Gå til innhold

UVI eller annen sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er ei ei jente på 20 år som i de siste seks ukene hatt seks urinveisinnfeksjoner. Fikk bare påvist en av de, gikk på antibiotika i 3 dager, og fikk tilbake infeksjonen samme dag. Fikk UVI igjen på søndag, men testet meg på mandag og da vart utslaget negativt. Legen ga meg hiprex og sa det kom til å bli bedre. Nå er det torsdag, og jeg har det fortsatt like ille. Tisser ca rundt 90-100 ganger om dagen og det gjør kjempevondt i urinrøret HELE tiden. Har brukt endel locoid i underlivet for eksem, men skjeldent der urinrøret her. Har ingen kjønnsykdommer. Noen som har hatt noe lignende? Må avlyse alle planer jeg har fortia jeg er lenka til doen.

Anonymkode: 2e345...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Er ei ei jente på 20 år som i de siste seks ukene hatt seks urinveisinnfeksjoner. Fikk bare påvist en av de, gikk på antibiotika i 3 dager, og fikk tilbake infeksjonen samme dag. Fikk UVI igjen på søndag, men testet meg på mandag og da vart utslaget negativt. Legen ga meg hiprex og sa det kom til å bli bedre. Nå er det torsdag, og jeg har det fortsatt like ille. Tisser ca rundt 90-100 ganger om dagen og det gjør kjempevondt i urinrøret HELE tiden. Har brukt endel locoid i underlivet for eksem, men skjeldent der urinrøret her. Har ingen kjønnsykdommer. Noen som har hatt noe lignende? Må avlyse alle planer jeg har fortia jeg er lenka til doen.

Anonymkode: 2e345...ed1

Må også tilføye at jeg tørker meg forfra og bakover, vasker meg kun med såpe nedentil to ganger i uka, tisser etter sex (er ikke veldig seksuelt aktiv) og spiser lite sukker.

Anonymkode: 2e345...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få en 7-dagers kur med antibiotika. Jeg har veldig ofte UVI, og hvis jeg får det i helga og må dra på legevakta for å få tabletter så skriver de ofte ut 3 dager. Da kommer det tilbake igjen med én gang. Be legen om selexid 3 ganger daglig i 7 dager. Drikk masse vann, ta tranebærkapsler eller drikk tranebærjuice nå mens du er plaget. I tillegg til det du allerede gjør er det lurt å ikke bruke stringtruser eller syntetisk undertøy og å vaske undertøy på minimum 60 grader. Pass på å ikke fryse på føttene og ikke hold deg når du må tisse. 

Lykke til, vet hvor forferdelig plagsomt det er :smilyblomst:

Anonymkode: b9ea6...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be forresten legen om å sende urinprøven din til dyrking dersom det ikke er utslag på UVI. Det er ofte slik at det ikke gir utslag på stixen de bruker. 

Anonymkode: b9ea6...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter for tiden med det samme som deg, og jeg tenker å få en time til legen for å utrede mer. Så er nok det jeg ville anbefalt deg.

Anonymkode: 0c3ce...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du antibiotika bare 3 dager? :klo: Jeg fikk 7 eller 10 dager. 

Anonymkode: 9c060...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må også tilføye at jeg tørker meg forfra og bakover, vasker meg kun med såpe nedentil to ganger i uka, tisser etter sex (er ikke veldig seksuelt aktiv) og spiser lite sukker.

Anonymkode: 2e345...ed1

Bruker du string truser? Vasker du undertøyet ditt på minst 60 grader? 

Anonymkode: db677...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be forresten legen om å sende urinprøven din til dyrking dersom det ikke er utslag på UVI. Det er ofte slik at det ikke gir utslag på stixen de bruker. 

Anonymkode: b9ea6...e1a

Legen gjorde det, men har ikke fått noe svar:/

Anonymkode: 2e345...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du string truser? Vasker du undertøyet ditt på minst 60 grader? 

Anonymkode: db677...ad4

Har nesten ikke brukt stringtruser i det siste. Ja, alltid på 60 grader. Spiser seks tranebærkapsler om dagen (anbefalt). Ts

Anonymkode: 2e345...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranebærkapsler har aldri hjulpet meg det minste, og hat slitt MYE med uvi. Hvis du fikk selexid er det davbsh lyg at du burde hatt mer enn 3 dager, og kanskje også forsøke en annen type. Det som hjelper best på meg er furadantin, da i 10 dager. Dette kommer an på hvilken type bakterier du har. 

Du må iallfall prøve en kur lenger enn 3 dager.

hjelper ikke det ville jeg etter hvert fått henvisning til urolog. Jeg tar 1000-2000 MG C-vitamin hver kveld (1 eller 2 slike brusekapsler), dette gjør urinen sur IG utrivelig for bakterier. Begynte meg dette etter tips fra urologen. Føler det har hjulpet mye. Men som sagt, uansett hvor mye lindrende eller forebyggende du tar ville jeg krevd å få en lengre kur. Det pleier å være det første som virkelig hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...