Gå til innhold

Student, økonomi, jobb osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg håper noen kan komme med litt råd til meg. Det er mulig dette ikke er noe problem i seg selv, men jeg synes det er slitsomt å gå rundt og tenke og bekymre meg for dette, noe jeg har gjort i omtrent hele vår. 

Jeg er student (årsstudium) og skal begynne på en mastergrad til høsten. Per i dag har jeg en deltidsjobb med fast vakt én gang i uka, men jeg kjenner dette blir for mye. Det er pga. personlige årsaker (psykiske problemer som gjør at jeg må ta mer hensyn til meg selv enn gjennomsnittspersonen må gjøre), slik at jeg ikke føler jeg får gjort det jeg skal med studiene, det sosiale osv. Hvis jeg skal fortsette i jobben til høsten krever de at jeg skal jobbe to ganger i uka, og derfor tenker jeg å si opp denne jobben, slik at jeg fokuserer kun på studier fra og med i høst. I sommer skal jeg ikke jobbe særlig mye, da jeg skal på en veldig lang reise og ellers ha ferie hjemme hos foreldrene mine. 

Det jeg går og tenker mest på, er økonomien min. Jeg er livredd for å ende opp med dårlig økonomi i årene fremover hvis jeg ikke jobber. Per i dag har jeg 50 000 kr på BSU, og 90 000 kr på sparekonto. Det er jo ganske mye (tror jeg?), men jeg er jo redd for at jeg må være nødt til å bruke av sparekontoen når jeg ikke får inntekt gjennom jobb, slik at denne forsvinner i løpet av studietiden. Det jeg er redd for da, er jo at jeg skal være lutfattig når jeg er ferdig utdannet, og dermed sitte i saksa hvis jeg ikke får meg noen jobb med én gang, og ikke har noe til overs.

Og hva hvis jeg plutselig må punge ut for noe uforutsett, slik at en stor del av det jeg har på konto blir borte? Mye sånne ting kan skje også. Kanskje jeg bekymrer meg over noe meningsløst, men dette er altså noe jeg tenker på nesten hver dag. 

Hva tror dere? Kan jeg klare meg i fremtiden gjennom studier og som nyutdannet, selv om jeg ikke jobber under studiene? Jeg skal selvfølgelig søke om studielån, hvis noen lurer på det :)

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste studenter bruker sommeren til å jobbe. Om du vil beholde penger på sparekontoen, må du naturligvis jobbe slik som alle andre! :) 

Anonymkode: 330c6...225

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 10.39, AnonymBruker skrev:

De fleste studenter bruker sommeren til å jobbe. Om du vil beholde penger på sparekontoen, må du naturligvis jobbe slik som alle andre! :) 

Anonymkode: 330c6...225

Må jeg jobbe for å beholde de 90 000 på sparekonto? De står jo der dersom jeg ikke bruker noe av dem? Men greia er at jeg skal jo prøve å ikke bruke noe av dem, altså leve på studielånet, men jeg tenker hva om det skjer noe som gjør at jeg må bruke av dem. 

Selv om jeg sier opp deltidsjobben min og ikke jobber særlig i sommer (skal jobbe noen vakter i juni), så kan jeg jo prøve å søke meg sommerjobb de årene jeg er student. Det er jo ingenting som garanterer for at jeg får det, men det går jo an å prøve. Da vil jeg jo eventuelt tjene opp en liten buffer som jeg kan fordele utover neste skoleår, hvor jeg ikke jobber ved siden av studiene. I tillegg får jeg jo storstipend i august, og det jeg ikke bruker på pensumbøker, semesteravgift og busskort etc., tenker jeg å spare og fordele utover hele året (fester sjelden så sparer en del penger der). 

Så du mener jeg kommer til å ende opp helt uten penger på konto når jeg er ferdig utdannet, hvis jeg ikke har deltidsjobb ved siden av studiene? 

Anonymkode: 1a856...418


Ryddet for svar til personangrep.

