Gå til innhold

Student som ikke har råd til lege. Kan nav hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og jobber ved siden av studiene. En stor grunn til det er fordi jeg har store helseutgifter. Jeg har en sjelden kronisk sykdom og en sykdom til oppå det som også er kronisk, men ikke sjelden. Den som ikke er sjelden har gjort at jeg forrige måned måtte ut med godt over 2000 kroner i helseutgifter, og alt blir ikke dekt av staten. F.eks kan jeg betale 450 kroner for en legetime og det kommer bare opp 150 kroner på egenandelgreiene fordi det er tydeligvis ikke alt staten dekker på egenandel. Samme med medisiner. Det jeg får for den ikke sjeldne sykdommen er på blå resept, men den sjeldne sykdommen får jeg ikke dekt noe for når jeg trenger smertestillende f.eks, for så lenge man ikke trenger akkurat den samme medisinen over lengre tid blir det ikke dekt.

Jeg har gått over frikortgrensen, men har ikke fått frikort enda. Nå er jeg blitt akutt syk pga den sjeldne sykdommen min (får akutte sykdommer noen ganger i året) og må ut med mange hundrelapper om dagen. Jeg har rett og slett ikke råd til mat frem til den 12 :( Familien min kan ikke hjelpe meg. 

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: c43f8...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legevakten kan gi deg faktura. 

Anonymkode: fabc9...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan finnes noe for deg i legathåndboken? Har studentsamskipnaden en ordning du kan benytte deg av?

Anonymkode: e990b...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og kontakt studentskipnaden/helsesøster på skolen og hør hva de evt dekker i forbindelse med legeutgifter...! :)
Jeg har selv fått dekket stort sett alt av legeutgifter på skolen. Du må legge ut men så har de en refusjon hver måned når du leverer inn kopi av frikort eller kvittering fra legen.

Anonymkode: 2e161...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store medisinske utgifter kan også skrives av på skatten. Ta vare på kvitteringer. 

Men ta først og fremst kontakt med studentsamskipnaden der du studerer. De vil nok kunne hjelpe deg.

Anonymkode: ccbe6...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en regel i blåreseptforskriften/paragrafen (om det er 3b eller 2b husker jeg ikke) at dersom man har en sjelden tilstand som under 500 mennesker i Norge har, så kan man søke om å få dekket medisiner for dette på blå resept. Da må legen søke for deg. 

Ellers ville jeg også rådet til å høre med studentsamskipnaden, de har ofte en ordning. Om foreldre kan hjelpe i en såpass prekær situasjon, er det en annen mulighet. Kanskje du også kan spørre legen om dette? 

Anonymkode: 1f54c...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg studerer får vi refundert beløp som overstiger 250 kroner, og opp til frikortgrensa. Kan det er noen lignende tilbud der du studerer?

Anonymkode: 5b49f...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...