Gå til innhold

Stiv, støl og vondt etter jogging :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke (fullkropp) tre ganger i uka, og kondisjon to ganger i uka. Kondisjonen er én intervalløkt på tredemølla (synes det er best å bruke mølle for å styre intervallene) og én langkjøring på ca. 45-50 minutter utendørs. Prøver å ta intervalløkta på tirsdager og langkjøring på fredager. 

Problemet mitt er at jeg får så utrolig vondt i kroppen av å jogge utendørs! Jeg blir liksom stiv og støl på en sånn vond måte, i både rumpe, lår og legger. Sliter med å gå etterpå, og det er slett ingen godfølelse, men en skikkelig smertefull følelse i dagene etterpå. Skjønner jo at det kan være slik i begynnelsen, men slik har det vært hver gang helt siden jeg begynte å trene som dette i begynnelsen av mars. Får ikke samme vonde følelse av intervalløkta på mølle, kun når jeg jogger utendørs. 

Noen som vet hva som kan være grunnen? Gruer meg til hver fredag, siden jeg vet jeg kommer til å være "mørbanka" etterpå. Har alltid treningsfri på torsdager, så det er ikke pga. trening jeg gjør da heller. Det er veldig tydelig at det er utejogginga jeg får vondt av :( Synes det er synd, da det er mye mer forfriskende og givende å jogge langkjøring ute enn på et bånd inne på treningssenteret. 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som kan hjelpe meg her? :)

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at det er fordi du bruker litt andre muskler når du jogger ute enn inne (mer stabilisering på grunn av ujevnt underlag). Hva med å kjøre flere uteøkter i en periode for å venne kroppen til belastningen. Ikke kjør en langtur, men venn kroppen gradvis til belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du flink med å tøye etter langkjøringen. Det er harderer og mer belastende for kroppen å jogge ute enn å jogge på mølle. Men jeg er enig at det er mer forfriskende ute. 
Jogger du på asfalt eller skogsti/grusvei? 

Min anbefaling vil være å prøve å jogge på annet underlag enn asfalt (dersom du har muligheten) joggg gjerene 2 ganger i uken til å begynne med og øk lengden på turene (som anbefalt over) ta gjerne tur 2 som intervall økt, eks bakke intervall eller lignende. 
Vær nøye med å varme opp og tøy godt etter langkjørings økten. tøying er bra for musklene, og kan forminske følelsen av mørbankethet. 

Om du allrede har prød disse tiltakene, så der det noen som føler bedring av å innta protein tilskudd eller restitusjons drikk rett etter trening, men dette er veldig induviduelt. 

Lykke til, håper det blir bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kanutte skrev:

Jeg vil tippe at det er fordi du bruker litt andre muskler når du jogger ute enn inne (mer stabilisering på grunn av ujevnt underlag). Hva med å kjøre flere uteøkter i en periode for å venne kroppen til belastningen. Ikke kjør en langtur, men venn kroppen gradvis til belastningen.

Jeg har dessverre ikke tid eller mulighet til flere enn fem treningsøkter per uke :( Altså tre styrkeøkter og to kondisjonsøkter. Det er fordi at to dager i uken har jeg fullt opp med skole og jobb absolutt hele dagen, og derfor ikke har noen pause som er lang nok til å ta en treningsøkt i mellom. 

Er ikke én uteøkt i uka nok for å venne kroppen til belastningen? Har jo hatt en slik økt i snart 3 måneder, merkelig at den ikke har vent seg på denne ukentlige belastningen da? 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Betty2 skrev:

Er du flink med å tøye etter langkjøringen. Det er harderer og mer belastende for kroppen å jogge ute enn å jogge på mølle. Men jeg er enig at det er mer forfriskende ute. 
Jogger du på asfalt eller skogsti/grusvei? 

Min anbefaling vil være å prøve å jogge på annet underlag enn asfalt (dersom du har muligheten) joggg gjerene 2 ganger i uken til å begynne med og øk lengden på turene (som anbefalt over) ta gjerne tur 2 som intervall økt, eks bakke intervall eller lignende. 
Vær nøye med å varme opp og tøy godt etter langkjørings økten. tøying er bra for musklene, og kan forminske følelsen av mørbankethet. 