Kragebein, mod

Endret av Kragebein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du heller vil ha ferie enn å jobbe er jo ditt valg, men da må du jo ikke klage over at du ikke har inntekt

Anonymkode: 23189...88a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 10.51, AnonymBruker skrev:

At du heller vil ha ferie enn å jobbe er jo ditt valg, men da må du jo ikke klage over at du ikke har inntekt

Anonymkode: 23189...88a

Jeg bestilte den lange reisen allerede før jul (jordomseiling), så det frister lite å bare avlyse hele greia og jobbe istedet. Jeg har ikke reist noe ennå, og har lyst til å oppleve litt av verden. Jeg har jo også hatt inntekt dette skoleåret, pluss at jeg skal jobbe litt i juni. Etter sommeren er det jo ikke snakk om at jeg heller vil ha ferie enn å jobbe, fordi da skal jeg jo studere :)

 

Anonymkode: 1a856...418

 

 

Ryddet for svar til personangrep.

Kragebein, mod

Endret av Kragebein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90.000 er ikke mye i det store og det hele. Uforutsette ting skjer hele tiden og om du er så heldig at du klarer deg akkurat på lån og stipend så vil jeg tro at du blir nødd til å bruke fra sparepengene dine når det uforutsette dukker opp. Er det sånn at du mangler 3000 i mnd for å få ting til å gå rundt så er jo det 30.000 i året. 

Anonymkode: 3fe71...3b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestilte den lange reisen allerede før jul (jordomseiling), så det frister lite å bare avlyse hele greia og jobbe istedet. Jeg har ikke reist noe ennå, og har lyst til å oppleve litt av verden. Jeg har jo også hatt inntekt dette skoleåret, pluss at jeg skal jobbe litt i juni. Etter sommeren er det jo ikke snakk om at jeg heller vil ha ferie enn å jobbe, fordi da skal jeg jo studere :)

 

Nei, jeg er snart 23. 

Anonymkode: 1a856...418

Så du visste ikke før jul at du skulle studere?

Anonymkode: 23189...88a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner helt ærlig ikke helt hva du vil med denne tråden? Godkjennelse på at det er ok å si opp deltidsjobben? Bekreftelse på at man kan klare seg utelukkende på lån og stipend? Spådommer om salt på bordet og jobb etter studiene?

Å  klare seg på kun lån og stipend er fullt mulig dersom du bor i distriksnorge hvor leia er lav og om du lever nøkternt. Det er ikke særlig ideelt, men om du er flink å snu på krona så er det ikke en umulig oppgave.

Dersom du ikke mestrer å studere samtidig som du tar noen vakter så synes jeg det er ok å si opp jobben, nettopp fordi du har en buffer på 90.000kroner. Er du livredd for å bruke av bufferen så må du skaffe deg jobb i ferier slik andre studenter må. Husk at du kun får lån og stipend i august-mai (med andre ord så vil bufferen på 90.000kroner sikre juni,juli og halve august uten jobb i alle 5 årene du studerer dersom du har 7000kroner i månedlig budsjett, og ikke ellers bruker bufferen)

Igjen så stiller jeg meg undrende til hvilke svar eller råd du søker. Men ja; med støtte fra lånekassen så kan du klare deg ut studietiden uten å røre bufferen og ha deltidsjobb, men hvor komfortabelt det blir er en annen sak.

Anonymkode: 99e42...daf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er latterlig? 

Må jeg jobbe for å beholde de 90 000 på sparekonto? De står jo der dersom jeg ikke bruker noe av dem? Men greia er at jeg skal jo prøve å ikke bruke noe av dem, altså leve på studielånet, men jeg tenker hva om det skjer noe som gjør at jeg må bruke av dem. 

Selv om jeg sier opp deltidsjobben min og ikke jobber særlig i sommer (skal jobbe noen vakter i juni), så kan jeg jo prøve å søke meg sommerjobb de årene jeg er student. Det er jo ingenting som garanterer for at jeg får det, men det går jo an å prøve. Da vil jeg jo eventuelt tjene opp en liten buffer som jeg kan fordele utover neste skoleår, hvor jeg ikke jobber ved siden av studiene. I tillegg får jeg jo storstipend i august, og det jeg ikke bruker på pensumbøker, semesteravgift og busskort etc., tenker jeg å spare og fordele utover hele året (fester sjelden så sparer en del penger der). 

Så du mener jeg kommer til å ende opp helt uten penger på konto når jeg er ferdig utdannet, hvis jeg ikke har deltidsjobb ved siden av studiene? 

