Gå til innhold

Hvordan bli kjent med folk på vgs ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på vgs til høsten. Men jeg gruer meg. Jeg har ikke så mange venner og jeg har sosial angst. Noen som har tips til hvordan få venner/ bli kjent med folk på skolen ? Jeg er litt redd for ikke å bli kjent med noen eller føle meg utenfor. Og dessverre har jeg fått et litt forvrengt bilde av ungdommer og føler at de fleste bare er "bitchy". Men det stemmer sikkert ikke. Hvordan er folk på vgs ? Er de snille, inkluderende og mindre barnslige enn på ungdomsskolen? 

Anonymkode: 97e3b...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på Vgs ifjor. Altså jeg er vg1 elev nå. Jeg var like redd som deg, og gruet meg sikkelig også. Tenk ingen vil være venn med meg? Tenk jeg blir ensom? Slike tanker hadde jeg også. 


En ting som du bør tenke på er at ikke vent på at de andre i klassen skal komme bort til deg, gå heller bort til dem selv og snakk med dem. Jeg ventet på at noen skulle spørre meg, det skjedde selvfølgelig ikke så gikk jeg bort og spurte om å være med. Nå har jeg fått 3 sikkelig gode venniner. Men poenget er spør selv, ikke vent på at de skal spørre deg. 

Håper du får en fin og god klasse, og lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, m1ss skrev:

Jeg begynte på Vgs ifjor. Altså jeg er vg1 elev nå. Jeg var like redd som deg, og gruet meg sikkelig også. Tenk ingen vil være venn med meg? Tenk jeg blir ensom? Slike tanker hadde jeg også. 


En ting som du bør tenke på er at ikke vent på at de andre i klassen skal komme bort til deg, gå heller bort til dem selv og snakk med dem. Jeg ventet på at noen skulle spørre meg, det skjedde selvfølgelig ikke så gikk jeg bort og spurte om å være med. Nå har jeg fått 3 sikkelig gode venniner. Men poenget er spør selv, ikke vent på at de skal spørre deg. 

Håper du får en fin og god klasse, og lykke til! :klem:

Føler meg dum hvis jeg skal gå bort til noen. Hvis det er en jente gjeng, eller om det bare er to eller tre som står der, hva kan jeg si? 

Anonymkode: 97e3b...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg dum hvis jeg skal gå bort til noen. Hvis det er en jente gjeng, eller om det bare er to eller tre som står der, hva kan jeg si? 

Anonymkode: 97e3b...413

Mange i klassen vil være ukjente for hverandre, det kan hende 2-3 kjenner hverandre fra før men det pleier vanligvis ikke være så mange som kjenner hverandre fra før. Jeg gikk bort til en jentegjeng og spurte rett ut. ''Kan jeg være med dere? Kjenner ikke de andre så godt skjønner du.'' De sa ja, med engang. 

Du kan jo begynne samtalen. Si f.eks åh, så fine sko du hadde, hvor har du kjøpt dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo alltids an å ta kontakt med læreren og fortelle om ditt problem, så kanskje læreren kan hjelpe litt til.

Første dagen er det jo kanskje vanlig å sitte litt i grupper for å bli kjent, så kanskje læreren har noen gode metoder for å få deg til å føle deg inkludert og satt i kontakt med andre! 

Men husk på å gå ut av komfortsonen, det er uendelig skummelt, men den følelsen etterpå når du har lykkes altså her, blir kjent med noen! Den kommer du til å leve og vokse på.

Husk på at man blir eldre i tiden på vgs, det er ikke som ungdomsskolen :) 

Lykke til!

Anonymkode: d6600...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå på en VGS der du allerede kjenner folk

Anonymkode: 43ff1...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på en VGS der jeg ikke kjente noen fordi jeg ønsket å "starte på nytt". Jeg trodde nok det ville bli enklere enn det faktisk ble... Jeg fant fort ut av hvem som var venn med hvem og hva gruppene var. Jeg fikk meg to venninner som jeg ble nær med, men allikevel føltes ingen av de vennskapene ut som vennskapene jeg hadde på u.skolen. Det virket så utrolig påtatt og overfladisk. Alle fritimer ble tilbrakt på senterdoen eller skulket... Friminutt ble ofte tilbrakt alene ved et bord, eller innelåst på badet. Fikk tilbakefall på spiseforstyrrelsen, livet var et helvete og helsesøsteren var ikke på skolen. Prøvde å nå henne tre ganger på forskjellige tidspunkter før jeg gav opp. Var nok rimelig pinefull å leve med, og. Kjeftet på familien og sov i timene av utmattelse fra å ligge våken og bekymre meg natta før. Folk er inkluderende de første to ukene, og så dannes gruppene. 

