Gå til innhold

Gravid? Kreft?


gladsoe

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år. Var nylig hos legen og tok blodprøve og underlivsundersøkelse. Jeg hadde hatt blodig utflod i 3 uker og kramper nederst i magen. Jeg fikk en kur mot infeksjon som jeg skulle gå på en uke, og hvis det ikke var borte skulle vi ta en celleprøve. De siste dagene har jeg vært utrolig kvalm, tanken på godteri og chips får meg til å brekke meg (jeg er egentlig utrolig glad i søtsaker så det er ikke likt meg). I tillegg til kvalme og manglende matlyst er jeg alltid sulten, og har faktisk spist mer og sunnere enn det jeg vanligvis gjør. Noe som er ganske positivt, sett bort ifra det store ubehaget. De siste dagene har jeg også fått lyst på mat jeg aldri har pleid å spise før, og har spist veldig mye av det. Kjæresten min synes også at brystene mine ser større ut, og de to siste dagene har de vært ømme. Men dette kjenner jeg ikke noe til idag. Jeg har også blitt sånn at jeg heller vil være hjemme i sengen enn å være med venner. Det siste er at jeg har hatt en ekstremt forsterket luktesans/ vært veldig sensitiv til lukter. Lukter ting andre ikke lukter (hundemat fra flere meters avstand), og blir kvalm av mange matlukter, til og med om det er mat jeg liker. 

 

Og idag ringte legen. Blodprøvene viste at jeg kunne være gravid. Jeg har ikke gått på p-piller siden sommer i fjor, og vi har ikke alltid brukt kondom (men de gangene vi ikke har brukt har han ikke kommet inni meg. Er klar over at det ikke er trygt). Siden så mange sa de slet med å bli gravide etter diane P-pille som jeg gikk på, tenke jeg at dette gjaldt meg også. Vi har ikke prøvd, men har hatt ubeskyttet sex.

 

Jeg er ikke særlig redd for å være gravid, jeg er faktisk litt glad. Og nå noen timer etter legen ringte er både jeg og kjæresten min glade og har nesten begynt å glede oss. Det var først noen tårer fra min side, men så har vi bare vært glade. Jeg er bare så utrolig redd for at jeg ikke skal være gravid allikevel. Det er jo stor sjans, men er så redd for å bli skuffet. At det kanskje kan være noe annet? At symptomene er bivirkninger av tablettene jeg fikk av legen? Har bare gått på de i to dager, skal slutte nå og tilbake til legen på mandag for å finne ut om jeg er gravid eller hva det er. 

 

Hva tror dere? Har dere hatt mange symptomer for så å finne ut at dere ikke er gravide? Er livredd for å bli skuffet nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare dra og kjøpe en graviditetstest?

Anonymkode: d045b...72d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gravid er langt mer sannsynlig enn kreft. Få tak i en test, så finner du fort ut av det.

Anonymkode: efac9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare dra og kjøpe en graviditetstest?

Anonymkode: d045b...72d

Må ikke den tas dagen jeg skal ha menstrasjon? For det vet jeg ikke hvor er, og det er jo ikke så lenge til mandag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer kreft inn i dette? Synes golk skal begynne å tenke seg litt om før de slenger rundt seg med kreft.

Anonymkode: 70213...31c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å forstå hva du spør om.

Du har vært behandlet for en tilstand som legen din har tilskrevet en infeksjon, og du har veldig tydelige, klassiske symptomer på graviditet. Hva er det egentlig du lurer på?

Anonymkode: 2b076...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer kreft inn i dette? Synes golk skal begynne å tenke seg litt om før de slenger rundt seg med kreft.

Anonymkode: 70213...31c

 Det står i overskrifta til Ts.

Anonymkode: efac9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer kreft inn i dette? Synes golk skal begynne å tenke seg litt om før de slenger rundt seg med kreft.

Anonymkode: 70213...31c

Kom sikkert ikke så tydelig frem, men skal jo ta celleprøve. Om det kan være livmorhalskreft  for eksempel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gladsoe skrev:

Må ikke den tas dagen jeg skal ha menstrasjon? For det vet jeg ikke hvor er, og det er jo ikke så lenge til mandag. 

Skal du til legen på mandag? Eller skulle du hatt menstruasjon på mandag? 

 

 

Anonymkode: efac9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å forstå hva du spør om.

Du har vært behandlet for en tilstand som legen din har tilskrevet en infeksjon, og du har veldig tydelige, klassiske symptomer på graviditet. Hva er det egentlig du lurer på?

