Gå til innhold

Student, økonomi, jobb osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg får spørsmål om det, så kommer jeg jo til å si at jeg har fokusert på studier, og ikke hatt mulighet til å både jobbe og studere samtidig, da begge deler da ville blitt halvveis. Men "nå som jeg er ferdig med å studere og kan fokusere fullt på jobb, så vil jeg fungere i vanlig arbeidsliv i en heltidsstilling". Er det vanskeligere enn det? Når man er ferdig med studiene har man jo ikke skolearbeid, innleveringsoppgaver og eksamener hengende over seg konstant, og derfor kan man fint fungere i en vanlig jobb selv om man ikke takler deltidsjobb ved siden av et fulltidsstudie? 

 

Anonymkode: 1a856...418

Men de fleste andre jobber og studerer samtidig, uten at det blir halvveis, så for min del ville jeg funnet en bedre forklaring som stiller deg i et bedre lys. Det er ikke "vanskeligere enn det", som du så fint sier. Det handler om at du sjelden er den eneste som søker på en jobb, og da tar de en helhetlig vurdering av hele deg. Så derfor vil en arbeidsgiver tro at en som jobber ved siden av studiene fungerer bedre i vanlig arbeidsliv enn en som sier at de ikke klarte begge deler.

Nettopp fordi du ikke vet hvordan det kan bli, ville jeg forsøkt å jobbe gjennom studiene. Å gi opp før du vet om det går er latskap. Fungerer det ikke, nei da gjør det ikke det, ingenting å gjøre med det. Dersom du allikevel bestemmer deg for å kutte ut jobben, ville jeg fått meg et verv på skolen. Det kan fint ta like mye tid som en deltidsjobb og du får ikke betalt, men det ser bedre ut enn ingen aktiviteter utenom skole.

En jobsøknad er ikke "hei jeg vil ha jobb. jeg har denne utdannelsen, så derfor kan jeg mye faglig av det dere vil jeg praktisk skal gjøre". Det er komplekst, og du får mye ekstra gjennom å ha erfaring fra noe arbeid. Ellers kan det fort bli at du kun er aktuell for stillinger for "nyudannede", og der er det ekstrem kamp om jobben. Med litt erfaring, kan du være aktuell for jobber hvor de krever litt erfaring.

Anonymkode: 79496...a99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de fleste andre jobber og studerer samtidig, uten at det blir halvveis, så for min del ville jeg funnet en bedre forklaring som stiller deg i et bedre lys. Det er ikke "vanskeligere enn det", som du så fint sier. Det handler om at du sjelden er den eneste som søker på en jobb, og da tar de en helhetlig vurdering av hele deg. Så derfor vil en arbeidsgiver tro at en som jobber ved siden av studiene fungerer bedre i vanlig arbeidsliv enn en som sier at de ikke klarte begge deler.

Nettopp fordi du ikke vet hvordan det kan bli, ville jeg forsøkt å jobbe gjennom studiene. Å gi opp før du vet om det går er latskap. Fungerer det ikke, nei da gjør det ikke det, ingenting å gjøre med det. Dersom du allikevel bestemmer deg for å kutte ut jobben, ville jeg fått meg et verv på skolen. Det kan fint ta like mye tid som en deltidsjobb og du får ikke betalt, men det ser bedre ut enn ingen aktiviteter utenom skole.

En jobsøknad er ikke "hei jeg vil ha jobb. jeg har denne utdannelsen, så derfor kan jeg mye faglig av det dere vil jeg praktisk skal gjøre". Det er komplekst, og du får mye ekstra gjennom å ha erfaring fra noe arbeid. Ellers kan det fort bli at du kun er aktuell for stillinger for "nyudannede", og der er det ekstrem kamp om jobben. Med litt erfaring, kan du være aktuell for jobber hvor de krever litt erfaring.

Anonymkode: 79496...a99

Okei. Men hvorfor skal man fungere bedre i vanlig arbeidsliv hvis man har jobbet ved siden av fulltidsstudier? I vanlig arbeidsliv har man jo ikke studier ved siden, og da har man automatisk mindre å gjøre og mindre å tenke på. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Men hadde det vært mer gunstig å feks. velge et studie som inkluderer en del praksis? For da får man jo øvd seg på det praktiske, og ikke bare det faglige. Da har man jo også gjerne referanser fra praksis og/eller turnus som man kan bruke. Ikke at jeg har lyst til å velge noe annet enn ingeniør, men jeg bare lufter forslaget :)

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Men hvorfor skal man fungere bedre i vanlig arbeidsliv hvis man har jobbet ved siden av fulltidsstudier? I vanlig arbeidsliv har man jo ikke studier ved siden, og da har man automatisk mindre å gjøre og mindre å tenke på. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Men hadde det vært mer gunstig å feks. velge et studie som inkluderer en del praksis? For da får man jo øvd seg på det praktiske, og ikke bare det faglige. Da har man jo også gjerne referanser fra praksis og/eller turnus som man kan bruke. Ikke at jeg har lyst til å velge noe annet enn ingeniør, men jeg bare lufter forslaget :)

Anonymkode: 1a856...418

Jeg skjønner hva du mener og vil frem til, men jeg tror du kanskje ikke helt forstår hva jeg forklarer. Det er fordi du sammenlignes med alle andre som søker på jobben, og "stor arbeidskapasitet" står i 80% av stillingsutlysninger. (!!!! litt utropstegn for dette har jeg skrevet i hvert innlegg ;) ) Da vil de med studier og jobb vise større arbeidskapasitet enn de som kun studerer. Derfor antar manat de som klarer å jobbe ved siden av studiene, med gode resultat, har større kapasitet. Det er ikke verre enn det. 

