Gå til innhold

Herpe/munnsår - smittet eget barn, mor sinna


Anonym90059005

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Man tar da ingen test for å se om man har herpesvirus! Iallefall ikke to! Hva tror du helsevesenet er laget av? Alle har herpesviruset i seg, man tester ikke etter det.

flere har forklart dette for deg nå

Anonymkode: 0b4a0...8d0

Okey, deg om det.
Siden du er så smart :) 
Vi får være enig om å være uenig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at flere sier at alle har viruset. Men var det ikke slik at 70-90 % hadde det/kommer til å få det?

Eller har jeg misforstått (som det jo hender at jeg gjør.)? 

Jeg ser også i linken fra Lommelegen som er lagt ut at det står at det smittes ved kontaktsmitte. Skal man ikke da prøve å unngå det, selv om det i utgangspunktet ikke er farlig? 
Det står også at de fleste er smittet, og at 70-90 % voksne har vært gjennom en slik infeksjon. 

70-90 % er mange, men slett ikke alle. Var det sånn at 70-90 % får det når de er barn, resten senere? Er det 70-90% i Norge eller hele verden? Er det i så fall høyere forekomst her i landet eller er det jevnt fordelt?

Ja, mulig jeg virker dum, men jeg lurer faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rararara skrev:

Jeg ser at flere sier at alle har viruset. Men var det ikke slik at 70-90 % hadde det/kommer til å få det?

Eller har jeg misforstått (som det jo hender at jeg gjør.)? 

Jeg ser også i linken fra Lommelegen som er lagt ut at det står at det smittes ved kontaktsmitte. Skal man ikke da prøve å unngå det, selv om det i utgangspunktet ikke er farlig? 
Det står også at de fleste er smittet, og at 70-90 % voksne har vært gjennom en slik infeksjon. 

70-90 % er mange, men slett ikke alle. Var det sånn at 70-90 % får det når de er barn, resten senere? Er det 70-90% i Norge eller hele verden? Er det i så fall høyere forekomst her i landet eller er det jevnt fordelt?

Ja, mulig jeg virker dum, men jeg lurer faktisk.

70-90% i Norge. 

Og WHO anslår at omtrent halvparten av verdens befolkning, under 50år er smittet av viruset. Høyest forekomst i Afrika, lavest..Sør-Øst Asia. 

Men nå får jeg sikkert refs igjen..for jeg kan jo ingenting :-( 

Endret av Chibi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. mai 2016 at 10.51, Anonym90059005 skrev:

Var ikke snakk om å kysse, men smittekildene er mange. Alt av drikkeflasker, skjeer, glass og annen nærkontakt med et barn på 1.5år som ikke alltid er lett å få kontrollert. Det er en grunn til at man regner med at 70-90 % av befolkningen er smittet. Det er altså mer regelen enn unntaket. Og derfor mener jeg det blir litt urimelig å klandre noen for å smitte andre.

 

 

Om folk hadde vært mer oppmerksomme på å unngå smitte, så hadde ikke 70-80 % (det er tull at det er 90 %) vært smittet. Så at mange er smittet er da ikke noe argument for at det ikke er så farlig. For det er en smertefull tilstand for mange.

Et barn har ikke noe valg om det vil bli smittet eller ikke. Derfor bør foreldrene beskytte barnet mot dette. Det burde være enkelt å ikke kysse eller unngå å drikke av samme krus. Det gjelder jo uansett om man har herpes eller ikke. Selv om mange blir smittet, så får spedbarn ekstra alvorlige utbrudd mange ganger.

Og som en av de få prosentene som verken er smittet av herles 1 eller 2, må jeg si at jeg er glad mine egne foreldre var mer ansvarlige og unngikk å smitte meg. 

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. mai 2016 at 12.06, minister-mio skrev:

De fleste som er smittet får ikke utbrudd. Ved å nekte barnet å kysse familiemedlemmer hindrer du ingenting, mest sannsynlig er de smittet men får ikke utbrudd, du påfører kun barnet ditt unødig skam og jeg vil råde deg til å snakke med en lege som kan forklare dette for deg.

Når barnet har aktive munnsår, så er det helt rimelig å forsøke å begrense smitten. Det er slik det smitter, og derfor så mange har det. Folk tenker som deg, fordi de har det selv. Og slik sprer det seg.

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Om folk hadde vært mer oppmerksomme på å unngå smitte, så hadde ikke 70-80 % (det er tull at det er 90 %) vært smittet. Så at mange er smittet er da ikke noe argument for at det ikke er så farlig. For det er en smertefull tilstand for mange.