Anonymkode: 2b076...6fe

Jeg lurer på de spørsmålene somstår nederst i teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celleprøve er standard og noe som gjøres for sikkerhets skyld. Legen har jo allerede fortalt deg at blodprøven tyder på graviditet (og ikke kreft). Du kan kjøpe en graviditetstest på apoteket. Sakset fra Apotek 1: "Graviditetstesten viser om du er gravid ved å måle mengden av hCG-hormonet i urinen. Testen kan brukes fra første dag etter uteblitt menstruasjon, men det kan være mulig å registrere hCG-hormonet i urinen allerede 7 dager etter befruktning."

Anonymkode: eb8ed...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du til legen på mandag? Eller skulle du hatt menstruasjon på mandag? 

 

 

Anonymkode: efac9...f35

Legen på mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Celleprøve er standard og noe som gjøres for sikkerhets skyld. Legen har jo allerede fortalt deg at blodprøven tyder på graviditet (og ikke kreft). Du kan kjøpe en graviditetstest på apoteket. Sakset fra Apotek 1: "Graviditetstesten viser om du er gravid ved å måle mengden av hCG-hormonet i urinen. Testen kan brukes fra første dag etter uteblitt menstruasjon, men det kan være mulig å registrere hCG-hormonet i urinen allerede 7 dager etter befruktning."

Anonymkode: eb8ed...101

Kan jeg ta den når som helst? Aner ikke når jeg skal ha mentrasjon pga de blødningene jeg har hatt. Aner ikke hvor lenge siden jeg ble gravid hvis jeg er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, gladsoe skrev:

Jeg lurer på de spørsmålene somstår nederst i teksten

Det menes at folk tror mest på at du er gravid.

Jeg ville kjøpt en test i dag og testet hvis du har kjent noe rart i 3 uker alt. 

Anonymkode: efac9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gladsoe skrev:

Kom sikkert ikke så tydelig frem, men skal jo ta celleprøve. Om det kan være livmorhalskreft  for eksempel 

Når man har hatt uregelmessig blødning slik du beskriver, kan det være lurt å ta en celleprøve. Det gjør man i hovedsak for å utelukke at det er snakk om celleforandringer eller kreft. Du har tilsynelatende en rekke andre faktorer som kan forklare det du har opplevd. En slik celleprøve gjøres i hovedsak for å snevre inn de diagnostiske mulighetene, og fordi det er viktig å ikke overse alvorlige diagnoser dersom man følger en "blind" algoritme.

Husk også på at celleforandringer ikke er det samme som kreft, og at det ikke er noen automatikk i at celleforandringer utvikler seg til kreft heller. Om det finnes celleforandringer vil disse bli vurdert av en patolog, og deretter vil du bli fulgt opp i forhold til hva patologen finner. Det er ikke så mye å være redd for.

 

Jeg skriver alt dette på generell basis, for jeg kjenner ikke journalen eller helsetilstanden din. Fra hva du skriver virker det ikke som det er noen grunn til bekymring, men det er jo fint at legen din følger opp så grundig.

Anonymkode: 2b076...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gladsoe skrev:

Kan jeg ta den når som helst? Aner ikke når jeg skal ha mentrasjon pga de blødningene jeg har hatt. Aner ikke hvor lenge siden jeg ble gravid hvis jeg er det

Du kan teste når som helst, uavhengig av syklus.

Anonymkode: 2b076...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, gladsoe skrev:

Kan jeg ta den når som helst? Aner ikke når jeg skal ha mentrasjon pga de blødningene jeg har hatt. Aner ikke hvor lenge siden jeg ble gravid hvis jeg er det

Den skal taes på morgenurin, egentlig. Men vil tro at hvis du er gravid, har du vært det lenge nok til at det vil vise på test hele døgnet. Så bare test.

Anonymkode: efac9...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gladsoe skrev:

Kan jeg ta den når som helst? Aner ikke når jeg skal ha mentrasjon pga de blødningene jeg har hatt. Aner ikke hvor lenge siden jeg ble gravid hvis jeg er det

Du kan selvsagt ta en test selv om du ikke vet når du eventuelt ble gravid. Men du skal jo til legen på mandag, så da får du jo veiledning der. Som AB over sier, er det også bra at legen utreder alternativer. Dog er symptomene du beskriver forenelig med graviditet. Ingen kan gi deg noe bedre svar enn du har fått allerede. Du må altså smøre deg med tålmodighet til mandagens legetime, eller du kan kjøpe deg en test som kanskje kan gi deg svaret du søker her inne.

Anonymkode: eb8ed...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...