Andreåret (nå) løsnet ting. Klassene blir jo delt opp igjen etter fag, og der ble jeg kjent med flere som hadde samme interesser. Plutselig fikk jeg meg en venninnegjeng og jeg har alltid noen å være med nå. I tillegg har vi samme fritimer så vi sitter alltid sammen da. Om du skal ha tips skal jeg be deg om å ikke gå inn med store forventninger, for ja, det er ofte grupperinger allerede. Og la tiden hjelpe deg. Tenk at det tok et helt år før jeg fikk en eneste "venninne" jeg kunne sende facebookmelding til. Jeg har hvertfall lært av å starte fra scratch. Når jeg begynner på videre studier skal jeg være den plagsomme personen som henger over folk hele tiden frem til de "godtar meg". Jeg orker ikke flere år med dogrining. For all del ta vare på de du blir kjent med, uansett hvor få felles interesser dere har! Det er uten tvil bedre å være med noen enn å være med ingen. 

Anonymkode: 38fb1...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alle som begynner på vgs er der for første gang. Si hei til de du blir sittende sammen med. Begynn å prat, så går det av seg selv.

Ofte har skolene ulike aktiviteter slik at det er lett å bli kjent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.5.2016 at 8.15, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne på vgs til høsten. Men jeg gruer meg. Jeg har ikke så mange venner og jeg har sosial angst. Noen som har tips til hvordan få venner/ bli kjent med folk på skolen ? Jeg er litt redd for ikke å bli kjent med noen eller føle meg utenfor. Og dessverre har jeg fått et litt forvrengt bilde av ungdommer og føler at de fleste bare er "bitchy". Men det stemmer sikkert ikke. Hvordan er folk på vgs ? Er de snille, inkluderende og mindre barnslige enn på ungdomsskolen? 

Anonymkode: 97e3b...413

Er du jente eller gutt? Jeg kan prøve å svare deg, men vet ikke om jeg svarer deg riktig.. Har nemlig feilet litt her selv, og går ut fra vgs med like lite erfaring på det feltet. Men: Det skal nok ikke være så vanskelig. Du må bare ta deg sammen og presse deg selv litt utover din egen konforsone. I starten, og som jeg kan huske både fra ungdommskolen og fra vgs så var det sånn at alle omtrent gikk i en stor gjeng, og du behøvde egentlig ikke å si så mye bare følge etter om du forstår hva jeg mener. La merke til ei som gjorde det. De andre var derfor ikke så intereisserte i ho, men ho ga seg ikke å bare hang på. t halvt år - 1 år var ho het med hun å. Bare ikke gi opp. Heng med, si litt engang i blant også bir du mer trygg etterhvert. Deretter går det av seg selv! Vet det kan bli litt tøft, og nytt på en måte, men sånn er det! Skal man klare det, så må man bare prøve! Skal på høyskolen selv nå, og dette er noe jeg også skal prøve på, så vi får ønske hverandre lykke til ;)

Anonymkode: 06a04...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min klasse på VGS kom de aller fleste av oss fra samme ungdomsskole, 8 av oss faktisk i samme klasse. I tillegg var det fem (!) elever som kom fra tre andre ungdomsskoler. De fleste av oss var med andre ord godt kjent fra før, og vi ville veldig gjerne bli kjent med de nye.

Tenker at når man tilbringer 30 skoletimer (eller hva det er) i samme rom hver eneste uke, så skal det godt gjøres å ikke bli kjent?

Anonymkode: ccd85...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er altså at det var 5 elever fra tre forskjellige ungdomsskoler, og resten av klassen kom fra én (fjerde) ungdomsskole (hvorav 8 stk fra samme ungdomsskoleklasse). Totalt noen-og-tyve elever.

Anonymkode: ccd85...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du jente eller gutt? Jeg kan prøve å svare deg, men vet ikke om jeg svarer deg riktig.. Har nemlig feilet litt her selv, og går ut fra vgs med like lite erfaring på det feltet. Men: Det skal nok ikke være så vanskelig. Du må bare ta deg sammen og presse deg selv litt utover din egen konforsone. I starten, og som jeg kan huske både fra ungdommskolen og fra vgs så var det sånn at alle omtrent gikk i en stor gjeng, og du behøvde egentlig ikke å si så mye bare følge etter om du forstår hva jeg mener. La merke til ei som gjorde det. De andre var derfor ikke så intereisserte i ho, men ho ga seg ikke å bare hang på. t halvt år - 1 år var ho het med hun å. Bare ikke gi opp. Heng med, si litt engang i blant også bir du mer trygg etterhvert. Deretter går det av seg selv! Vet det kan bli litt tøft, og nytt på en måte, men sånn er det! Skal man klare det, så må man bare prøve! Skal på høyskolen selv nå, og dette er noe jeg også skal prøve på, så vi får ønske hverandre lykke til ;)

Anonymkode: 06a04...967

Jeg er jente 

Anonymkode: 97e3b...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...