Gå til innhold

5!


Pawn Hearts

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2016/05/27/nyheter/innenriks/regjeringen/kunnskapsdepartementet/44367291/

Jeg er temmelig sikker på at Zagragja mente det som en intern intellektuell spøk, men svarte han egentlig på spørsmålet? Jeg mener nei, for han viste bare til utregningsmetoden, mens det er helt åpenbart at de er ute etter tallet 120. Når matematikerne opererer med et så upresist symbol som !, kan de heller ikke regne med å bli forstått, og de har iallfall ingen rett til å raljere: Hah! Se så dumme de er i Kunnskapsdepartementet! De vet ikke at engang at ! betyr fakultet!

Jeg har like mye rett til å gjøre narr av henne som skriver det helt ubegripelige 5! Alts å fem fakultet (…) Men i en nasjon der halvparten påstår at de har dysleksi og samtidig bedyrer at de har 130 i IQ, er visst ikke språket så viktig lenger.

 

EDIT: Et par pinlige språkfeil. "Departemantet" står til stryk. Det var enda godt jeg klikket meg inn igjen i dag så jeg kunne lese bedre korrektur på min egen tekst.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er jeg uenig.  5! er ikke en utregningsmetode, men et matematisk uttrykk. Det representerer et tall, et svar. Hva er omkretsen av en sirkel?  2*pi*r eller 6,2830r? Begge svarene er like riktige og uttrykker svaret som et uttrykk. 

5! =120 =1,2*10^2

Er noe av overnevnte feil? Nei, det er bare ulike måter å uttrykke samme svar.

! eller fakultet er ikke et upresist symbol. Det er klart definert i matematikken hva det betyr. At alle ikke besitter kunnskapen om dens matematiske betydning er like lite relevant som at enkelte ord ofte misforstås fordi folk ikke besitter kunnskapen om språkets mangfold og presisjon.

Endret av Dr. A. Kula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Han skulle vel være morsom, noe som er helt greit. Men synes det var teit/barnslig av folk å begynne harselere med kunnskapsdepartementet.

 

Når jeg har hatt matte både i grunnskole, VGS og Universitet, så har vi alltid blitt bedt om å regne så langt som mulig/hensiktsmessig.

Denne oppgaven er på ungdomsskole/VGS nivå, og jeg tror ærlig talt at VGS læreren ville gitt 0 poeng for det svaret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5! uttrykker både svaret (dog ikke forenklet mest mulig), samt et hint om hvordan svaret fremkommer.

Om man hadde en oppgave der tallene var større, ville det være helt kurant å svare feks 23! fremfor å regne ut fakultetets eksakte verdi.

Mulig 5! ikke gir full pott, men det er feil, meget feil å gi 0 poeng for det svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en meningsløs diskusjon på Facebook. Dette er en ikke-sak. Sannsynligvis er det en av førstekonsulentene eller lignende, og som ikke er helt stødig i matematikk som har hatt ansvaret for kommunikasjonen på Facebook, dette er helt vanlig i mange offentlige virksomheter slik at fagfolkene ikke skal bruke av sin tid på det. Men hadde fagfolk svart direkte så hadde vel folk klagd på at skattepengene brukes på det. Norge i et nøtteskall og Facebook viser godt hvor mange ekstremt uintelligente mennesker som finnes. 

Anonymkode: e3b9f...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...