Gå til innhold

Bunad fra ektefellens hjemsted - er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har valgt bunad fra ektefellens hjemsted? Jeg har selv gjort det, er veldig glad i stedet den kommer fra og har tilbrakt mange ferier der. Men lurer på om folk synes det er litt rart? Ingen som har sagt noe til meg da..

Men hva hvis man skulle bli skilt en dag (gud forby), ville det da ha blitt veldig rart å bruke bunaden videre?

Anonymkode: 510fa...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det lov. Finnes vel ingen bunadlov?

Anonymkode: c377b...99a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt innafor. Du føler en tilknytning til stedet og det betyr noe for deg, så er jo ikke helt "random" :)

Anonymkode: c8606...222

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov. Finnes vel ingen bunadlov?

Anonymkode: c377b...99a

Hehe, ja klart det er lov. Skulle kanskje formulert meg annerledes. Mente mer om det blir sett rart på. :)

Anonymkode: 510fa...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er tilknytning til bunaden viktig og ektefellens hjemsted er absolutt innforbi 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er veldig lov! Men jeg er litt usikker på hva jeg ville gjort med bunaden dersom vi slo opp. Uansett så har du jo en tilknytning til stedet bunaden kommer fra, om dere er sammen eller ikke, og det er det viktigste etter min mening. Skal ikke være noe bunadspoliti, men litt av poenget med bunad er jo etter min mening å vise frem hvilke steder man har tilknytning til. :)

Hvis min kjæreste hadde valgt bunad fra der jeg er fra, ville jeg tatt det som et kompliment :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo tradisjon, så det er helt etter boka. Brudgommens familie gir stedets bunad til bruden, for å ønske henne velkommen og vise at hun hører hjemme der. 

Anonymkode: b6a1b...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bunadsnemda skal man velge bunad ut fra stedet man kommer fra, stedet man bor på, eller stedet man føler tilhørighet til. Sistnevnte kan være blant annet om man har tilbrakt alle ferier på mor eller fars hjemsted, eller på ektemannens hjemsted. Bær bunad fra mannen din sitt hjemsted med glede - det er helt innafor! Foresten har moren min gjort det, hun er fra en annen kant av landet, men føler seg mest knyttet til pappas hjemsted

Anonymkode: b1a2b...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg synest det er veldig rart - å skape seg ei tilhøyrsle via mannen sin, iiksom, eg kjenner dei raude strømpene strikkar seg opp etter beina mine i rekordfart, eg. Om de hadde budd der ville det vore heilt annsleis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart å velge bunad fra et annet sted enn der familien er fra, men folk må jo bare gjøre som de vil. Nordlandsbunaden er jo best, så jeg skjønner at alle vil stjele den fra oss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da kommer bunadspolitiet og tar deg! Så best å la være, for de er rimelig skumle har jeg hørt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tradisjon, så det er helt etter boka. Brudgommens familie gir stedets bunad til bruden, for å ønske henne velkommen og vise at hun hører hjemme der. 

Anonymkode: b6a1b...972

Håper du er klar over at bunad er et moderne fenomen, knapt hundre år gammelt???

Anonymkode: 31407...d6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tigress skrev:

Eg synest det er veldig rart - å skape seg ei tilhøyrsle via mannen sin, iiksom, eg kjenner dei raude strømpene strikkar seg opp etter beina mine i rekordfart, eg. Om de hadde budd der ville det vore heilt annsleis. 

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis ligger noe «underdanighet» (av mangel på bedre uttrykk i farten) i at man kjenner tilknytning til et sted når ektefellen kommer derfra. I mange tilfeller vil man jo da tilbringe tid der, og bli glad i området. Min ex har f.eks slekt i Valdres, og jeg kan trygt si at jeg trives i og kjenner tilknytning til området selv om vi aldri bodde der. Jeg ser forresten heller ikke at TS avdekker hverken sitt eget eller ektefellens kjønn. :) 

Når det er sagt: jeg ville ikke sagt at bunad fra ektefellens hjemsted er førstevalget mitt, men i gitte tilfeller synes jeg det er helt innafor. Hadde jag f.eks syntes at bunaden fra eget eller slektens hjemsted(-er) var mindre pene, samtidig som jeg hadde elsket bunaden fra ektefellens hjemsted, så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Når man først har bunad, bør man helst ha en som man trives godt i. 

På spørsmålet om hva hvis det ble slutt: jeg ville beholdt bunaden likevel. Ektefellen i seg selv trenger ikke være grunnen til at man liker området, OG bunaden. 

Anonymkode: 16b34...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reglene døde sammen med 'Bunadspolitiet' for noen tiår siden.

Så du gjør akkurat som du vil. Det eneste som kan være verd en tanke måtte være å bli sittende med en bunad fra en ex mann sitt hjemsted. 

Anonymkode: 25afa...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...