Gå til innhold

Hvorfor skal katteoppdrettere ha enerett på avl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Tabris skrev:

Er det ikke sånn for de fleste ville dyr?

Kanskje, det vet jeg ikke. Katt er ikke et naturlig vilt dyr i Norge, og takler kulden dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Tabris skrev:

Det er en myte at blandingshunder er friskere enn rasehunder. Arvelige sykdommer kan fortsatt arves selv med blandingshunder, og der får man i tillegg de arvelige sykdommene fra rasen(e) på morsiden og rasen(e) på farsiden. Noen sykdommer vil nok ha større sannsynlighet for å komme hos en rasehund fordi vi har dem på begge sider, men i stedet har blandingshunder flere mulige sykdommer fordi de stammer fra flere raser.

I tillegg vet vi absolutt ingenting om blandingshundens linjer, gemytt eller helsehistorikk fordi vi ikke har en stamtavle på dem. I rasemiljøer så vil mange sykdommer og lidelser bli testet for og registrert. Flere raser har også mentaltester før avl. Dvs at vi kan gjøre en del research som valpeeiere og ha kjennskap til mentalitet og helse på de linjene vi vurderer å kjøpe valp fra. Og kan utfra det velge eller velge bort en parringskombinasjon.

Slikt har vi ikke på blandingshunder. Selvsagt kan du få en blandingshund som er både vakker, frisk og mentalt stødig. Jeg har selv hatt en sånn. Men du kan også få en syk blandingshund med dårlig mentalitet. Det vet du ikke. Å kjøpe blandingshund blir dermed mer en gambling.

I tillegg er det ikke sånn at blandingsavl er bedre enn raseavl. Som jeg nevnte i innlegget over, så er det menneskeavl som er problemet. Når man blander en yorkshire terrier og dvergpuddel og selger "Yorkiepoo"-valper for 20 000 på Finn.no, så vitner ikke det for meg om motiver som er så mye mer idealistiske enn "grådige oppdrettere".

Min erfaring er helt motsatt av alt det du beskriver.

Jeg forakter de aller fleste opprettere, med kun få unntak og SELVSAGT prater ikke jeg om opprettere som skaper blandingshunder!

Pussig nok så virker store flertallet av blandinshundene å ha jeg  MYE bedre psyke, helse, utseende enn flertallet av små- aggressive(!)dårlig helse , lite robuste hundene jeg ser og treffer i Norge.

Blir sjokkert hvor dårlig helse det er på mange norske hunder,  hvor kort mange lever, hvor mange unødvendige operasjoner hunder må ta pga skapt lidelse pga oppretteres fryktelig syn på hunder (JA DE SKAPER SYKE HUNDER MED VITEN OG VILJE ,over generasjoner for ønsker  spesifikt utseende. ),og folk er så tette at de etterspør og betaler for disse stakkars hundene.

Jeg er sikker på at det er mye sunner genpoler I større land enn Norge, og der er takket være mange flere uplanlagte /ikke menneskeskapte blandingshunder.    

Selvsagt gjør opprettere alt for å snakke ned blandingshunder!       Jeg elsker alle hunder, men ettersom jeg ønsker en robust, sunn,  snill og intelligent hund velger jeg en mix ettersom det er større sjanse for et lengre og lykkeligere liv med en herlig mutt! -:)

Anonymkode: 58d13...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men personlig erfaring, enten den er din eller min, teller lite. Det er å regne som anekdoter. Vi må se på genetikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.5.2016 at 18.59, AnonymBruker skrev:

Jeg er venn med en oppdretter på Facebook som i hytt og pine slenger ut diverse statuser om at det er så forferdelig med blandingskattunger etc. For meg er dette svært hyklersk!

Du tjener 8000kr/kattunge hver gang du får et kull på kattene dine. Dine verdifulle, renrasede katter. Du har hatt 10-15 kull, og ca 40-60 kattunger. Samtlige har blitt solgt, du har kun beholdt noen få. Veldig få. 

Jeg er helt enig i problematikken og løsningen: Kastrer katten din, så ikke det kommer enda flere uønskede kattunger (bastarder? Blandingskatter? Gatemixer?) til verden. Det er et overfylt marked. Det er det! Markedet flommer over av både store og små katter som trenger et nytt hjem. Og du synes det er så fælt med disse blandingskattene, så grusomt når man får kull på blandingskattene sine. Tenk om man ikke finner hjem til dem!? Hva med DINE dyre kattunger, tenk om du ikke finner hjem til dem? 

