Gå til innhold

Innvandring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg føler at det er et vanskelig tema som er ikke så lett å diskutere om. Kanskje fordi at jeg er en innvandrer selv.

Det er ikke et syteinnlegg om diskriminering eller noe. Jeg ønsker bare skrive mine tanker og se om noen kan dele sine meninger. Alt godtas, både positivt og negativt.

Først så kan si med en gang at jeg fikk veldig store muligheter i Norge. Utdanning er gratis og man får virkelig god hjelp og støtte til å lete etter arbeid. Både på universitetet og hos NAV. Jeg har møtt veldig snille folk som støttet meg og hjalp virkelig til. Kanskje jeg var bare heldig. Dessverre er det vanskelig å få en grei jobb i Norge. Spesielt for innvandrere. Og dette kan jeg forstå til en viss grad, spesielt nå. Man vil gjerne prioritere sine egne og hjelpe dem til. Jeg tror det er slik i de fleste land. Men hvis man jobber og står på ender alt godt før eller senere. Jeg merker også at det blir bedre og man får likere muligheter. Kanskje det kommer med alder eller botid?

Samtidig føler jeg at det er veldig mye sortering norsk, ikke norsk. Jeg kan ikke si at folk ikke er inkluderende. Alle er stort sett høflige og snille. Men man blir likevel ikke godtatt helt. Det føles som om folk er kanskje litt usikre eller redde. Men innvandrere er også litt redde og usikre. Spesielt nå når det var så mye diskusjoner om innvandring.  Og til slutt så holder man seg unna hverandre. Dette fører ingen vei. Hvordan kan folk bli integrert? Jeg tenker at det er godt for meg at jeg ikke er vokst opp her. Jeg klarer å tenke på den måten og godta dette, samt ta meg sammen. Det er jeg som har kommet hit og det er mitt problem. Enten klarer jeg det eller ikke. Men det er slitsomt. Og jeg blir ganske lei meg når jeg tenker på de som vokser opp i Norge og føler seg aldri godtatt helt.

Jeg merker også at folk er litt redde at vi som kommer vil endre eller ødelegge norsk kultur. Men det er faktisk ganske mange som liker det og ønsker å være en del av det. Norske tradisjoner og kultur er også veldig sterke i Norge. Jeg tror ikke at det så enkelt å endre på det. Jeg tror at det er mye enklere å bli en del av det.

Det ble ikke helt som jeg planlagt å skrive, men hva tenker dere?

Anonymkode: 85987...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er først og fremst alle de som bosetter seg med sine egne og man får "ghettoer". Alle de som bosetter seg i områder med veldig, veldig mange nordmenn blir veldig fort integrert, og akseptert om de ønsker det, det er mine erfaringer i hvertfall med veldig mange folk fra ulike land. 

Anonymkode: 43402...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker også at folk er litt redde at vi som kommer vil endre eller ødelegge norsk kultur. Men det er faktisk ganske mange som liker det og ønsker å være en del av det. Norske tradisjoner og kultur er også veldig sterke i Norge. Jeg tror ikke at det så enkelt å endre på det. Jeg tror at det er mye enklere å bli en del av det.

Du har rett i denne mistanken, men du tar feil når du antyder at mulighetene for endring ikke er sannsynlige.

Endringer av normer, særlig de uskrevne, vil alltid starte et sted før de sprer seg og blir så omfattende at man ikke skjønner hvordan man endte opp her.

I Norge gjelder det miljøene rundt ungdomsskoler og videregående skoler i Oslo. I tillegg til nærmiljøene som disse skolene er en del av. Her kan man se en radikal endring av norsk kultur som er blitt byttet ut med æreskultur og et veldig fremmed kvinnesyn. Den store innvandringen gjør at menensker som ønsker å leve under slike normer blir flere og flere.

Samtidig er etnisk norske ungdommer i disse mijøene i mindretall, og vil som alle andre unge og søkende mennsker bare passe inn. Derfor blir disse fremmede normene også en del av deres normer, og så har vi det gående.

På lengre sikt, vil endringer i disse normene påvirke politikken og storsamfunnet. Det første som står for fall er en sekulær baren- og familiepolitikk. Deretter vil andre pilarer som definerer den norske modellen forsvinne en etter en. Abort, blasfemi, lærplaner i skoler, offentilg støtte til trossamfunn, definisjoner på seksualforbrytelser, rettigheter for LGBT er bare noen eksempler på samfunnsomåder som vil drastisk endres på sikt, når den verdikonservative delen av befolkningen øker.

Anonymkode: 130ac...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3.

Dette er ikke bra. En av de fineste ting med Norge er kvinnesyn og friheten. Jeg kan heller ikke si at kvinner her er veldig feministiske. Jeg merker at man har ofte en veldig fin balanse. Jenter er stort sett ganske feminine men samtidig vet sin egen verdi. Det er det som er fint.

Anonymkode: 85987...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...