Gå til innhold

For eller imot homofile?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Poserose skrev:

Rart spørsmål. Jeg er for at alle mennesker skal ha like rettigheter. 

Når det kommer til vielse i kirka syns jeg faktisk at det får være opp til kirka selv å avgjøre. Vi har ikke lenger statskirke og da får de bestemme sine egne retningslinjer. Og det har de nå gjort, så da bør jo det være greit. Demokrati er flertallets tyranni ble det så fint sagt. 

Jeg var helt enig med deg for noen år siden. Jeg respekt religion og jeg er ikke en del av en religion. Ønsker de religiøse å følge  religionen sin , skal de få lov  til det uten innblanding av de ikke-religiøse (meg selv).

Men så ble det en konsekvens av at jeg så hvordan homofile blir behandlet og deres ønske som kristne individer å få lov til å gifte seg i guds hus, og det hadde jeg aldri tenkt på! Jeg hadde aldri tenkt på kristne homofile! Jeg tenkte at alle homofili som ville gifte seg i kirken gjorde det på grunn av tradisjon.  

Det ble fort en "du skal ikke tåle så inderlig vel.." type ting for meg, moralsk.  Hvis de kan lukke øynene for resten av bibelen, hvorfor stenge ute homofile da?

Det handler ikke om bibelen skjønte jeg. De fleste hadde ikke lest bibelen engang. Det handler lett om deres egne agenda. 

Sex før ekteskap, skilsmisse, utroskap og alt det er langt mer akseptabelt enn homofile. Når sist så du en tråd som het "Burde folk som har hatt sex før ekteskap få lov til å gifte seg?"?
Da er det ikke lengre snakk om religion, men ren og skjær diskriminering, og det kan jeg ikke respektere lengre! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, HomelessIcecream skrev:

Jeg var helt enig med deg for noen år siden. Jeg respekt religion og jeg er ikke en del av en religion. Ønsker de religiøse å følge  religionen sin , skal de få lov  til det uten innblanding av de ikke-religiøse (meg selv).

Men så ble det en konsekvens av at jeg så hvordan homofile blir behandlet og deres ønske som kristne individer å få lov til å gifte seg i guds hus, og det hadde jeg aldri tenkt på! Jeg hadde aldri tenkt på kristne homofile! Jeg tenkte at alle homofili som ville gifte seg i kirken gjorde det på grunn av tradisjon.  

Det ble fort en "du skal ikke tåle så inderlig vel.." type ting for meg, moralsk.  Hvis de kan lukke øynene for resten av bibelen, hvorfor stenge ute homofile da?

Det handler ikke om bibelen skjønte jeg. De fleste hadde ikke lest bibelen engang. Det handler lett om deres egne agenda. 

Sex før ekteskap, skilsmisse, utroskap og alt det er langt mer akseptabelt enn homofile. Når sist så du en tråd som het "Burde folk som har hatt sex før ekteskap få lov til å gifte seg?"?
Da er det ikke lengre snakk om religion, men ren og skjær diskriminering, og det kan jeg ikke respektere lengre! 

Enig. Jeg meldte meg ut av statskirken da jeg var 19, for en del år siden. Diskriminering av homofile var dråpen som fikk begeret til å renne over for meg. Nå har det blitt en del bedre, men fremdeles sitter mange fordommer igjen i kirkeveggene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at polygami og polyamori er to forskjellige ting, og sjekk at dere bruker rett betegnelse.

Anonymkode: 858d5...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HomelessIcecream skrev:

Jeg var helt enig med deg for noen år siden. Jeg respekt religion og jeg er ikke en del av en religion. Ønsker de religiøse å følge  religionen sin , skal de få lov  til det uten innblanding av de ikke-religiøse (meg selv).

Men så ble det en konsekvens av at jeg så hvordan homofile blir behandlet og deres ønske som kristne individer å få lov til å gifte seg i guds hus, og det hadde jeg aldri tenkt på! Jeg hadde aldri tenkt på kristne homofile! Jeg tenkte at alle homofili som ville gifte seg i kirken gjorde det på grunn av tradisjon.  

Det ble fort en "du skal ikke tåle så inderlig vel.." type ting for meg, moralsk.  Hvis de kan lukke øynene for resten av bibelen, hvorfor stenge ute homofile da?

Det handler ikke om bibelen skjønte jeg. De fleste hadde ikke lest bibelen engang. Det handler lett om deres egne agenda. 

