Gå til innhold

Er det slik at kvinner gir f*** i investering?


Gjest Enrandomperson

Anbefalte innlegg

Gjest Enrandomperson

Jeg er admin av to grupper på facebook; aksjeforum og økonomiforum med henholdsvis 1400 medlemmer og 90 medlemmer. En ting jeg spesielt har lagt merke til, er at det er 95% mannlige medlemmer der, og bare 3-4 kvinnelige brukere som er aktive der. Jeg har bevisst prøvd å rekruttere kvinnelige medlemmer fordi dere statistikk sett gjør det bedre enn mannfolk (ref: http://www.finansnerden.no/hvorfor-kvinner-banker-menn-pa-borsen/), og dermed tror jeg dere hadde bidratt veldig positivt. 
Det jeg er nysgjerrig på er hva som er grunnen til at det er så få kvinner som investerer i aksjer. Er det for mye risiko eller får lite kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det nok hovedsaklig at det skorter på kunnskap. Jeg liker heller ikke tanken på å investere i noe som gjør at jeg taper penger. 

Anonymkode: 6e880...1e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det nok hovedsaklig at det skorter på kunnskap. Jeg liker heller ikke tanken på å investere i noe som gjør at jeg taper penger. 

Anonymkode: 6e880...1e5

En av faktorene for at dere slår menn i aksjeplukking er faktisk risikotaking (ref. "Kvinner setter trygghet i førersetet. De er mer sannsynlige til å bruke bilbelte og å ikke finne dansende ute på vidda i tordenvær. Menn derimot er noen risikosøkende gærninger med partyhatt og kortsiktig perspektiv"). 
Men det virker som om det er samme faktoren som stopper dere i å investere penger. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Enrandomperson skrev:

En av faktorene for at dere slår menn i aksjeplukking er faktisk risikotaking (ref. "Kvinner setter trygghet i førersetet. De er mer sannsynlige til å bruke bilbelte og å ikke finne dansende ute på vidda i tordenvær. Menn derimot er noen risikosøkende gærninger med partyhatt og kortsiktig perspektiv"). 
Men det virker som om det er samme faktoren som stopper dere i å investere penger. Interessant.

Jeg sitter og leser linken du la ut her og får nesten lyst til å finne noe (trygt) å investere i men det er en jungel der ute.  Det er så mye å sette seg inn i.  Jeg vil helst vite hva jeg driver med hvis jeg skal satse på noe.

Anonymkode: 6e880...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
3 minutter siden, Migle90 skrev:

Hos meg er grunnen for lite kunnskap.

Til å starte med kan det virke veldig vanskelig med alle de fancy begrepene man må forholde seg til, men det ikke vanskelig altså. Det handler bare om å være oppdatert om hva som skjer i markedet (det kan du gjøre ved å lese aviser, diskutere på diverse forum eller rett og slett bare observere hva folk snakker om på disse forumene). Hvis det er et begrep som du ikke skjønner, er det bare å søke på google. 
Anbefaler deg å starte med en bok (the intelligent investor er en lettvint og veldig bra bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger å heller å investere i bolig med utleie.

Anonymkode: fd267...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter og leser linken du la ut her og får nesten lyst til å finne noe (trygt) å investere i men det er en jungel der ute.  Det er så mye å sette seg inn i.  Jeg vil helst vite hva jeg driver med hvis jeg skal satse på noe.

Anonymkode: 6e880...1e5

Det skal sies at det er veldig mye å velge mellom. Hva med å starte å spare i aksjefond?
Hvis du skal velge enkelt aksjer kan være mye å sette seg inn i, men i det lange løpet er det absolutt verdt det. Det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Jeg tror denne "redselen" er knyttet til at aksjer ofte blir assosiert med menn i dress, og dermed tror man at man må være nærmest "geni" for å drive med det. Det stemmer absolutt ikke.  Bli gjerne medlem av en forum. Det hender at folk stiller veldig enkle spm og alltid fått god hjelp av andre medlemmer. 
Her er et spm som ble stilt av en kvinnelig medlem her forleden:" Avansa eller nordnet? Kostar det virkligen 39kr per handel med nordnet oavsett summa? Avansa er svenskt, men det gör väl inget?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger å heller å investere i bolig med utleie.

Anonymkode: fd267...913

Det er ingen dårlig idè det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enkelt nok bare ikke hatt penger å investere = ikke penger å miste.

