Gå til innhold

Er det viktig å spise etter en joggetur når man vil ned noen kilo?


anneira

Anbefalte innlegg

Jeg vil ned noen kilo før fellesferien sånn at jeg kommer inn i sommerklæra som er blitt litt for små siden i fjor. Jeg vil gjerne ned 3-5 kilo. Er 167 høy og veier 67 kilo. Vil helst ned til 60, men jeg innser at det er urealistisk på en sunn måte på så kort tid. Men jeg er i gang, spiser mindre og sunnere, går turer og jogger litt.

 

Jeg merker at når jeg jogger om kveldene så mister jeg faktisk litt av matlysten når jeg kommer hjem. Jeg spiser litt, men ikke så mye som jeg har forbrent på joggeturen. Løper rundt 50 min. Gjør det noe egentlig? Får jeg like god utbytte av treninga selvom jeg ikke spiser de kaloriene jeg forbrenner av treninga? Jeg vil jo gjerne opprettholde en god fysisk helse og få god utbytte av jogginga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser ikke etter joggingen, jogger mellom 35 min og 120 min. Er mett og har ingen matyst da. Formen kommer seg og vekta går ned, så det kan ikke være så ille. Dersom du får i deg nok næringsstoffer i løpet av dagen tenker jeg det går greit :) 

Anonymkode: f7420...75c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å gå ned sju kilo på fire uker. Men du må være disiplinert med hva du spiser. Tenk deg at hvert måltid du spiser bortsett fra middagen, skal inneholde mer protein enn karbohydrater og fett. Også må du telle kaloriene dine og legge deg 3-400 under vedlikeholdsnivå. Det kan også lønne seg å trene litt styrke for å ikke miste så mye muskulatur mens du slanker deg. Pass på å få i deg nok vann og grønnsaker for å ikke mangle viktige vitaminer. Følger du en streng kostholdsplan så trenger du egentlig ikke jogge en meter for å gå ned 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar folkens!

jeg hater styrketrening... så det blir nok med jogginga - ikke bare for slankingas skyld, men for å komme i bedre form. Å gå fra 67 til 60 kg på 5 uker, er ikke det ganske usundt, eller? Noen med erfaring/mer viten enn meg om dette er sundt? Jeg vil jo gjerne være i god form også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 9 kg på 6 uker og jeg har følt meg bra hele tiden. Har gått ned 14kg siden midten av mars nå, men nå begynner jeg å merke at jeg mister styrke så jeg må skjerpe kostholdet ytterligere om jeg skal gå ned noe mer.

Bare til info så er jeg på rutinesjekker hos lege med jevne mellomrom og alt står bra til med blodverdier så jeg kan ikke tenke meg at det er skadelig å gå brått ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Cyrus skrev:

Jeg gikk ned 9 kg på 6 uker og jeg har følt meg bra hele tiden. Har gått ned 14kg siden midten av mars nå, men nå begynner jeg å merke at jeg mister styrke så jeg må skjerpe kostholdet ytterligere om jeg skal gå ned noe mer.

Bare til info så er jeg på rutinesjekker hos lege med jevne mellomrom og alt står bra til med blodverdier så jeg kan ikke tenke meg at det er skadelig å gå brått ned i vekt.

Motiverende! Hvor mye veide du før du gikk ned de 9? Hvor høy er du? :)

Anonymkode: d0350...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Cyrus skrev:

Det er fullt mulig å gå ned sju kilo på fire uker. Men du må være disiplinert med hva du spiser. Tenk deg at hvert måltid du spiser bortsett fra middagen, skal inneholde mer protein enn karbohydrater og fett. Også må du telle kaloriene dine og legge deg 3-400 under vedlikeholdsnivå. Det kan også lønne seg å trene litt styrke for å ikke miste så mye muskulatur mens du slanker deg. Pass på å få i deg nok vann og grønnsaker for å ikke mangle viktige vitaminer. Følger du en streng kostholdsplan så trenger du egentlig ikke jogge en meter for å gå ned 😄

Men det å trene er jo sunt da :)

Så fortsett med TS, det kommer du til å få utbytte av,nå og i framtiden :)

Anonymkode: 8cacd...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, anneira skrev:

takk for svar folkens!

jeg hater styrketrening... så det blir nok med jogginga - ikke bare for slankingas skyld, men for å komme i bedre form. Å gå fra 67 til 60 kg på 5 uker, er ikke det ganske usundt, eller? Noen med erfaring/mer viten enn meg om dette er sundt? Jeg vil jo gjerne være i god form også..

Jeg tenker at det ikke er så sunt og at hvis du kjører knall hard,så fyker kiloene på etterpå.

