Gå til innhold

Er det forventet at man skal totalrenovere boligen i det sekund den er kjøpt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo har nettopp kjøpt enebolig. Boligen er bygget på 70-tallet, men ble oppgradert på 80 og 90tallet. I tillegg har forrige eier malt jevnt og trutt. 

Huset har selvfølgelig behov for renovering, såpass skjønner vi jo... Men alt er egentlig ok pr nå, føler vi. At kjøkken og bad ikke er siste skrik er ikke oss imot. Men føler nesten at alle forventer at nå skal vi renovere og modernisere for en millionfor å få det "ship shape". Venner og familie kommer stadig med "råd" om hva som bør gjøres. Det verste var da vi hadde familien på middag for en stund siden. Svigerfar og svigerbror diskuterte både tak-bytte, drenering, takrenner, vinduer, skifting av terasse, kjøkken, bad, planering i hagen, panelplater, gud vet hva... Varmepompe er visst også viktig å få på plass, må jo ha jevn varme...Følte meg så liten! Vi har kjøpt bolig for 1,8, med mamma som kausjonist, da vi hadde lite EK. I tillegg har vi studielån og billån. Og banken mener huset ikke har mer å gå på mtp opplån til renovering. Og det er egentlig helt greit, vi kan godt bo 3-4 år før vi begynner sånn smått å ta ting for ting... Men føler nesten vi drukner i råd og tips om alt mulig, og føler nesten at vi blir sett på som utskudd som ikke skal gjøre noe med en gang.., det er liksom så forventet når man ikke kjøper noe helt nytt..., Har venner som også har enebolig, og de fleste har gjort både det ene og det andre FØR innflytting.., mens vi flyttet rett inn, uten så mye som å male! 

Er vi teite og dumme folk som lar huset "forfalle"? Det føles nesten sånn, men vi har ikke råd til å gjøre noe på noen år. Taket er tett og vinduene er hele, om enn fra byggeår... Drenering er og fra byggeår men ingen fukt.., huff, føler meg så idiotisk og lite verdt, det er så forventet at alt skal være nytt og fint og flott...., 😔

Anonymkode: 4a720...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare p si "Jaja, alt til sin tid. Nå må vi først bo oss inn før vi begynner å vurdere å gjøre noe. *stort smil*"

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si: Hastverk er lastverk :)

Anonymkode: cb388...2d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo helt greit, man må ikke renovere med en gang. MEN ulempen med å kjøpe et eldre hus uten at de store jobbene er tatt allerede, er at disse nå kommer på løpende bånd og da tenker jeg ikke på kosmetiske ting som kjøkkeninnrednigen, men nødvendige jobber som tak, vinduer og dreneringer. Nå er vel dette sikkert ikke akutt, men dere må regne med at de innen de neste ti årene må gjøres, så det må definitivt spares når dere ikke har lagt det inn i budsjettet allerede.

Anonymkode: df237...2b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo helt greit, man må ikke renovere med en gang. MEN ulempen med å kjøpe et eldre hus uten at de store jobbene er tatt allerede, er at disse nå kommer på løpende bånd og da tenker jeg ikke på kosmetiske ting som kjøkkeninnrednigen, men nødvendige jobber som tak, vinduer og dreneringer. Nå er vel dette sikkert ikke akutt, men dere må regne med at de innen de neste ti årene må gjøres, så det må definitivt spares når dere ikke har lagt det inn i budsjettet allerede.

Anonymkode: df237...2b8

Og da er det jo veldig mye viktigere å begynne å sette av penger til slike nødvendige jobber enn å starte prosjeker med bytte av kjøkkeninnredning middelbart.

TS har ikke så mye penger til overs for øyeblikket og jeg støtter viktigheten av å bygge opp en god buffer til de kommende nødvendigheter.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo helt greit, man må ikke renovere med en gang. MEN ulempen med å kjøpe et eldre hus uten at de store jobbene er tatt allerede, er at disse nå kommer på løpende bånd og da tenker jeg ikke på kosmetiske ting som kjøkkeninnrednigen, men nødvendige jobber som tak, vinduer og dreneringer. Nå er vel dette sikkert ikke akutt, men dere må regne med at de innen de neste ti årene må gjøres, så det må definitivt spares når dere ikke har lagt det inn i budsjettet allerede.

