Gå til innhold

Har sykepleiere kunnskap om noe og praktiske ferdigheter som leger ikke har? I isåfall hvilke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sykepleiere kunnskap om noe og praktiske ferdigheter som leger ikke har? I isåfall hvilke? Har hørt at sykepleiere har mer om politikk, praktiske ferdigheter og kommunikasjon enn det leger har, mens leger kan mer om diagnoser og lovverk. Stemmer dette?

Anonymkode: a1243...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sykepleiere kunnskap om noe og praktiske ferdigheter som leger ikke har? I isåfall hvilke? Har hørt at sykepleiere har mer om politikk, praktiske ferdigheter og kommunikasjon enn det leger har, mens leger kan mer om diagnoser og lovverk. Stemmer dette?

Anonymkode: a1243...cd9

De utfyller hverandre i mange tilfeller. Men en sykepleier er så mangt, de kan ha spesialiseringer leger ikke har. Prøv å få en lege til å re en sykehusseng, da! 

Anonymkode: 9db46...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle leger kan fungere som fullgode sykepleiere, men ikke alle sykepleiere kan fungere som fullgode leger.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har veldig mye (!) kunnskap og mange (!) ferdigheter som den gjennomsnittlige lege ikke har. Spesielt når det kommer til det praktiske rundt behandlig, prøvetaking, pasientrettigheter og pasientkommunikasjon. Helsenorge hadde rett og slett ikke fungert uten dem. 

Anonymkode: c4891...f34

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stiani skrev:

Alle leger kan fungere som fullgode sykepleiere, men ikke alle sykepleiere kan fungere som fullgode leger.

Feil. Leger lærer ikke alle praktiske oppgaver en sykepleier har, og en sykepleier har ikke lov å diagnosere, ergo de kan ikke fylle inn jobben til hverandre. Du har et negativt syn på sykepleiere og det er ok, men du kan ikke komme og uttale deg om jobben deres når du tydligvis ikke har unnskap om det.

Anonymkode: 9bd45...42a

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stiani skrev:

Alle leger kan fungere som fullgode sykepleiere, men ikke alle sykepleiere kan fungere som fullgode leger.

Nesten enig med deg. Er sykepleier selv og vet at legen innehar mye mer kunnskap enn meg. Det hender derimot at man kommer borti leger som ikke har nok kunnskap. Møtte engang en lege som ikke hadde hørt om hva et palliativt skrin var. Dette utsatte prosessen med å få lindret et døende menneske med et par timer da legevaktsbil måtte komme å forordne dette skrinet. 

Anonymkode: f181c...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Leger lærer ikke alle praktiske oppgaver en sykepleier har, og en sykepleier har ikke lov å diagnosere, ergo de kan ikke fylle inn jobben til hverandre. Du har et negativt syn på sykepleiere og det er ok, men du kan ikke komme og uttale deg om jobben deres når du tydligvis ikke har unnskap om det.

Anonymkode: 9bd45...42a

Selv om leger ikke har gått på høyskole i tre år for å perfeksjonere sengereing og rompevasking betyr det ikke at dem ikke kan utføre disse oppgavene. Alle leger kan fungere som overkvalifiserte sykepleiere.

Endret av Stiani
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stiani skrev:

Alle leger kan fungere som fullgode sykepleiere, men ikke alle sykepleiere kan fungere som fullgode leger.

Dette er helt feil. De fleste sykepleiere er feks svært mye bedre i det praktiske enn den gjennomsnittlige lege, et eksempel er noe så enkelt som innleggelse av veneflon, det er ikke uten grunn at åren på siden kalles "legens trøst". Leger og sykepleiere er viktige på hver sin måte og utfyller hverandre.

 

3 minutter siden, Stiani skrev:

Selv om leger ikke har gått på høyskole i tre år for å perfeksjonere sengereing og rompevasking betyr det ikke at dem ikke kan utføre disse oppgavene.

Dersom ikke sengen er riktig redd vil dette kunne føre til store komplikasjoner for en pasient, både for feks eldre og post op, det virker som om du tror det "bare er å re en seng".