På ingeniørstudiene kan du få glimrende muligheter til å være veileder (gud husker ikke hva det heter) i fag for de i kullet under deg, og det er jo gull verdt å ha med seg. Og en del får greit betalt.

Anonymkode: 79496...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du mener og vil frem til, men jeg tror du kanskje ikke helt forstår hva jeg forklarer. Det er fordi du sammenlignes med alle andre som søker på jobben, og "stor arbeidskapasitet" står i 80% av stillingsutlysninger. (!!!! litt utropstegn for dette har jeg skrevet i hvert innlegg ;) ) Da vil de med studier og jobb vise større arbeidskapasitet enn de som kun studerer. Derfor antar manat de som klarer å jobbe ved siden av studiene, med gode resultat, har større kapasitet. Det er ikke verre enn det. 

På ingeniørstudiene kan du få glimrende muligheter til å være veileder (gud husker ikke hva det heter) i fag for de i kullet under deg, og det er jo gull verdt å ha med seg. Og en del får greit betalt.

Anonymkode: 79496...a99

Jeg skjønner hva du vil frem til. Synes det er synd at de som ikke har hatt mulighet til å både studere fulltid og jobbe deltid over flere år kommer nederst på lista, men sånn er det vel bare. Håper alle får seg jobb til slutt, uansett... :( Synes også det er dumt at de vurderer sånn før de i det hele tatt har hatt intervjuer. Selv om en person har hatt deltidsjobb, så kan han/hun jo være totalt uspiselig og uaktuell for jobben, sammenlignet med en som ikke har hatt deltidsjobb. Det er jo ikke før arbeidsgiver møter søkeren at det virkelige bildet begynner å dannes. 

Ja, det er mulig man kan være veileder. Men igjen til spørsmålet mitt: Er det lettere å studere noe som har mye praksis og/eller turnus i løpet av studietiden, slik at man da får arbeidserfaring og referanser? Tenker da for en person som ikke har deltidsjobb ved siden av studiene. 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så lite på leie og strøm, da er det jo lettere :) Du er heldig! Og også et godt eksempel på at det faktisk går an! Men hva tenker du om jobberfaring osv. gjennom deltidsjobb ved siden av studiene, som det snakkes om her? 

Anonymkode: 1a856...418

Jeg har planer om hva jeg skal gjøre framover, og vet hva jeg trenger for det. Erfaring med deltidsjobb er ikke så viktig. 

Bodde på Sogn i Oslo. Studentboligene der er så billige. Bor nesten ikke nordmenn der da. Vet ikke om det er fordi de ikke har lyst eller hva.. var til og med ledig hybel i kollektivet vårt lenge, så.det er ikke bare fordi utvekslingsstudenter får velge først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du vil frem til. Synes det er synd at de som ikke har hatt mulighet til å både studere fulltid og jobbe deltid over flere år kommer nederst på lista, men sånn er det vel bare. Håper alle får seg jobb til slutt, uansett... :( Synes også det er dumt at de vurderer sånn før de i det hele tatt har hatt intervjuer. Selv om en person har hatt deltidsjobb, så kan han/hun jo være totalt uspiselig og uaktuell for jobben, sammenlignet med en som ikke har hatt deltidsjobb. Det er jo ikke før arbeidsgiver møter søkeren at det virkelige bildet begynner å dannes. 

Ja, det er mulig man kan være veileder. Men igjen til spørsmålet mitt: Er det lettere å studere noe som har mye praksis og/eller turnus i løpet av studietiden, slik at man da får arbeidserfaring og referanser? Tenker da for en person som ikke har deltidsjobb ved siden av studiene. 

Anonymkode: 1a856...418

Verden er dessverre bygd opp slik, i en bunke på flere hundre søkere siles du sakte men sikkert ut alt etter hvilke preferanser den arbeidsgiveren har. Selvfølgelig kan du være heldig at du får jobb selv uten jobberfaring mens du studerer, men med tanke på dagens arbeidsmarked, situasjonen i økonomien hos flere bedrifter så vil du dessverre være en av dem som havner automatisk i nei-bunken. Med mindre du har en søknad som skiller seg veldig ut, så gjør du det. Det er det flere her prøver å fortelle deg

I en prosess der du konkurrer om jobben så er det din jobb å overbevise arbeidsgiveren om at du er den perfekte kandidaten, og når du i tillegg ikke kan vise til at du kan mestre flere ting samtidig så kommer du til kort. Ja, vi vet alle sammen at i en normal jobb så vil du ikke måtte håndtere innleveringen, eksamen, gruppearbeid osv. Men det du glemmer er: du må håndtere resten av livet ditt! 