Anonymkode: 8cacd...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja du burde å spise ett lite måltid, det behøver ikke mye-en brødskive eller noe
.

Googler du finner di artikler om det :)

Anonymkode: 8cacd...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motiverende! Hvor mye veide du før du gikk ned de 9? Hvor høy er du? :)

Anonymkode: d0350...b73

Jeg veide 98 og nå veier jeg 84. Om ønskelig så kan jeg poste før-etter-bilde. Jeg er 180cm høy 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cyrus skrev:

Jeg veide 98 og nå veier jeg 84. Om ønskelig så kan jeg poste før-etter-bilde. Jeg er 180cm høy 😄

Det er jo kjempe bra! Jeg veier selv 84 (166cm) har en drøm å komme ned til 75 og ikke bruke kjempelang tid..  Slutt målet er 60 men det har jeg ikke hastverk med..

Hvor mange kcal lå du på, hvor mye trente du? :) 

Anonymkode: d0350...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet så langt da ☺

Jeg ligger på 2300kalorier hvis jeg skal ned, og 3800 hvis jeg skal opp. Begge deler er ganske tøft har jeg funnet ut. Jeg trener styrke med litt cardio 6 dager i uken 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Du trenger ikke å spise noe. Så lenge du totalt sett får i deg nok kalorier gjennom dagen så spiller det ingen rolle når du spiser. Noen må gjerne ha noe etterpå eller så blir de slappe etc, men så lenge du fungerer uten så kjører du ditt eget løp på det.

Er ved tung styrke og at man skal bygge muskler at at man bør tenke litt mer på å gi musklene nok næring før/etter en økt. 

Du kan lett miste noen kilo bare på vannvekt de første ukene så sånn sett er ikke urealistisk med 5 kg, men det er bra at du tenker langsiktelig og ikke blir skuffet om du ikke klarer det for det er jo ikke lange tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, anneira skrev:

takk for svar folkens!

jeg hater styrketrening... så det blir nok med jogginga - ikke bare for slankingas skyld, men for å komme i bedre form. Å gå fra 67 til 60 kg på 5 uker, er ikke det ganske usundt, eller? Noen med erfaring/mer viten enn meg om dette er sundt? Jeg vil jo gjerne være i god form også..

Det kommer helt an på kroppen din hvor mye den går ned etter trivselsvekt o.l. For noen år siden veide jeg 62 kilo. Hadde gått opp mye på kort tid. Jeg gikk ned fra 62 til 52 kilo på bare litt over en måned bare av å bli mye mer fysisk aktiv. Jeg endret ikke noe som helst i kostholdet fordi jeg spiste sunt og variert fra før. For min kropp var det bare naturlig å gå ned de kiloene, men det var nok fordi jeg også gikk opp så fort i vekt og ikke lå på den vekta så lenge at kroppen vendte seg til det. Nå har jeg gått opp til 57 kilo og har ligget der de siste årene (har fått mye mer muskelmasse).

så det kommer helt an på, men jeg tror en 4-5 kilo er i alle fall realistisk for deg.

Anonymkode: 9c378...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Runforit skrev:

Du trenger ikke å spise noe. Så lenge du totalt sett får i deg nok kalorier gjennom dagen så spiller det ingen rolle når du spiser. Noen må gjerne ha noe etterpå eller så blir de slappe etc, men så lenge du fungerer uten så kjører du ditt eget løp på det.

Er ved tung styrke og at man skal bygge muskler at at man bør tenke litt mer på å gi musklene nok næring før/etter en økt. 

Du kan lett miste noen kilo bare på vannvekt de første ukene så sånn sett er ikke urealistisk med 5 kg, men det er bra at du tenker langsiktelig og ikke blir skuffet om du ikke klarer det for det er jo ikke lange tiden.

Hvis man jogger må man faktisk også tenke på restutisjonen. Å spise proteinrikt innen 1 time er derfor lurt for å ikke bli underrestituert (såkalt overtrent). Det handler ikke om tung styrke. 

Anonymkode: 9c378...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på kroppen din hvor mye den går ned etter trivselsvekt o.l. For noen år siden veide jeg 62 kilo. Hadde gått opp mye på kort tid. Jeg gikk ned fra 62 til 52 kilo på bare litt over en måned bare av å bli mye mer fysisk aktiv. Jeg endret ikke noe som helst i kostholdet fordi jeg spiste sunt og variert fra før. For min kropp var det bare naturlig å gå ned de kiloene, men det var nok fordi jeg også gikk opp så fort i vekt og ikke lå på den vekta så lenge at kroppen vendte seg til det. Nå har jeg gått opp til 57 kilo og har ligget der de siste årene (har fått mye mer muskelmasse).

så det kommer helt an på, men jeg tror en 4-5 kilo er i alle fall realistisk for deg.