Om du allrede har prød disse tiltakene, så der det noen som føler bedring av å innta protein tilskudd eller restitusjons drikk rett etter trening, men dette er veldig induviduelt. 

Lykke til, håper det blir bedre. 

Jeg både varmer opp før, og tøyer ofte etter kondisjonsøktene ja, både den inne og den ute. I tillegg tøyer jeg ofte om kveldene som "egne økter". Ute jogger jeg en runde som har både asfalt, grus og litt sti. Det finnes ingen andre runder her som har mer grus/sti og mindre asfalt enn den jeg jogger (bor i byen). 

Som jeg svarte over her, har jeg heller ikke mulighet til å jogge flere ganger i uken, da fem treningsøkter til sammen er alt jeg har tid til innimellom alt annet. Jeg har heller ikke tid til å løpe lengre enn 45-50 minutter, da andre gjøremål venter. 

Ikke meningen å være negativ til forslagene deres, det er kjempebra med tips! :) Men som sagt så har jeg ikke tid til flere enn to kondisjonsøkter og tre styrkeøkter per uke. Trodde kroppen min ville venne seg til belastningen siden jeg har jogget utendørs én gang i uken i snart 3 måneder, og i tillegg jogget inne på mølle én gang i uka (selv om det ikke er samme belastning på kroppen, så må det jo hjelpe på, og i tillegg har jeg ofte på en del stigning når jeg jogger på mølla?). 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte mer på å bytte ut tirsdags økten din med ute økt i stede for inne økt, over en kort periode, bare for å la kroppen venne seg til utejogging. For noen går det bra å jogge ute 1 gang i uken. mens for andre blir det for lang tid imellom å gå en uke før mann jogger ute igjen. hvordan er kroppen når du jogger langløp på mølle går det fint? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Betty2 skrev:

Tenkte mer på å bytte ut tirsdags økten din med ute økt i stede for inne økt, over en kort periode, bare for å la kroppen venne seg til utejogging. For noen går det bra å jogge ute 1 gang i uken. mens for andre blir det for lang tid imellom å gå en uke før mann jogger ute igjen. hvordan er kroppen når du jogger langløp på mølle går det fint? 

Men jeg synes det er så mye bedre å styre intervallene på mølle enn utendørs. Utendørs presser jeg meg ikke på samme måte, og synes det er mye bedre å holde øktene utendørs til langkjøringer der jeg bare kan jogge i vei slik jeg føler det. Men du mener jeg skal gjøre dette bare for en kort periode, og så vil kroppen min kanskje slutte å få denne vonde følelsen, også når jeg går over til å ha én uteøkt per uke også? 

Får ikke samme vonde følelse av å jogge langkjøring inne, nei. Nå er det lenge siden jeg har gjort det (i vinter en gang), men da ble jeg ikke stiv, støl og vond på samme måte. 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Betty2 skrev:

Tenkte mer på å bytte ut tirsdags økten din med ute økt i stede for inne økt, over en kort periode, bare for å la kroppen venne seg til utejogging. For noen går det bra å jogge ute 1 gang i uken. mens for andre blir det for lang tid imellom å gå en uke før mann jogger ute igjen. hvordan er kroppen når du jogger langløp på mølle går det fint? 

En ting til: Kan det være gunstig å feks. jogge utendørs hver femte dag? Å ha det som en slags "regel", slik at kroppen tilpasser seg belastningen. Eller er hver femte dag for sjelden? 

Altså, hvis jeg jogger ute på en fredag, så skal jeg jogge ute igjen onsdagen etter, og så igjen mandagen etter der osv... Skjønner at det er individuelt hvor stor hyppighet som skal til for å venne seg til belastningen, men hver femte dag blir jo iallefall litt oftere enn én gang i uken. 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg synes det er så mye bedre å styre intervallene på mølle enn utendørs. Utendørs presser jeg meg ikke på samme måte, og synes det er mye bedre å holde øktene utendørs til langkjøringer der jeg bare kan jogge i vei slik jeg føler det. Men du mener jeg skal gjøre dette bare for en kort periode, og så vil kroppen min kanskje slutte å få denne vonde følelsen, også når jeg går over til å ha én uteøkt per uke også? 

Får ikke samme vonde følelse av å jogge langkjøring inne, nei. Nå er det lenge siden jeg har gjort det (i vinter en gang), men da ble jeg ikke stiv, støl og vond på samme måte. 