Familieliv med barn som skal hentes og leveres, samboere, familie, personlige problemer og utfordringer, alt på privaten spiller også inn på din arbeidssituasjon. En arbeidsgiver foretrekker studenter som har vist at de kan håndtere verv, deltidsjobb og studier fordi de viser at de har allerede trening i å mestre privatlivet kombinert med jobb. Det har ikke du. 

Og ja, du vil ha et hull i CVen din selv om du ikke vil innse det. Du vil ha et arbeidserfaring hull i CVen din, og det min venn er så mye mer viktigere enn at du kommer på intervju og sier jeg ville prioritere studiene. Det kunne du for et par år siden, idag funker ikke den unnskyldningen. 

Min erfaring er at det er mer stress å studere med praksis ved siden av studiene. Jeg studerte og hadde praksis i 4 måneder denne våren, 2-3 ganger i uken, jobb og sosiale. Jeg klarer meg men jeg har alltid jobbet ved siden av studiene og alltid jobbet alle ferier, så jeg klarte meg fint. Selvfølgelig var det utrolig stressende i perioder, men jeg tror faktisk at du vil slite mer. Du sier selv at psyken din ikke er sterk, dermed vil ikke jeg anbefale deg praksis. Klarer du ikke å håndtere en jobb to ganger i uken, vil du ikke klare å håndtere praksis som gjerne er mer enn det + studier. 

Sats på sommerjobb og studer resten av året så går det! ta eventuelt noen verv og frivillighetsgreier om du kan det. 

Anonymkode: 2e4ab...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden er dessverre bygd opp slik, i en bunke på flere hundre søkere siles du sakte men sikkert ut alt etter hvilke preferanser den arbeidsgiveren har. Selvfølgelig kan du være heldig at du får jobb selv uten jobberfaring mens du studerer, men med tanke på dagens arbeidsmarked, situasjonen i økonomien hos flere bedrifter så vil du dessverre være en av dem som havner automatisk i nei-bunken. Med mindre du har en søknad som skiller seg veldig ut, så gjør du det. Det er det flere her prøver å fortelle deg

I en prosess der du konkurrer om jobben så er det din jobb å overbevise arbeidsgiveren om at du er den perfekte kandidaten, og når du i tillegg ikke kan vise til at du kan mestre flere ting samtidig så kommer du til kort. Ja, vi vet alle sammen at i en normal jobb så vil du ikke måtte håndtere innleveringen, eksamen, gruppearbeid osv. Men det du glemmer er: du må håndtere resten av livet ditt! 

Familieliv med barn som skal hentes og leveres, samboere, familie, personlige problemer og utfordringer, alt på privaten spiller også inn på din arbeidssituasjon. En arbeidsgiver foretrekker studenter som har vist at de kan håndtere verv, deltidsjobb og studier fordi de viser at de har allerede trening i å mestre privatlivet kombinert med jobb. Det har ikke du. 

Og ja, du vil ha et hull i CVen din selv om du ikke vil innse det. Du vil ha et arbeidserfaring hull i CVen din, og det min venn er så mye mer viktigere enn at du kommer på intervju og sier jeg ville prioritere studiene. Det kunne du for et par år siden, idag funker ikke den unnskyldningen. 

Min erfaring er at det er mer stress å studere med praksis ved siden av studiene. Jeg studerte og hadde praksis i 4 måneder denne våren, 2-3 ganger i uken, jobb og sosiale. Jeg klarer meg men jeg har alltid jobbet ved siden av studiene og alltid jobbet alle ferier, så jeg klarte meg fint. Selvfølgelig var det utrolig stressende i perioder, men jeg tror faktisk at du vil slite mer. Du sier selv at psyken din ikke er sterk, dermed vil ikke jeg anbefale deg praksis. Klarer du ikke å håndtere en jobb to ganger i uken, vil du ikke klare å håndtere praksis som gjerne er mer enn det + studier. 

Sats på sommerjobb og studer resten av året så går det! ta eventuelt noen verv og frivillighetsgreier om du kan det. 

Anonymkode: 2e4ab...da8

At det er mer slitsomt å gå et studie med praksis, enn å gå et studie uten praksis og jobbe ved siden av studiene med en deltidsjobb som er urelevant for det man studerer? Det tror jeg ikke jeg vil si meg enig i, men du har vel mer greie på dette enn meg :) Tenker bare at praksisen er jo en del av studiet, derfor vil man feks. ikke ha forelesninger og alt mulig sånne ting, samtidig som det er praksisuker i studiet. I tillegg er det flere studier (feks. medisin) som har turnus etter endt studie. Dette vil jo også være fin jobberfaring, som kanskje er nok til at man har erfaring som teller på CV-en, slik at man blir en attraktiv jobbsøker? Ikke vet jeg, men jeg synes det er merkelig hvis ikke... 

Og at man ikke har hatt deltidsjobb ved siden av studiene betyr jo ikke automatisk at man ikke klarer å sjonglere flere ting og håndtere livet sitt. Mange som greier dette fint, velger likevel å ikke ha jobb ved siden av, fordi de feks. greier seg økonomisk.

