Gå til innhold

Ung og arbeidsledig!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 20 år gammel, jeg har jobbet og gått på skolen i hele mitt liv. Jeg har aldri vært uten noe å gjøre i hverdagen.Men i år kom det! Jeg gikk altså Vg1 og Vg2 og rett ut i læretiden min. Men bedriften jeg jobbet for gikk konkurs. Og da ble alle ansatte oppsagt ink meg. Dette er første gangen der jeg sitter i 2 måneder uten å gjøre noenting. Nå sitter jeg her og er bare lei, deprimert og kjeder meg,eg har prøvd å finne ny jobb, men vanskelig med dagens marked. Så målet har blitt å studere videre til høsten.Jeg har jo en stor familie og mange venner, alle sier at det skal ordne seg, men jeg skjønner bare ikke hvordan det skal ordne seg! Så er det noen her, som har vært i lignende situasjon? Evt hvordan kom du ut av det? Hvor lenge tid tok det? Hvordan taklet du det?   

Jeg trenger virkelig din erfaringtips, så ikke nøl med å skrive. :) 

NB.Holder til i Oslo 

Takk på forhånd 

Anonymkode: 8cfa0...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er mange som har vært i din situasjon, og familien din har rett. Det ordner seg! Har du søkt høyere studier i år? Fristen er jo gått ut... Du kan i tilfelle sjekke restetorget når den tid kommer. I mellomtiden får du søke jobber utenom feltet ditt om det blir nødvendig, bare for å ha en jobb. Er markedet dårlig for din utdanning? Hva tenker du om å flytte på deg?

Anonymkode: 09980...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva slags rettigheter har man egentlig dersom man er lærling og lære-bedriften går konkurs?

 Har du satt deg ordentlig inn i dette?

Anonymkode: 5b23d...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er mange som har vært i din situasjon, og familien din har rett. Det ordner seg! Har du søkt høyere studier i år? Fristen er jo gått ut... Du kan i tilfelle sjekke restetorget når den tid kommer. I mellomtiden får du søke jobber utenom feltet ditt om det blir nødvendig, bare for å ha en jobb. Er markedet dårlig for din utdanning? Hva tenker du om å flytte på deg?

Anonymkode: 09980...dcf

Ja fortiden ligger markedet dårlig. Ja jeg har søkt.Det blir jo da påbygg til generell studiekompetanse. Jeg må ha studie kompetansen for å fortsette videre. Jeg har jo ikke råd for å flytte ut. 

Anonymkode: 8cfa0...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hva slags rettigheter har man egentlig dersom man er lærling og lære-bedriften går konkurs?

 Har du satt deg ordentlig inn i dette?

Anonymkode: 5b23d...063

Ikke så mye. Jeg bor i Oslo så opplærings kontoret kan ikke skaffe meg læreplass, fordi mange står uten læreplass og derfor må vi søke selv.

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja fortiden ligger markedet dårlig. Ja jeg har søkt.Det blir jo da påbygg til generell studiekompetanse. Jeg må ha studie kompetansen for å fortsette videre. Jeg har jo ikke råd for å flytte ut. 

Anonymkode: 8cfa0...387

Det er innenfor elektrikerfaget.

Anonymkode: 8cfa0...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja fortiden ligger markedet dårlig. Ja jeg har søkt.Det blir jo da påbygg til generell studiekompetanse. Jeg må ha studie kompetansen for å fortsette videre. Jeg har jo ikke råd for å flytte ut. 

Anonymkode: 8cfa0...387

Får heller ikke noe hjelp i fra nav siden jeg er lærling da. 

Anonymkode: 8cfa0...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er 20 år gammel, jeg har jobbet og gått på skolen i hele mitt liv. Jeg har aldri vært uten noe å gjøre i hverdagen.Men i år kom det! Jeg gikk altså Vg1 og Vg2 og rett ut i læretiden min. Men bedriften jeg jobbet for gikk konkurs. Og da ble alle ansatte oppsagt ink meg. Dette er første gangen der jeg sitter i 2 måneder uten å gjøre noenting. Nå sitter jeg her og er bare lei, deprimert og kjeder meg,eg har prøvd å finne ny jobb, men vanskelig med dagens marked. Så målet har blitt å studere videre til høsten.Jeg har jo en stor familie og mange venner, alle sier at det skal ordne seg, men jeg skjønner bare ikke hvordan det skal ordne seg! Så er det noen her, som har vært i lignende situasjon? Evt hvordan kom du ut av det? Hvor lenge tid tok det? Hvordan taklet du det?   

Jeg trenger virkelig din erfaringtips, så ikke nøl med å skrive. :) 

NB.Holder til i Oslo 

Takk på forhånd 

Anonymkode: 8cfa0...387

Siden du ikke får hjelp fra nav ville jeg tatt hvilken som helst jobb, søke jobber, søke praksisplass, stille opp der du ønsker å jobbe og spørre og levere cv og ringe. Det er bedre å ha en hvilken som helst jobb enn ingenting. Du kan også søke om praksisplasser. 

Endret av himmeloghav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk sommerjobber :) regner med du får bo hjemme mens du tar påbygg? Så kan du jo studere noe etter det. Da får du studielån, og du kan prøve å skaffe deg en liten deltidsjobb ved siden. 

Anonymkode: b955f...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...