Anonymkode: b384c...7ab

Jeg ville nok kjørt begge løpeøktene ute til kroppen hadde vent seg til belastningen. Så kan du eventuelt fortsette med intervallene inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du også i en uke eller to skal bytte ute den ene styrkeøkten med en uteøkt slik at du løper tre ganger i et par uker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kanutte skrev:

Kanskje du også i en uke eller to skal bytte ute den ene styrkeøkten med en uteøkt slik at du løper tre ganger i et par uker?

Hjelpes, er det nødvendig med TRE økter ute for å venne seg til belastningen? Og jeg som foreslo hver femte dag :fnise: Da vurderer jeg å heller jogge begge øktene inne slik at jeg dropper utejogging totalt. Tre styrkeøkter i uka vil jeg ha, da styrke er det jeg liker aller best :)

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kanutte skrev:

Jeg ville nok kjørt begge løpeøktene ute til kroppen hadde vent seg til belastningen. Så kan du eventuelt fortsette med intervallene inne.

Men vil ikke kroppen da igjen bli "mindre vant" med utejogging når jeg fortsetter å ha bare én økt ute og den andre inne? Slik at den tilpasser seg feil vei igjen, hvis du skjønner. 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det kan være flere grunner til dette. 

1 teknikk. Les deg opp på teknikk om du ikke allerede har gjort det. Dette for å unngå unødvendig belastning. Ikke bare land på helen og ikke ta for lange steg. Pronerer du med føttene? Det er ofte at folk som over- eller underpronerer får god naturlig teknikk når de løper fort, men dårligere når de løper sakte. 

2 Du trener ikke rolig nok. Du bør kunne snakke gjennom hele økta. Du sier at du ikke får vondt av å trene på mølle. Det kan hende at lungekapasiteten din er god, mens det er muskulaturen som er din "akilleshæl" (i motsetning til en del andre).  Tren som sagt i rolig tempo og bygg deg gradvis opp.

Lykke til :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Personenmeg skrev:

Jeg tenker at det kan være flere grunner til dette. 

1 teknikk. Les deg opp på teknikk om du ikke allerede har gjort det. Dette for å unngå unødvendig belastning. Ikke bare land på helen og ikke ta for lange steg. Pronerer du med føttene? Det er ofte at folk som over- eller underpronerer får god naturlig teknikk når de løper fort, men dårligere når de løper sakte. 

2 Du trener ikke rolig nok. Du bør kunne snakke gjennom hele økta. Du sier at du ikke får vondt av å trene på mølle. Det kan hende at lungekapasiteten din er god, mens det er muskulaturen som er din "akilleshæl" (i motsetning til en del andre).  Tren som sagt i rolig tempo og bygg deg gradvis opp.

Lykke til :)

 

Jeg har fått høt at jeg har god løpsteknikk (tok sånn test på Löplabbet i høst), og har også sko som er tilpasset min fot. Men det kan jo selvfølgelig være en grunn likevel. 

Jeg løper aldri veldig fort. Har sånn moderat jogge-tempo, og jogger ofte sammen med en venninne, og da snakker vi under nesten hele økta. Men jeg kan jo prøve å jogge enda saktere, og heller øke tempoet igjen litt etter hvert :)

Men tror du det er nok å jogge ute ca. hver femte dag, som jeg skrev over her? Slik at "regelen" blir at hvis jeg jogger ute på feks. fredag, skal jeg jogge ute igjen onsdagen etter, og så mandagen etter der igjen osv... Altså for å passe på at det ikke går for lang tid mellom at jeg jogger ute? Så kan jeg eventuelt ta en økt på mølla innimellom der igjen? 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått høt at jeg har god løpsteknikk (tok sånn test på Löplabbet i høst), og har også sko som er tilpasset min fot. Men det kan jo selvfølgelig være en grunn likevel. 

Jeg løper aldri veldig fort. Har sånn moderat jogge-tempo, og jogger ofte sammen med en venninne, og da snakker vi under nesten hele økta. Men jeg kan jo prøve å jogge enda saktere, og heller øke tempoet igjen litt etter hvert :)

Men tror du det er nok å jogge ute ca. hver femte dag, som jeg skrev over her? Slik at "regelen" blir at hvis jeg jogger ute på feks. fredag, skal jeg jogge ute igjen onsdagen etter, og så mandagen etter der igjen osv... Altså for å passe på at det ikke går for lang tid mellom at jeg jogger ute? Så kan jeg eventuelt ta en økt på mølla innimellom der igjen? 