Jeg ser hva du og andre forteller meg, men jeg er litt mer åpen til sinns, og ser mulighetene og "hva hvis". Alt er ikke svart-hvitt i virkeligheten, men tydeligvis er det det i jobbsøking-sammenheng. 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er mer slitsomt å gå et studie med praksis, enn å gå et studie uten praksis og jobbe ved siden av studiene med en deltidsjobb som er urelevant for det man studerer? Det tror jeg ikke jeg vil si meg enig i, men du har vel mer greie på dette enn meg :) Tenker bare at praksisen er jo en del av studiet, derfor vil man feks. ikke ha forelesninger og alt mulig sånne ting, samtidig som det er praksisuker i studiet. I tillegg er det flere studier (feks. medisin) som har turnus etter endt studie. Dette vil jo også være fin jobberfaring, som kanskje er nok til at man har erfaring som teller på CV-en, slik at man blir en attraktiv jobbsøker? Ikke vet jeg, men jeg synes det er merkelig hvis ikke... 

Og at man ikke har hatt deltidsjobb ved siden av studiene betyr jo ikke automatisk at man ikke klarer å sjonglere flere ting og håndtere livet sitt. Mange som greier dette fint, velger likevel å ikke ha jobb ved siden av, fordi de feks. greier seg økonomisk.

Jeg ser hva du og andre forteller meg, men jeg er litt mer åpen til sinns, og ser mulighetene og "hva hvis". Alt er ikke svart-hvitt i virkeligheten, men tydeligvis er det det i jobbsøking-sammenheng. 

Anonymkode: 1a856...418

Beklager men du har fremdeles oppgaver, rapporter og seminarer tilknyttet praksisen... Det er unntak for lærere som er syv uker i praksis og kanskje sykepleie men de fleste andre studier hvor praksis er inkl. må du pent belage deg på både rapporter, oppgaver, seminarer og noen ganger seminarer. Så om du tror at dette er enklere enn en deltidsjobb må du virkelig sette deg inn i de studieretningene som har praksis. 

Ja selvfølgelig men de er ikke garantert jobb etterpå og hvis du i det hele tatt har lest nyheter det siste året så vet du godt at det ikke er nok arbeidsplasser til alle og ikke alle som får praksisplass en gang. Jeg begynner å tro at du lever litt en boble, vi forteller det kun det som er realistisk. Det er derimot du som kommer med "men" og allerede nå er negativt innstilt til både jobb, sommerjobb og ekstra innsats uten studiet. 

Det er slettes ikke svart hvitt i jobbsammenheng, om du har lest de andres innlegg så skriver flere at det er veldig varierende, men det som er hovedtrenden er at du kommer til å stille svakere om du ikke har noe annet enn kun studier å vise til. Det er ikke å være svart hvitt orientert og mindre åpen til sinns. Alle har bidratt med forslag til hvordan du kan klare studier, ha en liten jobb ved siden, sommerjobb, konkrete forslag til hva du kan gjøre mens du fortsetter å krangle på det. Da er det ikke mer vi kan råde deg til, du får deg en vekker eller to etter hvert. Vi ønsker deg alle lykke til! 

Anonymkode: 2e4ab...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si: lærerstudenter på PPU feks, har ikke skole de syv ukene, men de må pent skrive rapporter, opplegg for alle timene de skal ha, refleksjonsnotater osv mens de holder på i full jobb 8-16 som lærerstudenter. 

Anonymkode: 2e4ab...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden er dessverre bygd opp slik, i en bunke på flere hundre søkere siles du sakte men sikkert ut alt etter hvilke preferanser den arbeidsgiveren har. Selvfølgelig kan du være heldig at du får jobb selv uten jobberfaring mens du studerer, men med tanke på dagens arbeidsmarked, situasjonen i økonomien hos flere bedrifter så vil du dessverre være en av dem som havner automatisk i nei-bunken. Med mindre du har en søknad som skiller seg veldig ut, så gjør du det. Det er det flere her prøver å fortelle deg

I en prosess der du konkurrer om jobben så er det din jobb å overbevise arbeidsgiveren om at du er den perfekte kandidaten, og når du i tillegg ikke kan vise til at du kan mestre flere ting samtidig så kommer du til kort. Ja, vi vet alle sammen at i en normal jobb så vil du ikke måtte håndtere innleveringen, eksamen, gruppearbeid osv. Men det du glemmer er: du må håndtere resten av livet ditt! 

Familieliv med barn som skal hentes og leveres, samboere, familie, personlige problemer og utfordringer, alt på privaten spiller også inn på din arbeidssituasjon. En arbeidsgiver foretrekker studenter som har vist at de kan håndtere verv, deltidsjobb og studier fordi de viser at de har allerede trening i å mestre privatlivet kombinert med jobb. Det har ikke du. 

Og ja, du vil ha et hull i CVen din selv om du ikke vil innse det. Du vil ha et arbeidserfaring hull i CVen din, og det min venn er så mye mer viktigere enn at du kommer på intervju og sier jeg ville prioritere studiene. Det kunne du for et par år siden, idag funker ikke den unnskyldningen. 

Min erfaring er at det er mer stress å studere med praksis ved siden av studiene. Jeg studerte og hadde praksis i 4 måneder denne våren, 2-3 ganger i uken, jobb og sosiale. Jeg klarer meg men jeg har alltid jobbet ved siden av studiene og alltid jobbet alle ferier, så jeg klarte meg fint. Selvfølgelig var det utrolig stressende i perioder, men jeg tror faktisk at du vil slite mer. Du sier selv at psyken din ikke er sterk, dermed vil ikke jeg anbefale deg praksis. Klarer du ikke å håndtere en jobb to ganger i uken, vil du ikke klare å håndtere praksis som gjerne er mer enn det + studier. 

