Gå til innhold

Hvor mye er dere villig til å betale for en skjerf/sjal?


Gjest Enrandomperson

Anbefalte innlegg

Gjest Enrandomperson
Den 28.5.2016 at 2.17, Sails skrev:

Som student så er nok 1500,- det jeg hadde betalt, maks. Priser opp mot 7-8000 kroner kan jeg rettferdiggjøre og forstå, men jeg hadde ikke brukt den summen selv. 

 

Sjal laget av pashmina koster sjeldent 2500 kroner. Jeg beklager, men jeg tror du har blitt lurt. 

Pashmina er faktisk samme som kasjmir og kommer fra samme geit. Det sies at pashmina er fra nakkepartiet fra geiten. Hovedgrunnen til at pashmina er så dyrt er fordi den er håndlaget helt fra "bunnen". Altså håret blir børstet fra geita (ja, det er faktisk hår og ikke ull) til ferdiglaget pashmina. Det kan ta alt fra 3 måneder til over et år å lage en pashmina sjal (avhengig av mønsteret på sjalen). Så ja, du får kjøpt et ekte pashmina sjal for 2500 kr.

Endret av Enrandomperson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Enrandomperson
Den 28.5.2016 at 9.06, Carrot skrev:

Lett betalt mer! Disse for eksempel; https://www.instagram.com/muchogusto.nl/ 

Fantastiske, har tre :fnise: og elsker dem! Bruker dem til alt om hverandre og har heller de tre enn førti andre som er fra for eksempel cubus til 49 kroner  (uten at DET betyr at cubus er dårlig!) det er mitt valg og jeg ser ikke hvorfor noen har noe med det? 

De var fine og unike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Enrandomperson skrev:

Pashmina er faktisk samme som kasjmir og kommer fra samme geit. Det sies at pashmina er fra nakkepartiet fra geiten. Hovedgrunnen til at pashmina er så dyrt er fordi den er håndlaget helt fra "bunnen". Altså håret blir børstet fra geita (ja, det er faktisk hår og ikke ull) til ferdiglaget pashmina. Det kan ta alt fra 3 måneder til over et år å lage en pashmina sjal (avhengig av mønsteret på sjalen). Så ja, du får kjøpt et ekte pashmina sjal for 2500 kr.

Kasjmir kommer fra en rekke geiteraser fra flere forskjellige land, mens pashmina er kommer fra underullen til kun et lite utvalg geiter. Da snakker vi om ekte pashmina, som har en kilopris på nærmere 1600+ kroner for det uprosesserte råmaterialet. Som du sier legges det ned utrolig mye tid og håndverk i produksjonen - og derfor synes jeg at man skal ta det med en klype salt hvis en selger her i vesten gir deg en pris på 2500 kroner for et sjal av pashmina. Det er for billig. Et vanlig mindre skjerf av ok kasjmir og med bærekraftig produksjon koster det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 199

Er 38 år 

Anonymkode: db0e7...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne 3-4000 kr på et sjal jeg liker, og har sjal både fra Burberry, Louis Vuitton, Mulberry og Gucci. Jeg er godt voksen (passert 40) og har god økonomi, og kjøper sjal i denne prisklassen fordi jeg har lyst og fordi jeg kan.

 

Hadde noen derimot spurt meg for 15 år siden, hadde jeg sikkert svart at jeg brukte maks kr 300,-

Anonymkode: 4ed09...c07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lyst til å legge mer i et skjerf/sjal enn 2-300 kroner. Kan strekke meg til 500 hvis det var skikkelig fint, men noe mer enn det er jeg totalt uinteressert i å bruke på et sjal. Er 37 år og tjener greit nok, men er generelt ikke glad i å bruke mye penger på klær og merker.

 

Anonymkode: ede37...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fra Louis vuitton og en fra Hermès. De koster ja rundt 4000 kroner stk. Jeg elsker de har to i 100% silke og en i silke / Kashmir blanding.! Må si de er fantastiske på vinteren de kler opp enenhver antrekk. Jeg bruker ikke smykker bortsett fra forlovelses ringen min. Så da blir det smykket på antrekket. Men nei det er ikke skjerf du kan kaste i maskinen og vaske på 60 grader. De må taes vare på ellers blir de veldig fort ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyanie

For et klassisk og tidløst skjerf med god kvalitet som jeg kunne hatt resten av livet, ville jeg gitt max 3000,-  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enrandomperson
Den 29. mai 2016 at 1.27, Sails skrev:

Kasjmir kommer fra en rekke geiteraser fra flere forskjellige land, mens pashmina er kommer fra underullen til kun et lite utvalg geiter. Da snakker vi om ekte pashmina, som har en kilopris på nærmere 1600+ kroner for det uprosesserte råmaterialet. Som du sier legges det ned utrolig mye tid og håndverk i produksjonen - og derfor synes jeg at man skal ta det med en klype salt hvis en selger her i vesten gir deg en pris på 2500 kroner for et sjal av pashmina. Det er for billig. Et vanlig mindre skjerf av ok kasjmir og med bærekraftig produksjon koster det samme. 

Ja, helt enig at man ikke får kjøpt et sjal av pashmina for 2500 her i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og flere av de jeg kjenner er det innenfor med kasjmirskjerf til 1000-1500 kroner. Er dog ikke noe jeg ville ha kjøpt så veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerf kan være vanskelig å vedlikeholde og er lett å miste, så jeg tror grensen min går ved 2500 kr. Samme hva slags merke det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 22.17, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er kasjmir SÅ mye bedre enn vanlig ? Liksom, nå snakker jeg ikke om nille dørmatte,men en god og dyr skjerf av annet stoff. Det er litt som "diamant er kvinners beste venn" - reklamen som resulterte i at 80% av kvinner betaler dyre summer for en stein på fingeren. Den er "bedre" enn andre steiner. 

For meg er det greit å finne en av god kvalitet, og som ikke er laget på barnearbeid. 
Kan gjerne koste litt for en god skjef, men 25000? nei.

Anonymkode: 4eedf...127

Det står ingen steder skrevet 25 000 for et skjerf. (Skjerf og sjal er intetkjønnsord, til opplysning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Dyreste jeg har er et Hermes sjal til 9 500. 

Av skjerf er vel det dyreste jeg har en Mulberry til 6 500. 

36 år. 

Anonymkode: bc9e2...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kun bomull og max 150 kr. Strikker vanligvis skjerf selv da.

Anonymkode: a1a32...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...