommer opp om morgen til normal tid. Hadde gjort så godt. Det var kanskje litt mer inn i bilde enn kun sommerjobb tips, men kanskje andre her har en slik unge, og har noen tips.

Anonymkode: 5c6f0...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du må gå hardt til hardt, det er faktisk ikke mulig å være så lat som han er. Men om han ikke vil høre, så hopper jo den oppvåkningen når du flytter inn i 1-roms og han sitter igjen uten et eget sted å være, på et mindre sted. Hardt mot hardt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, dillyduzit skrev:

Her tror jeg du må gå hardt til hardt, det er faktisk ikke mulig å være så lat som han er. Men om han ikke vil høre, så hopper jo den oppvåkningen når du flytter inn i 1-roms og han sitter igjen uten et eget sted å være, på et mindre sted. Hardt mot hardt. 

Takk for svar. 😊

Anonymkode: 5c6f0...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 😊

Anonymkode: 5c6f0...4d1

 

Vil bare legge til, jeg tviler ikke på deg som mor. Det faktumet at du bryr deg og vil det beste for han, gjør deg nok til en god mor. Det er bare synd at enkelte mennesker ikke respekterer mødrene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har VGS men ingen studiekompetanse..? Jeg trodde VGS gav generell studiekompetanse jeg men ok. Og du her oppe som sa at man har forsørgerplikt for studenter frem til de er 24, skulle gjerne sett hvor den kilden din til det er 

Anonymkode: 884e7...43a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

 

Jeg ha en sønn som bor hjemme, og er 19år. Han gjør absolutt ingenting, det er stort sett krangel mellom oss. Det er kun meg som mor som har han, og ingen far inne i bilde. Jeg maser på han angående sommerjobb, men han sier han skal finne noe. Men jeg sier at snart er alle jobber tatt, og dem er sikkert tatt allerede. Jeg skal flytte for meg selv om noen mnd pga jeg orker ikke mer av dette, så jeg lurer jo veldig på om andre har vært i samme situasjon med og få ungen sin i arbeid. Noen tips innen dette? Vet ikke hvor jeg skal poste det, så gjorde det her.

Anonymkode: 5c6f0...4d1

Du er ikke slem som ikke er villig til å forsørge en voksen, frisk sønn. Det er slemmere å fortsette som nå. Han trenger nok en kraftig vekker for å begynne livet sitt for alvor.  Det vil han sette pris på senere. Jeg leste forresten en gang om en mor som anmeldte sin egen sønn for hasjrøyking. Han hadde faktisk vært takknemlig i etterkant, men du synes kanskje den løsningen er litt ekstrem...

Anonymkode: da2fe...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har VGS men ingen studiekompetanse..? Jeg trodde VGS gav generell studiekompetanse jeg men ok. Og du her oppe som sa at man har forsørgerplikt for studenter frem til de er 24, skulle gjerne sett hvor den kilden din til det er 

Anonymkode: 884e7...43a

Jeg skulle akkurat skrive om det samme :P Men har tar du også feil. Man får generell studiekompetanse om man har gått 3 år på studiespesialiserende, eller yrkeslinjer med påbygg. Ts mener vel at han har tatt yrkesfag?

Anonymkode: 4531c...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syntes du var litt for hard mot ham, helt frem til jeg leste at han røykte hasj. Da tror jeg rett og slett at du må være tøff mot ham. Be han flytte ut, men hjelp han med å finne et nytt sted å bo. Et sted som er rimelig nok til at han kan overleve på sosialstønad (som han kommer til å måtte motta). Helst alt inkludert i leien. Siden han sliter med rus ville jeg så absolutt få han til å gå til psykolog igjen, og ha en skikkelig dialog med NAV! Jeg vet ikke om han bare er en "lat" ungdom, eller om det er noe annet han sliter med. Det viktigste er ikke deg selv i denne situasjonen, men din sønn! Jeg håper at han får den hjelpen han trenger.

Anonymkode: 4531c...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart når han mangler mannlige rollemodeller til å få litt disiplin og struktur inn i livet sitt, så ender han opp sånn her. Men frykt ikke, du er ikke alene. Mange alenemødre sliter med å få skikk på sønnene sine.

Jeg ville anbefalt deg å kaste han ut, og la verden lære han en ting eller to. Du har ikke ansvar for han.

Anonymkode: 74671...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo klart når han mangler mannlige rollemodeller til å få litt disiplin og struktur inn i livet sitt, så ender han opp sånn her. Men frykt ikke, du er ikke alene. Mange alenemødre sliter med å få skikk på sønnene sine.

Jeg ville anbefalt deg å kaste han ut, og la verden lære han en ting eller to. Du har ikke ansvar for han.

Anonymkode: 74671...b2d

Er du helt blåst?

Anonymkode: 4531c...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt blåst?

Anonymkode: 4531c...5e9

Faktisk ikke. Det var en offiser i forsvaret som påpekte det samme. At soldatsønner av alenemødre er ubrukelige. De manglet rett og slett mannlige impulser i livet sitt for å bli sterke menn. Blaute fiser er ikke noe særlig å ettertrakte. Men på partnermarkedet er de sikkert attraktive, for de har lært seg å bidra masse hjemme og være omsorgsfulle.

Anonymkode: 74671...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...