Anonymkode: df237...2b8

Men hvordan har folk råd til alt da? Man kan låne 3x inntekten... Så er det studielån og billån. Og boligen har bare 15% EK... Og boligen er ikke verdt mer enn 2,1 mill... Vi tjener ca 800K tilsammen i året, før skatt... Så har vi studielån på til sammen 350K, billån på til sammen 200K... Vi er på grensen egentlig allerede... Og når huset ikke har mer verdi så har vi jo uansett ikke så mye å gå på... Før om flere år. Men vi ville inn på boligmarkedet, men vi vet jo at vi må vente med oppgraderinger.., det er bare så nedverdigende når alle forteller oss ditt og datt og nærmest forventer det... 

Anonymkode: 4a720...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er uhøflig å diskutere oppussing over hodet på dere, når dere åpenbart ikke har behov for slike kosmetiske ting. Greit om de gir råd og påpeker ting som har ført til/kan føre til vannlekkasje og muggvekst, men tull som panelplater og hageplanering kan de ti stil om.

Anonymkode: bf487...24b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si det som det er, at dere ikke prioriterer dette nå, fordi dere skal spare for å gjøre det ordentlig. Og så kan du jo foreslå for de som maser på dere at de kan få lov å fikse/bygge/renovere for dere, gratis, ettersom de mener det er så nødvendig å fikse det nuh! Da får nok pipa en annen låt tenker jeg.  :nigo: 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk elsker å kaste bort penger på meningsløs oppussing. Ser så mange smakløse overprisede hus. Folk kaster bort flere års inntekt på oppussing som er rene tapsprosjekter. Spar heller pengene og betal ned på lånet og kjøp et finere hus. Det er noen få ting som lønner seg å pusse opp, men mye er bare å brenne penger, disse er bedre brukt på å betale lånet slik at dere får et bedre hus neste gang. 

Eneste scenario jeg kan tenke meg at jeg ville brukt mye på oppussing er dersom jeg var 100% sikker på at jeg skulle bo der i 20-30 år. Å bruke 200 000 på å pusse opp et bad for å få en verdistigning på 50 000 er absurd, spesielt hvis man skal flytte fort. 

Folk bruker alt for mye på forbruk og alt for lite på sparing. Betal ned boliglån og billån, og så når renten stiger så sitter dere der med romslig økonomi og mulighet til å kjøpe større mens de sitter der med et HTH kjøkken som gikk av moten for tre år siden og gjeld opp etter ørene.

Når dere tjener godt under gjennomsnittet er det spesielt viktig at dere tar fornuftige finansielle valg. Å ha for høy gjeldsbelastning gjør dere ekstremt sårbare. Hva hvis renten dobler seg og en av dere mister jobben? Kanskje ikke i dag, men om tre år? Har dere da betalt ned nok til å klare dere fint?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er noe som MÅ gjøres med en gang, så synes jeg det er ekstremt frekt av de andre å begynne å mase om det. Hvis det er noe plukk på det elektriske, mugg, drenering som faktisk er et problem (kan skade grunnmur, gi oversvømmelser, osv pga manglende eller dårlig utført arbeid) så haster det faktisk ikke. 
Om badet og kjøkkenet ikke er tipp-topp så hva så? 

Vår plan for det helflisede badet var å male over det grønne (!!!) gulvet med gulvmaling (pusse og vaske godt først), og så bruke kalkmaling for å dekke over de stygge 90-talls flisene på veggene. Så lenge varmekablene funker og det ikke er fukt eller noe på badet, så holder det lenge. Alt trenger ikke rives ned og byttes ut med en gang om dere ønsker litt fornyelse. 
På kjøkkenet malte vi kjøkkenfrontene, fjernet en stygg pyntelist under skapene, ordnet litt skjeve skapdører, og pusset ned benkeplaten og oljet den på nytt. Kjøkkenet så 10 år nyere ut med en gang! 

