Gå til innhold

Hvorfor.... skriver enkelte voksne... sånn her.... konsekvent...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sikter til "...", som ser ut til å være en gjenganger blant overraskende (og egentlig litt irriterende) mange. Det nytter ikke å erstatte komma..... med masse punktum.... Hvis det så er tanken med det her... lær deg heller ordentlig tegnsetting. Jeg ser tilfellet stort sett hos voksne, og jeg lurer virkelig på hva som har påvirket dem til det. Noen som har noen teori? Og er det flere som har reagert på det? 

Anonymkode: 39ad9...ac7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ertet mamma for å gjøre det der, det er tåpelig og tungvint å lese. Hun mente det var "tenke/kunstpause". 

Anonymkode: cb91f...eec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

De har lite trening med dataverktøy, og hvordan uttrykke seg skriftlig. Som oftest er det sett hos mennesker med lavere utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ertet mamma for å gjøre det der, det er tåpelig og tungvint å lese. Hun mente det var "tenke/kunstpause". 

Anonymkode: cb91f...eec

Funksjonen med "..." er jo en slags tenkepause, men det er da vel ingen som har det etter hver setning når de prater heller? Jeg kjenner iallfall ingen som alltid prater med tenkepauser i og etter hver setning... Har til og med sett noen bruke det når de kommenterer bilder og skriver gratulasjoner til folk. Da blir det noe sånt: "Så fin du var her Inga..." eller "Gratulerer så mye med dagen Inga... håper du har en flott dag...". 

Det eneste de oppnår med å skrive slik, er å se ut som de virkelig ikke mener det de skriver. Med "tenkepauser" i slike situasjoner, så ser det jo ut som ironi. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan få det til å høres logisk ut. 

Anonymkode: 39ad9...ac7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Citronella skrev:

De har lite trening med dataverktøy, og hvordan uttrykke seg skriftlig. Som oftest er det sett hos mennesker med lavere utdannelse.

Jeg tror faktisk ikke det er det som er grunnen. Jeg tror kanskje det handler om at alt blir mer og mer digitalisert. Og at det påvirker skriftspråket gjennom at det kommer en form for visualisering inn i det. Ta f.eks sms og generelt meldinger vi skriver rundt omkring på nett i stedet for å snakke med folk ansikt til ansikt. Da kommer nye ting inn i språket for å visualisere selve praten som egentlig mangler.

Man kan og tenke andre komponenter som at alt er mer effektivisert og at håndverk og fokus på detaljer går i glemmeboken. Skriftspråk og korrekt språk er også et håndverk på mange måter. Sammenlignbart med for eksempel kunstnere som gikk fra maleri til visualisering digitalt. Der er det en svingning tilbake da. Men jeg tror sånne ting virker mer inn en hvilken utdannelse folk har og hvor god de er til tegnsetting.  

Anonymkode: c4213...425

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk ikke det er det som er grunnen. Jeg tror kanskje det handler om at alt blir mer og mer digitalisert. Og at det påvirker skriftspråket gjennom at det kommer en form for visualisering inn i det. Ta f.eks sms og generelt meldinger vi skriver rundt omkring på nett i stedet for å snakke med folk ansikt til ansikt. Da kommer nye ting inn i språket for å visualisere selve praten som egentlig mangler.

Man kan og tenke andre komponenter som at alt er mer effektivisert og at håndverk og fokus på detaljer går i glemmeboken. Skriftspråk og korrekt språk er også et håndverk på mange måter. Sammenlignbart med for eksempel kunstnere som gikk fra maleri til visualisering digitalt. Der er det en svingning tilbake da. Men jeg tror sånne ting virker mer inn en hvilken utdannelse folk har og hvor god de er til tegnsetting.  

Anonymkode: c4213...425

Nja. Mulig. Og interessant teori.  Men jeg ser dette kun hos voksne som jeg vet har lavere utdannelse, og ikke kyndige på dataverktøy og også SoMe. Om man er godt skolert, og vant med å bruke språket, så vil man være i stand til å bruke språk og tegn innenfor de rammer som allerede er der for å visualisere. 