Sex før ekteskap, skilsmisse, utroskap og alt det er langt mer akseptabelt enn homofile. Når sist så du en tråd som het "Burde folk som har hatt sex før ekteskap få lov til å gifte seg?"?
Da er det ikke lengre snakk om religion, men ren og skjær diskriminering, og det kan jeg ikke respektere lengre! 

Jeg har hatt kristne homofile i tankene også, da en tidligere venninne var kristen homofil. Jeg skjønner veldig godt at de ønsker å kunne gifte seg i kirken. Men jeg klarer ikke å bry meg så mye fordi de velger å følge en religion som ikke anerkjenner dem som likeverdige individer. Min oppfattelse er at kirken er selektiv når det kommer til hva som er lov og ikke, og det henger ikke på greip sånn jeg ser det. Jeg er glad på de kristne som har kjempet for homofil vielse i kirka sine vegne, absolutt. Men det er mye annet jeg heller vil engasjere meg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja er dere for eller imot homofile? Og hva tenker dere generelt om homofile/homofili?

Anonymkode: 26a51...b88

Det er egentlig et rart spørsmål for meg. 

For eller mot mennesker, mener du vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vet det finnes noe som heter bifile også?

Skal vi følge alle bibelens regler slavisk?

Anonymkode: 858d5...3e6

Nei, ateister og andre som ikke er kristne vil selvsagt ikke følge bibelens regler "slavisk", og det kan en heller ikke forvente at dere skal gjøre det, men hvorfor skal folk som ikke tror eller vil følge bibelens, gifte seg i kirken? Dere tror ikke, bryr dere ikke om Gud eller bibelen, men det skal likevel være en selvfølge at dere skal få lov til å gifte dere i Guds hus? Også blir dere fornærmet når troende ikke vil det ettersom det går mot Guds ord. Det er et mysterium for meg. Dere roper om respekt, men respekterer ikke troende.

Anonymkode: 5efa4...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ateister og andre som ikke er kristne vil selvsagt ikke følge bibelens regler "slavisk", og det kan en heller ikke forvente at dere skal gjøre det, men hvorfor skal folk som ikke tror eller vil følge bibelens, gifte seg i kirken? Dere tror ikke, bryr dere ikke om Gud eller bibelen, men det skal likevel være en selvfølge at dere skal få lov til å gifte dere i Guds hus? Også blir dere fornærmet når troende ikke vil det ettersom det går mot Guds ord. Det er et mysterium for meg. Dere roper om respekt, men respekterer ikke troende.

Anonymkode: 5efa4...03a

Hvor har jeg sagt jeg ikke er kristen...?

Det er mange regler i bibelen. Moderne kristendom har forkastet ganske mange. Som det med skilsmisse en annen påpeker. Eller at kvinnen er mannens eiendom, eller at det ikke er lov til å spise skalldyr. Hvorfor er det bibelen sier om homofili så mye mer viktig å beholde, mens andre regler som sees på som en ulempe er blitt forkastet? Hvorfor er du så dobbeltmoralsk?

 

Anonymkode: 858d5...3e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, HomelessIcecream skrev:

Da regner jeg med at du har samme holdning med folk som tar skilsmisse? :)

  •  "Det som Gud har sammenføyet, må ikke mennesker skille", sier Jesus i Matteus 19:6.
  • Og om dette med å gifte seg på nytt:
    “...dersom mannen dør, er hun fri fra loven, og er ingen horkvinne om hun gifter seg med en annen mann.” (Romerne 7:3)

Ser du, dør mannen din er du ingen horkvinne! 

  • Det står i Bibelen, Romerne 7,2. En gift kvinne er etter loven bundet til sin mann så lenge han lever. Men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne.
  • Hvis man går ut av ekteskapet av andre grunner enn utroskap, skal man forbli enslig. Det står i Bibelen, 1. Korinterne 7,10-11. Til dem som er gift, har jeg dette påbudet, ikke fra meg selv, men fra Herren: En kvinne skal ikke skille seg fra sin mann. Men hvis hun skiller seg, skal hun leve ugift, eller forlike seg med mannen. Og en mann skal ikke skille seg fra sin kone.

Men det er bare dette med homofile som skaper debatt..! kanskje fordi det er forenelig med dine egne fordommer? 