Hvis folk maser om dyre renoveringer så spør om de har et par hundretusen å avse siden de nevner det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, daemonia skrev:

Så lenge det ikke er noe som MÅ gjøres med en gang, så synes jeg det er ekstremt frekt av de andre å begynne å mase om det. Hvis det er noe plukk på det elektriske, mugg, drenering som faktisk er et problem (kan skade grunnmur, gi oversvømmelser, osv pga manglende eller dårlig utført arbeid) så haster det faktisk ikke. 
Om badet og kjøkkenet ikke er tipp-topp så hva så? 

Vår plan for det helflisede badet var å male over det grønne (!!!) gulvet med gulvmaling (pusse og vaske godt først), og så bruke kalkmaling for å dekke over de stygge 90-talls flisene på veggene. Så lenge varmekablene funker og det ikke er fukt eller noe på badet, så holder det lenge. Alt trenger ikke rives ned og byttes ut med en gang om dere ønsker litt fornyelse. 
På kjøkkenet malte vi kjøkkenfrontene, fjernet en stygg pyntelist under skapene, ordnet litt skjeve skapdører, og pusset ned benkeplaten og oljet den på nytt. Kjøkkenet så 10 år nyere ut med en gang! 

Hvis folk maser om dyre renoveringer så spør om de har et par hundretusen å avse siden de nevner det. 

Jeg for eksempel hater dusjkabinett (eneste jeg hater mer er dusjforheng/gardiner). Jeg vil ha sånne glassdører som gjør at jeg slipper å ta et steg opp for å dusje, og jeg vil stå på varme fliser. Men er det verdt 200 000 for et år? Er det verdt 40 000 for et år? Hvis jeg skal ha huset i fem år og badet koster 200 000 har jeg brukt 40 000 i året på å slippe to steg når jeg dusjer. Det blir meningsløst, de pengene kunne jeg spart og brukt på å kjøpe et mer moderne hus.

Jeg synes det er smakløst å be andre om penger, dersom jeg ville ha penger til oppussing har jeg nok flere slektninger som ville vært villige til å sponse meg, men å ta det opp slik kunne ikke falle meg inn. Hvis de maste om at jeg skulle pusse opp med en gang jeg flyttet inn ville jeg sagt at jeg har hatt nok stress med å flytte inn, nå vil jeg slappe av litt, og at jeg ikke er interessert i å bo på en byggeplass. Så ville jeg fortalt dem om desire paths, og at jeg må bruke huset i et år for å finne ut hva som er feil. Det er dust å pusse opp et rom jeg vil rive, eller å bruke en utforming/plassering på bad eller kjøkken som jeg hater. Etter et år har jeg prøvd det i alle årstider og vil vite akkurat hva som irriterer meg mest. I tillegg kan jeg selge huset uten å skatte på fortjeneste etter et år, så da kan jeg veie det opp mot andre muligheter (selge dritten og kjøpe noe annet med pengene jeg vil pusse opp for).

Man kan få et fint kjøkken fra Ikea, de er relativt billige, med induksjon og whatnot. Problemet er at induksjonstoppene deres suger baller. Jeg vil heller ha et litt slitt kjøkken som fungerer enn noe som ser ut som en Ikea katalog som jeg ikke kan lage mat i. Heldigvis er jeg litt eksentrisk og litt utsvevende så jeg kan ikke tenke meg at noen ikke ville hørt på meg om mine meninger om oppussing. 

At folk foreslår oppussing er sikkert bare et tegn på at de er glad på TS sine vegne, og så blir de litt revet med. Takk for forslagene og si at dere vurderer det men at det ikke passer akkurat nå. Hvor mye de bryr seg vil nok dabbe av relativt fort. Folk er helt hysteriske når det kommer til å pusse opp, og mange (deriblandt min mor) elsker å pusse opp. Resultatet ser ut som et helvette da, hun kan ikke engang male jevnt. Da tar jeg heller et litt slitt 70-talls hus. Jeg ville heller omfavnet stilen og kjørt 70-talls alt, billig og stilig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan ødelegge huset (utett tak, lekkasje på bad, dårlig drenering etc) MÅ jo gjøres hvis det er et problem. Kosmetiske ting er ofte bare sløsing 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Jeg synes det er smakløst å be andre om penger, dersom jeg ville ha penger til oppussing har jeg nok flere slektninger som ville vært villige til å sponse meg, men å ta det opp slik kunne ikke falle meg inn. 

