Gå til innhold

masteroppgave - fordeler og ulemper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått tilbud om å være del av et internasjonalt forskningsprosjekt når vi skal skrive masteroppgave, da vi i utgangspunktet var interessert i en problemstilling som ikke var så ulik problemstillingen de har bruk for til dette forskningsprosjektet. Oppgaven skal skrives innen finans.

Er det noen som har erfaring med å skrive masteroppgave som del av et større forskingsprosjekt? Jeg syntes det virker veldig fordelaktig, å ha på cv senere og sånn, men kan det også være noen ulemper med dette jeg ikke har tenkt på?

Anonymkode: 4bd8b...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må jo være en kjempemulighet. Da er det spesifikt rettet mot noe der har interesse for, som det også tydeligvis er nytte for. Mange skriver helt "unyttige" masteroppgaver som ikke vil være spesielt attraktive når man skal søke jobb. På minussiden er kanskje at dere ikke får full styring selv? Hvordan skal arbeidet fordeles? Ansvar? Det kan også være fordelaktig å knytte kontakter på denne måten.

Anonymkode: d0fda...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har også blitt kontaktet for å være med på et større prosjekt. Men mitt prosjekt er et "eget" innenfor det store. Jeg har allerede takket ja og skrevet under kontrakten.

Fordeler er at prosjektet er finansiert, du får i detalj vite hva du skal gjøre (mange skriver seg bort under masteren) og du får trolig en meget god referanse. Om du er interessert og du gjør det bra kan de kanskje tilby deg en doktorgrad videre?

Videre vet ikke jeg noe om prosjektet deres, men ulemper kan være; om det publiseres? Går det over flere år? Altså får du vært med på hele prosessen? Får du "din egen" problemstilling i prosjektet, eller kommer du til å gjøre drittarbeidet for andre? Har du noen på skolen som kan være veileder?

Husk at du er en gratis arbeidskraft, noen bedrifter utnytter dessverre det.

Anonymkode: c3517...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg skrev ikke masteroppgaven min som en del av et forskningsprosjekt, men jeg skrev den ved et forskningsinstitutt. Det innebar at det var ekstra mye jobb, utrolig høye krav, høyt tempo etc., men oppgaven min ble også veldig god og jeg lærte masse. I tillegg fikk jeg mulighet til å være førsteforfatter på en artikkel basert på masteroppgaven min, der tre andre forskere bidro. En ekstrem læringskurve, men finfint å ha på CV'en og nyttig hvis jeg vil ta doktorgrad. Fikk jobb med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sagt ja. Jeg skrev masteroppgaven alene, og med egenformulert problemstilling. Det var utrolig tungt og jeg følte til slutt at den ga absolutt ingen nytteverdi til hverken meg eller samfunnet. Det slet veldig på motivasjonen. Da jeg skrev bacheloroppgaven var det en problemstilling gitt av en bedrift, som innebar at vi skulle forske mye mer enn jeg gjorde i masteroppgaven, og det var mye mer interessant, jeg jobbet hardere og følte at det ga meg mye slik at motivasjonen var langt mer tilstede enn ved masteroppgaven. 

 

Anonymkode: 6a519...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev masteroppgave om et forskningsprosjekt jeg gjennomførte på egenhånd. Gikk veldig bra, mye fordi jeg hadde gode kontakter og omfanget ble ganske stort. I begynnelsen angret jeg på at jeg ikke tok del i et større prosjekt ledet av andre, men det endret seg da jeg så problemene andre studenter fikk i større prosjekter; noen av dem fungerte mye som løpegutter og -jenter for forskerne over, andre måtte legge om hele prosjektplanen grunnet tekniske svikter og ting de ikke hadde kontroll over, og andre ble kastet ut i voldsomt avanserte oppgaver uten særlig veiledning der de endte med å bytte veileder og klage til fakultetet. I ett tilfelle hadde en professor blandet masterstudenten med en doktorgradsstudent og gitt helt merkelige gjørelister. Dette er nok skrekkeksempler, men du spurte om mulige ulemper ;) 

 

I dag er jeg veldig glad jeg jobbet alene, det var slitsomt, men jeg fikk publisert forskningen min og fikk også en pris for beste student, nettopp fordi jeg hadde fått til så mye helt på egenhånd. Men om du tror at oppfølging og veiledning er god i prosjektet, tror jeg likevel det kan være lurt å si ja til det. Kanskje du kan høre med fjorårets studenter om deres erfaringer?

Anonymkode: ddfa8...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får uansett veiledning på masteroppgaven hos oss, så det blir uansett ikke snakk om "å jobbe helt på egenhånd", men det kan virke som at vi får enda mer oppfølging hvis vi blir med på dette prosjektet. Jeg kjenner kullet før meg ganske godt, og det er ingen der som har vært med på noe liknende av de jeg har snakket med. Veilederen vi har signert kontrakt med har imidlertid fått veldig gode tilbakemeldinger når han er veileder på vanlige masteroppgaver, så sånn sett ser det jo lyst ut. Vi har også til nå et veldig positivt inntrykk av han.

