Gå til innhold

Kan samboer kreve noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og samboer har det veldig trøblete fortiden og jeg føler det er på tide å avslutte det. Hun har bodd i min leilighet i snart 2 år, og betalt halvparten av alle fellesutgiftene (Renter, fellesutgifter, strøm og internett). Hun har altså bodd ganske billig og greit til å være student. Moren min har fått med seg at vi sliter litt, og mener at jeg kan risikere og måtte betale henne ut dersom hun skal flytte ut. Hvordan kan dette stemme? Vi har bodd sammen i 2 år og hatt leiekontrakt. Kan hun virkelig kreve en andel av leiligheten pga dette? Det gir jo ingen mening. 

Anonymkode: b3cf1...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Lista - din samboer kan ikke kreve (eller forvente) noe. Hun har bodd billig, og sitter igjen med ingenting.

Din mor forutsetter at din samboer har innbetalt egenkapital i leiligheten. Det har hun jo ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg og samboer har det veldig trøblete fortiden og jeg føler det er på tide å avslutte det. Hun har bodd i min leilighet i snart 2 år, og betalt halvparten av alle fellesutgiftene (Renter, fellesutgifter, strøm og internett). Hun har altså bodd ganske billig og greit til å være student. Moren min har fått med seg at vi sliter litt, og mener at jeg kan risikere og måtte betale henne ut dersom hun skal flytte ut. Hvordan kan dette stemme? Vi har bodd sammen i 2 år og hatt leiekontrakt. Kan hun virkelig kreve en andel av leiligheten pga dette? Det gir jo ingen mening. 

Anonymkode: b3cf1...9a5

Nei, så lenge hun ikke er medeier i leiligheten har hun ikke krav på noe. Å være medeier er å være hjemmelshaver, dvs. at en eierandel er tinglyst. Det kan du raskt sjekke på siste.eiendomspriser.no eller på seeiendom.no

seeiendom.no krever innlogging med bank-ID.

Anonymkode: 99d5b...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Bare si opp leiekontrakten som du ville gjort ellers. 

Det er noen tilfeller hvor samboerskap fører til at den ene parten som egentlig ikke eier, blir regnet som eier fordi personen har bidratt over mange år. Husmordommen er et slikt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, så lenge hun ikke er medeier i leiligheten har hun ikke krav på noe. Å være medeier er å være hjemmelshaver, dvs. at en eierandel er tinglyst. Det kan du raskt sjekke på siste.eiendomspriser.no eller på seeiendom.no

seeiendom.no krever innlogging med bank-ID.

Anonymkode: 99d5b...d24

Du kan være eier uten tinglyst hjemmel, men det er ikke tilfelle her.

Anonymkode: d3abe...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min har fått med seg at vi sliter litt, og mener at jeg kan risikere og måtte betale henne ut dersom hun skal flytte ut. Hvordan kan dette stemme?

Anonymkode: b3cf1...9a5

Fordi det stemmer ikke ;) Så ikke bekymre deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan være eier uten tinglyst hjemmel, men det er ikke tilfelle her.

Anonymkode: d3abe...1de

Nei, det kan du ikke. Hvordan skulle det egentlig gått til? 

Anonymkode: 99d5b...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, nå ble jeg lettet. Hun er hverken tinglyst, med på lånet eller avdrag (ikke engang jeg betaler avdrag). Synes det virket rart haha. 

Anonymkode: b3cf1...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan du ikke. Hvordan skulle det egentlig gått til? 

Anonymkode: 99d5b...d24

Ved å inngå en juridisk bindende avtale mellom partene. Jeg og samboer har gjort det på den måten for å slippe dokumentavgift, da vi ikke skal bli boende. Jeg har kjøpt en andel og formuesbeskattes for min andel. Avtalen er gjort via advokat, alle detaljer om bakgrunn for avtalen står i kjøpekontrakten og alt er bevitnet av to vitner.

Anonymkode: 5087f...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...