Sats på sommerjobb og studer resten av året så går det! ta eventuelt noen verv og frivillighetsgreier om du kan det. 

Anonymkode: 2e4ab...da8

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager men du har fremdeles oppgaver, rapporter og seminarer tilknyttet praksisen... Det er unntak for lærere som er syv uker i praksis og kanskje sykepleie men de fleste andre studier hvor praksis er inkl. må du pent belage deg på både rapporter, oppgaver, seminarer og noen ganger seminarer. Så om du tror at dette er enklere enn en deltidsjobb må du virkelig sette deg inn i de studieretningene som har praksis. 

Ja selvfølgelig men de er ikke garantert jobb etterpå og hvis du i det hele tatt har lest nyheter det siste året så vet du godt at det ikke er nok arbeidsplasser til alle og ikke alle som får praksisplass en gang. Jeg begynner å tro at du lever litt en boble, vi forteller det kun det som er realistisk. Det er derimot du som kommer med "men" og allerede nå er negativt innstilt til både jobb, sommerjobb og ekstra innsats uten studiet. 

Det er slettes ikke svart hvitt i jobbsammenheng, om du har lest de andres innlegg så skriver flere at det er veldig varierende, men det som er hovedtrenden er at du kommer til å stille svakere om du ikke har noe annet enn kun studier å vise til. Det er ikke å være svart hvitt orientert og mindre åpen til sinns. Alle har bidratt med forslag til hvordan du kan klare studier, ha en liten jobb ved siden, sommerjobb, konkrete forslag til hva du kan gjøre mens du fortsetter å krangle på det. Da er det ikke mer vi kan råde deg til, du får deg en vekker eller to etter hvert. Vi ønsker deg alle lykke til! 

Anonymkode: 2e4ab...da8

Ja, men da vil jo det at man fungerer i praksis vise at man kan sjonglere flere ting på en gang, og fungerer i arbeidslivet? :) Eller tar jeg helt feil? At man slik kan bruke praksis og/eller turnus til å vise at man har prøvd å faktisk jobbe (ikke bare lese fagene), og i tillegg kan bruke disse som referanser. 

Alle som går studie med praksis og/eller turnus får plass, det er inkludert i studiet. Noen ganger må man vente på turnusplass, men man er garantert å få det innen en viss tid. Iallefall er det slik i praksisen i studier som jeg har venninner som tar. 

Jeg er ikke negativt innstilt, jeg bare har masse spørsmål fordi jeg kan ikke noe om dette. Mulig jeg lever i en boble og kommer til å slite skikkelig når jeg innser realiteten, men da får det vel være synd for meg :( 

Jeg er ikke negativ til sommerjobb. Jeg skal søke som best jeg kan når den tid kommer, men om jeg FÅR jobb eller ikke, det vil jo vise seg! Om ikke får jeg jo jobbe som frivillig eller noe da, slik at jeg viser på CV-en min at jeg er engasjert i noe og gjør "noe fornuftig". Eller er ikke frivillighet heller bra nok på CV-en? 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får jo storstipend to ganger i året, som kan brukes på blant annet pensumbøker? 

Hvorfor skal jeg velge en annen utdanning, fordi den er kortere? Jeg må jo ta den utdanningen jeg vil ha. Dette er jo noe jeg skal holde på med i hele studietiden og resten av livet, så jeg kan jo ikke velge studie etter antallet år. Få studier er jo på mindre enn tre år også, og det er vel ikke kjempestor forskjell på tre og fem år, sånn egentlig. 

Man kan vel heller ikke velge utdanning kun med hensyn til hvor lett det er å få jobb heller? Av samme grunn som nevnt ovenfor, i tillegg til at man aner jo ikke hvor det er lett og vanskelig å få jobb noen år frem i tid. 

Har faktisk tenkt på å være frivillig innenfor Røde Kors, men fått slengt til meg at det er dumt siden det er ubetalt, og dermed ikke gir meg økonomiske fordeler, selv om det ser fint ut på CV-en. Og det er jo egentlig sant, hvorfor bruke mye tid på frivillig arbeid og ikke få noe som helst økonomisk tilbake for det? 

Anonymkode: 1a856...418

Rådet fra meg er at du må velge studie ut fra fornuft og ikke lyst. Hvilken type ingeniør er det du satser på?  Konkurransen er beinhard I oljebransjen for tida. Folk med 10-20 års erfaring sparkes ut av jobbene sine. Jeg ville derfor vurdert nøye hvilken disiplin du satser på innen ingeniøryrket. Hvor i landet du bor er også av stor betydning. Sør-vestlandet er bygget på olja og ikke noe lurt sted å satse etter min mening. Om 5 år må du ikke bare konkurrere med andre nyutdannede men folk med lang relevant erfaring.

Hvis du likevel skal satse her, kan du ikke gjøre noe halvveis. Du må være bedre enn dine medstudenter på alt, inkl aktiviteter utenom studiet. Du må bygge nettverk under studiene.