Men språkutvikling er spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og unødvendig bruk av anførselstegn. Mamma skriver slik: 

Hatt en "flott" dag med mormorgutten "Anders". 

🙄

Anonymkode: 3d2d1...506

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg i alle fall ikke på de som bruker ,,,,,,,,,,,,, 

Anonymkode: 77e26...f00

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår meg i alle fall ikke på de som bruker ,,,,,,,,,,,,, 

Anonymkode: 77e26...f00

Hvor har du sett det? (sorry jeg måtte forstørre opp for å greie å se tegnene).

Anonymkode: 0e4a7...b17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og unødvendig bruk av anførselstegn. Mamma skriver slik: 

Hatt en "flott" dag med mormorgutten "Anders". 

🙄

Anonymkode: 3d2d1...506

"If that's even his real name" :D

 

tja, jeg ser denne type tegnsetting hos folk jeg gjerne vil kalle "godt voksne", og som relativt nylig har begynt med SoMe. Jeg, og sikkert hele min generasjon, har vokst opp med å lære oss hvordan vi skal uttrykke oss skriftlig for å få frem personlighet, og på en måte for å erstatte sosial kommunikasjon, til en viss grad i allefall. Jeg er hva jeg selv vil kalle konservativ når det gjelder emojis, og bruker de gode gamle glad-smiley, trist-smiley, og kanskje av og til en tunge-smiley. Men jeg merker likevel at hvis jeg ikke slenger med et :) i slutten av en kort beskjed så synes jeg selv at jeg virker unormalt sur og kort. 

Det er nok med skriftspråk som med alle andre språk. Hvis du flytter til et annet land som ung så har du enklere for å lære språket flytende enn hvis du flytter som voksen.

 

nå håper jeg alle får en flott kveld......... :):):):):):) jeg skal snart legge meg i den GODE senga mi, og sove GODT,,, HIHI

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du sett det? (sorry jeg måtte forstørre opp for å greie å se tegnene).

Anonymkode: 0e4a7...b17

Jaa, en del faktisk! En del eldre som skriver det

Anonymkode: 77e26...f00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jaa, en del faktisk! En del eldre som skriver det

Anonymkode: 77e26...f00

Takk for svar! Hva mener de med alle de kommaene da?

Anonymkode: 0e4a7...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hva mener de med alle de kommaene da?

Anonymkode: 0e4a7...b17

Aner ikke, det jeg lurer på jeg også :P 

Anonymkode: 77e26...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du sett det? (sorry jeg måtte forstørre opp for å greie å se tegnene).

Anonymkode: 0e4a7...b17

Jeg har også sett det flere ganger. Ser sånt mest i kommentarfelt rundt omkring på facebook. Jeg syns det er direkte merkelig at noen tenker at det ser helt logisk ut med 10 kommategn etter hverandre. 

Jeg selv tenker jo først og fremst at disse menneskene enten aldri leser bøker, eller har en sterk dysleksi. Men jeg har jo sett at de ikke nødvendigvis har mange andre skrivefeil også, iblant gjelder det kun denne misbruken av tegn. Jeg tenker derfor at dersom de hadde lest bøker og hørt skriftlige setningsstrukturer inni hodet, så kanskje noen hadde fått terpa det inn i skrivevanene sine. Men det kan jo hende at vedkommende faktisk leser masse bøker, og slettes ikke har dysleksi. Hvor kommer denne setningsstrukturen fra da? 

Å visualisere muntlig språk inn i det digitale skriftspråket kunne jo vært en grunn. Faktisk kan det godt være en helt reell årsak. Men hvem er det egentlig som faktisk snakker sånn i virkeligheten? Hvorfor ikke bare skrive som om de skrev et helt vanlig brev til noen, for eksempel? 

Men jeg selv er oppvokst med digital kommunikasjon helt fra jeg var 11 år, og kan kanskje ikke sette meg helt inn i hvordan det er å lære seg det som godt voksen. 