Et barn har ikke noe valg om det vil bli smittet eller ikke. Derfor bør foreldrene beskytte barnet mot dette. Det burde være enkelt å ikke kysse eller unngå å drikke av samme krus. Det gjelder jo uansett om man har herpes eller ikke. Selv om mange blir smittet, så får spedbarn ekstra alvorlige utbrudd mange ganger.

Og som en av de få prosentene som verken er smittet av herles 1 eller 2, må jeg si at jeg er glad mine egne foreldre var mer ansvarlige og unngikk å smitte meg. 

Anonymkode: 25b82...51e

Kilde på at det er tull at det er 90%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Chibi skrev:

Herpes er ikke så ille, i sjeldne tilfeller kan babyer som er smittet med herpes få hjerneskader og cerebral parese, i verste fall dø. Men det er likevel sjeldent.
WHO, mener at omtrent 3,7 milliarder mennesker har HSV-1 og 417 millioner-HSV-2. -Blant HSV-2, så er det flest kvinner som er smittet.
De aller fleste blir smittet i barndommen, og sykdommen kan smitte selv om man ikke har utbrudd. Noen får ikke utbrudd heller. Herpes er så vanlig idag at det ikke er meldeplikt for sykdommen mer og det er jo litt trasig fordi man vet jo ikke hvem som kan smitte deg.

Men husk..
Herpes i seg selv er ikke farlig, mer ubehagelig.
Og spedbarn kan smittes av mange ting.

Om man en gang opplever svakt immunforsvar (av for eks kreft,mautoimmune sykdommer eller hiv) kan herpesviruset våkne til og gi bl.a hjernehinnebetennelse. Så jo, det kan bli en alvorlig infeksjon av det, viruset venter bare på en mulighet. Det er derfor det lettere blusser opp når man er syk av forskjølelse o.l. I det hele tatt er det en veldig kjip infeksjon som det ikke finnes noen behandling for per i dag.

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, minister-mio skrev:

Herpes genitalis er herpesinfeksjon i underlivet ikke på lepper og rundt munnen

Begge typer kan smitte begge steder. Så i teorien kan datteren til ts ha blitt smittet av hsv 2 på munnen, dersom mannen har hsv 2. Og han kan ha fått det av oralsex med tidligere partner. Det er sannheten. Om du er i tvil, så bare google det. Trodde det var allmennkunnskap nå.

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge typer kan smitte begge steder. Så i teorien kan datteren til ts ha blitt smittet av hsv 2 på munnen, dersom mannen har hsv 2. Og han kan ha fått det av oralsex med tidligere partner. Det er sannheten. Om du er i tvil, så bare google det. Trodde det var allmennkunnskap nå.

Anonymkode: 25b82...51e

Jeg har aldri vært i tvil om dette. Jeg trodde også dette var allmennkunnskap nå. Begge virusene kan gi infeksjon både rundt munn og på kjønnsorganer, men kun infeksjonen på kjønnsorganene kalles genitalis

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, minister-mio skrev:

Det virker faktisk som om det er ekstemt komplisert for en del i denne tråden å forstå at alle har smitten i seg, men de fleste får ikke utbrudd

Tull og tlys. "Alle" har ikke smittne i seg. Man må bli smittet en gang for å få herpes, man blir ikke født med et smittsomt virus. Herregud, noen ganger får jeg mark av hvor påståelig du er.

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, minister-mio skrev:

Jeg har aldri vært i tvil om dette. Jeg trodde også dette var allmennkunnskap nå. Begge virusene kan gi infeksjon både rundt munn og på kjønnsorganer, men kun infeksjonen på kjønnsorganene kalles genitalis

Det er gjerne HSV-2 som kalles herpes genitalis, men dessverre kan også denne smitte til munnen. Denne gir hypoigere og vondere utbrudd enn HSV-1 (som også kan smitte begge steder). Det er litt merkelig at du later som du visste ting som du selv skriver direkte faktafeil om når du blir ferska. Hva med å heller være litt åpen for at du faktisk ikke visste det?

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjerne HSV-2 som kalles herpes genitalis, men dessverre kan også denne smitte til munnen. Denne gir hypoigere og vondere utbrudd enn HSV-1 (som også kan smitte begge steder). Det er litt merkelig at du later som du visste ting som du selv skriver direkte faktafeil om når du blir ferska. Hva med å heller være litt åpen for at du faktisk ikke visste det?

Anonymkode: 25b82...51e

Jeg visste at begge virusene kan gi infeksjon begge steder. Har jeg skrevet feil må du gjerne vise til det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man tar da ingen test for å se om man har herpesvirus! Iallefall ikke to! Hva tror du helsevesenet er laget av? Alle har herpesviruset i seg, man tester ikke etter det.

flere har forklart dette for deg nå

Anonymkode: 0b4a0...8d0

Joda, man kan teste for dette. Om man har sår, kan man ta en direkteprøve av såret. Om man ikke har utbrudd, kan man ta en blodprøve for å sjekke antistoffer for herpes 1 og 2. Har man et av disse, har man herpes. 

