Gå til innhold

Jeg har vært forelsket og dum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det trenger ingen å fortelle meg.

Jeg møtte ei dame for 9 år siden og vi flyttet sammen i ett hus hun eide. På grunn av litt diverse så ble det ikke til at jeg kjøpte meg inn i det huset.

Vi giftet oss og har brukt mye tid på å pusse opp hele huset disse årene. Alt er nå i tipp topp stand.

Jeg har jobbet i alle disse årene, mens hun har vært hjemmeværende. Hun har ikke hatt noen form for inntekt heller. Så det er jo "mine" penger som har fått til oppussing + kjøp av splitter ny bil og båt. Vi står som eiere på bilen og båten begge to. Med andre ord så har alle utgifter blitt betalt av meg.

Nå er jeg kommet til det punktet at jeg vil skilles, så det store spørsmålet er om jeg har noe å hente ut etter disse årene eller om jeg havner på gata tomhendt?

Er det noen som vet noe om dette?

Anonymkode: 73991...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis utgiftene har blitt betalt av deg (din konto), dere ikke er gift og du står som medeier på bil og båt, så ja. Men du burde selvsagt kontakte advokat så fort som mulig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Invicta skrev:

Hvis utgiftene har blitt betalt av deg (din konto), dere ikke er gift og du står som medeier på bil og båt, så ja. Men du burde selvsagt kontakte advokat så fort som mulig.

Vi er gift på 8 året nå, ingen felles barn.

Anonymkode: 73991...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er gift så eier vel du halvparten om hun ikke har særeie? Så da skal vel du kjøpes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Titan skrev:

Når dere er gift så eier vel du halvparten om hun ikke har særeie? Så da skal vel du kjøpes ut.

Hun eide huset alene da vi møttes og jeg kjøpte meg aldri inn i det. Har bare pusset opp alle rom i hele huset for mine penger.

Ganske fortvilet situasjon hvis hun med loven i hånd kan sitte igjen med hele huset og evt kjøpe meg ut av både bil og båt. Da har jeg ingenting.

Skal kontakte advokat, men venter litt. Hun vet ennå ikke at vi skal skilles. Tenkte å fortelle henne det da vi har ferie om 1 mnd tid. Da får vi snakket ut sammen.

Anonymkode: 73991...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Titan skrev:

Når dere er gift så eier vel du halvparten om hun ikke har særeie? Så da skal vel du kjøpes ut.

Dessverre så eier han ikke noe av huset selv om de har felleseie. Huset hadde hun med inn i ekteskapet og det tar hun med seg ut. Han kan eventuelt forsøke å vederlag for sin del av oppussingen og verdistigningen det har medført, men det er advokatmat.

Anonymkode: ce00b...429

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ikke ha rett på huset nei, men du har rett på halvparten av verdistigningen fra dere giftet dere til dere skilles. Åtte års verdistigning og oppussing vil vel være en del, men her må du ha advokat. Spørs jo hvor gammel verdivurdering hun hadde før dere ble sammen også, om den er fersk nok til å brukes som anslag for tidligere verdi. 

Anonymkode: a2324...cbd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke ha rett på huset nei, men du har rett på halvparten av verdistigningen fra dere giftet dere til dere skilles. Åtte års verdistigning og oppussing vil vel være en del, men her må du ha advokat. Spørs jo hvor gammel verdivurdering hun hadde før dere ble sammen også, om den er fersk nok til å brukes som anslag for tidligere verdi. 

Anonymkode: a2324...cbd

Denne "rettigheten" må jo avgjøres i retten. Han må legge frem så mye bevis som mulig for utgiftene til hus o.l

Det hjelåer ikke å ha prinsipielt rett om hu ikke betaler. 

TS: Du må belage deg på rettsak for å få pengene dine.

Anonymkode: fbb9f...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Invicta skrev:

Hvis utgiftene har blitt betalt av deg (din konto), dere ikke er gift og du står som medeier på bil og båt, så ja. Men du burde selvsagt kontakte advokat så fort som mulig.

Nei, man gir ikke automatisk bort halvparten av det man eier når man giter seg.

Det man hadde fra før, beholder man. Felleseie handler om at man sammen eier det man bygger seg opp sammen.

Anonymkode: fbb9f...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man gir ikke automatisk bort halvparten av det man eier når man giter seg.

Det man hadde fra før, beholder man. Felleseie handler om at man sammen eier det man bygger seg opp sammen.

Anonymkode: fbb9f...c3b

Mulig du siterer feil innlegg når du svarer,  det ser i alle fall sånn ut. Jeg har aldri sagt noe om at han får halvparten. Han spør om han har krav på noe, og da svarer jeg ja, under de gitte forutsetningene. Men igjen, advokat er tingen her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Det stemmer nok som tidligere nevnt at det er halvparten av verdistigningen du har krav på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Det stemmer nok som tidligere nevnt at det er halvparten av verdistigningen du har krav på. 

Da har jeg uansett gått i fella. Jeg har jo betalt absolutt alt av oppussing, mat, strøm, ferier osv.

Skal jeg da bare då halvparten av verdistigningen, så har jeg jo uansett gitt henne en god slump rett i hånda.

Jeg skal kontakte advokat ig forhøre meg og alt skal bli servert i ferien. Blir nok ett sjokk for henne, men greit å gjøre det da vi er alene og hun ikke bare kan stikke av.

Anonymkode: 73991...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg uansett gått i fella. Jeg har jo betalt absolutt alt av oppussing, mat, strøm, ferier osv.

Skal jeg da bare då halvparten av verdistigningen, så har jeg jo uansett gitt henne en god slump rett i hånda.