Anonymkode: 1a856...418

Har ikke ment en dritt om økonomien din, jeg sier bare at det er lurt å jobbe om sommeren om du ikke vil risikere å minke sparekontoen senere om lånet ikke er tilstrekkelig. Det er jo helt logisk.

 

Anonymkode: 330c6...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

90.000 er ikke mye i det store og det hele. Uforutsette ting skjer hele tiden og om du er så heldig at du klarer deg akkurat på lån og stipend så vil jeg tro at du blir nødd til å bruke fra sparepengene dine når det uforutsette dukker opp. Er det sånn at du mangler 3000 i mnd for å få ting til å gå rundt så er jo det 30.000 i året. 

Anonymkode: 3fe71...3b4

Jeg tviler jo på at jeg kommer til å mangle 3000 per måned for å få ting til å gå irundt. Tror du det? Hva skulle det i så fall være? Det jeg bruker penger på er jo mat, treningssenter, busskort, leie og strøm. Kjøper sjelden klær etc. I tillegg tenker jeg som sagt å fordele det jeg har igjen av storstipendet utover året, slik at det blir noen hundre kroner ekstra per måned derfra. Men det er mulig det blir for lite likevel? 

Hva med de som ikke jobber ved siden av studiene sånn generelt da, klarer de seg ikke på studielån? Hvis de bruker av en sparekonto hver måned, så må jo den gå tom etter hvert? 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du visste ikke før jul at du skulle studere?

Anonymkode: 23189...88a

Hva mener du? Jeg går nå et årsstudium, og har bestemt meg i løpet av dette året hvilken master jeg vil ta. Reisen bestilte vi til sommeren siden det er ferie da, og vi dermed har fri fra studier. 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Jeg går nå et årsstudium, og har bestemt meg i løpet av dette året hvilken master jeg vil ta. Reisen bestilte vi til sommeren siden det er ferie da, og vi dermed har fri fra studier. 

Anonymkode: 1a856...418

Hva er det da du spør om? Du studerer nå så da vet du jo selv hvor mye du trenger for å få det til å gå rundt...

Anonymkode: 23189...88a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner helt ærlig ikke helt hva du vil med denne tråden? Godkjennelse på at det er ok å si opp deltidsjobben? Bekreftelse på at man kan klare seg utelukkende på lån og stipend? Spådommer om salt på bordet og jobb etter studiene?

Å  klare seg på kun lån og stipend er fullt mulig dersom du bor i distriksnorge hvor leia er lav og om du lever nøkternt. Det er ikke særlig ideelt, men om du er flink å snu på krona så er det ikke en umulig oppgave.

Dersom du ikke mestrer å studere samtidig som du tar noen vakter så synes jeg det er ok å si opp jobben, nettopp fordi du har en buffer på 90.000kroner. Er du livredd for å bruke av bufferen så må du skaffe deg jobb i ferier slik andre studenter må. Husk at du kun får lån og stipend i august-mai (med andre ord så vil bufferen på 90.000kroner sikre juni,juli og halve august uten jobb i alle 5 årene du studerer dersom du har 7000kroner i månedlig budsjett, og ikke ellers bruker bufferen)

Igjen så stiller jeg meg undrende til hvilke svar eller råd du søker. Men ja; med støtte fra lånekassen så kan du klare deg ut studietiden uten å røre bufferen og ha deltidsjobb, men hvor komfortabelt det blir er en annen sak.

Anonymkode: 99e42...daf

Jeg trenger bare litt råd slik at jeg kan få orden på alle tankene jeg har i hodet for tiden. Det var ikke meningen å irritere noen med en meningsløs tråd :(

Det jeg er bekymret for er altså om jeg vil ende opp som lutfattig om fem år, når jeg er ferdig utdannet. Tenker da feks. hvis jeg ikke får meg jobb med en gang, og dermed ikke har noen buffer på sparekonto. Da sitter jeg jo litt i saksa. 

Jeg vil jo som sagt prøve å holde meg til 7500 kr per måned + litt hver måned som jeg setter av fra storstipendet som kommer i august og januar. Som jeg skrev over her, så er det jo også fullt mulig at jeg prøver å søke en sommerjobb hvert år mens jeg studerer, men jeg har jo absolutt ingen garanti for å få det. Det er jo noe jeg må prøve å skaffe når det nærmer seg sommeren (eventuelt begynner å lyses ut sommervikar-stillinger). 