Med dårlig psykisk helse må du regne med å måtte jobbe hardere enn andre for å kompensere for dette. Det gjelder også etter at du har fått jobben. Du skal også prestere og holde på jobben.

Det var derfor jeg foreslo et kortere eller eventuelt et lettere studie, slik at du kan yte mer enn 100% under studiene, som faktisk er nødvendig i visse bransjer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja, men da vil jo det at man fungerer i praksis vise at man kan sjonglere flere ting på en gang, og fungerer i arbeidslivet? :) Eller tar jeg helt feil? At man slik kan bruke praksis og/eller turnus til å vise at man har prøvd å faktisk jobbe (ikke bare lese fagene), og i tillegg kan bruke disse som referanser. 

Alle som går studie med praksis og/eller turnus får plass, det er inkludert i studiet. Noen ganger må man vente på turnusplass, men man er garantert å få det innen en viss tid. Iallefall er det slik i praksisen i studier som jeg har venninner som tar. 

Jeg er ikke negativt innstilt, jeg bare har masse spørsmål fordi jeg kan ikke noe om dette. Mulig jeg lever i en boble og kommer til å slite skikkelig når jeg innser realiteten, men da får det vel være synd for meg :( 

Jeg er ikke negativ til sommerjobb. Jeg skal søke som best jeg kan når den tid kommer, men om jeg FÅR jobb eller ikke, det vil jo vise seg! Om ikke får jeg jo jobbe som frivillig eller noe da, slik at jeg viser på CV-en min at jeg er engasjert i noe og gjør "noe fornuftig". Eller er ikke frivillighet heller bra nok på CV-en? 

Anonymkode: 1a856...418

Jo, et studie med praksis er bedre enn ingen praksis, dersom du ikke gjør noe utenom studiet.  Men jo mer, jo bedre. Husk at det er en konkurranse (med mindre det er en ekstremt ettertraktet bransje).

Frivillighet er veldig bra på CVen. Husk at du skal samle opp "bevis" og referanser for at du har egenskapene de etterlyser i jobbannonsene.  En god ide kan være å faktisk lese stillingsannonser på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke jeg vil si meg enig i, men du har vel mer greie på dette enn meg :) Tenker bare at praksisen er jo en del av studiet, derfor vil man feks. ikke ha forelesninger og alt mulig sånne ting, samtidig som det er praksisuker i studiet. I tillegg er det flere studier (feks. medisin) som har turnus etter endt studie. Dette vil jo også være fin jobberfaring, som kanskje er nok til at man har erfaring som teller på CV-en, slik at man blir en attraktiv jobbsøker? Ikke vet jeg, men jeg synes det er merkelig hvis ikke... 

Anonymkode: 1a856...418

Det er fin jobberfaring, ja. Poenget er at du må skille deg ut fra dine medstudenter som også har praksis, for å være attraktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verden er dessverre bygd opp slik, i en bunke på flere hundre søkere siles du sakte men sikkert ut alt etter hvilke preferanser den arbeidsgiveren har. Selvfølgelig kan du være heldig at du får jobb selv uten jobberfaring mens du studerer, men med tanke på dagens arbeidsmarked, situasjonen i økonomien hos flere bedrifter så vil du dessverre være en av dem som havner automatisk i nei-bunken. Med mindre du har en søknad som skiller seg veldig ut, så gjør du det. Det er det flere her prøver å fortelle deg

I en prosess der du konkurrer om jobben så er det din jobb å overbevise arbeidsgiveren om at du er den perfekte kandidaten, og når du i tillegg ikke kan vise til at du kan mestre flere ting samtidig så kommer du til kort. Ja, vi vet alle sammen at i en normal jobb så vil du ikke måtte håndtere innleveringen, eksamen, gruppearbeid osv. Men det du glemmer er: du må håndtere resten av livet ditt! 

Familieliv med barn som skal hentes og leveres, samboere, familie, personlige problemer og utfordringer, alt på privaten spiller også inn på din arbeidssituasjon. En arbeidsgiver foretrekker studenter som har vist at de kan håndtere verv, deltidsjobb og studier fordi de viser at de har allerede trening i å mestre privatlivet kombinert med jobb. Det har ikke du. 

Og ja, du vil ha et hull i CVen din selv om du ikke vil innse det. Du vil ha et arbeidserfaring hull i CVen din, og det min venn er så mye mer viktigere enn at du kommer på intervju og sier jeg ville prioritere studiene. Det kunne du for et par år siden, idag funker ikke den unnskyldningen. 

Min erfaring er at det er mer stress å studere med praksis ved siden av studiene. Jeg studerte og hadde praksis i 4 måneder denne våren, 2-3 ganger i uken, jobb og sosiale. Jeg klarer meg men jeg har alltid jobbet ved siden av studiene og alltid jobbet alle ferier, så jeg klarte meg fint. Selvfølgelig var det utrolig stressende i perioder, men jeg tror faktisk at du vil slite mer. Du sier selv at psyken din ikke er sterk, dermed vil ikke jeg anbefale deg praksis. Klarer du ikke å håndtere en jobb to ganger i uken, vil du ikke klare å håndtere praksis som gjerne er mer enn det + studier. 