"Rompevask", det høres ut som et skjellsord, det å få utført god hygiene mens man er sengeliggende og ikke klarer dette selv er viktigere enn du kanskje ser ut til å tro. Jeg vet ikke om målet er å rakke ned på en yrkesgruppe men du fremstår slik. Hvert yrke innen helse er viktig på sin måte.

Anonymkode: 5f6d3...74f

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste sykepleiere kan, kan også leger. Når det gjelder de praktiske oppgavene til sykepleiere vil sykepleierne overgå legene ettersom de er drillet på dette og det som regel ikke er en del av legeoppgavene. 

Selv om leger innehar mye dypere og bredere kunnskap enn sykepleiere er sykepleiere gull verdt og utgjør viktige aktører i helsevesenet. Vi kunne ikke ha vært foruten dem, og de gjør en superviktig jobb. Jeg ser overhodet ikke ned på sykepleierutdanningen selv om jeg mener at en lege besitter mer kompetanse enn en sykepleier. En sykepleier og en lege inngår i samme team, og en sykepleier jobber ikke under en lege. 

Anonymkode: bad57...a2f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pasient kan jeg i alle fall si at jevnt over banker sykepleierene legene langt ned i støvla når det kommer til blodprøvetaking...! Fy faen mange leger er helt jævlige til å stikke!

Har også vært borti personell som vet ting man ikke forventer de skal kunne, mens legen som virkelig bør kunne det over hodet ikke kan det. En venn av meg ble feildiagnostisert av legen, men ble korrekt diagnostisert av en apotektekniker! Vennen min fikk bekreftet at hun hadde rett da han dro til en annen lege for å få en second opinion. Så man skal virkelig ikke flimse av noe helsepersonell spør du meg.

Anonymkode: 37da0...708

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil. De fleste sykepleiere er feks svært mye bedre i det praktiske enn den gjennomsnittlige lege, et eksempel er noe så enkelt som innleggelse av veneflon, det er ikke uten grunn at åren på siden kalles "legens trøst". Leger og sykepleiere er viktige på hver sin måte og utfyller hverandre.

 

Dersom ikke sengen er riktig redd vil dette kunne føre til store komplikasjoner for en pasient, både for feks eldre og post op, det virker som om du tror det "bare er å re en seng".

"Rompevask", det høres ut som et skjellsord, det å få utført god hygiene mens man er sengeliggende og ikke klarer dette selv er viktigere enn du kanskje ser ut til å tro. Jeg vet ikke om målet er å rakke ned på en yrkesgruppe men du fremstår slik. Hvert yrke innen helse er viktig på sin måte.

Anonymkode: 5f6d3...74f

Det at legene ikke nødvengivis vil være bedre til å utføre sykepleier-oppgaver enn erfarne sykepleiere betyr ikke at legene ikke kan jobbe som fullgode sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sommer hadde vi med oss en legestudent på avdelignen, hun skulle jobbe som assistent. Hun hang på meg hele sommeren for å lære de oppgavene jeg drev med som sykepleier, og den sommeren hadde vi ganske mange spennende tilfeller med stomier, intravensøst, store sår, palliative pasienter. Hun syntes det var så spennende for mange av de oppgavene jeg gjorde lærte ikke hun på skolen, hun sa de var heldige hvis de fikk gjøre dette en gang i praksis og da sammen med en sykepleier, aldri lege. Jeg trodde at de skulle få grunnleggende kompetanse om det, men i følge henne så skulle de ikke det en gang siden det aldri var legen som gjorde det. Så det kommer ann på hvor de studerer og hvor heldige de er i praksis og få være med på de ulike prosedyrene. Jeg husker ikke hvor denne studenten studerte.

Det er en grunn til at vi jobber i team, og en grunn til at vi begge er viktige i samfunnet, på lik linje med mange andre yrkesgrupper.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil. De fleste sykepleiere er feks svært mye bedre i det praktiske enn den gjennomsnittlige lege, et eksempel er noe så enkelt som innleggelse av veneflon, det er ikke uten grunn at åren på siden kalles "legens trøst". Leger og sykepleiere er viktige på hver sin måte og utfyller hverandre.

