Gå til innhold

Herpe/munnsår - smittet eget barn, mor sinna


Anonym90059005

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har altså herpes og får lite munnsår kanskje 1 gang i året i snitt, hatt det så lenge jeg kan huske, så antar egentlig at jeg ble smittet som barn. Saken er at jeg, mest sannsynlig, smittet vårt barn. Han ble ganske så syk ved førstegangsinfeksjon, som skjer i noem tilfeller, med blemmer i munn, høy feber og store smerter. Dette var selvsagt forferdelig å se på og jeg følte skyld. Det som ikke gjorde saken bedre er at mor ble forbanna og tok det tungt at barnet nå er smittet med herpes for livet. Hun har det ikke selv, i hvert fall ikke utbrudd, og mente det var absolutt noe man måtte unngå. Jeg argumenterte for at de aller fleste har det (70-90%), selv om en del aldri opplever utbrudd, og mener at det nesten er umulig å gardere seg mot dette. Hun ble da enda mer sur og mener jeg bagatelliserer det og at det er ingen unnskyldning  at så mange faktisk har det Ja, kanskje var jeg noe uforsiktig, men et lite barn med alt av flasker,skjeer,mat,drikke,nærkontakt osv gir stor risiko. Jeg kan jo ha smittet han før jeg selv merker mitt utbrudd også, om  jeg har forstått det riktig. Eller at han faktisk kan ha blitt smittet i bhg.

Uansett, har mor rett til å være forbanna her og gi meg enda mere skyldfølelse? Si at han vil kunne slite med stygge blemme/munnsår på munnen resten av livet og at det er ekkelt  osv. 

Jeg bare ser for meg når første munnsår kommer at diskusjonen blusser opp igjen og mor blir sinna.

Hva tenker dere? Er hun litt urimelig? Bør jeg stå på mitt, eller bør jeg legge meg flat og ta den dritten jeg eventuelt får rundt dette?

 

Endret av Anonym90059005
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at hun er urimelig. Du får ta med kone og barn til legen hvis hun er så utrolig bekymret, så kan legen roe henne ned. Er jo helt umulig å helgardere seg mot herpes. Kan virke som han kommer til å få et hardt møte med voksenlivet når den dagen kommer, så overbeskyttende moren er :P (bare spekulasjoner basert på nesten ingen info så klart)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er urimelig...! Det smittes så lett som at du kysset spebarnet på hodet mens du har et utbrudd. Det kan ha vært du, det kan ha vært bestemora, venninna.. Ja, hvem som helst!

Vi har det sånn vi og.. Jeg har ikke herpes mens pappaen har herpes (og mora hans) og først som 8 åring fikk barnet sitt første utbrudd. Såklart er det trist, men det er ikke noe man kan gjøre noe med og det er bare å krysse fingre for at det ikke blir av typen som er veldig fremtrendene. Nå er det snart 2 år siden siden første utbrudd.
Utbrudd kommer som du vet av redusert immunforsvar, så da er det bare å spise sunt og prøve å ikke bli syk.:fnise:

Det som er superkjipt etter mitt syn er at det ikke finnes behandlinger til barn for dette på apoteket. Det som står i hylla har steroider i seg slik jeg skjønte det, og man MÅ til legen for å få resept.

Anonymkode: b5be1...04e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er urimelig...! Det smittes så lett som at du kysset spebarnet på hodet mens du har et utbrudd. Det kan ha vært du, det kan ha vært bestemora, venninna.. Ja, hvem som helst!

Anonymkode: b5be1...04e

Må bare kommentere det første der, å smitte ett spedbarn med herpes kan være veldig veldig farlig, man skal unngå å smitte barn under 1 år med herpes. Så om en vet en har herpes bør enn unngå å kysse rundt på så små barn.

 

ellers enig i resten av innlegget.

 

Anonymkode: 64689...5a8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel for søren meg la være å kysse et barn hvis man har herpesutbrudd!

Herpes smitter ikke hvis man ikke har utbrudd selv. 

 

Anonymkode: 41c6d...c48

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert blitt sinna selv og synes ikke mor overdriver. Hvis det smittes kun når man har utbrudd må man da som voksen klare å la være å spre smitten!

Jenta mi har blitt smittet, sannsynligvis etter deling av lipgloss (Som var sneket med i noens sekk)  i venninnegjengen. De er nå flere i gjengen som har det, og datteren min får smertefulle utbrudd. Vi skulle veldig gjerne unngått det. Hun må også stoppes fra å kysse på lillebror, kysse og kose på oldemor og alle oss andre når hun har utbrudd, men vi bekymrer oss også for smitte ellers. Hun er veldig lei seg selv for dette. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må vel for søren meg la være å kysse et barn hvis man har herpesutbrudd!

Herpes smitter ikke hvis man ikke har utbrudd selv. 

 

Anonymkode: 41c6d...c48

Var ikke snakk om å kysse, men smittekildene er mange. Alt av drikkeflasker, skjeer, glass og annen nærkontakt med et barn på 1.5år som ikke alltid er lett å få kontrollert. Det er en grunn til at man regner med at 70-90 % av befolkningen er smittet. Det er altså mer regelen enn unntaket. Og derfor mener jeg det blir litt urimelig å klandre noen for å smitte andre.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rararara skrev:

Jeg hadde sikkert blitt sinna selv og synes ikke mor overdriver. Hvis det smittes kun når man har utbrudd må man da som voksen klare å la være å spre smitten!