Sats på sommerjobb og studer resten av året så går det! ta eventuelt noen verv og frivillighetsgreier om du kan det. 

Anonymkode: 2e4ab...da8

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager men du har fremdeles oppgaver, rapporter og seminarer tilknyttet praksisen... Det er unntak for lærere som er syv uker i praksis og kanskje sykepleie men de fleste andre studier hvor praksis er inkl. må du pent belage deg på både rapporter, oppgaver, seminarer og noen ganger seminarer. Så om du tror at dette er enklere enn en deltidsjobb må du virkelig sette deg inn i de studieretningene som har praksis. 

Ja selvfølgelig men de er ikke garantert jobb etterpå og hvis du i det hele tatt har lest nyheter det siste året så vet du godt at det ikke er nok arbeidsplasser til alle og ikke alle som får praksisplass en gang. Jeg begynner å tro at du lever litt en boble, vi forteller det kun det som er realistisk. Det er derimot du som kommer med "men" og allerede nå er negativt innstilt til både jobb, sommerjobb og ekstra innsats uten studiet. 

Det er slettes ikke svart hvitt i jobbsammenheng, om du har lest de andres innlegg så skriver flere at det er veldig varierende, men det som er hovedtrenden er at du kommer til å stille svakere om du ikke har noe annet enn kun studier å vise til. Det er ikke å være svart hvitt orientert og mindre åpen til sinns. Alle har bidratt med forslag til hvordan du kan klare studier, ha en liten jobb ved siden, sommerjobb, konkrete forslag til hva du kan gjøre mens du fortsetter å krangle på det. Da er det ikke mer vi kan råde deg til, du får deg en vekker eller to etter hvert. Vi ønsker deg alle lykke til! 

Anonymkode: 2e4ab...da8

(Beklager sitering, får det ikke bort) 

 

15 minutter siden, Eeemil skrev:

Jo, et studie med praksis er bedre enn ingen praksis, dersom du ikke gjør noe utenom studiet.  Men jo mer, jo bedre. Husk at det er en konkurranse (med mindre det er en ekstremt ettertraktet bransje).

Frivillighet er veldig bra på CVen. Husk at du skal samle opp "bevis" og referanser for at du har egenskapene de etterlyser i jobbannonsene.  En god ide kan være å faktisk lese stillingsannonser på finn.

Hva mener du med å samle opp "bevis" og referanser for at jeg har egenskapene man etterlyser i jobbannonsene? Når jeg leser stillingsannonsene når jeg skal søke jobb, så er det jo litt sent å begynne å ta frivillige verv/jobber som beviser at jeg har egenskapene som etterlyses? 

Tenker jo på å gå et annet studie, som kanskje er kortere enn ingeniør (slik som du snakket om). Da er sykepleie eller fysioterapi noe for meg, eller medisin (men det er jo også fem år, så ikke kortere, men inkluderer praksis og turnus). Fysioterapi er jo tre år + turnusår = mye jobberfaring før man søker jobb som nyutdannet. Sykepleie er vel tre år? Og der er det også masse praksis, slik at man får øvd seg på å virkelig jobbe og ikke bare sitte med pensumbøkene, i tillegg til at man kan bruke praksis- og/eller turnusplass som referanse under jobbsøking. 

 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er for sent når du er ferdig. Det er derfor du må starte nå med opplegg utover studiene.

Har selv veldig sansen for studier med praksis, så får man luke de ut om man absolutt ikke trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eeemil skrev:

Ja, det er for sent når du er ferdig. Det er derfor du må starte nå med opplegg utover studiene.

Har selv veldig sansen for studier med praksis, så får man luke de ut om man absolutt ikke trives.

Da får jeg vurdere frem til 1. juli om jeg eventuelt skal velge et studie med praksis, som da også er kortere, så har jeg iallefall referansene på plass :) Så får jeg vurdere om jeg søker meg jobb om sommeren, evt. frivillig arbeid eller noe, for å ha noe å sette på CV-en i tillegg til utdannelsen. 

Kan jeg spørre deg om en ting til? Du skrev her at man bør lese stillingsannonser for hva som kreves/foretrekkes i stillinger som utlyses. Nå leste jeg litt på stillingsannonser for fysioterapeut (som er det studiet jeg tror jeg vil gå hvis jeg ikke skal gå ingeniør), og der stilles det selvfølgelig krav til å være autorisert fysioterapeut, og andre ting som går igjen er "spesialisering innenfor..." og/eller "relevant erfaring for arbeid med..." osv. Dette synes jeg er litt vanskelig, fordi det var veldig konkret hva de var ute etter i stillingsannonsen, og det er jo særdeles få som oppfyller AKKURAT de spesifikke kravene som stilles. Bør man studere noe mer før/etter fysioterapiutdannningen, eventuelt hva? Virker ikke som at fireårig utdannelse er nok for å tilfredsstille kravene de stiller. 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingeniør/sivilingeniør kan være helt topp det så lenge du velger en fremtidsrettet linje. Anbefaler deg å lese teknisk ukeblad på nett og sondere terrenget. Hvis du velger noe som det er mangel av, kan det jo hende at krava I jobbsøkingen ikke er så strenge.