Hva er det som ikke kommer til å bli komfortabelt? Det er jo mange som ikke jobber ved studiene, lever de dårlig de da? 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det da du spør om? Du studerer nå så da vet du jo selv hvor mye du trenger for å få det til å gå rundt...

Anonymkode: 23189...88a

Les hovedinnlegget mitt, så ser du hva jeg spør om! Jeg blir så lei av sånne frekke svar, kan du være så snill å slutte med det? Hvis jeg skal leve på kun lån og stipend, så må jeg kutte ned på forbruket jeg har hatt til nå som student. MEN, det er jo ikke umulig, da jeg feks. kan kjøpe mindre klær/ting, kjøpe billigere mat etc. Det jeg tenker på er om bufferen min kommer til å forsvinne på "uforutsette" ting i løpet av studietiden, slik at jeg ender opp uten sparekonto når jeg er ferdig utdannet (og eventuelt ikke får jobb med aller eneste gang). Jeg skal jo ikke bruke penger i hytt og pine, såpass forstår jeg jo. Men jeg søker egentlig etter noen som kanskje har erfaring med dette, som vet om det er vanlig eller ikke at en bufferkonto forsvinner i løpet av studietiden. Jeg er altså ikke ute etter frekke svar, sånn som du gir meg. 

Anonymkode: 1a856...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke ment en dritt om økonomien din, jeg sier bare at det er lurt å jobbe om sommeren om du ikke vil risikere å minke sparekontoen senere om lånet ikke er tilstrekkelig. Det er jo helt logisk.

 

Anonymkode: 330c6...225

Jeg har skrevet flere ganger at jeg sikkert kommer til å søke meg sommerjobb de årene jeg studerer. MEN, om jeg får en sommerjobb hver sommer disse fem årene, er jo ingen garanti for, og dermed ikke noe jeg kan gå ut i fra at order seg uansett. Hvis du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordomseiling i sommerferien :fnise:. Det er jo ikke gjennomførbart. 

Anonymkode: b81e1...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nikee

Er det mulig å være så vanskelig når TS spør om råd? KG altså :nei: 

TS, jeg ville ha beholdt den deltidsjobben - eventuelt spør om du kan gå ned med vaktene til annenhver uke i alle fall. 90 000 er ikke mye og som andre nevner hvis du plutselig skulle mangle noe så forsvinner disse fort. 

Har du ikke mulighet til å ha noen få vakter i sommer, før og etter ferien? Hvis ikke, så er det bedre at du beholder den deltidsjobben og heller prøver å få det til annenhver uke. Eventuelt prøver du frem til jul og ser hvordan det går. Nå vet jeg ikke hva du studerer, men det første året med master er ikke vanskelig å kombinere med jobb det er heller det siste som er ekstremt stressende. :)

 

EDIT: 

Jeg kan legge til at det er mange som klarer seg fint kun på studielånet men det har sine begrensninger. Det avhenger av husleien din, utgifter ellers og du blir begrenset i forhold til hva du kan gjøre sosialt. Og tro meg det sosiale er veldig viktig når man er student! Jeg sier ikke at alt koster penger når man er sosial men det er som regel en utgift :) Så tenk litt over det og se det an. Det er bedre å ha litt ekstra å rutte med hver måned enn å stresse over at man kanskje ikke har råd likevel

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nikee skrev:

Er det mulig å være så vanskelig når TS spør om råd? KG altså :nei: 

TS, jeg ville ha beholdt den deltidsjobben - eventuelt spør om du kan gå ned med vaktene til annenhver uke i alle fall. 90 000 er ikke mye og som andre nevner hvis du plutselig skulle mangle noe så forsvinner disse fort. 