 

Nå var det ikke ment som et tips til hvordan noen skal spørre etter penger, men mer som et tips til hvordan få folk som blander seg i ting de ikke har noe med til å holde kjeft. 

TS synes tydelig at dette er irriterende, og er fornøyd. Jeg synes det er ekstremt frekt å drive på å påpeke alt andre mener at TS må gjøre med huset. Så med et noe frekt svar så kanskje disse som ikke klarer å holde nesa si utav andres saker slutter å mase. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man kjøper hus med kjøkken og bad fra 80-/90-tallet ser jeg på det som en selvfølge at man renoverer det, ja.

Da jeg så på eneboliger i vinter la jeg alltid på x antall hundretusener i oppgradering når det var boliger som lå under normal standard (hvilket jeg vil påstå at et hus som kun er "malt jevnt og trutt" de siste 17-30+ årene definitivt gjør!). For å unngå å måtte bruke uante summer på renovering/oppussing av teknisk og kosmetisk art valgte jeg til slutt å kjøpe et hus som kun er noen få år gammelt.

Anonymkode: b3f70...008

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, daemonia skrev:

Nå var det ikke ment som et tips til hvordan noen skal spørre etter penger, men mer som et tips til hvordan få folk som blander seg i ting de ikke har noe med til å holde kjeft. 

TS synes tydelig at dette er irriterende, og er fornøyd. Jeg synes det er ekstremt frekt å drive på å påpeke alt andre mener at TS må gjøre med huset. Så med et noe frekt svar så kanskje disse som ikke klarer å holde nesa si utav andres saker slutter å mase. 

 

Never assume malice. Folk som engasjerer seg i livet mitt er positivt, selv om det ikke alltid er ønsket. Å møte noens hånds-utrekning med frekkhet blir for dumt. Noen ganger foreslår slektninger at jeg skal gjøre endringer i økonomien ("Men hva skal du med den der leiligheten i Oslo? Du er jo aldri der!"), jeg trenger egentlig ikke hjelp til å styre min økonomi, men de mener godt så jeg sier det bare som det er. Akkurat nå er det slik jeg vil bruke pengene mine.

At noen er irriterende møter man med et bestemt høflig men avissende utsagn. Man begynner ikke med passiv-aggressiv sutring fordi noen prøver å hjelpe. "Takk for dine innspill, de er notert." Du kan fort stoppe en slik diskusjon, uten å være en barnslig unge. "Vi har ingen planer om å pusse opp." Bare si hva man mener som vanlige voksne. Hva skjer med å ikke bare kunne si: "Jeg vil ha Y og kommer til å gjøre X." 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man kjøper hus med kjøkken og bad fra 80-/90-tallet ser jeg på det som en selvfølge at man renoverer det, ja.

Da jeg så på eneboliger i vinter la jeg alltid på x antall hundretusener i oppgradering når det var boliger som lå under normal standard (hvilket jeg vil påstå at et hus som kun er "malt jevnt og trutt" de siste 17-30+ årene definitivt gjør!). For å unngå å måtte bruke uante summer på renovering/oppussing av teknisk og kosmetisk art valgte jeg til slutt å kjøpe et hus som kun er noen få år gammelt.

Anonymkode: b3f70...008

Hvorfor? Sånn det eneste som mangler på gamle bad er ofte varmekabler. Hvordan skapet jeg har tannbørsten min inni ser ut er ikke helt på toppen av listen. Kjøkken skal være ganske gamle for at jeg ikke kan bruke dem, og kjøkken er ikke så dyrt så der vil jeg jo se det an mer. Jeg ser ikke helt verdien i slik oppussing.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og sambo har nettopp kjøpt enebolig. Boligen er bygget på 70-tallet, men ble oppgradert på 80 og 90tallet. I tillegg har forrige eier malt jevnt og trutt. 

