Gå til innhold

Student, økonomi, jobb osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg håper noen kan komme med litt råd til meg. Det er mulig dette ikke er noe problem i seg selv, men jeg synes det er slitsomt å gå rundt og tenke og bekymre meg for dette, noe jeg har gjort i omtrent hele vår. 

Jeg er student (årsstudium) og skal begynne på en mastergrad til høsten. Per i dag har jeg en deltidsjobb med fast vakt én gang i uka, men jeg kjenner dette blir for mye. Det er pga. personlige årsaker (psykiske problemer som gjør at jeg må ta mer hensyn til meg selv enn gjennomsnittspersonen må gjøre), slik at jeg ikke føler jeg får gjort det jeg skal med studiene, det sosiale osv. Hvis jeg skal fortsette i jobben til høsten krever de at jeg skal jobbe to ganger i uka, og derfor tenker jeg å si opp denne jobben, slik at jeg fokuserer kun på studier fra og med i høst. I sommer skal jeg ikke jobbe særlig mye, da jeg skal på en veldig lang reise og ellers ha ferie hjemme hos foreldrene mine. 

Det jeg går og tenker mest på, er økonomien min. Jeg er livredd for å ende opp med dårlig økonomi i årene fremover hvis jeg ikke jobber. Per i dag har jeg 50 000 kr på BSU, og 90 000 kr på sparekonto. Det er jo ganske mye (tror jeg?), men jeg er jo redd for at jeg må være nødt til å bruke av sparekontoen når jeg ikke får inntekt gjennom jobb, slik at denne forsvinner i løpet av studietiden. Det jeg er redd for da, er jo at jeg skal være lutfattig når jeg er ferdig utdannet, og dermed sitte i saksa hvis jeg ikke får meg noen jobb med én gang, og ikke har noe til overs.

Og hva hvis jeg plutselig må punge ut for noe uforutsett, slik at en stor del av det jeg har på konto blir borte? Mye sånne ting kan skje også. Kanskje jeg bekymrer meg over noe meningsløst, men dette er altså noe jeg tenker på nesten hver dag.