Anonymkode: 9c378...28a

 

I fjor høst veide jeg 60 kilo. Det er min trivselsvekt, da jeg veide 58 så var jeg rett og slett akkurat litt for tynn og fikk mange kommentarer om at jeg ikke måtte gå ned mer i vekt. Jeg gikk opp til 69 kilo i vinter. Jeg pleier å ligge på 63-64, men siden jeg trives godt på 60 så vil jeg gjerne dit, og jeg har ikke mye klær som passer nå, nå er jeg nede i 67. Det har tatt meg lang tid å komme igang med vektnedgangen, men de siste 10 dagene har jeg virkelig fått motivasjon, jeg løper mer og spiser mindre. Og jeg har rett og slett mindre matlyst... Noe av det jeg er minst fornøyd med er magen, fordi den alltid er oppblås og alltid har vært det. Den passer liksom ikke sammen med resten av kroppen. Men i forhold til vekta så ønsker jeg bare ikke å ødelegge effekten av jogginga fordi jeg spiser for lite. Men noe yoghurt naturell med bær burde jeg klare å få ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, anneira skrev:

 

I fjor høst veide jeg 60 kilo. Det er min trivselsvekt, da jeg veide 58 så var jeg rett og slett akkurat litt for tynn og fikk mange kommentarer om at jeg ikke måtte gå ned mer i vekt. Jeg gikk opp til 69 kilo i vinter. Jeg pleier å ligge på 63-64, men siden jeg trives godt på 60 så vil jeg gjerne dit, og jeg har ikke mye klær som passer nå, nå er jeg nede i 67. Det har tatt meg lang tid å komme igang med vektnedgangen, men de siste 10 dagene har jeg virkelig fått motivasjon, jeg løper mer og spiser mindre. Og jeg har rett og slett mindre matlyst... Noe av det jeg er minst fornøyd med er magen, fordi den alltid er oppblås og alltid har vært det. Den passer liksom ikke sammen med resten av kroppen. Men i forhold til vekta så ønsker jeg bare ikke å ødelegge effekten av jogginga fordi jeg spiser for lite. Men noe yoghurt naturell med bær burde jeg klare å få ned

Sikker på at du ikke er allergisk mot noe eller har Irritabel tarm syndrom da? Siden du er oppblåst.

Anonymkode: 9c378...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener for å trene er det viktig å få i seg noe etter økten. Da restituerer du for ikke å tape kalorier og muskelmasse, for å hurtig bli klar for ny treningsøkt. Dette gjelder for prestasjonsidrett, ikke for slanking.

Når du slanker deg, er det for å gi deg selv et kaloriunderskudd. Og næringen du tilfører kroppen er mer øremerket på å holde deg frisk, så du opprettholder fordøyelse og ikke får vitaminunderskudd.

Før du oppnår å forbrenne fett ved fysisk belastning, må du tømme sukkerlageret som du har i blodet. Du bør altså ikke ha spist noe før joggings, og etter 20-30 minutters slit er det slutt på sukkerreserven, og kroppen din forbrenner fett. Det siste du vil i denne fasen, er å fylle på med mer sukker. Sånn, litt grovt sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kamikatze skrev:

Hvis du trener for å trene er det viktig å få i seg noe etter økten. Da restituerer du for ikke å tape kalorier og muskelmasse, for å hurtig bli klar for ny treningsøkt. Dette gjelder for prestasjonsidrett, ikke for slanking.

Når du slanker deg, er det for å gi deg selv et kaloriunderskudd. Og næringen du tilfører kroppen er mer øremerket på å holde deg frisk, så du opprettholder fordøyelse og ikke får vitaminunderskudd.

Før du oppnår å forbrenne fett ved fysisk belastning, må du tømme sukkerlageret som du har i blodet. Du bør altså ikke ha spist noe før joggings, og etter 20-30 minutters slit er det slutt på sukkerreserven, og kroppen din forbrenner fett. Det siste du vil i denne fasen, er å fylle på med mer sukker. Sånn, litt grovt sagt...

 

Så hva om jeg spiser littegranne en time før jogging, evt to timer før, og spise f. eks. yogurt naturell med bær etter jeg har vært i dusjen etter turen? Eller burde jeg unngå det naturlige sukkeret i bære også? Kan evt ta en skyr også.. Eller har du et forslag til hva jeg kan spise før og etter? Jeg spiser en del grove rundstykker med masse egg og makrell, kesam og yogurt naturell med bær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...