Gå til innhold

Reise ultralett med barn - to uker sommer pakkeliste


Gjest Snosen

Anbefalte innlegg

Gjest Snosen
Tiden har kommet i mitt reisende liv med barn for å prøve noe nytt...nemlig pakke ultralett for en ferietur. Forholdene virker perfekte: to uker til Spania, vi skal bo i leilighet med vaskemaskin før noen siste dager på et badehotell. Ungene er to og et halvt og snart fem. Vi satser på kollektivtransport og trenger ikke bilseter. Men en reisetrille må med. Det er juni og gode muligheter for varmt vær. 
 
Vi tenker å pakke vanlige klær og klare oss med det vi har fra før. Jeg er absolutt ikke fan av reiseklær, av typen bukser med avtagbare ben som blir til shorts....
Vi skal bo i en by, så om det er noe vi plutselig trenger så går det an å kjøpe det. Noen ting tenker vi å kjøpe der, sånn som solkrem, strandleker, aftersun. Det er håndduker i leiligheten, men det kan hende vi kjøper strandhånduker i lin der nede.
 
Ellers å har vi (dvs jeg) også tenkt å dra på shopping! De har mange bra butikker der, og blant annet mye fine barneklær. Så det er mye mulig garderobene blir (litt) utvidet underveis! 
Siden vi har med reisetrille, er det mest praktisk at vi pakker i sekk. Tipper det blir en sekk på 40 l og en liten trillekoffert (som går som håndbaggasje). I tillegg skal ungene ha hver sin lille sekk med drikkeflaske, kosedyr og litt klær, og eventuelt snacks til flyet. Sekkene til barna må få plass i sekken min i tilfelle de får et akutt anfall av å ikke orke å bære.
 
Her er det jeg tenker å pakke:
 
Småbarns-stash:
Smokk
Reisetrille
Våtservietter
Bleier (til reisen, resten kjøpes på destinasjonen)
Badebleier
Bleieposer
 
Klær til hvert barn:
På under reisen: Jeans, t-skjorte, truse, hettegenser, sokker, joggesko
Liten sekk 
Vannflaske
 
Med i kofferten:
2 par Shorts
Badebukse
Avslappet skjorte
3 t-skjorter
Sandaler
Caps
Solbriller
3 truser
1 par sokker
Regnjakke
 
Mor:
På under reisen: Boyfriend jans, t-skjorte, genser, skjerf, truse, bh (nude), ballerinasko (eller Toms)
 
Liten veske med pass, penger, mobil, lader, lipsyl, nettbankbrikke
 
Med i kofferten:
Maxikjole
Dongerishorts
Bikini
2 Singleter
Sandaler
Solbriller
3 truser
1 bh (svart)
1 par sokker
Lett regnkåpe
 
Toalettsaker:
Maskara, øyebrynpenn, lipgloss, linser, linsevæske, deodorant, ansiktssolkrem, parfyme, tannbørste, tannkrem, tannpirkere, barberhøvel
Tannbørster, fluks og tannkrem til barna
Negleklipper
Paracet
Plaster
Antibac
 
Annet:
Briller
Bærenett til stranda
Nettbrett med lader
Til barna: Kosedyr, liten tegnebok, noen fargeblyanter
 
Tar kanskje med:
Mini-jack kabel
Chromecast
Kindle
 
Kjøpe der: Bøtte, spade, solkrem, aftersun, shampoo, dusjsåpe, vaskemiddel
 
 
 
Hva tror dere, lar dette seg gjøre? Er det noen andre her som har erfaring med å pakke lett med barn på ferie?
Dette blir et morsomt eksperiment!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt med litt mer undertøy. Og jeg ville tatt med bleier til hele oppholdet hvis mulig, bleier er ofte knalldyrt i utlandet, og kan være fulle av parfyme etc. 

Vi skal også reise lett, drar til Italia med to barn, og har tilgang på vaskemaskin. Herlig!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snosen

Ja, vurderer litt mere undertøy. Blir jo gjerne endel dusjing og skifting når det er varmt og strandliv.

Er en uting med parfyme i bleier altså! Men han får klare seg, han har heldigvis ikke så sensitiv hud. Evt tar vi med dobbelt så mange skift og trener på å gå på do. Han har jo begynt, og på ferie vil vi ha god tid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har badebukse til minsten vil du ikke trenge badebleier.

Trenger dere egentlig regnjakker, eller kan dere kanskje skaffe noe der nede ved behov?