Når det gjelder krav til feks fysioterapeut, lege, sykepleier osv må det jo være ypperlig å ha erfaring fra å jobbe I helseyrker eller å hjelpe folk.

På ingeniørfronten er det flott om du kan komme I en posisjon der du kan organisere/lede noe.

Bare husk at du må ha penger til å ha det gøy under studiet. Du får ikke den tida igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du klarer å skaffe bolig til maks 4000 i mnd klarer du deg nok greit med bare lån og stipend. Selv har jeg alltid spart det av storstipendet som ikke har gått til bøker og brukt det som buffer resten av året. Om sommeren har jeg brukt lønna fra fjorårets sommerjobb. 

Det er vel heller ikke krise å ikke ha 140 000 på bok når du er ferdig å studere? Veldig mange jeg kjenner har fortsatt å bo i kollektiv eller flyttet tilbake til foreldrene for å spare penger til bolig etter studiene. Mange av de hadde ikke så mye sparepenger. Det er ikke sånn at det er farlig å leie et par år ekstra, man taper jo noen tusenlapper, men det er vel bedre enn å jobbe seg syk under studiene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verden er dessverre bygd opp slik, i en bunke på flere hundre søkere siles du sakte men sikkert ut alt etter hvilke preferanser den arbeidsgiveren har. Selvfølgelig kan du være heldig at du får jobb selv uten jobberfaring mens du studerer, men med tanke på dagens arbeidsmarked, situasjonen i økonomien hos flere bedrifter så vil du dessverre være en av dem som havner automatisk i nei-bunken. Med mindre du har en søknad som skiller seg veldig ut, så gjør du det. Det er det flere her prøver å fortelle deg

I en prosess der du konkurrer om jobben så er det din jobb å overbevise arbeidsgiveren om at du er den perfekte kandidaten, og når du i tillegg ikke kan vise til at du kan mestre flere ting samtidig så kommer du til kort. Ja, vi vet alle sammen at i en normal jobb så vil du ikke måtte håndtere innleveringen, eksamen, gruppearbeid osv. Men det du glemmer er: du må håndtere resten av livet ditt! 

Familieliv med barn som skal hentes og leveres, samboere, familie, personlige problemer og utfordringer, alt på privaten spiller også inn på din arbeidssituasjon. En arbeidsgiver foretrekker studenter som har vist at de kan håndtere verv, deltidsjobb og studier fordi de viser at de har allerede trening i å mestre privatlivet kombinert med jobb. Det har ikke du. 

Og ja, du vil ha et hull i CVen din selv om du ikke vil innse det. Du vil ha et arbeidserfaring hull i CVen din, og det min venn er så mye mer viktigere enn at du kommer på intervju og sier jeg ville prioritere studiene. Det kunne du for et par år siden, idag funker ikke den unnskyldningen. 

Min erfaring er at det er mer stress å studere med praksis ved siden av studiene. Jeg studerte og hadde praksis i 4 måneder denne våren, 2-3 ganger i uken, jobb og sosiale. Jeg klarer meg men jeg har alltid jobbet ved siden av studiene og alltid jobbet alle ferier, så jeg klarte meg fint. Selvfølgelig var det utrolig stressende i perioder, men jeg tror faktisk at du vil slite mer. Du sier selv at psyken din ikke er sterk, dermed vil ikke jeg anbefale deg praksis. Klarer du ikke å håndtere en jobb to ganger i uken, vil du ikke klare å håndtere praksis som gjerne er mer enn det + studier. 

Sats på sommerjobb og studer resten av året så går det! ta eventuelt noen verv og frivillighetsgreier om du kan det. 

Anonymkode: 2e4ab...da8

Syntes nå detter er være litt for pessimistisk. Ikke det at det ikke stemmer (det gjør det nok i dagens arbeidsmarked etter oljefallet), men vet man at man ikke har kapasitet så har man ikke det. Da er det langt bedre å fullføre et studium ennå møte veggen, selv om man kanskje ikke har noen deltidsjobb, så får man heller følge opp med å ta en mindre attraktiv jobb i etterkant, evt. kombinert med å jobbe frivillig. Ikke optimalt, men greier du ikke studiet  (om det er en jobb som krever dette studiet) så kommer man strengt att ikke med i bunken med søkerne overhodet.

Dessuten er det en del som har jobber som ikke er forenlige med familieliv overhodet. Familietid, ferie og fritid er en luksus man har tatt for gitt, men som mest sannsynlig ikke kommer til å være en del av fremtidens arbeidsmarked. 

Anonymkode: 18c88...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at når du plutselig har et hull på CV-en på 6-7 år selv om du var under utdanning så ser det ikke så bra ut. Din arbeidserfaring fra Rema1000 vil ikke være verdt noen ting når du 6 år senere søker på en ingeniørstilling. A) fordi du ikke har jobbet på flere år så den kunnskapen du hadde derfra er død og B) du har ikke bevist at du klarer å sjonglere flere ting samtidig og er fleksibel. Hvorfor skal de da vurdere deg? 

Anonymkode: 2e4ab...da8

Hull er perioder du ikke har oppgitt i CV og/eller ikke kan forklare i et intervju, så lenge du oppgir studier (du faktisk har tatt) så er det ikke et CV-hull. 

Anonymkode: 18c88...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...