Du blander mye her, men det er ikke noe av dette som henger på greip. Det er ikke bare kristne som gifter seg, det er en tradisjon å gifte seg og mange tar det ikke like seriøst, og skiller seg når de dårlige tidene kommer - hvorfor mener du at kristne skal ta skylden for dette? For kristne som tror og følger Guds befalinger, vil ikke skilsmisse være et valg, men Jesus har sagt at dersom det er vold og utroskap i bildet, er det et unntak. 

Et ekteskap er ikke synd, homofilt ekteskap er synd, derfor skaper dette debatt. 

Anonymkode: 5efa4...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja er dere for eller imot homofile? Og hva tenker dere generelt om homofile/homofili?

Anonymkode: 26a51...b88

Hva slags spørrsmål er dette, egentlig ??  

Er du for eller imot hetrofile ? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ateister og andre som ikke er kristne vil selvsagt ikke følge bibelens regler "slavisk", og det kan en heller ikke forvente at dere skal gjøre det, men hvorfor skal folk som ikke tror eller vil følge bibelens, gifte seg i kirken? Dere tror ikke, bryr dere ikke om Gud eller bibelen, men det skal likevel være en selvfølge at dere skal få lov til å gifte dere i Guds hus? Også blir dere fornærmet når troende ikke vil det ettersom det går mot Guds ord. Det er et mysterium for meg. Dere roper om respekt, men respekterer ikke troende.

Anonymkode: 5efa4...03a

Man kan ikke si noe generelt om at kristne mener det ene eller det andre. Det er forskjeller i tolkning innad i kristendommen.

Det er her snakk om at noen kristne også tolker sine egne skrifter på en ulogisk måte. Jesus stod opp for utstøtte og diskriminerte mennesker på en radikal måte i sin tid. Og så skal kristne diskriminere homofile? Nestekjærlighet my ass. Nei, den slags dobbeltmoral har jeg ikke sans for, uansett hvilken tro eller ikke-tro det gjelder. Det er derimot også mange kristne som forstår dette og som støtter homofiles ønske om å gifte seg i kirken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bry seg om hva en annen mann gjør med sin egen penis er det nest mest homo man kan gjøre.

Lesber liker jeg, de er søte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, HomelessIcecream skrev:

Det handler ikke om bibelen skjønte jeg. De fleste hadde ikke lest bibelen engang. Det handler lett om deres egne agenda. 

Sex før ekteskap, skilsmisse, utroskap og alt det er langt mer akseptabelt enn homofile. Når sist så du en tråd som het "Burde folk som har hatt sex før ekteskap få lov til å gifte seg?"?
Da er det ikke lengre snakk om religion, men ren og skjær diskriminering, og det kan jeg ikke respektere lengre! 

Snakk om å skjære alle over én kam, du generaliserer og sier ting som ikke stemmer. Jeg er kristen, og jeg har ikke imot lesbiske- og homofile, jeg har venner som er det også, men en kan ikke gå mot Guds ord som kristen, da mister han autoritet og hvordan kan en da si at en er kristen? Det er viktig med nestekjærlighet, du skal ikke avsky mennesket, men synden. 

Hat mot medmennesker går mot Guds ord, og som kristen hater jeg ingen, men hvorfor skal ikke jeg som kristen få lov til å holde til Guds ord om at ekteskap er mellom mann og kvinne? Homofile kan gifte seg borgelig, de trenger ikke å gifte seg i Guds ord, det er utrolig respektløst overfor Gud. 

Gud sa at en ikke skal synde mer, så du kan angre og endre livet ditt (altså om du har hatt sex for et ekteskap), men homofili blir sett på som en synd, og du vender ikke bort fra synden ved å praktisere homofili. 

Anonymkode: 5efa4...03a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bloodless skrev:

Jeg er for like rettigheter, enten du er homofil eller heterofil. 

men hva om man har en annen legning? er flere enn bare to legninger...

Anonymkode: c79e3...821

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg sagt jeg ikke er kristen...?

Det er mange regler i bibelen. Moderne kristendom har forkastet ganske mange. Som det med skilsmisse en annen påpeker. Eller at kvinnen er mannens eiendom, eller at det ikke er lov til å spise skalldyr. Hvorfor er det bibelen sier om homofili så mye mer viktig å beholde, mens andre regler som sees på som en ulempe er blitt forkastet? Hvorfor er du så dobbeltmoralsk?

