Gå til innhold

Dette med bevegelse de siste ukene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Må bare lufte tankene og bekymringene litt. Blir skikkelig stressa over dette med å kjenne liv / spark. Begynte å kjenne liv rundt uke 20, små bevegelser med jevne mellomrom spredd ut over dagen/natten. 

Var vel rundt uke 30 )'jeg syntes jeg kjente mindre/ sjeldnere bevegelser. Tok naturligvis kontakt med føden ang dette, og har snakket med de flere ganger. Som regel sier de; drikk saft, spis en brødskive, legg deg ned og tell og ring tilbake.   Har gjort det, og de har da sagt at det høres bra ut og at jeg ikke trenger å komme. I uke 34 syntes jeg det var såpass lite at jeg fikk komme på ctg. Har hatt 2 ctg med en ukes mellomrom, andre gangen også etterfulgt av en ultralyd. Babyen har det bra, var tilbakemeldingen. Jeg tror selvfølgelig på dette, de vet jo hva de gjør. Men....:

Er 36+2 i dag og baby har ligget likt den siste måneden. Hodet er ned og har festet seg, ryggen ligger midt på magen og bena stikker ut under ribbena mine på høyre side. Er altså nå omtrent kun bena jeg kjenner bevege seg, en sjelden gang rumpa. Hikke har nesten opphørt helt. 

Jordmor eller fastlege kan ikke gi noe konkret svar på hvor mye jeg skal kjenne nå og hvordan. Er det flere son kun kjenner bevegelse på samme stedet, eller merker dere hele babyen bevege seg? Tenker da på de andre som er såpass langt uti svangerskapet. Bør jeg ringe føden på nytt? :/ vet ikke om jeg er overbekymret eller ikke. 

Anonymkode: 9e6d5...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo legge til at jeg kjenner bevegelser hver kveld, men sjelden på morgen og dagtid. Og bevegelsene er store, pressende mot mageskinnet, og som sagt nesten kun der hvor babyens ben og føtter ligger. Burde jeg ikke kjenne mer bevegelse fra hele kroppen til deg lille? :/

Anonymkode: 9e6d5...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bekymret hele tiden de to siste ukene i svangerskapet mitt. Kjente kun bevegelse de samme stedene. Alt så bra ut på UL . Husk at babyen har mindre plass å bevege seg på for hver dag som går. Hvis du er veldig redd hadde jeg ringt. Utrolig nervepirrende og slitsomt å være så bekymret. 

Anonymkode: 7497c...0f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente også kun bevegelse på kveldstid, det er ofte fordi babyen sovner når du beveger deg ect. Som en vugge på en måte :)

Anonymkode: 7497c...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) ja det er slitsomt! 

Anonymkode: 9e6d5...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) ja det er slitsomt! 

Anonymkode: 9e6d5...08d

Gratulerer med baby forresten! Du har utrolig mye fint å se fram til :) plutselig føler du så mye kjærlighet du ikke engang visste eksisterte :)

Anonymkode: 7497c...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med baby forresten! Du har utrolig mye fint å se fram til :) plutselig føler du så mye kjærlighet du ikke engang visste eksisterte :)

Anonymkode: 7497c...0f2

Tusen takk :) jeg gru-gleder meg liksom. Mest gleder meg, men også fordi jeg gleder meg til å (forhåpentligvis) få vite at lille har hatt det bra disse siste 9 månedene. 

Anonymkode: 9e6d5...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Må bare lufte tankene og bekymringene litt. Blir skikkelig stressa over dette med å kjenne liv / spark. Begynte å kjenne liv rundt uke 20, små bevegelser med jevne mellomrom spredd ut over dagen/natten. 