Jeg skal kontakte advokat ig forhøre meg og alt skal bli servert i ferien. Blir nok ett sjokk for henne, men greit å gjøre det da vi er alene og hun ikke bare kan stikke av.

Anonymkode: 73991...06b

Nei, du har ikke "gått i fella", du er ikke noe offer her. Om kjæresten din er den som har betalt ned mesteparten på lån før du kom inn i bildet, og/eller har hatt lånet alene i sitt navn, er hun den som har stått med størst risiko og gjort den største investeringen før du kom inn i bildet. Om du virkelig ønsker at hun skal være samarbeidsvillig og fornuftig i fordeling av de økonomiske eiendelene dere har kan det virkelig være til din fordel at du er samarbeidsvillig og fornuftig når du forteller henne på ferie at du vil skilles, fullstendig klar over at hun er helt uvitende om at dette skal skje. Personlig synes jeg noe slikt er så bedritent at jeg håper hun dampveivalser over deg økonomisk, slik du er iferd med å gjøre med henne nå emosjonelt. Å bli tatt med på en ukes ferie for å få beskjed om at ekteskapet du trodde var OK er avslutta, uten noe mulighet for å få kjempe for det, og attpåtil tilbringe ei uke med den som har satt deg i en slik livskrise, fordi det passet best for vedkommende å si det da, er jævlig dårlig gjort. Hun kommer til å være emosjonelt knust etter "ferien" sin.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke være ufin mot henne, jeg bare synes det er greit å ta dette da vi er på tomannshånd. Hun har barn fra før boende hos seg hele tiden. Om hun vil hjem etter at jeg har sagt at jeg vil skilles, så gjør vi jo det. Dessuten er vi gift og ikke bare kjærester/samboere.

Hvis du har lest HI, så ser du at hun ikke har noe inntekt. Har ikke hatt det siden vi flyttet sammen, hun sluttet å jobbe frivillig. Så hvem trur du har betalt på lånet også disse årene? Jo, jeg.

Hun kjøpte ut tidligere eks og fikk en god slump av sine foreldre til å betale ned en god del på gjelden hun hadde på huset. Dette skjedde før jeg flyttet inn, så gjelden hennes er lav på huset.

Jeg er ikke ute etter å flå henne, hun må gjerne bli sittende igjen med både hus, bil og båt. Jeg er bare ute etter om jeg kan sitte igjen med noe av det jeg har investert i huset. Bil og båt eier vi sammen, så det deles. Enten selges det eller den ene kjøper den andre ut.

Dessuten så får hun ikke kjempet for videre ekteskap, da jeg allerede har bestemt meg for hva jeg vil. Jeg skjønner at hun vil bli sjokkert og lei seg, men som sagt så skal jeg ikke være noen drittsekk mot henne. 

Anonymkode: 73991...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Invicta skrev:

Mulig du siterer feil innlegg når du svarer,  det ser i alle fall sånn ut. Jeg har aldri sagt noe om at han får halvparten. Han spør om han har krav på noe, og da svarer jeg ja, under de gitte forutsetningene. Men igjen, advokat er tingen her. 

Hei.

Ja, jeg beklager. Jeg siterte feil innlegg :) 

Anonymkode: fbb9f...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Du har jo selv valgt å la henne være hjemmeværende.

Du påtok de forsørgeransvaret frivillig. Hun skylder jo ikke deg penger for mat og ferie.

Anonymkode: fbb9f...c3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS:

Du har jo selv valgt å la henne være hjemmeværende.

Du påtok de forsørgeransvaret frivillig. Hun skylder jo ikke deg penger for mat og ferie.

Anonymkode: fbb9f...c3b

Jeg er klar over at jeg påtok meg forsørgeransvaret.

Det er jo ikke pengene til mat og ferier jeg vil ha, men det som har med oppussingen, bilen og båten å gjøre.

Anonymkode: 73991...06b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raven.WritingDesk skrev:

Nei, du har ikke "gått i fella", du er ikke noe offer her. Om kjæresten din er den som har betalt ned mesteparten på lån før du kom inn i bildet, og/eller har hatt lånet alene i sitt navn, er hun den som har stått med størst risiko og gjort den største investeringen før du kom inn i bildet. Om du virkelig ønsker at hun skal være samarbeidsvillig og fornuftig i fordeling av de økonomiske eiendelene dere har kan det virkelig være til din fordel at du er samarbeidsvillig og fornuftig når du forteller henne på ferie at du vil skilles, fullstendig klar over at hun er helt uvitende om at dette skal skje. Personlig synes jeg noe slikt er så bedritent at jeg håper hun dampveivalser over deg økonomisk, slik du er iferd med å gjøre med henne nå emosjonelt. Å bli tatt med på en ukes ferie for å få beskjed om at ekteskapet du trodde var OK er avslutta, uten noe mulighet for å få kjempe for det, og attpåtil tilbringe ei uke med den som har satt deg i en slik livskrise, fordi det passet best for vedkommende å si det da, er jævlig dårlig gjort. Hun kommer til å være emosjonelt knust etter "ferien" sin.. 

Amen! 

Nei, her har du ikke gått i noen felle, ts. Jeg regner med at du selv gikk frivillig inn i forholdet og ingen tvang deg til å si ja til ekteskap med henne. Men lykke til😊

Anonymkode: fe70a...5eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du plutselig skilles? Regner med at hun vil være langt mindre samarbeidsvillig dersom det skyldes at du har funnet en annen, enn hvis dere har vokst fra hverandre og begge syns skilsmisse er den beste løsningen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med menn å plutselig bestemme seg fra å skille seg fra kona si, uten å kjempe for det dere har? Uten at hun kan få påvirke dine følelser på nytt? Feige jævlee

Anonymkode: 8dff7...a29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...