Hver eneste rasekatt tar et hjem fra en blandingskatt. Hadde ingen oppdrettere (både av rasekatter og huskatter) fått kull på kattene sine, måtte folk gi hjem til de som trenger et hjem. Oppdrettere av rasekatter er ikke det spor bedre enn Fru Pedersen som slapp ut den ukastrerte hunnkatten sin og fikk kattunger. Gatemixer er ikke mindre verdt enn rasekatter.

Hvis du er imot avl på blandingskatter, må du være imot avl på rasekatter også! La de stakkars hjemløse kattene få seg et hjem før DU som oppdretter tar fra dem hjemmene sine! Det er nettopp det som skjer, hver gang det blir født en rasekattunge tar den fra en blandingskatt hjemmet sitt. Det skulle vært forbud mot avl på katter de neste 20 årene. 

Anonymkode: e5647...399

Men det er jo ikke fælt med blandingsrase. Er da bedre det enn å blitt innavlet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tabris skrev:

Men personlig erfaring, enten den er din eller min, teller lite. Det er å regne som anekdoter. Vi må se på genetikk.

Jeg er ikke utdannet innen dyrefag, men jeg deler dog min  erfaring med hunder i flere land,over tid. Norge er veldig lite uansett,  så ikke rart det er sunnere gener og variasjoner i større land, både av renrasede og mutts.   Det er ingen garanti for en hunds helse uansett, og mye avhengig jo også av eierens innsats.  

Anonymkode: 58d13...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tabris skrev:

Jeg vil tro at ville dyr stort sett er friskere. F.eks så er det vel sånn at huskatter som får formere seg fritt er - jevnt over - friskere enn rasekatter? De som er syke, dør. Eller er i det minste ikke friske nok til å få parret seg.

Jeg vet at de som jobber med katter rapporterer mange tilfeller av syke villkatter som lider. Men spørsmålet er - hvor mange villkatter er det som IKKE er syke og lider på den måten? Som dyrebeskyttelsen ikke ser, fordi de har det bra og lever for seg selv? Med tanke på hvor mange kattunger som blir født, og hvor stort problem det er, så er jo bestanden katt i vekst. I England begynner nå kattebestanden å gjøre alvorlige innhogg i fuglebestanden, det er jo et tegn på at katt som art og bestand klarer seg bra.

Huskattebestanden påvirkes mye av oss mennesker, og det faller derfor under kunstig seleksjon. Løskatter stjeler ofte mat fra søppeldunker, fra kjæledyr som fôres ute om sommeren og/eller mange setter ut kattemat til egne katter eller løskatter. For at Darwins prinsipp skal ha noe å si, må populasjonen stå helt på egenhånd slik at kun de best tilpassede overlever, - det gjør ikke kattebestanden i Norge. Løskatter parer seg med huskatter, løskatten dør i løpet av vinteren men har likevel avlet et kull som pleies godt av hunnkatten og eieren hennes. De aller fleste løskatter hadde også et hjem før de ble løskatter. Det foregår omtrent ingen naturlig seleksjon, man har bare sluppet sammen en gjeng fertile dyr som får alle sine behov dekket av mennesker.

Hva gjelder sykdom, så finnes det ingen statistikk på huskatter. Å skulle si hva som er friskest blir bare gjetning og synsing. Jeg kjenner huskatter med epilepsi, leddproblemer, øyeproblemer, nyreproblemer osv. Samtidig kjenner jeg til rasekatter med tannproblemer og hjertesykdom. Det er min erfaring, og den er ikke nødvendigvis representativ. 
Dyr blir syke, det er livets gang både i vill tilstand og i menneskeskapt avl. I vill tilstand forekommer mange genetiske sykdommer, ofte oppstår de av spontane mutasjoner som raskt selekteres bort eller sjeldent kommer til uttrykk om de ikke gir dyrene en fordel. Men det er et unntak, og det er i små populasjoner. Naturen favoriserer heterogenitet, altså stor genetisk variasjon for å unngå å doble mutasjoner som kan være skadelige. Der kommer jo raseavlens akilleshæl til syne; man ønsker at dyrene i en rase skal være mest mulig homogene. Et homogent utseende og homogene egenskaper gjør dem genetisk mer like, alle bærer på de samme genene, også for sykdom.
Sett fra et biologisk perspektiv er huskattavlen bedre enn raseavl ved at de ikke innavles bevist, men innavl forekommer nok hos huskatter også og huskatter har for mye menneskelig innblanding til at man vil se noen form for naturlig seleksjon. Så lenge det ikke foregår noen naturlig seleksjon, vil man heller ikke se fordelene fra det.