Har du ikke mulighet til å ha noen få vakter i sommer, før og etter ferien? Hvis ikke, så er det bedre at du beholder den deltidsjobben og heller prøver å få det til annenhver uke. Eventuelt prøver du frem til jul og ser hvordan det går. Nå vet jeg ikke hva du studerer, men det første året med master er ikke vanskelig å kombinere med jobb det er heller det siste som er ekstremt stressende. :)

Hvis jeg skal få noen som helst vakter i deltidsjobben hvis jeg fortsetter etter sommerferien, så MÅ jeg jobbe fast to dager i uka. Ellers gir de stillingen til noen andre, og jeg blir "ekstrahjelp", men erfaringen tilsier at de som er ekstrahjelp ikke får noen som helst vakter, fordi det er stor kamp om vaktene på denne arbeidsplassen. 

Jeg skal jobbe noen vakter i juni, før jeg reiser bort. Jeg får ikke noe mer når jeg kommer tilbake, fordi da er alle vaktene opptatt, pluss at skolen begynner igjen et par uker etterpå. 

Har du eksempel på hva som plutselig kan mangle slik at 90 000 kr forsvinner? 

Jeg skal studere sivilingeniør. De fleste klarer jo å jobbe ved siden av studiene, men jeg har faktisk psykiske problemer som gjør at jeg trenger litt mer "rom" enn de fleste andre, hvis ikke går det rett vest med både studier og min egen helse. Derfor greier jeg ikke å jobbe så mye slik at jeg får mye mer inntekt enn hvis jeg lever på kun studielånet. 

Anonymkode: 1a856...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dine psykiske problemer er i en grad at du ikke kan jobbe ved siden som andre studenter, så har du mulighet til å søke ekstrastipend fra lånekassen.

 

Dette må du og lege søke sammen, da leger må vurdere om din funlsjonsnedsettelse er stor nok til at du ikke kan ha en elstrainntekt på siden

Anonymkode: e5968...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skal få noen som helst vakter i deltidsjobben hvis jeg fortsetter etter sommerferien, så MÅ jeg jobbe fast to dager i uka. Ellers gir de stillingen til noen andre, og jeg blir "ekstrahjelp", men erfaringen tilsier at de som er ekstrahjelp ikke får noen som helst vakter, fordi det er stor kamp om vaktene på denne arbeidsplassen. 

Jeg skal jobbe noen vakter i juni, før jeg reiser bort. Jeg får ikke noe mer når jeg kommer tilbake, fordi da er alle vaktene opptatt, pluss at skolen begynner igjen et par uker etterpå. 

Har du eksempel på hva som plutselig kan mangle slik at 90 000 kr forsvinner? 

Jeg skal studere sivilingeniør. De fleste klarer jo å jobbe ved siden av studiene, men jeg har faktisk psykiske problemer som gjør at jeg trenger litt mer "rom" enn de fleste andre, hvis ikke går det rett vest med både studier og min egen helse. Derfor greier jeg ikke å jobbe så mye slik at jeg får mye mer inntekt enn hvis jeg lever på kun studielånet. 

Anonymkode: 1a856...418

Da blir det litt mer kinkig, jeg ville uansett ha sagt jeg kan være ekstrahjelp. Det er bedre å være ekstrahjelp med en liten mulighet for en ekstra vakt enn ingenting. Nå vet jeg ikke hvordan du sliter, men for meg som slet veldig på slutten av masteren var jobben en lettelse fordi da fikk jeg en pause fra alt det stresset. Men der er alle ulike :)

Eventuelt kanskje du kan skaffe deg en jobb du kan jobbe hjemmefra og når det passer deg? mange muligheter innenfor kundeservice osv der det ikke er krav om fast hver uke :) 

Det kan være mye det, uforutsette utgifter, personlige problemer som krever penger osv. Men jeg tenker også mest på at du vil beholde den bufferen til etter du er ferdig utdannet. Nå forstod jeg det slik at du skulle rett på master på 2 år, men er dette en integrert master over flere år? Fordi det kan jeg fortelle deg allerede nå, du ikke blir veldig overbevisende som nyutdannet om du ikke har hatt en eneste jobb gjennom hele studietiden din. Da må du virkelig imponere på andre måter, sommerjobb kan hjelpe deg men mange arbeidsgivere foretrekker studenter som har mye å vise til ved siden av studiene. Ikke meningen å være supernegativ, men jeg er nyutdannet og har søkt jobb i over 1 år så jeg vet hvordan det er på arbeidsmarkedet nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...