Det jeg kanskje er litt redd for er om vi blir vurdert, rent karaktermessig etter et annet nivå, enn om dette var et mer selvkomponert forskningsprosjekt. I forhold til publisering, er det en fordel eller en ulempe? Veilederen ønsker å ha som mål at vi får publisert vår oppgave. Mitt mål er imidlertid å skrive en oppgave som kan være til nytte først og fremst for fremtidige jobbmuligheter.

 

Anonymkode: 4bd8b...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får uansett veiledning på masteroppgaven hos oss, så det blir uansett ikke snakk om "å jobbe helt på egenhånd", men det kan virke som at vi får enda mer oppfølging hvis vi blir med på dette prosjektet. Jeg kjenner kullet før meg ganske godt, og det er ingen der som har vært med på noe liknende av de jeg har snakket med. Veilederen vi har signert kontrakt med har imidlertid fått veldig gode tilbakemeldinger når han er veileder på vanlige masteroppgaver, så sånn sett ser det jo lyst ut. Vi har også til nå et veldig positivt inntrykk av han.

Det jeg kanskje er litt redd for er om vi blir vurdert, rent karaktermessig etter et annet nivå, enn om dette var et mer selvkomponert forskningsprosjekt. I forhold til publisering, er det en fordel eller en ulempe? Veilederen ønsker å ha som mål at vi får publisert vår oppgave. Mitt mål er imidlertid å skrive en oppgave som kan være til nytte først og fremst for fremtidige jobbmuligheter.

 

Anonymkode: 4bd8b...520

Dersom oppgaven relevant for næringen er det sikkert en stor fordel mtp. jobbmuligheter. Jeg er i en helt annen bransje enn deg, men tidligere studenter på kullene over meg er ofte blitt tilbudt jobb i det selskapet de skriver for. Videre har flere studenter holdt foredrag om resultatene sine på ulike konferanser hvor de har komt i kontakt med potensielle arbeidsgivere.

Jeg tviler på dere får en strengere sensur enn andre, sensoren blir vel valgt av lærestedet ditt? Men det er godt mulig at de som sponser prosjektet har høye forventninger til dere. 

Om oppgaven skal publiseres eller ei er vel opp til de som arrangerer og betaler det hele. I mitt tilfelle blir oppgaven publiserte dersom resultatene er positive for firmaet  (privat legemiddel). Det er nok en fordel at arbeidet publiseres, vertfall hvis nytteverdien av det er såpass stor at det faktisk blir lagt merke til av folk i bransjen din. Videre tror ikke jeg det er en direkte ulempe at det ikke blir publisert, jeg vil tro at alle i bransjen har forståelse for at ikke firmaene vil gi ut sine konkurransefortrinn.

En ting mtp. jobbmuligheter er at man gjennom en slik oppgave viser at man tar tak i og løser problemer som faktisk er relevante for næringen. Mange "egenkomponerte" oppgaver har lite nytteverdi og blir dermed aldri lest av noen andre enn sensoren selv.

Anonymkode: c3517...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Den 30.5.2016 at 6.25, AnonymBruker skrev:

Vi får uansett veiledning på masteroppgaven hos oss, så det blir uansett ikke snakk om "å jobbe helt på egenhånd", men det kan virke som at vi får enda mer oppfølging hvis vi blir med på dette prosjektet. Jeg kjenner kullet før meg ganske godt, og det er ingen der som har vært med på noe liknende av de jeg har snakket med. Veilederen vi har signert kontrakt med har imidlertid fått veldig gode tilbakemeldinger når han er veileder på vanlige masteroppgaver, så sånn sett ser det jo lyst ut. Vi har også til nå et veldig positivt inntrykk av han.

Det jeg kanskje er litt redd for er om vi blir vurdert, rent karaktermessig etter et annet nivå, enn om dette var et mer selvkomponert forskningsprosjekt. I forhold til publisering, er det en fordel eller en ulempe? Veilederen ønsker å ha som mål at vi får publisert vår oppgave. Mitt mål er imidlertid å skrive en oppgave som kan være til nytte først og fremst for fremtidige jobbmuligheter.

 

Anonymkode: 4bd8b...520

Både med tanke på publisering og fremtidig jobb mener jeg at dette gir deg fortrinn. Når det gjelder vurdering av karakter fikk jeg faktisk det inntrykket av at man blir vurdert strengere.

Jeg hadde blant annet utført mediatoranalyser (statistikk) og "utviklet" egne modeller for dette, og siden dette ikke er så vanlig og sensoren min egentlig ikke hadde så greie på det, var det viktig at jeg redegjorde for framgangsmåte under muntlig høring. Med en gang fikk jeg inntrykk av at ekstern sensor trodde at intern sensor hadde gjort en del av analysene mine, så det er viktig at du redegjør for egen grad av selvstendighet. Jeg ble nesten litt fornærmet av at hun trodde at jeg ikke hadde gjort alt selv, så det kan hende at de innimellom opplever at studentene får litt for mye hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...