Anonymkode: 5f6d3...74f

Den kalles ikke legens trøst, men "kandidatens trøst." Det er ikke noe lettere for en sykepleier å finne en åre en for en lege, men mange sykepleiere gjør dette mye oftere. Du kan jo prøve å gjøre sammenligningen med en akuttlege, anestesilege eller ambulansearbeider?

Hvorfor denne stadige fagkrigen? Lege og sykepleier er to helt forskjellige fag, og leger er ikke truet av sykepleiere på noen som helst måte. Det hadde vært et helvete å være lege uten sykepleiere. Noen ganger er det et helvete med dem også, men det handler om helt andre ting.

Anonymkode: 3f815...96f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleiere har mye bedre kunnskap om stell og pleie, for mange innbefatter det kun hjelp til å gå på do, men det sier egentlig mest om manglende kunnskapsnivå. Sykepleiere er også bedre på en del prosedyrer, å ha fått dem vist eller beskrevet på medisinstudiet er ikke det samme som å kunne det i praksis.  Det skiller mer på yrkesgruppene enn folk tror, og selv om legene definitivt har mest teoretisk kunnskap, så er f.eks mange sykepleiere bedre på klinisk blikk.

Til de som mener leger kan gjøre alt sykepleiere kan, det er ikke mangel på kirurger som stopper full drift av operasjonsstuer i Norge, det er mangel på operasjonssykepleiere. Hvis legene kan alt kunne de jo bare tatt den jobben sel, men neida, der viser det seg at det kan de faktisk ikke, det må sykepleiere til ;)

Anonymkode: 70f7d...cc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kalles ikke legens trøst, men "kandidatens trøst." Det er ikke noe lettere for en sykepleier å finne en åre en for en lege, men mange sykepleiere gjør dette mye oftere.

Det heter det her jeg bor, legens trøst og har blitt kalt det de siste 40 årene :-) Det kan være variasjon i bosted og dialekt, naturligvis. Poenget er jeg sikker på at du klarer å ta. 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo prøve å gjøre sammenligningen med en akuttlege, anestesilege eller ambulansearbeider?

Nei, jeg snakker om generell sykepleie, ikke spesialiseringer. Alle innen et spesielt felt er dyktige på akkurat det de skal, derfor ikke sammenlignbart. Jeg snakker generell kompetanse.

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne stadige fagkrigen? Lege og sykepleier er to helt forskjellige fag, og leger er ikke truet av sykepleiere på noen som helst måte. Det hadde vært et helvete å være lege uten sykepleiere. Noen ganger er det et helvete med dem også, men det handler om helt andre ting.

Anonymkode: 3f815...96f

Det var jo liksom litt av poenget mitt dette da :-) Både leger og spl er dyktige på hver sin måte, og helt uunværlige.

Anonymkode: 5f6d3...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kalles ikke legens trøst, men "kandidatens trøst." Det er ikke noe lettere for en sykepleier å finne en åre en for en lege, men mange sykepleiere gjør dette mye oftere. Du kan jo prøve å gjøre sammenligningen med en akuttlege, anestesilege eller ambulansearbeider?

Hvorfor denne stadige fagkrigen? Lege og sykepleier er to helt forskjellige fag, og leger er ikke truet av sykepleiere på noen som helst måte. Det hadde vært et helvete å være lege uten sykepleiere. Noen ganger er det et helvete med dem også, men det handler om helt andre ting.

Anonymkode: 3f815...96f

Det later til at noen tror leger og sykepleiere jobber mot hverandre, når man i realiteten jobber sammen. På samme måte som at man jobber sammen med fysioterapeuter, ergoterapeuter, ernæringsfysiologer, bioingeniører o.l for å gi en pasient best mulig behandling. Jeg har jobbet mye sammen med leger og har veldig gode erfaringer med de jeg har jobbet med ihvertfall. 

