Gå til innhold

Sølvkre på badet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har det siste året fått fler og fler sølvkre på badet. Bor i selveierleilighet i en 90 år gammel blokk. Hvem kontakter man for å finne ut om det er fuktskade? Er det muligheter for å få dekket utgifter via forsikring hvis det viser seg at det f.eks er fuktskade i vegger/ gulv osv?

Anonymkode: 336f0...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det siste året fått fler og fler sølvkre på badet. Bor i selveierleilighet i en 90 år gammel blokk. Hvem kontakter man for å finne ut om det er fuktskade? Er det muligheter for å få dekket utgifter via forsikring hvis det viser seg at det f.eks er fuktskade i vegger/ gulv osv?

Anonymkode: 336f0...bbe

Forsikringen dekker ikke det hvis ikke sameiet har laget en egen avtale. De kan også ha avtale med et firma som kan fjerne dem, men det er gjerne i borettslag og ikke i sameie.

Ville hørt med anti-simex. Badet er kanskje full av fukt, det tyder sølvkre på. Tror jeg har hørt at man kan la være å dusje osv og la det gå åtte uker, er man heldig er problemet med sølvkre borte, men badet trenger en oppgradering. Hvis du kjøpte boligen for under fem år siden kan du ha en klagesak overfor selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har det siste året fått fler og fler sølvkre på badet. Bor i selveierleilighet i en 90 år gammel blokk. Hvem kontakter man for å finne ut om det er fuktskade? Er det muligheter for å få dekket utgifter via forsikring hvis det viser seg at det f.eks er fuktskade i vegger/ gulv osv?

Anonymkode: 336f0...bbe

Problemet som fører til Sølvkre er at luftfuktigheten er for høy, minimum på badet men sikkert også i resten av boligen. Enten er ventilasjonen for dårlig, eller så bruker du ventilasjonen feil. Sølvkre, midd og Kakelakker hører til samme familie. Sølvkreene må ha over 70 % luftfuktighet for å overleve. Høyner du temperaturen senker du luftfuktigheten, om omvent, senker du temperaturen, øker du luftfuktigheten. Anbefalt luftfuktighet inne er under 40 %. Noe som er vanskelig i kyststrøk, men går greit i innlandet. 

Du kan få sprøytet for sølvkre, men det nytter lite dersom du ikke får luftfuktigheten ned. I sameier er du vel om pålagt i følge vedtekter og husordensrgler å melde fra til styret i sameiet om skadedyr? 

Forsikringer dekker vanligvis ikke feilbruk av boligen, noe sølvkre er å oppfatte som i forsikringssammenheng. Se over. Har du et utett bad, så er det heller ikke en forsikringssak, men en vedlikeholdssak i forhold til det å eie og å ta vare på det man eier. 

Anonymkode: a24ae...26a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sette inn en luftavfukter og se om det hjelper. God vifte som får ut den fuktige lufta etter dusjing er også en forutsetning

Anonymkode: e40dc...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et bad som var helt nyoppusset av oss, så vi visste at det var tett og ingen fuktskader. Men sølvkre hadde vi uansett. Så det med luftfuktighet som blir nevnt her, er nok riktig. Etter å ha innstallert en avtrekksvifte som vi kunne justere, og dermed øke utluftingen etter f eks dusj, minket problemet betraktelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høyner du temperaturen senker du luftfuktigheten, om omvent, senker du temperaturen, øker du luftfuktigheten.

Anonymkode: a24ae...26a

Er det ikke motsatt av hva du skriver nå? Jo høyere temperatur, jo mer fuktighet greier luften å holde på = høyere luftfuktighet. Og motsatt. Om vinteren er f.eks. luften veldig tørr, pga temperaturen. Kald luft greier ikke holde på luftfuktighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen vifte på badet mitt, da det er naturlig ventilasjon på badet. Har bare bodd der i litt over 2 år, så dette problemet dukket opp tidlig. Tror jeg skal forhøre meg med naboene også siden vi har like bad alle sammen og vaktmesteren lo og sa jeg ikke var den eneste som hadde sølvkre i blokka når jeg spurte hva det var. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Er det ikke motsatt av hva du skriver nå? Jo høyere temperatur, jo mer fuktighet greier luften å holde på = høyere luftfuktighet. Og motsatt. Om vinteren er f.eks. luften veldig tørr, pga temperaturen. Kald luft greier ikke holde på luftfuktighet.

Riktig og Feil :)

Det man måler er relativ luftfuktighet, altså forholdet mellom vanndampmengden i luft og den maksimale vanndampmengden som luften kan inneholde om luften var mettet Det betyr at om du øker temperaturen uten å tilføre mer vann så vil luftfuktigheten synke.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fant sølvkre på badet kjøpte jeg en temperaturmåler som også viser luftfuktighet, samt en luftavfukter (begge fra Clas Ohlson). Så følger jeg godt med på luftmåleren, og lufter ekstra med en gang vi nærmer oss 60 % luftfuktighet. Hos oss har luftfuktigheten vært høyest etter dusj og ved tørketromling, så da passer jeg på å sette opp vinduet. Nå har vi ikke hatt sølvkre på ca ett år. Vi dusjer i dusjkabinett, så her er det lite sannsynlig at det er fuktskader på selve badet som har vært problemet. 

Anonymkode: f1f59...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kontakter fuktfirma hvis du vil sjekke det ut. Anticimex driver med det feks. Du kan evt prøve med en luftavfukter og ikke tørke klær på badet (hvis du gjør det), og lufte godt med døren oppe etter dusjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...