Innhogget i fuglebestanden består av katter som art , både av løskatter og huskatter. Det er mange faktorer som kan spille inn der som gjør at det ikke er et bra mål på hvor bra kattene klarer seg. I England er det også mildere vintre. I Norge fryser og sulter mange løskatter i hjel. Mat blir det lite av på vinteren, og jo kaldere det er jo mer energi trenger de for å holde varmen og å finne mat. Parasitter og sykdom de kan rammes av gjør livet enda vanskeligere, pluss at de sprer smitte til andre katter.
Så jeg vil si at løskattene overlever, men de har det ikke spesielt bra.

5 timer siden, Hapi skrev:

Spesielt i et lite land som Norge blir det vanskelig å ha ørten hunde- og katteraser da det er vanskelig å få stort nok genetisk materiale når det ikke er så mange individer i hver rase. Dette sammen med avl på utseende istedenfor egenskaper og helse, og ukritisk masseavl på populære raser staver jo bare "katastrofe".

Jeg er ikke noe for "rasedyr" i det hele tatt, jeg syns vi skulle hatt mere "typer" med ikke så strenge krav til at det MÅ være ren rase. Det er veldig nyttig med linjer og raser og typer når man ønsker en jakthund eller annen bruksund, men det er ingen grunn for at denne rasen må være helt "ren" og at man ofrer genetisk mangfold for utseende. Man kan få en god brukshund om ikke alle individer er klin like.

Jeg har ofte vært inne på samme tanke som det du skriver. For dyrene hadde det nok vær mer fordelaktig å ha et visst antall type hunder; gjeterhund, stående fuglehund, støtende fuglehund, drivende jakthund osv. i stede for å ha en drøss raser i samme kategori og til samme formål. Dessverre frykter jeg at det på lengre sikt hadde ført til en enda mer snever genetisk variasjon. Problemene man ser innen avl i dag er ikke bare et resultat av liten populasjon, men måten folk avler på. Meritter, helsetester og mentalitet er selvsagt lurt å avle etter, men man må tenke bredde i avl. Alle kan ikke bruke den ene supermeritterte hannen eller de to linjene som er godt helsetestet. Da ender man opp med å avle seg inn i et hjørne.

Hva gjelder vaksinasjoner, så er nok under-vaksinasjon et større problem enn overvaksinering. De aller fleste huskatter vaksineres ikke, og veldig mange hundeiere er sløve på det. Dessuten rutine-vaksineres hunder hvert 3. år, og det er mot spesifikke sykdommer som parvo, valpesyke og smittsom leverbetennelse. Smittes en hund av noen av disse, er det som regel med døden som utfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er absolutt for at det skal bli forandringer. Men ikke at vi absolutt ikke skal ha huskatt i det hele tatt. Vi trenger variasjon. 

Det stilles faktisk ut huskatter også, og ei i Norge har en World Champion huskatt.

Men ønsker at de blir påbud om chipping, kastrering om det ikke er søkt om annet. Samt at den gamle hunde avgiften som var før kom tilbake. Da både på katter og hunder. Sånn at det ikke er like lett å bare få valper og kattunger for moro. Å at prisen på hus kattunger/katter stiger drastisk fra det den er i dag.

Ei venninne driver oppdrett av en sjelden katterase. Hun undersøkte før hun starter om det faktisk var interesse for kattunger av rasen. Hun har sitt første kull nå, og har en venteliste på over 50 personer. Men det blir ikke noe nytt kull før tidlist neste år. Dette blir ett lite oppdrett, og ikke den typen som har katter i alle retninger på for avtaler. Det er jeg ikke for på hverken hund eller katt.

Som hun sier så bør man finne eiere til kattungene før de blir laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...