Var vel rundt uke 30 )'jeg syntes jeg kjente mindre/ sjeldnere bevegelser. Tok naturligvis kontakt med føden ang dette, og har snakket med de flere ganger. Som regel sier de; drikk saft, spis en brødskive, legg deg ned og tell og ring tilbake.   Har gjort det, og de har da sagt at det høres bra ut og at jeg ikke trenger å komme. I uke 34 syntes jeg det var såpass lite at jeg fikk komme på ctg. Har hatt 2 ctg med en ukes mellomrom, andre gangen også etterfulgt av en ultralyd. Babyen har det bra, var tilbakemeldingen. Jeg tror selvfølgelig på dette, de vet jo hva de gjør. Men....:

Er 36+2 i dag og baby har ligget likt den siste måneden. Hodet er ned og har festet seg, ryggen ligger midt på magen og bena stikker ut under ribbena mine på høyre side. Er altså nå omtrent kun bena jeg kjenner bevege seg, en sjelden gang rumpa. Hikke har nesten opphørt helt. 

Jordmor eller fastlege kan ikke gi noe konkret svar på hvor mye jeg skal kjenne nå og hvordan. Er det flere son kun kjenner bevegelse på samme stedet, eller merker dere hele babyen bevege seg? Tenker da på de andre som er såpass langt uti svangerskapet. Bør jeg ringe føden på nytt? :/ vet ikke om jeg er overbekymret eller ikke. 

Anonymkode: 9e6d5...08d

Min første baby, var jeg veldig bekymret for. Kjente svært sjelden bevegelser i magen. Det viste seg at alt var helt fint med barnet. Baby nummer 2 kjente jeg bevegelser hele tiden fra omtrent. Alt var fint med det barnet også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust ut og slapp av☺ Skal litt for at noe skjer med babyen hvis du er en frisk dame. Begynner å bli trangt der inne vettu, så bevegelsene blir mer diffuse.

Anonymkode: b276e...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AgnesSong skrev:

Min første baby, var jeg veldig bekymret for. Kjente svært sjelden bevegelser i magen. Det viste seg at alt var helt fint med barnet. Baby nummer 2 kjente jeg bevegelser hele tiden fra omtrent. Alt var fint med det barnet også. 

Så godt at alt var fint :) 

Anonymkode: 9e6d5...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pust ut og slapp av☺ Skal litt for at noe skjer med babyen hvis du er en frisk dame. Begynner å bli trangt der inne vettu, så bevegelsene blir mer diffuse.

Anonymkode: b276e...2dd

Trodde jeg var en frisk dame, men de siste ukene har jeg følt meg passe bra nervevrak for både små og store ting :fnise:

Anonymkode: 9e6d5...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så godt at alt var fint :) 

Anonymkode: 9e6d5...08d

Det er viktig å kjenne etter om barnet sparker iblant i magen. Og man er jo veldig redd for at barnet er dødt inni der. Men som oftest går det fint. Som det ene barnet mitt som jeg ikke kjente noe særlig bevegelser for..: Det kunne gå 2 dager og jeg hadde ikke kjent tegn til liv i det hele tatt... da tok jeg å trykket på magen og da kom det en bevegelse fra barnet. Kan prøve det dersom man ikke kjenner bevegelse. Eller drikk juice... det sier de setter babyen i bevegelse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver meg du 😊 er også 36 uker på vei. Går bra er bare lite plass.

Anonymkode: b8a1e...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktige er at du skal kunne kjenne igjen DIN babys bevegelsesmønster. Hvis du "bestandig" bare kjenner beina og mest om kvelden, er det ikke noe galt i seg selv med lite bevegelser. Men det er bra at du følger med, og kjempeviktig at du ikke blir redd for å "mase" når du er bekymret. Det skal ikke bli mindre liv mot slutten!

Anonymkode: 9d1cc...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 36 nå og er førstegangs. Sist jeg var hos jordmor for noen uker siden, så lå mini med hodet ned. På dagtid kjenner jeg sporadisk med bevegelser, men på kvelden er det mye aktivitet. Kan også kjenne en del om natten dersom jeg snur meg eller går på do. Akkurat som om jeg vekker ham. Bevegelser jeg kjenner er stort sett hikke og at han vrir seg. Noen ganger kommer det en og annet dunk. 

Har ikke uroet meg noe for at jeg ikke kjenner like mye bevegelser som tidligere, så lenge jeg kjenner noe i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...