Jenta mi har blitt smittet, sannsynligvis etter deling av lipgloss (Som var sneket med i noens sekk)  i venninnegjengen. De er nå flere i gjengen som har det, og datteren min får smertefulle utbrudd. Vi skulle veldig gjerne unngått det. Hun må også stoppes fra å kysse på lillebror, kysse og kose på oldemor og alle oss andre når hun har utbrudd, men vi bekymrer oss også for smitte ellers. Hun er veldig lei seg selv for dette. 

 

Så når 70-90 % av befolkningen er smittet, så mener du allikevel det bør være enkelt å unngå å spre smitten?

Et annet moment er at vi vet jo ikke at det var jeg som smittet han, kan like gjerne ha plukket det opp i bhg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Var ikke snakk om å kysse, men smittekildene er mange. Alt av drikkeflasker, skjeer, glass og annen nærkontakt med et barn på 1.5år som ikke alltid er lett å få kontrollert. Det er en grunn til at man regner med at 70-90 % av befolkningen er smittet. Det er altså mer regelen enn unntaket. Og derfor mener jeg det blir litt urimelig å klandre noen for å smitte andre.

 

Og likevel fortsetter foreldre å putte barnets smokk inn i egen munn for å "rengjøre" den hvis den har falt på bakken eller noe.

Anonymkode: b2722...b9f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har vel arvet anlegget for å få utbrudd. Herpes smitte får får vel de fleste i løpet av livet uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det fantes en vaksine for herpes nå, jeg. 

Men nei. Jeg synes ikke mor skal være sint på deg. Hun har valgt å leve sammen med deg, få barn med deg - hun vet du har herpes. Så lenge du ikke med viten og vilje smittet barnet og tok dine forholdsregler (ikke kysset barnet, matet fra din skje etc), mener jeg du ikke har noen skyld her. 

Anonymkode: a7f34...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rararara skrev:

Jeg hadde sikkert blitt sinna selv og synes ikke mor overdriver. Hvis det smittes kun når man har utbrudd må man da som voksen klare å la være å spre smitten!

Jenta mi har blitt smittet, sannsynligvis etter deling av lipgloss (Som var sneket med i noens sekk)  i venninnegjengen. De er nå flere i gjengen som har det, og datteren min får smertefulle utbrudd. Vi skulle veldig gjerne unngått det. Hun må også stoppes fra å kysse på lillebror, kysse og kose på oldemor og alle oss andre når hun har utbrudd, men vi bekymrer oss også for smitte ellers. Hun er veldig lei seg selv for dette. 

 

Hun er veldig lei seg selv? Hvorfor beroliger du ikke henne? Det er snakk om munnsår ikke aids

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hva du har fortalt så overdriver mot. Herpes er (dessverre) noe de aller aller fleste av oss får i løpet av livet så det er nesten umulig å unngå. Så klart kysser man ikke på barnet når man har utbrudd, men herpesen smitter vel dessverre utenom utbrudd også. Det er heller ikke sikkert at det er deg det kommer fra.

Jeg syntes du skal gjøre en mellomting mellom å stå på ditt og å legge deg flat. Si at dette var dumme greier men at gjort er gjort - dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv herpes (munnsår) og er supernøye med en gang jeg merker det begynner å prikke. Egne håndklær, egen plass for tannbørsten, egen tannpasta osv osv. 

Som du sier kan smitten likevel ha kommet mange andre steder fra, feks i barnehagen. 

Det som er viktigst blir å passe på at barnet ikke smitter seg selv nedentil, siden munnherpes kan overføres til kjønnsorganer. Det er feks lurt å lære barnet å vaske hender både før og etter dobesøk når han/hun har utbrudd. 

Men nei, så lenge du ikke er slurvete og kysser barnet når du har utbrudd etc så synes jeg ikke hun kan være sint. Hva hjelper det, liksom? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, minister-mio skrev:

Hun er veldig lei seg selv? Hvorfor beroliger du ikke henne? Det er snakk om munnsår ikke aids

Selvfølgelig beroligerer jeg henne. Men det er ikke ønskelig at hun skal spre smitten til sin lillebror eller til de i slekta med nedsatt immunforsvar, og hun får vondt når hun har utbrudd. Det er realiteten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Rararara skrev:

Selvfølgelig beroligerer jeg henne. Men det er ikke ønskelig at hun skal spre smitten til sin lillebror eller til de i slekta med nedsatt immunforsvar, og hun får vondt når hun har utbrudd. Det er realiteten. 

Når de fleste blir smittet i løpet av barndommen gjelder ikke det lillebroren?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Så når 70-90 % av befolkningen er smittet, så mener du allikevel det bør være enkelt å unngå å spre smitten?

Et annet moment er at vi vet jo ikke at det var jeg som smittet han, kan like gjerne ha plukket det opp i bhg. 

Jeg sier hvis det er sånn at det kun smitter når det er utbrudd. Er det sånn at siden 70-90 % er smittet så gjør det ingenting at resten blir smittet?  Man bør jp prøve å unngå det der det går mener jeg.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, minister-mio skrev:

Når de fleste blir smittet i løpet av barndommen gjelder ikke det lillebroren?

Vi vil jo gjerne unngå dette. Er det så ille av meg å ville unngå at barna mine får herpesmunnsår??

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rararara skrev:

Vi vil jo gjerne unngå dette. Er det så ille av meg å ville unngå at barna mine får herpesmunnsår??

Det er ille å behandle ungen din som en spedalsk for å unngå at de voksne i slekta som allerede har smitte i seg (se linken) ikke skal få ny smitte eller hva i alle dager tanken er.

barnet ditt er i følge deg lei seg for dette, det slipper de fleste andre barn som også har denne smitten.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...