Ville hatt med litt mer undertøy, selv om det jo for så vidt er sånt som er kjapt å vaske og tørker fort

Jeg har brukt å ha med bleier, både fordi det er svindyrt i utlandet, men også fordi det da blir litt ekstra plass i kofferten til shopping ;) 

Endret av Synne-Marie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertøy hadde jeg tatt med mer av, det tar omtrent ikke plass. Om du har så hadde jeg også tatt med lydbøker til barna, eller aller helst lastet ned storytel og lastet ned barnebøker før du drar. Mine har iallefall likt å slappe av med lydbøker etter en lang dag i varmen.

Tror jeg hadde tatt med en liiiiten flaske solkrem bare for å ha noe å starte med.

Endret av labine
Solkrem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snosen

Haha, bleier med som gir plass til shopping hjem var absolutt en god grunn til å ha med bleier! Enig i å droppe badebleiene.

Tror det blir litt mere undertøy med! 

Storytel har jeg ikke testet enda! Men plusser på headset på listen min!

Og ja! Solkrem!!! Vi kommer jo fram på søndag, så det må vi absolutt ha før vi får kjøpt inn! Takk for påminnelsen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chiki

Vi bodde i barcelona i en måned o fjor sommer og hadde ikke med ytterjakker. Vi hadde ikke veranda på leiøigheten så klærne vi vasket tørker sent. 

Mine barn griser ikke mer enn normalt, men det gikk gjerne 2 skift per dag, ett på dagtid og ett på ettermiddag/kveld. 

 

De hadde med hver sin trunkikoffert på flyet med ett klesskift, teppe, kosebamse, tegnesaker, drikke og litt snakcs. Eldste hadde med kurio med nedlastet film, spill og headset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg ville tatt med en shorts ekstra til hvert barn + et par ekstra t-skjorter/singletter. Det blir gjerne et skift i løpet av dagen, kanskje to, og det er greit å slippe å vaske klær HVER dag. Særlig om det ikke er tørketrommel (noe det ofte ikke er). Hadde mye singletter  til guttene mine - supert når det er varmt, og det tar mindre plass i kofferten enn t-skjorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snosen

Tror vi dropper regnjakkene. Det er meldt varmt vær :) Akkurat nå er det grått og kaldt her hjemme, klarer nesten ikke å huske hvordan det er når det er varmt og hvor mye/lite klær man trenger!

Kanskje litt mere klær til barna, særlig han minste kommer ganske garantert til å søle seg til med is osv. Singleter var lurt, kanskje en av de første tingene å shoppe der nede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snosen
4 timer siden, chiki skrev:

Vi bodde i barcelona i en måned o fjor sommer og hadde ikke med ytterjakker. Vi hadde ikke veranda på leiøigheten så klærne vi vasket tørker sent. 

Mine barn griser ikke mer enn normalt, men det gikk gjerne 2 skift per dag, ett på dagtid og ett på ettermiddag/kveld. 

 

De hadde med hver sin trunkikoffert på flyet med ett klesskift, teppe, kosebamse, tegnesaker, drikke og litt snakcs. Eldste hadde med kurio med nedlastet film, spill og headset. 

Er du fornøyd med Kurio? Nå bruker de mitt gamle nettbrett, men det begynner å synge på siste verset!

Selv tenkte jeg å klare meg med bare mobilen denne gangen...Det blir jo litt uvant, men kan trenge en liten skjermpause!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nettbrett og kindle behøves kanskje ikke?

 

Ta med bleier ja! Svindyrt i spania! Samme med solkrem. (antibac hadde jeg droppet - de tar ikke de slemmeste basillene uansett. Såpevask er best og tar bort skitt, hvilket ikke anticab gjør - men det er nå oss)

Dropp jakkker og bukser. Ta med joggebukse og hettegenser om man skulle kjennes seg litt kaldt på kvelden. Men ta med flere t-skjorter/short. Is, brus, mat, sand, griser fort. Og det er jo kjekt med rene klær når man skal noen sted. :)

 

Ta med paracet til barn også (om det ikke var det du mente). Bra å ha i tilfelle.

 

Hvor gamle er barna og hvor skal dere? g hva er fluks? (ser bare noe om elektrisitet...regner ikke det er det du mener)

 

 

Endret av BlendaSensitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt med mer undertøy og singlet for både små og store. Som noen sa, greit å ikke måtte vaske hele tiden og det kan ta tid å få ting tørt. Jeg hadde ikke giddet å dra på bleier eller badebleier. Det finnes bleier der nede og svinedyrt er en relativitetsspørsmål... Jepp, svinedyrt for de lokale, men det velter neppe budsjettet for rike norske turister..;)

Regnjakke er unødvendig, men greit med en cardigan/bomullsjakke til kveldsbruk og reisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki
1 time siden, Snosen skrev:

Er du fornøyd med Kurio? Nå bruker de mitt gamle nettbrett, men det begynner å synge på siste verset!