Hvorfor uttaler mange seg så bastant om ting de ikke har greie på?

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjerne HSV-2 som kalles herpes genitalis, men dessverre kan også denne smitte til munnen. Denne gir hypoigere og vondere utbrudd enn HSV-1 (som også kan smitte begge steder). Det er litt merkelig at du later som du visste ting som du selv skriver direkte faktafeil om når du blir ferska. Hva med å heller være litt åpen for at du faktisk ikke visste det?

Anonymkode: 25b82...51e

Hvor mange ganger må det sies da, det er ikke så vanskelig å forstå hva noen mener: HSV-2 kan være både i ansikt og underliv, HSV-1 begge steder også, men det heter ikke GENITALIS i ansiktet! Genitalis = genitals = kjønnsorgan.

Uansett om man har HSV-2 i trynet, så har man søren meg ikke kjønnsorgan i fjeset! HSV-2 finnes stort sett bare i underlivet, ergo "kallenavnet", men når det finnes i ansiktet, så kaller man det da ikke KJØNNSherpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. mai 2016 at 13.52, AnonymBruker skrev:

 

Endret av minister-mio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Hvor mange ganger må det sies da, det er ikke så vanskelig å forstå hva noen mener: HSV-2 kan være både i ansikt og underliv, HSV-1 begge steder også, men det heter ikke GENITALIS i ansiktet! Genitalis = genitals = kjønnsorgan.

Uansett om man har HSV-2 i trynet, så har man søren meg ikke kjønnsorgan i fjeset! HSV-2 finnes stort sett bare i underlivet, ergo "kallenavnet", men når det finnes i ansiktet, så kaller man det da ikke KJØNNSherpes.

Nettopp

Anonymkode: 0b4a0...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, minister-mio skrev:

Hvorfor i alle dager skal man teste seg for dette? Alle har det, det er da ingen som går å tar en test?

Her bl.a har du skrevet noe direkte feil. 

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Hvor mange ganger må det sies da, det er ikke så vanskelig å forstå hva noen mener: HSV-2 kan være både i ansikt og underliv, HSV-1 begge steder også, men det heter ikke GENITALIS i ansiktet! Genitalis = genitals = kjønnsorgan.

Uansett om man har HSV-2 i trynet, så har man søren meg ikke kjønnsorgan i fjeset! HSV-2 finnes stort sett bare i underlivet, ergo "kallenavnet", men når det finnes i ansiktet, så kaller man det da ikke KJØNNSherpes.

Før barnet til ts har blitt testet, så vet man ikke om det er hsv1 eller hsv2 hun har. Og det er verre å ha hsv2, også i ansiktet, for det gir verre utbrudd. Det er egentlig en kjønnssykdom som da blir smittet til ansiktet, for resten av livet. Akkurat som man kan gø gonere i halsen, men det kan heldigvis behandles. Ville det vært akseptabelt å smitte sitt barn med klamydia og gonore i halsen?

Anonymkode: 25b82...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hvor mange ganger må det sies da, det er ikke så vanskelig å forstå hva noen mener: HSV-2 kan være både i ansikt og underliv, HSV-1 begge steder også, men det heter ikke GENITALIS i ansiktet! Genitalis = genitals = kjønnsorgan.

Uansett om man har HSV-2 i trynet, så har man søren meg ikke kjønnsorgan i fjeset! HSV-2 finnes stort sett bare i underlivet, ergo "kallenavnet", men når det finnes i ansiktet, så kaller man det da ikke KJØNNSherpes.

Det var liksom dette jeg ville fram til, men jeg er visst så påståelig og teit at nå gir jeg opp :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Før barnet til ts har blitt testet, så vet man ikke om det er hsv1 eller hsv2 hun har. Og det er verre å ha hsv2, også i ansiktet, for det gir verre utbrudd. Det er egentlig en kjønnssykdom som da blir smittet til ansiktet, for resten av livet. Akkurat som man kan gø gonere i halsen, men det kan heldigvis behandles. Ville det vært akseptabelt å smitte sitt barn med klamydia og gonore i halsen?

Anonymkode: 25b82...51e

... :bond:

1 minutt siden, minister-mio skrev:

Det var liksom dette jeg ville fram til, men jeg er visst så påståelig og teit at nå gir jeg opp :ler:

Nei, herlighet, jeg skjønte deg hele veien! Så da ble jeg litt sånn: *rivermegihåreteremulig* :rasende:
Tilbake til SPA treatment på Spotify nå ... :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...