Gå til innhold

Boligkjøp: Høy fellesgjeld + god standard vs. lav fellesgjeld + lavere standard


NumberSix

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og samboer skal kjøpe bolig for første gang, og har sett oss ut to områder som passer oss godt, både trivsels- og prismessig. Vi ser kun på leiligheter med gjennomgående god standard på selve leilighetene. Det ene området har en høyere standard på selve bygningene og penere område, men høyere fellesgjeld (grunnet renovering i 2007) og da høyere felleskostnader. Det andre området er mindre pent, har lavere standard på bygningene generelt (vil mest sannsynlig måtte renovere om ikke mange år, selv om det ikke foreligger planer om dette enda), men har lav fellesgjeld og lavere felleskostnader. 

Oppvarming og varmtvann er inkludert i felleskostnadene i det penere området, mens dette ikke er inkludert der det er lavere felleskostnader.

Spørsmålet blir da hvilket område som er lurest å velge? Kanskje noen har erfaringer eller innspill rundt dette? 

For de som lurer så er det snakk om Kattem og Saupstad i Trondheim. Jeg vet at Saupstad (og til dels Kattem) har hatt et dårlig rykte, men vi kjenner mange som bor der, og de opplever det som trygge og fine områder. Og nei, det er ikke et alternativ å flytte til andre områder i Trondheim. Selv er jeg naturlig nok mer fristet av Kattem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er om dere kan takle høy rente. Hvis ja, gå for god standard. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Jeg ville gått for det jeg hadde økonomi for. Har man råd til begge stedene velges selvsagt det beste (om man ikke ønsker å prioritere å ha litt mer "handpenger" hver måned framfor å bruke det på å bo - slik tenker jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil ikke

Høy fellesgjeld kan bli drepen. Så nettopp en leilighet som var interessant, men 19 000 i husleie. Jo da, jeg kunne betale inn min andel av fellesgjelden, men jeg tenker på at hvilket borettslag har i utgangspunktet tatt disse valgene. 

Jeg personlig hadde valgt et borettslag med lav fellesgjeld. Dette er gjeld dere ikke tar med dere videre. Når dere selger. Det er også lettere å selge noe med lav fellesgjeld. 

Nå har du ikke skrevet noe om størrelsen på fellesgjelden og husleie. Dersom det ikke er så stor forskjell og at oppvarming og varmtvann kan sees i forhold til den andre leiligheten så hadde jeg valgt denne. Det går mest strøm til varmtvann og varme. 

Endret av Vil ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Kattem. Det er høy husleie der, men som du sier er varmtvann og oppvarming inkludert. Det er også mer variert bebyggelse der, med både rekkehus og lavblokker om hverandre. Dessuten er det finere planløsning i leilighetene på Kattem. Og flere og større grøntområder enn du finner på Saupstad.

Jeg har bodd på begge stedene, og trivdes uten tvil best på Kattem. 

 

Anonymkode: af0b3...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kattem foran Saupstad.

Hvor stor er prisforskjellene?

Anonymkode: 3df42...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på saupstad, og her er det oppussing KONSTANT. Bygningene er fra 70-tallet, og alle pusser opp. Jeg trives forsåvidt her, men hadde jeg visst at ene etter den andre naboen skulle pusse opp i 4 mnd i slengen hadde jeg kjøpt noe nyere ;) 

Anonymkode: 762ae...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!

Fellesgjelden varierer litt fra leilighet til leilighet, men på de vi ser på så ligger fellesgjelden på Kattem på rundt 400 000, mens på Saupstad ligger den mellom 100 000 - 200 000. Det typiske er da at leilighetene på Kattem har lavere prisantydning, mens på Saupstad høyere prisantydning. Totalprisen vil bli mellom 2,3 og 2,5 millioner uansett hvor vi bosetter oss. Vi har fulgt en del budrunder, og leilighetene på Saupstad selges til langt mer over antydning enn de på Kattem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesgjeld på 400 000 er ingenting. Lav prosent av kjøpesum. Det gir nok ikke store forskjellen på en fellesgjeld på 200 000 og en på 400 000. Da jeg flyttet inn for noen år siden så var fellesgjelda på nesten 500 000. Nå nærmer den seg 200 000. Ikke store utslag på husleia dersom du ser bort i fra økte kostnader som vann, renovasjon, strøm. 
Velg leiligheten dere vil trives best i. Både planløsning og nærmiljø. 

Anonymkode: b24de...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fellesgjelden går ned så er det vanlig å ta opp nye felleslån for å renovere i de aller fleste brl.

Du bør heller se på og vurdere hvilket område og hvilken leilighet det er best å invistere penger i med tanke på å få solgt igjen i fremtiden. Da er det beliggenhet og solforhold bl.a. som er viktig. 

Anonymkode: eec5c...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...