Huset har selvfølgelig behov for renovering, såpass skjønner vi jo... Men alt er egentlig ok pr nå, føler vi. At kjøkken og bad ikke er siste skrik er ikke oss imot. Men føler nesten at alle forventer at nå skal vi renovere og modernisere for en millionfor å få det "ship shape". Venner og familie kommer stadig med "råd" om hva som bør gjøres. Det verste var da vi hadde familien på middag for en stund siden. Svigerfar og svigerbror diskuterte både tak-bytte, drenering, takrenner, vinduer, skifting av terasse, kjøkken, bad, planering i hagen, panelplater, gud vet hva... Varmepompe er visst også viktig å få på plass, må jo ha jevn varme...Følte meg så liten! Vi har kjøpt bolig for 1,8, med mamma som kausjonist, da vi hadde lite EK. I tillegg har vi studielån og billån. Og banken mener huset ikke har mer å gå på mtp opplån til renovering. Og det er egentlig helt greit, vi kan godt bo 3-4 år før vi begynner sånn smått å ta ting for ting... Men føler nesten vi drukner i råd og tips om alt mulig, og føler nesten at vi blir sett på som utskudd som ikke skal gjøre noe med en gang.., det er liksom så forventet når man ikke kjøper noe helt nytt..., Har venner som også har enebolig, og de fleste har gjort både det ene og det andre FØR innflytting.., mens vi flyttet rett inn, uten så mye som å male! 

Er vi teite og dumme folk som lar huset "forfalle"? Det føles nesten sånn, men vi har ikke råd til å gjøre noe på noen år. Taket er tett og vinduene er hele, om enn fra byggeår... Drenering er og fra byggeår men ingen fukt.., huff, føler meg så idiotisk og lite verdt, det er så forventet at alt skal være nytt og fint og flott...., 😔

Anonymkode: 4a720...71a

Det er nok godt ment med alle rådene dere får, men skjønner godt at du synes det er ubehagelig! Jeg synes dere er fornuftige som ikke setter i gang med masse renovering når dere faktisk ikke har råd. I dag skal veldig mange ha det nyeste og flotteste, og slik setter også mange seg i stor gjeld. Dere er fornuftige som forstår at man faktisk ikke bare kan "løpe og kjøpe" når man ikke har pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man kjøper hus med kjøkken og bad fra 80-/90-tallet ser jeg på det som en selvfølge at man renoverer det, ja.

Da jeg så på eneboliger i vinter la jeg alltid på x antall hundretusener i oppgradering når det var boliger som lå under normal standard (hvilket jeg vil påstå at et hus som kun er "malt jevnt og trutt" de siste 17-30+ årene definitivt gjør!). For å unngå å måtte bruke uante summer på renovering/oppussing av teknisk og kosmetisk art valgte jeg til slutt å kjøpe et hus som kun er noen få år gammelt.

Anonymkode: b3f70...008

Hvorfor er det en selvfølge?

Vi kjøpte hus med kjøkken fra 90-tallet. Kjøkkenet er i heltre eik, med dype skuffer istedet for skap, og med innebygd ovn, platetopp og oppvaskmaskin. Vi ser ikke noen grunn til å bytte det ut.

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at jeg ønsket å bo meg inn før jeg gjør noe. Hvorfor gjøre ting halvveis på lånte penger, når man kan gjøre det skikkelig på oppsparte penger? Kjedelig å betale for moroa i etterkant. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med slik mas! Noter tips og råd bak øret. Det er viktig å "bo inn" huset først også, finne ut av hvordan dere lever og bruker huset, slik at dere kan finne løsninger som passer dere! :)  Trenger ikke ta alt med en gang, men selvsagt om badet/taket er lekk og kjelleren er fuktig så må en jo bare få fixa det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
Den 2016-05-26 at 16.58, amativeReflection skrev:

Kjøkken skal være ganske gamle for at jeg ikke kan bruke dem, og kjøkken er ikke så dyrt så der vil jeg jo se det an mer. Jeg ser ikke helt verdien i slik oppussing.  

Enig. Det tok meg noen timer i løpet av en helg å male 80-talls kjøkkenet i en farge jeg liker. Med nye benkeplater ser det tipp topp ut.

Heller dét enn et standard nyoppusset kjøkken som ikke er etter min smak, og man føler man ikke kan gjøre noe med nettopp fordi det er nytt. Hadde jeg funnet drømmehuset og kjøkkeninnredningen var hvit høyglans så hadde jeg begynt å gråte 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...