Nå har jeg det romsligere, og , ja, gjennom jobben fikk vi pensjonssparing for noen år siden, der vi selv kunne styre risikonivå etc. Jeg begynte da å sette med inn i emnet, og endte med å avslutte den fastsatte pensjonssparingen (som til det tidspunktet var blitt en fripolise) og heller opprettet konto hos et investeringsselskap (for nettbanken min hadde mindre utvalg enn dette investeringsselskapet) Følger nå med på gratis live-sendinger og pod`er om finans, aksjer og fond, har 4 fond og foreløpig 1 aksjepost, og synes dette er kjempekjekt. Skulle bare ønske jeg startet 5 år siden, og fått med meg den oppgangen som har vært!

Anonymkode: f9f8d...eb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har enkelt nok bare ikke hatt penger å investere = ikke penger å miste.

Nå har jeg det romsligere, og , ja, gjennom jobben fikk vi pensjonssparing for noen år siden, der vi selv kunne styre risikonivå etc. Jeg begynte da å sette med inn i emnet, og endte med å avslutte den fastsatte pensjonssparingen (som til det tidspunktet var blitt en fripolise) og heller opprettet konto hos et investeringsselskap (for nettbanken min hadde mindre utvalg enn dette investeringsselskapet) Følger nå med på gratis live-sendinger og pod`er om finans, aksjer og fond, har 4 fond og foreløpig 1 aksjepost, og synes dette er kjempekjekt. Skulle bare ønske jeg startet 5 år siden, og fått med meg den oppgangen som har vært!

Anonymkode: f9f8d...eb8

Bedre sent enn aldri. :)
Fint å høre at du syntes det er kjempekjekt. Bli gjerne medlem av gruppen vår på facebook en eller annen gang i framtiden. Står fast ved mitt og tror mannfolka der kunne lært seg en ting eller to av kvinnfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg investerer i et globalt indeksfond. Rimelig kjedelig, men med en horisont på 40 år så klarer jeg meg fint med kjedelig. Deltar ikke i hobby/interessegrupper på Facebook fordi det alltid er noen som behandler gruppen som sin egen dagbok. Da får jeg mer ut av å lese blogger og være på forum som Pengevett. 

J24

Anonymkode: 228ee...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg investerer i et globalt indeksfond. Rimelig kjedelig, men med en horisont på 40 år så klarer jeg meg fint med kjedelig. Deltar ikke i hobby/interessegrupper på Facebook fordi det alltid er noen som behandler gruppen som sin egen dagbok. Da får jeg mer ut av å lese blogger og være på forum som Pengevett. 

J24

Anonymkode: 228ee...f43

Med den horisonten kan det være greit å investere i globalt indeksfond. 
Men en tommelfingerregel er at man kan/bør ta høy risiko når man er ung, også lavere og lavere med alderen. 

Endret av Enrandomperson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge jeg ikke har penger å investere er det heller ikke ikke mye jeg kan investere. Jeg er heller ikke helt komfortabel med å ta for mye risiko heller. Uansett har dette ikke vært en problemstilling fordi det er andre ting jeg må bruke pengene på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enslig mor til 2 barn, så har jeg ikke penger å investere. Men jeg eier jo min egen bolig, som øker i verdi, og jeg betaler ned på. Og har jeg litt ekstra penger, går det gjerne til oppgradering av boligen. Som og øker verdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller valgt å investere på eiendommer både inn- og utland. Nå som jeg er litt metta på eiendommer, har jeg begynt å spare i fond. Ca 20000kr i mnd. 

Utover det har jeg ikke engasjert meg noe særlig. Medlem av noen Facebook grupper har jeg heller ingen interesse for. Jeg er heller ikke den typen som snakker om mine investeringer til andre, for jeg føler ikke at andre har noe med det. 

J33

Anonymkode: 194c7...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen penger til overs i grunn. Jeg har ikke råd til å miste noe som helst. Det er ikke alle som har penger de bare kan kaste bort, og det betyr ikke at man ikke har kunnskap eller gir faen. Det betyr at man har rett prioritering. Det er i mine øyne lurere å prioritere å ha mat hele måneden enn å kjøpe aksjer. 

Anonymkode: d3702...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå iallefall investert i bolig. Den første boligen tredoblet seg i verdi på 8 år, ble pusset opp for kanskje 50 Tusen. Som 29 åring, enslig mor til tre og uten utdanning må jeg si det var stort å kunne hente ut nermer enn million. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et ganske anerkjent faktum at det er en direkte link mellom testosteron og vilje til å ta risiko. 

Som resultat er det flere menn enn kvinner som investerer i aksjer, starter eget firma, gambler eller driver med risikobaserte sporter. Og på de fleste områder er det flere menn på toppen av samfunnet, og flere på bunn - fordi de enten vinner eller taper i større grad. 

Anonymkode: 836d7...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig lite kunnskap.
Kvinner er mindre risikovillige og mange tror nok at aksjemarkedet alltid betyr kjemperisiko. Man må lære at det finnes ulike former for investeringer og at tidsperspektiv er alfa og omega. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...