Selv tenkte jeg å klare meg med bare mobilen denne gangen...Det blir jo litt uvant, men kan trenge en liten skjermpause!

hun på 5,5år er iallefall fornøyd, jeg har ikke brukt den så mye selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å ta med tisselaken til femåringen, og helst også minstemann. Veldig kjedelig med uhell/bleielekkasje på hotell etc. Selv om det omtrent aldri skjer uhell hjemme, kan det fort skje på ferie likevel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mmmwhatever skrev:

Anbefaler å ta med tisselaken til femåringen, og helst også minstemann. Veldig kjedelig med uhell/bleielekkasje på hotell etc. Selv om det omtrent aldri skjer uhell hjemme, kan det fort skje på ferie likevel... 

Da tror jeg vi har passert stadiet "ultralett pakking".....

Ta med det du i utgangspunktet planla, men litt mere undertøy og et ekstra skifte til ungene. Vet du, det finnes butikker i Spania også ;-)

Anonymkode: 6365a...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg vi har passert stadiet "ultralett pakking".....

Ta med det du i utgangspunktet planla, men litt mere undertøy og et ekstra skifte til ungene. Vet du, det finnes butikker i Spania også ;-)

Anonymkode: 6365a...e43

Det finnes absolutt butikker i Spania, men tisselaken er nok ikke det som det vil bli enklest å få tak i på spansk. Jeg har reist mye med barn, jorda rundt, og de tisser sjelden på seg til vanlig - men det er utrolig kjipt hvis de skulle tisse ut en hotellseng.  Tisselaken tar minimalt med plass, og er for meg helt klart med selv om jeg pakker ultralett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hotellsenger er ofte oppredd med vanntette underlaken, så vet ikke om jeg ville stresset med å ta med tisselaken akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser ofte på tur med våre to barn (4 og 6 år). En ting jeg alltid gjør, er å pakke ned masse klær som er utslitte, har små hull/rifter (så de ikke kan arves bort) og nesten er for små, slik at vi ikke kan bruke dem selv heller lenger. For eksempel truser, strømpebukser, sokker. Disse kaster jeg rett og slett etter bruk. Gjør det samme med klær til meg selv. Så blir det mindre og mindre bagasje utover i ferien.

Anonymkode: 460f4...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snosen

Et engangs-tisselaken må med fram til jeg får kjøpt der nede.

Kanskje ultralett pakking med barn er en illusjon.....jaja, det blir i alle fall sånn passe lett pakking!

Men er jo lett å finne saker som er ganske nyttige å ha med. Men er det noe som kan taes bort? Bukser, regnjakker og Kindle er foreslått! Nettbrett er jo lukus, og er ikke strengt nødvendig, da ryker headset i samme slenger.

Noe mere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Snosen skrev:

Et engangs-tisselaken må med fram til jeg får kjøpt der nede.

Kanskje ultralett pakking med barn er en illusjon.....jaja, det blir i alle fall sånn passe lett pakking!

Men er jo lett å finne saker som er ganske nyttige å ha med. Men er det noe som kan taes bort? Bukser, regnjakker og Kindle er foreslått! Nettbrett er jo lukus, og er ikke strengt nødvendig, da ryker headset i samme slenger.

Noe mere?

Tja, nettbrett er greit til å holde ungene rolige med på flyet. 😜😬 Enig i at det ikke er strengt nødvendig, men det kommer kanskje litt an på hvor urolige du evt frykter at barna vil være på flyet. Men enig i at dere kan droppe regntøyet. Blir været elendig i flere dager i strekk, får dere heller kjøpe det der. 

 

22 timer siden, Synne-Marie skrev:

Hotellsenger er ofte oppredd med vanntette underlaken, så vet ikke om jeg ville stresset med å ta med tisselaken akkurat.

Ofte... Ikke alltid. Særlig ikke hvis det er ekstraseng av type utslått sovesofa, som barn ofte sover i. Eller hvis man leier privat, for eksempel Airbnb. 

Da eldste var fire, var vi på tur, og han tisset seg ut en natt... Noe han absolutt ikke pleier å gjøre. Var ikke noe vanntett underlaken i den senga, for å si det sånn. Da var jeg VELDIG glad vi hadde med tisselaken! Stor forskjell på å si at man trenger et nytt skift med sengetøy, og å si at madrassen dessverre er gjennomtrukket av tiss...! På IKEA har de tisselaken som er kjempetynne og nesten ikke veier noe (noen typer er jo kjempetunge).

Endret av Mmmwhatever
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...