Anonymkode: 39ad9...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver "..." så er det en annen måte å uttrykke meg på. Det er ord som ikke blir sagt, men som "henger i luften", som i en muntlig samtale.

Det er en kort "pause" når man snakker, med spesifikt tonefall, som insinuerer at man "tenker sitt". Dette blir brukt mye i bøker. 

 

Anonymkode: 63005...630

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Citronella
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sett det flere ganger. Ser sånt mest i kommentarfelt rundt omkring på facebook. Jeg syns det er direkte merkelig at noen tenker at det ser helt logisk ut med 10 kommategn etter hverandre. 

Jeg selv tenker jo først og fremst at disse menneskene enten aldri leser bøker, eller har en sterk dysleksi. Men jeg har jo sett at de ikke nødvendigvis har mange andre skrivefeil også, iblant gjelder det kun denne misbruken av tegn. Jeg tenker derfor at dersom de hadde lest bøker og hørt skriftlige setningsstrukturer inni hodet, så kanskje noen hadde fått terpa det inn i skrivevanene sine. Men det kan jo hende at vedkommende faktisk leser masse bøker, og slettes ikke har dysleksi. Hvor kommer denne setningsstrukturen fra da? 

Å visualisere muntlig språk inn i det digitale skriftspråket kunne jo vært en grunn. Faktisk kan det godt være en helt reell årsak. Men hvem er det egentlig som faktisk snakker sånn i virkeligheten? Hvorfor ikke bare skrive som om de skrev et helt vanlig brev til noen, for eksempel? 

Men jeg selv er oppvokst med digital kommunikasjon helt fra jeg var 11 år, og kan kanskje ikke sette meg helt inn i hvordan det er å lære seg det som godt voksen. 

Anonymkode: 39ad9...ac7

Jeg har vært på Internett siden 1995, men jeg er vel i fåtall i min generasjon som er 40+. 

Det du sier om å lese bøker er et viktig argument, her blir vi eksponert for korrekt bruk av språk, samt også tidsskrifter og faglig litteratur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på svekkede skriveferdigheter og føler selv en trang til å konfrontere folk på det. 
Jeg tenker at de fleste vil oppnå en dramatisk eller følsom effekt og det fungerer selvfølgelig ikke. 

 

Men som en kommentar på en av kommentarene jeg så her, jeg har ikke fullført skolen og mine skriveferdigheter har overraskende nok forbedret seg.

( Ja, det er lov å starte en setning med MEN ) 

Anonymkode: 29f56...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og unødvendig bruk av anførselstegn. Mamma skriver slik: 

Hatt en "flott" dag med mormorgutten "Anders". 

🙄

Anonymkode: 3d2d1...506

Du får sove "godt" :)

Anonymkode: d8e76...064

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så glad jeg ikke er den eneste som synes det ser rett og slett helt idiotisk ut. Har noen på Facebook som skriver sånn hele tiden. De har også en god del skrivefeil, så muligens personen har dysleksi, men det vet jeg ikke noe om.

Hun legger ofte ut om middager og besøk hun har hatt den dagen, men alt virker veldig surt og rart ut. Hun skriver alltid sånn:
Takk for en koselig middag..... med kjære svigersønn og barnebarn....... koselig å se dere.....
Noen ganger så ser det så dumt ut at jeg nesten har lyst til å si ifra.

Såvidt jeg vet så har hun en ok utdanning, men hun er over 50, muligens 60 år. Har sett lignende tilfeller ellers også, og det er alltid av noen som er litt oppe i årene.

Teorien med at de ikke er vant til å uttrykke seg skriftlig på nett er interessant, men hvordan skriver de for hånd da? La oss si at de skriver et brev, eller den gangen de fortsatt gikk på skolen, brukte de "............" etter hver setning da også? Hva er egentlig forskjellen mellom å skrive på et tastatur og å skrive for hånd? Det blir jo det samme problemet med å ikke få til å legge inn sine egne tonefall og eget humør?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...