 

Anonymkode: 858d5...3e6

Hvis du er kristen, vil jeg ikke si at du er veldig belest, for du blander mye ihop og ser ikke ut til å ha skjønt en del. Gamle testamentet er urhistorie, og reglene som gjaldt på den tiden var regler som fariseere hadde laget (altså, menneskebud), da Jesus kom, opphevet har reglene om mat som ikke skal spise, steining av mennesker, etc., så hvorfor tar du opp disse "reglene"?

Anonymkode: 5efa4...03a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sheherasade skrev:

Man kan ikke si noe generelt om at kristne mener det ene eller det andre. Det er forskjeller i tolkning innad i kristendommen.

Det er her snakk om at noen kristne også tolker sine egne skrifter på en ulogisk måte. Jesus stod opp for utstøtte og diskriminerte mennesker på en radikal måte i sin tid. Og så skal kristne diskriminere homofile? Nestekjærlighet my ass. Nei, den slags dobbeltmoral har jeg ikke sans for, uansett hvilken tro eller ikke-tro det gjelder. Det er derimot også mange kristne som forstår dette og som støtter homofiles ønske om å gifte seg i kirken. 

Dette er ikke noe som kan tolkes, det står klart i bibelen om at homofili er synd. Det er mange kristne som velger å neglisjere dette, noe som er rart, for da har Guds ord mistet kraften. 

Jesus døde for våre synder, og han sa til syndere "Gå bort og synd ikke mer." Hva med "synd ikke mer" er det du ikke forstår? Mennesket er født med arvesynd og synder ubevisst, men det er stor forskjell på å synde ubevisst og bevisst. Synder du bevisst, er det ondskapssynd, og ondskapssynd fører til fortapelse. 

Nestekjærlighet er viktig, du skal bry seg om dine medmennesker. Jesus sier at du skal elske synderen, men hate synden. Hvis du bryr deg om medmenneskene dine, så vil vel ikke du at de skal gå fortapt? Derfor er det viktig å advare medmennesker som synden og konsekvensene. Bibelen motsier ikke seg selv. 

Anonymkode: 5efa4...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rainbow skrev:

Hvordan kan man være for eller imot? For at vi finnes? Imot at vi finnes? For at vi får gifte oss? Det er jo ikke sånn ja eller nei til EU, akkurat. Skjønner ikke helt hva som er alternativene. 

Men for all del, jeg er for å leve, så da er jeg vel for, da! :) Og generelt syns jeg i alle fall at kjæresten min og jeg er ålreite!

Er faktisk bifil.. ville bare vite hva folk mente... haha beklager den altså

Anonymkode: 26a51...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe som kan tolkes, Bibelen motsier ikke seg selv. 

Anonymkode: 5efa4...03a

Det viser hvor lite du vet om Bibelen og kristendommen... og alle religioner, egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke imot de. Herregud,nei.

Men at de skal forvente å få samme rettigheter som heterofile blir feil for meg. De fikk partnerskapsloven, fint men de var ikke fornøyd. De skulle inn i kirka. Da tråkker de på mange, også meg. I bibelen står det at ekteskapet er mellom kvinne og mann. For meg er det hellig. Og som dere vet har det vært bråk i mange prestegjeld av den grunn. De er velkommen i kirka så mye de vil, men ikke for å gifte seg. Når du lever annerledes, så får du ikke alle godene. Joda...vi vet mange som lever homofilt som ikke er født sånn. Har sett flere på barrikadene,men blitt heter noen år etterpå

Anonymkode: 9e5aa...b9d

Hvorfor skulle (de) ikke forvente å få samme rettigheter som heterofile? homofili har vært i naturen i millioner av år, og er dessverre egentlig ikke en nyhet! Det som gjør dette til en så stor sak er fordi det står negative ting om det i de hellige bøkene. Skjønner at du reagerer på at homofile vil gifte seg i kirken, men jeg føler kirken mer nå er mer tradisjon enn sett på som kristelig. Hva mener du med at (du ikke får alle godene) ?

Anonymkode: 26a51...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Queen of the world skrev:

Hva slags spørrsmål er dette, egentlig ??  

Er du for eller imot hetrofile ? 

 

ville bare skape debatt :)

Anonymkode: 26a51...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tirben skrev:

Er du for eller i mot heterofile? Og hva tenker du generelt om heterofile/ heterofili?

ikke noe spesielt, det er jo det som er normen så???

Anonymkode: 26a51...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...