Anonymkode: b384c...7ab

Det er mulig du faktisk har for mye demping i skoene og. Det er bare en spekulasjon fra min side, men jeg har opplevd det selv. Jeg hadde tidligere oppbygde sko, men de gjorde at jeg automatisk "sparket hardere" i underlaget. Fant ut at flatere sko med en tupp som tvang meg til å lande annerledes på foten var det beste. 

Jeg ville prøvd å jogge enda saktere eller fått inn en enda roligere økt i tillegg til den du allerede har. Så sakte at du blir flau er nok ganske lurt frem til du har bygd deg opp en solid base :)  Det er fryktelig vanskelig og mange som har problemer med å holde et lavt nok tempo. 

De fleste får best fremgang og unngår samtidig skader ved å jogge tre ganger i uka, eventuelt tre ganger over åtte dager. Disse øktene trenger ikke å vare i mer enn 30 minutter, men 40-45 er nok ideelt. Hver femte dag+ en økt på mølla innimellom gir selvfølgelig fremgang det og. Om du gjør det på den måten så kan du se om du i tillegg kan legge inn litt enkel plyometrisk trening :)

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Personenmeg skrev:

Det er mulig du faktisk har for mye demping i skoene og. Det er bare en spekulasjon fra min side, men jeg har opplevd det selv. Jeg hadde tidligere oppbygde sko, men de gjorde at jeg automatisk "sparket hardere" i underlaget. Fant ut at flatere sko med en tupp som tvang meg til å lande annerledes på foten var det beste. 

Jeg ville prøvd å jogge enda saktere eller fått inn en enda roligere økt i tillegg til den du allerede har. Så sakte at du blir flau er nok ganske lurt frem til du har bygd deg opp en solid base :)  Det er fryktelig vanskelig og mange som har problemer med å holde et lavt nok tempo. 

De fleste får best fremgang og unngår samtidig skader ved å jogge tre ganger i uka, eventuelt tre ganger over åtte dager. Disse øktene trenger ikke å vare i mer enn 30 minutter, men 40-45 er nok ideelt. Hver femte dag+ en økt på mølla innimellom gir selvfølgelig fremgang det og. Om du gjør det på den måten så kan du se om du i tillegg kan legge inn litt enkel plyometrisk trening :)

Legge inn litt inkel plyometrisk trening? Hva er det? :)

Men at det for de fleste er best å jogge tre ganger i uka, betyr det da tre ganger utendørs, eller kan man feks. ta en eller to av øktene innendørs? Når jeg jogger på mølle bruker jeg ofte en del stigning, løper aldri på 0 % (men alt fra 1-6 %). 

Greia er jo at jeg ikke vil bli så forbaska støl og vond etter uteøkta, som jeg nå har hatt én gang i uka helt siden begynnelsen av mars, uten at kroppen har vent seg til det, til tross for at jeg i tillegg har hatt en mølleøkt. Hvis det å jogge hver femte dag utendørs ikke vil være noe bedre, så orker jeg jo ikke å styre med det... 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte selvsagt men en kan ikke få fremgang uten å ha "vonde" muskler etter økten, videre så har du trenet alt for lite til å ha herdet sener og muskelfester fra begynnelsen av mars til nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Apis skrev:

Alt med måte selvsagt men en kan ikke få fremgang uten å ha "vonde" muskler etter økten, videre så har du trenet alt for lite til å ha herdet sener og muskelfester fra begynnelsen av mars til nå

Trent alt for lite? Jeg har jo jogget ute én gang i uka i snart 3 måneder? Og i tillegg én mølleøkt i uka. Er det for lite? 

Anonymkode: b384c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trent alt for lite? Jeg har jo jogget ute én gang i uka i snart 3 måneder? Og i tillegg én mølleøkt i uka. Er det for lite? 

Anonymkode: b384c...7ab

Ja, det kreves mer for å herde sener og muskelfester mtp belastningen løpingen gir. 

Anonymkode: 93460...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...