Anonymkode: 5dbbe...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det later til at noen tror leger og sykepleiere jobber mot hverandre, når man i realiteten jobber sammen. På samme måte som at man jobber sammen med fysioterapeuter, ergoterapeuter, ernæringsfysiologer, bioingeniører o.l for å gi en pasient best mulig behandling. Jeg har jobbet mye sammen med leger og har veldig gode erfaringer med de jeg har jobbet med ihvertfall. 

Anonymkode: 5dbbe...1da

Jeg er helt enig med deg, det er snakk om godt teamarbeid, absolutt :-)

Anonymkode: 5f6d3...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere har mye bedre kunnskap om stell og pleie, for mange innbefatter det kun hjelp til å gå på do, men det sier egentlig mest om manglende kunnskapsnivå. Sykepleiere er også bedre på en del prosedyrer, å ha fått dem vist eller beskrevet på medisinstudiet er ikke det samme som å kunne det i praksis.  Det skiller mer på yrkesgruppene enn folk tror, og selv om legene definitivt har mest teoretisk kunnskap, så er f.eks mange sykepleiere bedre på klinisk blikk.

Til de som mener leger kan gjøre alt sykepleiere kan, det er ikke mangel på kirurger som stopper full drift av operasjonsstuer i Norge, det er mangel på operasjonssykepleiere. Hvis legene kan alt kunne de jo bare tatt den jobben sel, men neida, der viser det seg at det kan de faktisk ikke, det må sykepleiere til ;)

Anonymkode: 70f7d...cc9

Det er jeg ikke helt enig i. Den teoretiske fagkunnskapen leger besitter legger jo som regel grunnlaget for kliniske problemstillinger. De fleste leger arbeider i klinikken der de har det overordnede ansvaret. Dersom sykepleierne hadde hatt et bedre klinisk blikk ville dem ha hatt et større ansvar vedrørende diagnostisering. 

Sykepleiere er uansett viktig i klinikken og er ofte de som tilbringer mest tid på pasientene. Sånn sett er de en viktig informasjonskilde og bindeledd mellom pasient og legeavgjørelser. 

Anonymkode: bad57...a2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke helt enig i. Den teoretiske fagkunnskapen leger besitter legger jo som regel grunnlaget for kliniske problemstillinger. De fleste leger arbeider i klinikken der de har det overordnede ansvaret. Dersom sykepleierne hadde hatt et bedre klinisk blikk ville dem ha hatt et større ansvar vedrørende diagnostisering. 

Sykepleiere er uansett viktig i klinikken og er ofte de som tilbringer mest tid på pasientene. Sånn sett er de en viktig informasjonskilde og bindeledd mellom pasient og legeavgjørelser. 

Anonymkode: bad57...a2f

Leger har større og mer inngående kunnskap om teori, men de har ikke nødvendigvis et bedre klinisk blikk. Et godt klinisk blikk krever årelang praksis. Som pasient opplevde jeg at en sykepleier luktet at en annen pasient i korridoren hadde diabetes f.eks, noe som viste seg å stemme (var innlagt for noe helt annet). 

Anonymkode: 5f6d3...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sykepleier er tilstede i mye større grad og utøver omsorg for pasienten, og det er uerstattelig. Man forstår det først når man har ligget alvorlig syk på sykehuset. Legene er innom på sin runde, og utøver kirurgi. Sykepleiere(gode sykepleiere) stryker deg på ryggen mens du kaster opp om natta etter operasjon, arrangerer puter slik at du slipper å ligge med mer smerter enn du må ha når du er immobil. Hvem som satte sprøyte nr. 100 eller veneflon nr. 30 brydde jeg meg lite om. Når man er alvorlig svekket, har mye smerter og er hjelpeløs har det veldig mye å si at man blir møtt med omsorg. For øvrig merket jeg meg at erfarne sykepleiere hadde mer kunnskap om en del praktiske ting enn turnusleger, noe som også er naturlig. 

Anonymkode: 95415...567

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...